Jump to content
IGNORERAD

Bosätta sig i Thailand!


BaBoo

Recommended Posts

Jag tänker ganska annorlunda än de flesta.

/Vid FÖRSÄLJNINGEN är det viktiga vad ANDRA tycker.

/Vid KÖPET går jag efter vad JAG tror företaget är/kommer att bli värt inom den närmaste framtiden. Helst vill jag ha sådana, som just är på gång att FÅ bra resultat, genom att nått blir klart nu/strax. Och som inte marknaden fattat värdet på än. Sedan sätter jag mig att vänta på att marknaden fattar värdet också - och att jag antog rätt gällande företagets framtid :) MEN det ska vara realistiska bedömningar av vad resultatet kan bli snart. (Resultat plus forskingochutveckling plus tillfälliga exbantionskostnader). Sedan sätter jag mig och väntar på att marknaden håller med :) och då säljer jag, och försöker leta reda på något nytt liknande. Och jag har höga krav på lönsamheten, för att jag ska vilja ha dem. Om man lyckas hittas sådana här, så är det bara en fråga om tid till marknaden håller med. Om inte förr, så håller de med då det syns tydligt på resultatraden... Om inköpspriset är lågt, och jag har fel gällande snart kommande vinster, så gör det inte så mycket, eftersom inköpspriset var lågt :) Då är det bara att sälja, och skaffa något annat.

Jag brukar inte följa det själv :) men man bör ha riskspridning genom att minst 3-5 olika typer av företag samtidigt.

Så jag kör mycket annorlunda mot hur BaBoo gör, för jag gillar att "spela" på börsen. Men jag vill spela bra, med bra odds. Så jag brukar satsa på ANDRA än de redan populära "förhoppningsaktierna", för där är priserna redan höga. Jag vill köpa billigt :)

BaBoos sätt är säkrare, men mitt kan man tjäna mycket mer på. Om man håller sig undan de populära "förhoppningsbolagen" så är det inte särskilt riskabelt.

(((Under senaste 10 åren har det blivit skit ett år. Som bäst gick det under hösten 2008, då det gick + 50 % på 5 månader, samtidigt som nästan allt annat rasade.)))

Jo du kan tjäna mer men även förlora mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    52

  • Sek Losos uncle

    18

  • måne

    10

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

Jo du kan tjäna mer men även förlora mer!

Ja. Men risken är inte särskilt stor om man - som jag - försöker hålla sig undan "förhoppningsaktier",

och istället försöker hitta "turnaroundaktier" (plus en del överreaktioner) lite innan de börjar gå upp då fler hittar dem

(((Under 80-talet hade jag 30-35% per år i snitt, fastän jag knappt hade tid att kolla, men det var enkelt innan reglerna för premieobligationer ändrades. Sedan köpte jag kåk, byggde ut och modernicerade den och hade inga aktier till fram till efter "IT-bubblan" sprack. Då tänkte jag att det var en överreaktion på vissa aktier, och började placera i aktier igen. Resultat procent per år 2001: +65, -3, -20, +24, +51, +18, +45, +112 (Bara placerat 4,5 månad av året. +50% då), +46, +59.)))

Trots det dåliga 1,5 året är väl snittet en bra bit bättre än på "avkastningsaktier"?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men risken är inte särskilt stor om man - som jag - försöker hålla sig undan "förhoppningsaktier",

och istället försöker hitta "turnaroundaktier" (plus en del överreaktioner) lite innan de börjar gå upp då fler hittar dem

(((Under 80-talet hade jag 30-35% per år i snitt, fastän jag knappt hade tid att kolla, men det var enkelt innan reglerna för premieobligationer ändrades. Sedan köpte jag kåk, byggde ut och modernicerade den och hade inga aktier till fram till efter "IT-bubblan" sprack. Då tänkte jag att det var en överreaktion på vissa aktier, och började placera i aktier igen. Resultat procent per år 2001: +65, -3, -20, +24, +51, +18, +45, +112 (Bara placerat 4,5 månad av året. +50% då), +46, +59.)))

Trots det dåliga 1,5 året är väl snittet en bra bit bättre än på "avkastningsaktier"?

Ja du har ju haft bättre avkastning än Buffert så konstigt de skriver massvis böcker om honom och inte om dig!

Och JO det är förhoppningsaktier du köper!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Köp Thailand,du verkar ha råd,eller är du ett troll :crazy:

Skitsnack igen. Om du läst ordentligt, så har jag talat om att jag INTE har en massa pengar, och jag talade om varför också. (Bl a en massa frivilligarbete bl a åt en hjälporganisation, plus gett mina anställda mer betalt, så det blev mindre över till mig :) I någon annan tråd om blåsningar har jag f ö talat om att det bara är lite skillnad mellan värdet av vad jag har*, och vad "min" thailänska har i land m m.)

Jag tycker synd om er "trollsnackare", som inte ens klarar av att tänka tanken att det är möjligt att göra olika saker...

Och ni är tydligen inte ekonomer, eftersom ni inte ens fattar att procent kan räknas hur stort eller litet det satsade beloppet än är :)

(((*Fast egentligen är det väldigt oklart vilket värde jag kan få med mig till Thailand, så min" thailänska har kanske mer än vad jag har - och jsag har talat om läget, och hon är fortfarande intresserad !!! :) Värdet är väldigt oklart för 4 av mina tillgångar av något värde är väldigt svårvärderade. T ex är mitt hus väldigt udda, så kanske får jag bara vad som är kvar på lånet, eller så dyker det upp några, som också älskar att bo så här, och då kan det räcka till ett stort husbygge i Thailand :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sådana aktieframgångar så hade det räckt med en tusing från start för att bli mångmiljonär. :whistle: och har du gett dina anställda hela kakan så ....

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja du har ju haft bättre avkastning än Buffert så konstigt de skriver massvis böcker om honom och inte om dig!

Och JO det är förhoppningsaktier du köper!

Kanske därför att jag inte bryr mig om pengar annat än som ett mått på hur det gått, och tycker att värdepappeshandelsarbete i någon större omfattning är alldeles för tråkigt? Dessutom gillar jag inte att gå i slips :)

(((F ö föredrar jag kändisskapet som föreningsledare, fastän det varit väldigt störande då jag skulle tävla själv i SM, eftersom en massa vill hälsa varje gång man kom, vilket stör koncentrationen inför tävlingen. Men ifrån att ha varit tystlåten och låtit resultaten tala, så skapade jag till föreningen en "galjonsfigur", som gjorde uttalanden av rubriktyp, för att skapa gratisreklam till föreningen. det lyckades också, för den föreningen fick mångfaldigt större uppmärksamhet än den då fortfarande mycket bättre klubben i samma stad ! Det uttryckssättet har jag sedan behållit i media. Utanför media säger jag inte mycket, ett par dagar i veckan brukar jag inte säga någonting alls på hela dan... :)

--

I alla fall är de aktier, som jag köper normalt, inte vad andra brukar ha som "förhoppningsaktier", eftersom jag nöjer mig inte med vad någon ofta halvskum/inkompetent VD har för förhoppningar, utan jag letar reda på viktiga specifika saker, som är på gång och rimligtvis kommer att ge VINST inom högst ett år. Det kan t ex vara ett pipelinebygge eller att något utvecklingsarbete är klart, så att det är dags att börja sälja.

För OM det skulle vara samma sorts aktier, hur kommer det sig då att de jag valt gått bra så mycket oftare än "förhoppningsaktier" i genomsnitt? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry SLU men matematiken går inte ihop.

Du beskriver hur fantastiskt bra dina aktieaffärer gått, hur bra du är som VD osv. Du verkar ha svar på nästan allt!!!

Ändå så finns det inga pengar kvar i slutänden. :whistle:

Att du är givmild som arbetsgivare och jobbat en del ideellt, räcker inte - matematiken går helt enkelt inte ihop...

Troll eller inte, vad vet jag, men jag önskar dig trots allt lycka till med de projekt som du planerar och verkar tvärsäker på att

de kommer att gå bra, trots att du rådfrågar om dom(råd som du sen inte lyssnar på).:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Sorry SLU men matematiken går inte ihop.

Du beskriver hur fantastiskt bra dina aktieaffärer gått, hur bra du är som VD osv. Du verkar ha svar på nästan allt!!!

Ändå så finns det inga pengar kvar i slutänden.... :whistle:

Att du är givmild som arbetsgivare och jobbat en del ideellt, räcker inte - matematiken går helt enkelt inte ihop...

Troll eller inte, vad vet jag, men jag önskar dig trots allt lycka till med de projekt som du planerar och verkar tvärsäker på att

de kommer att gå bra, trots att du rådfrågar om dom(råd som du sen inte lyssnar på).:crazy:

Nu har du läst dåligt va? Varifrån fick du att jag inte har några pengar kvar?? Det jag har sagt är att det inte är säkert att jag har så mycket mer än "min" thailänska, och att 4 av mina tillgångar är väldigt svårvärderade.

F ö är det mycket enkelt att ha haft företag och bra aktieaffärer, och ha lite pengar kvar, det är ju bara att ge bort till hjälporganisationen, och inte jobba (annat än ideellt) en del år :)

Bra att få råd, men många av de där råden hade jag hört innan, och tagit med i beräkningarna .- och så skämtade jag en del om att vissa problem får frugan fixa, för hon är tuff :) Och en del av råden kom ju från skribenter, som tror att jag är ett troll, efter att jag talat om en del av utmaningarna, som jag klarat av, och tänker man så, så hade ju nästan allt, som jag gjort, varit omöjligt att göra... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

F ö är det mycket enkelt att ha haft företag och bra aktieaffärer, och ha lite pengar kvar, det är ju bara att ge bort till hjälporganisationen, och inte jobba (annat än ideellt) en del år :)

SUCK, du ger dig inte. Om man har så bra inkomster som du påstår dig ha, och ändå inte ha något kvar i slutänden...

...ja, då är det nog bara brist på intelligens det handlar om...

All heder till de som bistår hjälporganisationer:great: - men ingen är väl dum nog att skänka så mycket pengar att man själv hamnar i ekonomiskt kris...

tja...förutom SLU då kanske... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ja. Men risken är inte särskilt stor om man - som jag - försöker hålla sig undan "förhoppningsaktier",

och istället försöker hitta "turnaroundaktier" (plus en del överreaktioner) lite innan de börjar gå upp då fler hittar dem

(((Under 80-talet hade jag 30-35% per år i snitt, fastän jag knappt hade tid att kolla, men det var enkelt innan reglerna för premieobligationer ändrades. Sedan köpte jag kåk, byggde ut och modernicerade den och hade inga aktier till fram till efter "IT-bubblan" sprack. Då tänkte jag att det var en överreaktion på vissa aktier, och började placera i aktier igen. Resultat procent per år 2001: +65, -3, -20, +24, +51, +18, +45, +112 (Bara placerat 4,5 månad av året. +50% då), +46, +59.)))

Trots det dåliga 1,5 året är väl snittet en bra bit bättre än på "avkastningsaktier"?

Hajar ingenting!! Är det resultatet av EN investering och per år?? eller la du in lika mycket varje år/månad??? I såfall vad blev årsgenomsnittett?? /mvh :)

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

SUCK, du ger dig inte. Om man har så bra inkomster som du påstår dig ha, och ändå inte ha något kvar i slutänden...

...ja, då är det nog bara brist på intelligens det handlar om...

All heder till de som bistår hjälporganisationer:great: - men ingen är väl dum nog att skänka så mycket pengar att man själv hamnar i ekonomiskt kris...

tja...förutom SLU då kanske... :crazy:

SUCK hur fan läser du/ni egentligen?

1. Jag har ALDRIG sagt att jag har bra inkomster (per år).

a) TVÄRT OM sa jag ju att jag hade LÅGA inkomster då jag hade det större företaget, för jag betalade mina anställda 10-30% mer än normalt.

B) Och så sa jag att jag haft bra avkastning på aktier i procent.

c) F ö kan man ha en bra timpenning, och jobba mindre med betalda jobb :) Då blir det inte så hög årsinkomst de åren heller.

d) OM jag skulle ha jobbat mycket alla år, hur skulle jag då ha hunnit göra alla roliga saker? Kanske är det här det stora tankefelet hos er, som snackar om troll, om sådant, som egentligen är ganska enkelt att göra bara man försöker...

2. "ändå inte ha något kvar i slutänden". "i ekonomiskt kris..."

Vad har du fått det ifrån??!! Det påstod du i din förrförra post, och nu påstår du det igen, fastän jag påpekade i posten, som du citerade ifrån, att det är fel!!!

(((T ex har jag aktieinnehavet,

andelar i projekt, som jag inte haft beslutsmajoritet i, som kan bli vad som helst mellan 4 mille och ingenting :) (Min andel alltså. Jag gissar att det blir 0 på 2 av dem, c:a 100 000 på 1, och det 4:e lutar åt 0, men kan lika gärna bli några 100 000 om de andra gör klart sina delar av projektet någon gång.)

Och så har jag en gammal 6-rumsvilla med lån kvar på bara 170 000, och jag hoppas att kåken är mer värd än det :)

Så förhoppningsvis räcker det till husbygget och företagsstarten, om frugan står för tomten och pappersfixandet :)

Ni, som snackar om troll, verkar vara väldigt låsta i era tankar, och verkar tro att man antingen måste vara

mycket intresserad av pengar

och/eller mycket intresserad av öl... :)

Jag är ingendera, och för oss, som inte bryr oss särskilt om varken pengar eller öl, är det enkelt att fatta det jag beskrivit, medan flera av er andra är så låsta i ert tänkande att ni fattar ens att det är möjligt, och istället dillar om "troll"...

T ex har jag hunnit göra mycket annat under mitt liv, genom att inte sitta på barer :)

Och, som jag sagt förrut, så har jag inga barn än, och barn tar en väldigt massa tid, som alla vet, som har barn. Så jag har haft en massa tid att göra andra saker. Hur kan det vara så svårt för en del att fatta det??

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hajar ingenting!! Är det resultatet av EN investering och per år?? eller la du in lika mycket varje år/månad??? I såfall vad blev årsgenomsnittett?? /mvh :)

De angivna procentsatserna är resultaten för respektive år 2001-2009. Räknat i procent av det kapital jag satsat respektive år.

(Ett fåtal gånger har jag lagt till kapital, men jag har plockat ut mycket mer än jag stoppat in. Ibland till förbättringar på huset, ibland till levnadskostnader under perioder jag inte haft några inkomster från något annat.)

Genomsnittet per år för hela perioden 2001-2009 är 37% per år om man tar hänsyn till att pengarna inte använts till aktier delar av år. Om man inte tar hänsyn till det, så blir det ungefär 25% per år i snitt, men då användes alltså inte kapitalet under längre perioder.

(((Om man räknar förräntningen på startkapitalet, så är resultatet bättre per år i snitt, för jag har räknat upp depåvärdet respektive nyår till vad aktieinnehavet varit värt då. (Jag har räknat så, eftersom jag inte varit intresserad av pengarna i första hand, utan "tävlat" med mig själv om vilket resultat jag kan få olika år.)))

Det är olika investeringar. Då "marknaden" börjar värdera ungefär som jag, då säljer jag och letar efter något annat att köpa.

Jag försöker hitta aktier lite innan "marknaden" får upp ögonen för att det företaget kommer att börja tjäna pengar, och sedan säljer jag dem då "marknaden" märkt det. Sedan köper jag något annat. Ibland har jag sålt för tidigt :)

Ibland har det tagit något år innan "marknaden" uppmärksammat dem, ibland har det gått snabbt till det varit dags att sälja.

(((T ex så köpte jag Vostok Oil lite innan det blev klart om de skulle hinna bygga klar sin pipeline det året, innan tjälen gick ur marken. Det hann de, och då gick kursen snabbt upp från 6-6:50 till 16:50. Men det var ovanligt snabbt. Oftast tar det 0,5 - 1 år för ofta behöver man vänta till resultatförbättringen syns på resultatraden i rapporten.)))

Så jag köper oftast mycket långsiktigt jämfört med traders, men har inte "gift" mig med någon aktie än.

Men då/om jag börjar placera i thailänska aktier, så blir det nog en del placeringar "för alltid", eftersom en del av dem går bra, och delar ut mycket till aktieägarna. Om jag kommer att ha några pengar att placera i aktier, efter att jag flyttat till Thailand :) Först kommer nog allt gå åt till husbygge och företagsstart.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får vi hoppas det går bra.Men i Thailand kommer du bli medveten om vad pengar är för nåt.Så det är nog dags att du öppnar ögonen och blir intresserad av pengar :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då/om jag börjar placera i thailänska aktier, så blir det nog en del placeringar "för alltid", eftersom en del av dem går bra, och delar ut mycket till aktieägarna. Om jag kommer att ha några pengar att placera i aktier, efter att jag flyttat till Thailand :)

Detta är intressant!

Har du(eller nån annan) en lista på vilka bolag det är som är högutdelare i Thailand??

Det vore ju en mycket bra ide att sätta in en slant och sen casha utdelning flera gånger om året samtidigt som aktien förhoppningsvis stiger.

Blir en sån utdelning skattepliktig i Thailand?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Detta är intressant!

Har du(eller nån annan) en lista på vilka bolag det är som är högutdelare i Thailand??

Det vore ju en mycket bra ide att sätta in en slant och sen casha utdelning flera gånger om året samtidigt som aktien förhoppningsvis stiger.

Blir en sån utdelning skattepliktig i Thailand?

/ Joe

En annan frågade i en annan tråd, men jag tror inte han fick svar på det där.

"Min" thaikvinna frågade en vanlig bankman åt mig, men den bankmannen visste inte. (Web-)mäklarna borde veta, men jag har inte letat än, för för egen del satsar jag knappast på thaiaktier förrän tidigast om ett år.

Men ledtrådar till att hitta storutdelare, är att kolla större företag, som går bra, och har rika storägare, för många av dem vill ta ut hela värdeökningen som utdelning. Och så har kursen inte gått upp som den borde ha gjort enligt resultatet - för (s g s) hela vinsten delas ut :)

En annan ledtråd kan vara att företaget är "färdigutvecklat" d v s de har inte mycket kvar att göra nysatsningar på.

Utdelningar syns ganska tydligt på t ex företagslistan på

http://www.settrade.com/C13_MarketSummary.jsp?detail=SET100

på respektive företagsinformation, men det behövs flera klick per företag, så det vore såklart bättre med en lista. (Jag har inte kollat bland allt där. Det kanske finns en lista där, som någon kan hitta som kan läsa thai. (En del på sidan är på engelska).

OBS! En del bolag delar visst ut t o m flera gånger samma år !

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag särskilt insatt i aktiehandel i allmänhet men det finns två problem med den thailändska aktiemarknaden som gör att de flesta stora internationella placerarna har väldigt blygsamt med placeringar i Thailand.

1) De flesta större thailändska företag är familjeägda och ganska ofta startas vansinniga dotterbolag för att även familjens svarta får ska få ha ett företag. Storföretag som CP, Chang mm har dock bättrat sig och börjat rekrytera utanför familjesfären så en bättring kanske kommer.

2) Som med allt annat i Thailand så är transparensen dålig. Då oftast mindre än 50% av aktierna finns på öppna marknaden i många storföretag så blir det ändå sämre så¨att göra vettiga bedömmningar av reella företagsvärden är väldigt svår om man inte känner någon i ägarfamiljen.

Ska man investera i den thailändska aktiemarknaden så får man nog köpa väldigt brett eller bara hoppas på det bästa, alternativt försöka bekanta sig med så många som möjligt a personerna på den där 40-rikaste listan som dök upp häromdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ursäkta en okunnig men om en del vill ta ut hela värdeökningen måste de inte sälja då?

I de företag, som delar ut hela vinsten, kan det bli så att det inte blir några kursuppgångar även i lönsamma företag, eftersom aktieägarna får utdelning istället för kursuppgång. (Eller en blandning av dem.)

Innan jag visste om den i Thailand ganska vanliga utdelningsstilen, så la jag märke till att det var underligt att en del lönsamma företag inte hade kursuppgång passande resultaten, men det berodde alltså på att företagen tar från sin kassa och delar ut till aktieägarna, och då blir företagets värde lägre av kassaminskningen.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Nu är inte jag särskilt insatt i aktiehandel i allmänhet men det finns två problem med den thailändska aktiemarknaden som gör att de flesta stora internationella placerarna har väldigt blygsamt med placeringar i Thailand.

1) De flesta större thailändska företag är familjeägda och ganska ofta startas vansinniga dotterbolag för att även familjens svarta får ska få ha ett företag. Storföretag som CP, Chang mm har dock bättrat sig och börjat rekrytera utanför familjesfären så en bättring kanske kommer.

2) Som med allt annat i Thailand så är transparensen dålig. Då oftast mindre än 50% av aktierna finns på öppna marknaden i många storföretag så blir det ändå sämre så¨att göra vettiga bedömmningar av reella företagsvärden är väldigt svår om man inte känner någon i ägarfamiljen.

Ska man investera i den thailändska aktiemarknaden så får man nog köpa väldigt brett eller bara hoppas på det bästa, alternativt försöka bekanta sig med så många som möjligt a personerna på den där 40-rikaste listan som dök upp häromdagen.

Ja. Därför kommer jag att ändra strategi om/då jag börjar köpa thaiaktier istället för svenska,

/ifrån att försöka hitta "turnaroundaktier" (=Färdiga med något, så det blir vinst snart), vilket man behöver bra insyn för att kunna hitta och bedöma,

/till att istället köpa aktier i företag, som stadigt haft bra resultat och ger stora utdelningar. Och riskspridning genom inköp av flera olika i Thailand.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de företag, som delar ut hela vinsten, kan det bli så att det inte blir några kursuppgångar även i lönsamma företag, eftersom aktieägarna får utdelning istället för kursuppgång. (Eller en blandning av dem.)

Innan jag visste om den i Thailand ganska vanliga utdelningsstilen, så la jag märke till att det var underligt att en del lönsamma företag inte hade kursuppgång passande resultaten, men det berodde alltså på att företagen tar från sin kassa och delar ut till aktieägarna, och då blir företagets värde lägre av kassaminskningen.

Och i dessa företag inbillar Du Dig kunna få tillgång till aktier i en sådan mängd att det skulle bli en förmögenhet.? :whistle:

Är Du polare med klanen DrT så du kan få lite inside????

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte ha pengarna i en fond, tar för lång tid vid köp och sälj, kan man sattsa på

ETF. Gå in på USA börsen under börsnoterade fonder och leta efter Ishares MSCI Thailand, handlas

lika snabbt som aktier. Innehåller ett 30-tal aktier bara från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...