Jump to content
IGNORERAD

Bosätta sig i Thailand!


BaBoo

Recommended Posts

Har du varit ute på nordsjön i huvudtaget?...och upplevt allt, eller är det bara som du läst eller hört talas om?

Jag har jobbat rotation i många år nu och varit på tex plattformar som antingen byggts eller varit inne för renovering, jobbade även 14/21 under lång tid (alltså jobba 2 veckor, vara ledig 3 veckor)!

Nu den 27 så åker jag ut på nordsjön för första gången!

Om du läser tråden från början så ser du att jag skrivit att jag gjorde offshoreutbildningen för att kunna få chansen att komma ut offshore och på så vis få mycket ledighet!

F ö så har jag många vänner och kolleger som jobbar eller jobbat på nordsjön så i min umgängeskrets är detta vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    52

  • Sek Losos uncle

    18

  • måne

    10

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Jag har jobbat rotation i många år nu och varit på tex plattformar som antingen byggts eller varit inne för renovering, jobbade även 14/21 under lång tid (alltså jobba 2 veckor, vara ledig 3 veckor)!

Nu den 27 så åker jag ut på nordsjön för första gången!

Om du läser tråden från början så ser du att jag skrivit att jag gjorde offshoreutbildningen för att kunna få chansen att komma ut offshore och på så vis få mycket ledighet!

F ö så har jag många vänner och kolleger som jobbar eller jobbat på nordsjön så i min umgängeskrets är detta vanligt!

Ok...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbade en gång ihopa med förste maskinmästare på 70-talet.han berättade att ungarna ente kände igen honom efter att han vart ute i 8 månader :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbade en gång ihopa med förste maskinmästare på 70-talet.han berättade att ungarna ente kände igen honom efter att han vart ute i 8 månader :(

När min store pojk (han är 21 år nu) var liten så slutade med att han började storgråta när jag kom hem eftersom han inte kände igen mig, då lyfte jag luren och ringde och sa upp mig direkt och jobbade hemomkring i några år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baboo,jag tror du kommer att gilla det.Jag har varit ute på plattformar i nordsjön ett år nu och hittils det bästa jobb jag haft,tidigare jobbade jag rotation på land men det här är bättre.God tur Bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

Baboo,jag tror du kommer att gilla det.Jag har varit ute på plattformar i nordsjön ett år nu och hittils det bästa jobb jag haft,tidigare jobbade jag rotation på land men det här är bättre.God tur Bajen

Vilken firma jobbar du för (du kan svara via PM om du inte vill skriva det här)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya bud:)

Åker på söndag, gör kurs måndag och tisdag, hälsotest på måndagen, på tisdag när kursen är över så skickas jag direkt ut på nordsjön!

Så både Jul och Nyår på Nordsjön :( Men oavsett så är det viktigaste att jag kommer ut, sedan gäller det bara att bita sig fast ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya bud:)

Åker på söndag, gör kurs måndag och tisdag, hälsotest på måndagen, på tisdag när kursen är över så skickas jag direkt ut på nordsjön!

Så både Jul och Nyår på Nordsjön :( Men oavsett så är det viktigaste att jag kommer ut, sedan gäller det bara att bita sig fast ;)

Jamen grattis då!:drinks:

En jul och ett nyår kan man ju alltid offra för något gott, nu har du ju ett bra jobb iallafall :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nya bud:)

Åker på söndag, gör kurs måndag och tisdag, hälsotest på måndagen, på tisdag när kursen är över så skickas jag direkt ut på nordsjön!

Så både Jul och Nyår på Nordsjön :( Men oavsett så är det viktigaste att jag kommer ut, sedan gäller det bara att bita sig fast ;)

Sedan får man ju tänka på att det genererar ett antal dagar med 100% OT + evt. 7,5timmar i tillägg till det.

Det blir en fin lön i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya bud:)

Åker på söndag, gör kurs måndag och tisdag, hälsotest på måndagen, på tisdag när kursen är över så skickas jag direkt ut på nordsjön!

Så både Jul och Nyår på Nordsjön :( Men oavsett så är det viktigaste att jag kommer ut, sedan gäller det bara att bita sig fast ;)

Ska du ut på Valhall? Mvh Bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen grattis då!:drinks:

En jul och ett nyår kan man ju alltid offra för något gott, nu har du ju ett bra jobb iallafall :)

Jodå, har suttit ett par jular och nyårsaftnar i nån barack i norge förr så det skall nog gå bra här oxå :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är åldern en viktig parameter i detta resonemang, jag är själv 46, men jag gissar att BaBoo är yngre än så?

Den dagen jag flyttar permanent till Thailand, den dagen slutar jag jobba. Jag har inga planer på att jobba varken på distans eller i Thailand. Inte heller planerar jag att min fru skall behöva jobba efter flytten.

Svaret på hur detta skall uppnås kan besvaras med ett ord: Aktier!

Både jag och min fru är väldigt aktiva på börsen och vi räknar med att inom 5 år ha tillräckligt med kapital för att kontant köpa ett hus(5-10 milj baht) och sen flytta ner absolut senast när jag fyller 55 och då börja plocka ut tjänstepension/privata pensionsförsäkringar. Dessa plockas då enligt min preliminära plan ut under 6 år tills jag är 61 då den allmänna pensionen tar över.

Att detta skall fungera är ju naturligtvis ganska osäkert, men tills vidare så fortsätter jag att jobba med mitt eget AB som IT-konsult och sätter in överskottet på börsen, sen får vi se.

Detta var min preliminära plan! Hade varit kul att höra andras funderingar.

/ Joe

Hejsan!

Kul o intressant tråd,..jag själv siktar senast på att gå vid 61. Men du säger att du ska plocka ut din p.förs. från 55 och sen ska den allmänna pensionen ta över vid 61. Men har du kollat hur lite du får ut om du slutar vid 55...det är ju de sista åren som ger mest i pensionskuvertet.

Jag är i samma sits och skulle kunna göra detsamma...men man hoppas ju kunna överleva efter 61oxå.ellersuicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag sagt det innan i någon tråd, men är inte fastigheter det bästa sättet att få inkomst och säkerhet.

Fastigheter tenderar ju öka i värde ganska konstant, samt även generera en del direkt inkomst via hyror. Men det är kanske svårt rent praktiskt med fastigheter i Thailand.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Kul o intressant tråd,..jag själv siktar senast på att gå vid 61. Men du säger att du ska plocka ut din p.förs. från 55 och sen ska den allmänna pensionen ta över vid 61. Men har du kollat hur lite du får ut om du slutar vid 55...det är ju de sista åren som ger mest i pensionskuvertet.

Jag är i samma sits och skulle kunna göra detsamma...men man hoppas ju kunna överleva efter 61oxå.ellersuicide.gif

Jag hadde planerat att gå vi 59 men som du säger det vore samma som att skänka bort allt

som man har betalat in så,jag sticker vid 62. Ultimata åldern om man inte vill jobba till 65/67

Sen har jag ungefär ett halvår injobbat så om 5 år ..byebye snö o minusgrader :av-109998::dance1:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Kul o intressant tråd,..jag själv siktar senast på att gå vid 61. Men du säger att du ska plocka ut din p.förs. från 55 och sen ska den allmänna pensionen ta över vid 61. Men har du kollat hur lite du får ut om du slutar vid 55...det är ju de sista åren som ger mest i pensionskuvertet.

Jag är i samma sits och skulle kunna göra detsamma...men man hoppas ju kunna överleva efter 61oxå.ellersuicide.gif

Jag har inte kollat exakt vad jag får vid 61 om jag slutar jobba redan vid 55, jag har inte hittat ett enda ställe där man kan simulera pension vid så unga år. Alla beräkningar utgår alltid från att man tar pension tidigast vid 61.

Sen förstår jag inte vad folk menar när de säger att de sista åren ger mer i pensionskuvertet? Nu är jag ju helt och hållet i det nya systemet, så det gamla systemet kan jag inget om, det är kanske där detta gäller? Men det lilla jag vet om det gamla ATP systemet så var det väl de 15 bästa åren som räknades? Alltså heller inte där de omtalade, magiska sista åren...

Jag misstänker att det är en ren missuppfattning, det är väldigt förvånande(beklämmande) när man snacka pension på jobbet hur lite kompisarna vet trots att de är betydligt äldre än mig

Det är så komplicerat säger dom, då svarade jag med: Det är väl fan inte mer komplicerat med pension än att programmera Telias abonnemanghanteringssystem, och det gör vi varje dag!!

Jag misstänker också att bankerna och förvaltarna mer än gärna vill att folk skall leva i okunskap, då kan de kräma ut mer avgifter och folk flyttar inte sin pension trots att de har rätt till det.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen förstår jag inte vad folk menar när de säger att de sista åren ger mer i pensionskuvertet? Nu är jag ju helt och hållet i det nya systemet, / Joe

Kolla med pensionsmyndigheten så får du besked, jag är också enbart i det nya systemet o jag lovar, det gör en himmla skillnad på summan

bara att ta ut 3 år för tidigt. Om jag går i pension vid 60 istället för 62 som är planen torskar jag nära 5000 i månaden o väntar jag till 65 kommer

nästan lika mycket pluss.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kolla med pensionsmyndigheten så får du besked, jag är också enbart i det nya systemet o jag lovar, det gör en himmla skillnad på summan

bara att ta ut 3 år för tidigt. Om jag går i pension vid 60 istället för 62 som är planen torskar jag nära 5000 i månaden o väntar jag till 65 kommer

nästan lika mycket pluss.

mvh

Vad får du om du väntar tills du är död?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...