Jump to content
IGNORERAD

Lånefesten fortsätter!


BaBoo

Recommended Posts

Oregistrerad

Jodå skulder har vi nog alla på ett eller annat sätt.

Skulle inte passa på att okynneslåna enbart för att ränteläget är förmånligt. Alla skulder skall ju återbetalas.

Skulle heller aldrig komma på tanken att låna för att köpa aktier eller annat som är förenat med risk.

Men så är jag ju ingen spännande gambler, får bli i nästa liv. Om jag har råd.

Har hört att Sankte Per där uppe vid Pärleporten har börjat bli gniden...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    11

  • Herr Chang

    3

  • måne

    3

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag började mitt yrkesverksamma liv med två tomma händer...Nu har jag tio millioner i skulder :whistle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad mellan Sverige och USA är väl att om man i USA pga sjunkande huspriser överbelånat sitt hus, är det bara att lämna huset till banken så blir man av med hela skulden. Det kan man glömma i Sverige...

Jag har pratat med några Amerikaner angående detta du säger, jag har läst citatet så många gånger att jag trodde att det var sanning, men Amerikanerna skrattade gott åt det jag sa (samma som citatet). Någon bank eller någon Stat kanske det var sant, men inte generellt over hela USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med några Amerikaner angående detta du säger, jag har läst citatet så många gånger att jag trodde att det var sanning, men Amerikanerna skrattade gott åt det jag sa (samma som citatet). Någon bank eller någon Stat kanske det var sant, men inte generellt over hela USA.

Visst låter det för bra för att vara sant, men jag läst detta påstående i så många källor så jag trodde det var korrekt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vad sägs om den här affärsidén?:

Låna ut förstånd :)

(((T ex i TV-programmet "Lyxfällan" kan man se en del exempel. Ett fåtal där har haft otur, men de flesta av dem har ju inte ens förstånd som en femåring... T ex hade ett par med ett litet barn en inkomst på 40 000 efter skatt per månad, men gjorde av med 59 000 per månad, och hade därmed fått stora skulder... (De hade i alla fall köpt, så att de hade en del grejer, som var värda något, medan andra köpt en massa, som vara var värd 1/3 av vad de hade betalat.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

En stor skillnad mellan Sverige och USA är väl att om man i USA pga sjunkande huspriser överbelånat sitt hus, är det bara att lämna huset till banken så blir man av med hela skulden. Det kan man glömma i Sverige...

Varken jag eller fru Chang har några skulder, och föredrar nog att fortsätta så även om räntan är låg nu.

Herr Chang har talat.

Jag har pratat med några Amerikaner angående detta du säger, jag har läst citatet så många gånger att jag trodde att det var sanning, men Amerikanerna skrattade gott åt det jag sa (samma som citatet). Någon bank eller någon Stat kanske det var sant, men inte generellt over hela USA.

Visst låter det för bra för att vara sant, men jag läst detta påstående i så många källor så jag trodde det var korrekt.

Herr Chang har talat.

Ibland glömmer vi att USA inte bara är ett Land utan att det är en kontinent med olika reger i varje stat!

Hur upplevde HC rökförbudet i NYC eller kanske HC flydde till NJ för lite slappare inställning??

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland glömmer vi att USA inte bara är ett Land utan att det är en kontinent med olika reger i varje stat!

Hur upplevde HC rökförbudet i NYC eller kanske HC flydde till NJ för lite slappare inställning??

/mvh

Hehe, fick nöja mig med att till fru Changs förtvivlan bolma i hotellrummet ;) Annars var det ute på trottoaren som gällde...

Visst är det förvånansvärt olika lagar och förordningar i staterna. Nu vet jag inte hur låneavtalen är skrivna, men jag är ganska säker på att i vissa fall kunde låntagaren bara lämna över huset till banken och slippa lånet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, fick nöja mig med att till fru Changs förtvivlan bolma i hotellrummet ;) Annars var det ute på trottoaren som gällde...

Visst är det förvånansvärt olika lagar och förordningar i staterna. Nu vet jag inte hur låneavtalen är skrivna, men jag är ganska säker på att i vissa fall kunde låntagaren bara lämna över huset till banken och slippa lånet.

Herr Chang har talat.

Jepp har sett reportage där banken tagit husen och husägaren blivit skuldfria!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har med att du som långivare har ett eget ansvar i att värdera det du lånar ut till (godtar som säkerhet)

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

I många fall kan man lämna över allt man äger och förklara sig bankrutt i usa.

Det som inte går att klara sig undan är studielån och jag förmodar skatteskulder.

Det diskuteras tom i vissa "think tanks" av varierande kvalite om inte alla med förstora skulder går i konkurs

och får sina skulder avskrivna. Detta skulle leda till ökad konsumtion och ökad efterfrågan på marknaderna

"efter som alla börjar om på noll".

De har förmodligen dock inte frågat de som ger ut krediterna vad de anser om det. Det skulle väl dock kunna

leda till att gemene amerikan slutar skuldsätta sig då räntorna på konsumtionskrediter för tex kreditkort skulle skjuta i höjden.

Om det blir för många som lättvindigt kursar sig så kommer nog kreditbolagen tvinga igenom ändrade regler. Dvs så länge

antalet som kursar sig understiger vinsterna av alla som vanemässigt skuldsätter sig på sina fyra kreditkort, fastnar i

räntefällan men fortsätter betala år ut och år in.

Vi kan nog räkna med att det finns en kalkyl i branschen när smärtgränsen är nådd för antalet konkurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp har sett reportage där banken tagit husen och husägaren blivit skuldfria!

annars kanske man kan ta sharelån och lösa krisen, så kan ju du tjäna en hacka också :clapping:

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

beror på hur kortsigtigt(ursäktar stavning) man ser på det hela, man kan ju köpa ett hus för 400 000 och sälja dessama för en mille, är väl skaplig investering, plus att man bott där i kanske 30 år.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

beror på hur kortsigtigt(ursäktar stavning) man ser på det hela, man kan ju köpa ett hus för 400 000 och sälja dessama för en mille, är väl skaplig investering, plus att man bott där i kanske 30 år.

mvh walle

Jo klart man skall ha fastighet oxå, flera korgar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett intressant alternativ till dagens bankmodell(fractional reserve banking) som diskuterats ett tag är "Limited purpose banking". Känns spontant som en "akademisk-modell" men kanske inte helt omöjlig att omsätta i praktiken?

Ett par artiklar om Limited purpose banking:

Artikel på forbes.com

Artikel på e24.se

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...