Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

On 2021-09-28 at 08:50, skrev Nicholas:

Jag vet. 

 

Men jag tror på dom denna gång. 

Dom verkar mer bestämda nu. 

 

Men visst, Thailand är Thailand, men jag ska iallafall kolla skarpt nu på att åka i november, kolla in detaljerna. 

 

Frugan och jag har nu köpt biljetter med Swiss till Bkk med avresa 7 Dec, så jag avvaktar också vad som händer.

Vill inte till Pukhet utan hem till Nakhon Sawan (20mil N Bkk) snarast möjligt. Hoppas dom skippar karantänen eller lättar på den i Bkk tills dess.......får annars dra runt i 7 dgr där innan man kan åka till NS......

Får se vad som händer, vi är fullvaxxade i alla fall.

 

Kollade just med försäkringsbolaget IF och dom skriver faktiskt ut det famösa "Covid $100 000"-intyget för COE, som ambassaden f.n. kräver, om man har hem/reseförsäkring där. Så behövs inget thai-försäkring för det. Tror MaiChai hade flera försäkringsbolag som gjorde detta.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2021-09-30 at 13:48, skrev JohanB:

Frugan och jag har nu köpt biljetter med Swiss till Bkk med avresa 7 Dec, så jag avvaktar också vad som händer.

Vill inte till Pukhet utan hem till Nakhon Sawan (20mil N Bkk) snarast möjligt. Hoppas dom skippar karantänen eller lättar på den i Bkk tills dess.......får annars dra runt i 7 dgr där innan man kan åka till NS......

Får se vad som händer, vi är fullvaxxade i alla fall.

 

Kollade just med försäkringsbolaget IF och dom skriver faktiskt ut det famösa "Covid $100 000"-intyget för COE, som ambassaden f.n. kräver, om man har hem/reseförsäkring där. Så behövs inget thai-försäkring för det. Tror MaiChai hade flera försäkringsbolag som gjorde detta.

Fast än så länge måste väl dessa 7 dagarna tillbringas i karantän på hotellet så det blir nog inte så mycket "dra runt" i dessa 7 dagar. Vi planerar att landa 10:e december så vi har lite samma läge.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-30 at 14:48, skrev JohanB:

Frugan och jag har nu köpt biljetter med Swiss till Bkk med avresa 7 Dec, så jag avvaktar också vad som händer.

Vill inte till Pukhet utan hem till Nakhon Sawan (20mil N Bkk) snarast möjligt. Hoppas dom skippar karantänen eller lättar på den i Bkk tills dess.......får annars dra runt i 7 dgr där innan man kan åka till NS......

Får se vad som händer, vi är fullvaxxade i alla fall.

 

Kollade just med försäkringsbolaget IF och dom skriver faktiskt ut det famösa "Covid $100 000"-intyget för COE, som ambassaden f.n. kräver, om man har hem/reseförsäkring där. Så behövs inget thai-försäkring för det. Tror MaiChai hade flera försäkringsbolag som gjorde detta.

 

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Fast än så länge måste väl dessa 7 dagarna tillbringas i karantän på hotellet så det blir nog inte så mycket "dra runt" i dessa 7 dagar. Vi planerar att landa 10:e december så vi har lite samma läge.

Jo för den som inte vill sitta inlåst på ett hotellrum i 7 dagar rekommenderas att resa in via HKT, Phuket. Jag går gärna ner till stranden, poolen, resturangerna barerna under HSA+ vistelsen.

 

Finns mycket bra flygbiljetter in till HKT och hem från BKK.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minutes ago, Mankan said:

Fast än så länge måste väl dessa 7 dagarna tillbringas i karantän på hotellet så det blir nog inte så mycket "dra runt" i dessa 7 dagar. Vi planerar att landa 10:e december så vi har lite samma läge.

Noll dagar på HSA+ från 1 november ( enligt plan) 

Däremot antal dagar man måste stanna i regionen är oklart. 

 

Om det inte finns nåt krav kopplat till regioner fanns heller igen anledning att prata i termer om regioner som omfattas av 1:a november ändringen. 

 

Det är en liten oklar bit där. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Noll dagar på HSA+ från 1 november ( enligt plan) 

Däremot antal dagar man måste stanna i regionen är oklart. 

 

Om det inte finns nåt krav kopplat till regioner fanns heller igen anledning att prata i termer om regioner som omfattas av 1:a november ändringen. 

 

Det är en liten oklar bit där. 

 

Så efter 1 november kan man bo var som helst i Phuket ?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

 

Jo för den som inte vill sitta inlåst på ett hotellrum i 7 dagar rekommenderas att resa in via HKT, Phuket. Jag går gärna ner till stranden, poolen, resturangerna barerna under HSA+ vistelsen.

 

Finns mycket bra flygbiljetter in till HKT och hem från BKK.

 

Vi har redan biljett till BKK och till sandbox Phuket krävs väl direktflyg har jag för mig. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Noll dagar på HSA+ från 1 november ( enligt plan) 

Däremot antal dagar man måste stanna i regionen är oklart. 

 

Om det inte finns nåt krav kopplat till regioner fanns heller igen anledning att prata i termer om regioner som omfattas av 1:a november ändringen. 

 

Det är en liten oklar bit där. 

 

Ja de är väl bara och hoppas på det. Men i dagsläget gäller fortfarande karrantän

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Mankan:

Vi har redan biljett till BKK och till sandbox Phuket krävs väl direktflyg har jag för mig. 

I Corona tider brukar flygbolag vara väldigt generösa med ombokning / re routing direktflyg var påbjudet innan till sand box, det kan ha ändrats jag är osäker där.

 

Men man väljer själv. Inlåst på hotellrum i Bangkok eller ute i det fria på dyra Phuket.

 

Vilket är snor billigt nu, Hilton Phuket Five star hotel 300 svenska kr natten där kan jag tänka mig att ligga en vecka på stranden o dricka öl, bada i poolen,ta ute på restaurang tills man får komma in i landet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Jed said:

Så efter 1 november kan man bo var som helst i Phuket ?

Enligt det som thailändska staten säger idag ja.

 

Om dom ändrar sig imorgon vet man inte, men jag tror inte dom har råd att strula mer. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Fast än så länge måste väl dessa 7 dagarna tillbringas i karantän på hotellet så det blir nog inte så mycket "dra runt" i dessa 7 dagar. Vi planerar att landa 10:e december så vi har lite samma läge.

Vi får hoppas och tror det lättar till december. Man får riskera lite.........men blir i alla fall skönt med "sovstolar" i "swiss business class 777-300er"

Vi räknar sen inte med att sitta inlåsta i hotellrummet i Bkk, utan som värst blir fast i 7 dagar i någon form av "Bangkok Sandlåda" innan avresa till Nakhon Sawan.

Vi får se vad som händer, bara att gilla läget!

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Jed said:

Är det 1 November som det bara ska räcka med vaccinpass också ?

 

Vet inte exakt vad du menar med "bara". 

 

Du måste fortfarande söka COE. 

Fortfarande ha 100.000 dollar covid försäkring. 

 

Fullvaccinerade ska då slippa karantän efter 1 november. 

 

Däremot är det lite oklart för mig om man får resa fritt. 

Jag kan å andra sidan inte se hur det skulle kunna förhindras. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I frugans hemby är det test i 3 dagar om man kommer ”utifrån” och det gäller om man är vaccad. Man får röra sig i byn men thats all.

 

C;D

 

Byn ligger i Sisaket

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, C-dude said:

I frugans hemby är det test i 3 dagar om man kommer ”utifrån” och det gäller om man är vaccad. Man får röra sig i byn men thats all.

 

C;D

 

Byn ligger i Sisaket

 

Anmäler man sin ankomst själv till byrådet? 

Jag undrar lite hur det går till i praktiken. 

Det finns några saker som inte är helt klara för mig.

 

Som @Atom nu skulle ha anmälningsplikt för att han byter provins från pukhet till Bkk. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nicholas:

Anmäler man sin ankomst själv till byrådet? 

Jag undrar lite hur det går till i praktiken. 

Det finns några saker som inte är helt klara för mig.

 

Som @Atom nu skulle ha anmälningsplikt för att han byter provins från pukhet till Bkk. 

 

 

Enligt frugan så anmäler man till hövdingen som sedan skall ta tag i detta. Frugans släkting och hennes man fick genomgå denna process då dom reste från bkk till byn nu i veckan.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vet inte exakt vad du menar med "bara". 

 

Du måste fortfarande söka COE. 

Fortfarande ha 100.000 dollar covid försäkring. 

 

Fullvaccinerade ska då slippa karantän efter 1 november. 

 

Däremot är det lite oklart för mig om man får resa fritt. 

Jag kan å andra sidan inte se hur det skulle kunna förhindras. 

 

Måste man t.ex. ha crt test för att visa att man inte har covid eller räcker det med att man är vaccinerad ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, Jed said:

Måste man t.ex. ha crt test för att visa att man inte har covid eller räcker det med att man är vaccinerad ? 

Verkar som om det fortfarande krävs negativt pcr test, max 72 timmar gammalt före flygets avgång. 

 

Rekommenderar att du kollar Thailands ambassad hemsida. 

 

Den uppdaterades 1 oktober med reglerna från 1 oktober. 

 

En just-in-time uppdatering får man lov att säga. 

 

https://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-Thailand-during-covid-19-situation/

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-03 at 22:54, skrev Nicholas:

Enligt det som thailändska staten säger idag ja.

 

Om dom ändrar sig imorgon vet man inte, men jag tror inte dom har råd att strula mer. 

 

Dom flyttade det från 1 Okt till 1 Nov så det kan nog hända att man flyttar fram det igen, beror ju på hur covid situationen ser ut och framför allt hur vaccinationen fortskrider. Nog främst hur snabbt man lyckas vaccinera folk som avgör. Många många Thai som inte vill ta vaccin, mycket för att dom inte får tillgång till Pfizer än så länge. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dom tycker att det är krångligt att åka till Thailand men det är inget emot förvirringen i Thailand för någon som vill åka mellan de olika provinserna, gäller framföraalt inrikesflyget. Nu har Thai Smile kommit med en vägledning för sina resenärer.

 

730669604_InrikesThailand.jpg.6f976a66591bfcf67d73b2d95b47b982.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

sqa hotell i bkk förstår jag men att man kan boka sha i bkk fattar jag inte ?? ska inte sha vara modell som phuket ??

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev soi covboy:

sqa hotell i bkk förstår jag men att man kan boka sha i bkk fattar jag inte ?? ska inte sha vara modell som phuket ??

vad är sha hotel?

 

famlar i mörkret. Skulle åkt i mitten på oktober, men väntar på bättre tider i november...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett stort tålamod behövs nog

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40007665

 

Citat

Thailand should reopen on December 15, so the momentum between protecting public health and reviving the economy can be maintained, Dr Chalermchai Boonyaleephan, vice chairman of the Public Health Commission, said on Monday.

:big_smile:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Enis:

Ett stort tålamod behövs nog

 

https://www.nationthailand.com/in-
focus/40007665

 

:big_smile:

Wow. Väntar nog tills den 1:a januari istället.  Thailand känns kört och uttråkat för allt skit man måste genomgå som turist. Finns roligare ställen i asien som UD tillåter numera.

 

Trist att dom faller på sin egen dumhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...