Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Skulle det bli ändringar/lättnader på "sandbox" modellen 1:a oktober eller var det 1 Januari? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 hours ago, Fantomen said:

Ja det var ju en riktigt lyckad inledning på sandlådan och de "tvångsinternerade" hade säkert några fantastiskt fina semesterdagar där nere!
Ger mig fan på att de redan nu kollar efter biljetter till nästa Phuket-tripp trots att de inte kommit hem ännu. ;)

 

https://www.thephuketnews.com/sandbox-tourists-stuck-in-quarantine-ask-to-go-home-80618.php

Blev själv med högsta sannolikhet smittad på min flygresa hem från Bangkok i April. 

 

Testade negativt vid ankomst till Arlanda, sedan positiv några dagar senare. 

 

Dom säger att flygplan ska vara så säkra angående covid pga ventilationen, men ganska ofta stänger dom av den vid taxi och det kan vara långa stunder. 

 

Nu verkar ju delta varianten börja koppla greppet om Thailand enligt indiskt schema. 

 

Dvs exponentially up och sedan lika fort ner, då blir ju Thailand flock-imuna långt innan dom hinner dela ut skräpet sinovac och Astra, sedan släpper nog skräcken, för då finns inget mer att vara rädd för och jag antar att till julen så är det fullt öppet. 

 

Dom närmaste månaderna kan dock bli stökiga. 

 

Timingen med sandboxen verkar ha blivit sämsta tänkbara.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta va ju helt väntat och bara början. Lämnar ni ett positivt covid test eller åker på samma plan som nån som gör så blir resan inte riktigt som ni tänkt, vaccin skyddar ju inte mot att bli infekterad...

Man lämnar dessutom positivt pcr test om man har haft covid och det är lika med bli inlåst i karantän i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

samma här fick code mm från thai ambassaden igår .men jag var 2 veckor för tidigt. men idag ringer jag hotellet och bokar rum och tester. 

Link to comment
Dela på andra sajter

har alltid skrivit gosta istället for gösta i thai papper men igår fick meddelande om det det ska skrivas med OE    goesta.  hhahahhaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar krävas att man är ganska tondöv. 

 

Som jag förstår det har Thailand svåra inhemska problem nu med delta varianten. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nicholas:

Verkar krävas att man är ganska tondöv. 

 

Som jag förstår det har Thailand svåra inhemska problem nu med delta varianten. 

 

 

91 döda idag.... samt folk som dör i hemmen...

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Enis said:

91 döda idag.... samt folk som dör i hemmen...

 

Enis

Thailand har officiellt 2500 döda sedan covids begynnelse. Jag tror inte på ett större mörkertal med folk som ligger och "dör i hemmen", men för resonemangets skull: Säg att det egentligen dött 10 ggr så många, att 9 av 10 döda alltså inte finns med i den officiella statistiken. Då skulle det vara 25 000 döda på 18 månader i ett land på 70 miljoner (gästarbetare och pensionerade faranger exkluderade). Inte så mycket det heller.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Enis said:

91 döda idag.... samt folk som dör i hemmen...

 

Enis

Via min kära hustru blir jag dagligen tvungen att följa thai nyheterna in i minsta detalj. 

 

En del översätter hon, en del fattar jag själv. 

 

För att summera, det verkar vara total kaos, Indien style. 

 

Lite märkligt att dom inte fattade vad klockan var slagen i April då Indien brakade ihop. 

 

På nåt sätt har man skitit i allt. 

 

Folk hämtas inte till sjukhus, dör i hemmen, en del tar självmord, en total soppa. 

 

I det läget åka till phuket och fråga var ölen är känns sisådär. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, spooncreek said:

Thailand har officiellt 2500 döda sedan covids begynnelse. Jag tror inte på ett större mörkertal med folk som ligger och "dör i hemmen", men för resonemangets skull: Säg att det egentligen dött 10 ggr så många, att 9 av 10 döda alltså inte finns med i den officiella statistiken. Då skulle det vara 25 000 döda på 18 månader i ett land på 70 miljoner. Inte så mycket det heller.

Det handlar inte om statistik eller sånt trams. 

 

Det handlar om att folk inte får någon som helst vård. 

 

Sedan kan du hävda att det bara gällde 0.1% etc etc etc. 

 

Thailändska folket skiter i det. 

Jag med. 

 

Det behövs ganska lite överdödlighet / sjukdom för att alla system ska braka ihop och folk får slänga sina lik i en buske, för skorstenen i templet går redan 24/7.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Nicholas said:

Det handlar inte om statistik eller sånt trams. 

 

Det handlar om att folk inte får någon som helst vård. 

 

Sedan kan du hävda att det bara gällde 0.1% etc etc etc. 

 

Thailändska folket skiter i det. 

Jag med. 

 

Det behövs ganska lite överdödlighet / sjukdom för att alla system ska braka ihop och folk får slänga sina lik i en buske, för skorstenen i templet går redan 24/7.

 

Sitta i Sverige och lyssna på frun...och sen sitta här och bara slänga ur sig skit...skärp dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, spooncreek said:

Sitta i Sverige och lyssna på frun...och sen sitta här och bara slänga ur sig skit...skärp dig.

Nyheterna är från Thailand, dom tillverkas inte av min fru. 

 

Sitta i en falang-bubbla i Pattis. 

Skärp dig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Sitta i Sverige och lyssna på frun...och sen sitta här och bara slänga ur sig skit...skärp dig.

Mina uppgifter kommer precis från frugan som lyssnat på Thainyheter på Youtube och de stämde exakt med vad jag själv tidigare idag lyckats läsa mig till....

 

Frugan visade mig även reportagen inne från sjukhus  där patienter ligger på golven och det rullas ett fåtal syrgastuber på vagn mellan patienterna

 

/Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Enis said:

Mina uppgifter kommer precis från frugan som lyssnat på Thainyheter på Youtube och de stämde exakt med vad jag själv tidigare idag lyckats läsa mig till....

 

/Enis 

 

13 minutes ago, Nicholas said:

Nyheterna är från Thailand, dom tillverkas inte av min fru. 

 

Sitta i en falang-bubbla i Pattis. 

Skärp dig. 

 

För all del..inget begränsar er rätt att sitta på andra sidan jorden och tycka i frågan, jag gör väl detsamma när det gäller Sverige och andra delar av världen.  Jag backar från den delen av mina kommentarer.

 

Däremot ifrågasätter jag fortsatt starkt den här känslan av panik inför själva sjukdomen som förmedlas om Thailand, oavsett om den kommer från Thailand, Svedala eller Youtube. Mer om det i kommer säkert fortsatt från mig i andra trådar, den här får väl styra vidare mot Maichais fortsatta äventyr inför stundande resa mot Phukets sandlåda.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, spooncreek said:

 

För all del..inget begränsar er rätt att sitta på andra sidan jorden och tycka i frågan, jag gör väl detsamma när det gäller Sverige och andra delar av världen.  Jag backar från den delen av mina kommentarer.

 

Däremot ifrågasätter jag fortsatt starkt den här känslan av panik inför själva sjukdomen som förmedlas om Thailand, oavsett om den kommer från Thailand, Svedala eller Youtube. Mer om det i kommer säkert fortsatt från mig i andra trådar, den här får väl styra vidare mot Maichais fortsatta äventyr inför stundande resa mot Phukets sandlåda.

Jag var faktiskt i Thailand i April månad. 

 

Folk var livrädda, kunde inte sova på nätterna etc. 

 

Detta vsr pre-delta, med väldigt låga siffror, men dom gick ju upp lite lite grand dom kalla månaderna, januari, februari. 

 

Men som du säger, bätte i en annan tråd. 

Vi avvaktar Mai-chai. 

Han blir väl "luftlandsatt" 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
47 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag var faktiskt i Thailand i April månad. 

 

Folk var livrädda, kunde inte sova på nätterna etc. 

 

Detta vsr pre-delta, med väldigt låga siffror, men dom gick ju upp lite lite grand dom kalla månaderna, januari, februari. 

 

Men som du säger, bätte i en annan tråd. 

Vi avvaktar Mai-chai. 

Han blir väl "luftlandsatt" 

 

 

Se där!

Folk mådde fördjävligt även om dessa inte hade fått något virus som helst. 
Det kan inte vara nyttigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag var faktiskt i Thailand i April månad. 

 

Folk var livrädda, kunde inte sova på nätterna etc. 

 

Detta vsr pre-delta, med väldigt låga siffror, men dom gick ju upp lite lite grand dom kalla månaderna, januari, februari. 

 

Men som du säger, bätte i en annan tråd. 

Vi avvaktar Mai-chai. 

Han blir väl "luftlandsatt" 

 

 

Nu har jag ju inga rika polare som Greta som kan segla mig dit men 99.9% av alla Svenskar som besöker Thailand kommer väl dit med flyg?

 

Förstår att det sitter en hel del bittra "stenbordsexperter" runt världen och näst intill verkar önska att det går åt helvete för Thailand och dess "sandbox" öppning. Fakta är att endast 1 fall har upptäckts på 10 dagar och man peakade väl igår med 10 nya inhemskt smittade fall?

 

Jämfört med resten av Thailand är det riktigt bra. Phuket har den högsta vaccinationsgraden i hela landet och det är där som resten av landet måste komma ifatt - med vaccineringarna.

 

Jag är fullt medveten om att det hela kan blåsas av med kort varsel och har ju naturligtvis tagit med det i beräkningarna på mina bokningar och biljetter. Det kan ju till och med visa sig att jag är smittbärare efter mitt PCR test i Sverige och får vända på Arlanda. Tradigt javisst men så är reglerna. Take it or leave it.

 

Tyvärr översvämmas många thaiforum med bitterfittor som sitter hemma i Säffle, Bochum eller Troyes och klankar ner på Thailand, dess folk, dess utbildning och dess försök att hantera pandemin.

 

Fakta, enligt Statista, är att Sverige har 1423 dödsfall i Covid per 1 miljon invånare, motsvarande siffra i Thailand är 34.

 

Så domedagsprofetiorna här och på andra thaiforum kan ni väl försöka hålla till de otaliga Covidtrådarna så kan vi hålla den här tråden för oss som faktiskt tror på Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev MaiChai:

Nu har jag ju inga rika polare som Greta som kan segla mig dit men 99.9% av alla Svenskar som besöker Thailand kommer väl dit med flyg?

 

Förstår att det sitter en hel del bittra "stenbordsexperter" runt världen och näst intill verkar önska att det går åt helvete för Thailand och dess "sandbox" öppning. Fakta är att endast 1 fall har upptäckts på 10 dagar och man peakade väl igår med 10 nya inhemskt smittade fall?

 

Jämfört med resten av Thailand är det riktigt bra. Phuket har den högsta vaccinationsgraden i hela landet och det är där som resten av landet måste komma ifatt - med vaccineringarna.

 

Jag är fullt medveten om att det hela kan blåsas av med kort varsel och har ju naturligtvis tagit med det i beräkningarna på mina bokningar och biljetter. Det kan ju till och med visa sig att jag är smittbärare efter mitt PCR test i Sverige och får vända på Arlanda. Tradigt javisst men så är reglerna. Take it or leave it.

 

Tyvärr översvämmas många thaiforum med bitterfittor som sitter hemma i Säffle, Bochum eller Troyes och klankar ner på Thailand, dess folk, dess utbildning och dess försök att hantera pandemin.

 

Fakta, enligt Statista, är att Sverige har 1423 dödsfall i Covid per 1 miljon invånare, motsvarande siffra i Thailand är 34.

 

Så domedagsprofetiorna här och på andra thaiforum kan ni väl försöka hålla till de otaliga Covidtrådarna så kan vi hålla den här tråden för oss som faktiskt tror på Thailand?

@Nicholashar redan skapat en sådan tråd så inte denna skräpas ner mer så vi får se hur du kommer ner och hur det är på plats

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Thailand har officiellt 2500 döda sedan covids begynnelse. Jag tror inte på ett större mörkertal med folk som ligger och "dör i hemmen", men för resonemangets skull: Säg att det egentligen dött 10 ggr så många, att 9 av 10 döda alltså inte finns med i den officiella statistiken. Då skulle det vara 25 000 döda på 18 månader i ett land på 70 miljoner (gästarbetare och pensionerade faranger exkluderade). Inte så mycket det heller.

Klart det finns ett mörkertal, hur stort det är kan man säkert debatera om länge. Låt säga att det är 25 000, är det inte dåligt för ett land som stängt ner så mycket? Och där så många därför tappat försörjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, MaiChai said:

Nu har jag ju inga rika polare som Greta som kan segla mig dit men 99.9% av alla Svenskar som besöker Thailand kommer väl dit med flyg?

 

Förstår att det sitter en hel del bittra "stenbordsexperter" runt världen och näst intill verkar önska att det går åt helvete för Thailand och dess "sandbox" öppning. Fakta är att endast 1 fall har upptäckts på 10 dagar och man peakade väl igår med 10 nya inhemskt smittade fall?

 

Jämfört med resten av Thailand är det riktigt bra. Phuket har den högsta vaccinationsgraden i hela landet och det är där som resten av landet måste komma ifatt - med vaccineringarna.

 

Jag är fullt medveten om att det hela kan blåsas av med kort varsel och har ju naturligtvis tagit med det i beräkningarna på mina bokningar och biljetter. Det kan ju till och med visa sig att jag är smittbärare efter mitt PCR test i Sverige och får vända på Arlanda. Tradigt javisst men så är reglerna. Take it or leave it.

 

Tyvärr översvämmas många thaiforum med bitterfittor som sitter hemma i Säffle, Bochum eller Troyes och klankar ner på Thailand, dess folk, dess utbildning och dess försök att hantera pandemin.

 

Fakta, enligt Statista, är att Sverige har 1423 dödsfall i Covid per 1 miljon invånare, motsvarande siffra i Thailand är 34.

 

Så domedagsprofetiorna här och på andra thaiforum kan ni väl försöka hålla till de otaliga Covidtrådarna så kan vi hålla den här tråden för oss som faktiskt tror på Thailand?

Luftlandsatt = person som kommer in i en situation helt oförbered.

 

klankat ned på Thailand? 

Du är verkligen goddag yxskaft. 

 

Finns enormt mycket att klanka ned på. 

Tex att vaccinering med vettiga vaccin inte kommit igång alls. 

NOLL mRNA.

 

Men jag klankade inte ner på dåren prayuth. 

 

Jag bara sa att jag helst personligen inte skulle åka till Thailand när folk där håller på att skiita på sig. 

 

Siffror och fakta är helt irrelevanta. 

Har dom alltid varit för thai som styrs av känslor, spöken och naturmedicin. 

Så inte så intressant att börja rabbla siffror för uppjagade thailändare, då har du ett ganska styvt jobb framför dig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nu har jag ju inga rika polare som Greta som kan segla mig dit men 99.9% av alla Svenskar som besöker Thailand kommer väl dit med flyg?

 

Förstår att det sitter en hel del bittra "stenbordsexperter" runt världen och näst intill verkar önska att det går åt helvete för Thailand och dess "sandbox" öppning. Fakta är att endast 1 fall har upptäckts på 10 dagar och man peakade väl igår med 10 nya inhemskt smittade fall?

 

Jämfört med resten av Thailand är det riktigt bra. Phuket har den högsta vaccinationsgraden i hela landet och det är där som resten av landet måste komma ifatt - med vaccineringarna.

 

Jag är fullt medveten om att det hela kan blåsas av med kort varsel och har ju naturligtvis tagit med det i beräkningarna på mina bokningar och biljetter. Det kan ju till och med visa sig att jag är smittbärare efter mitt PCR test i Sverige och får vända på Arlanda. Tradigt javisst men så är reglerna. Take it or leave it.

 

Tyvärr översvämmas många thaiforum med bitterfittor som sitter hemma i Säffle, Bochum eller Troyes och klankar ner på Thailand, dess folk, dess utbildning och dess försök att hantera pandemin.

 

Fakta, enligt Statista, är att Sverige har 1423 dödsfall i Covid per 1 miljon invånare, motsvarande siffra i Thailand är 34.

 

Så domedagsprofetiorna här och på andra thaiforum kan ni väl försöka hålla till de otaliga Covidtrådarna så kan vi hålla den här tråden för oss som faktiskt tror på Thailand?

Håller med om mycket men om du använder dom officiella siffrorna för Thailand i en jämförelse med andra länder så är du inte med i matchen, inga siffror för något land i hela världen stämmer men Thailand är nog bland top 3 i att redovisa för låga tal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som planerar att åka till Phukets sandlåda undrar jag om ni tänkt på vad som kan hända, detta har hänt ett antal personer: Du kommer till Phuket och allt är kanon, du har hittat ett billigt hotel som är jättefint, du besöker såväl pool som strand och allt är jättebra. Dag 2, det ringer ifrån receptionen som berättar att bakom dig på planet satt en person som nu testats positivt för Covid varför DU som satt nära nu måste in på ett riktigt karantänhotell. Ridå. Nu får du hjälp att hitta ett karantänhotell vilket inte är lätt eftersom många hotel konverterats till Sandboxhotell. Alla billiga hotell är slut och du tvingas acceptera ett som kostar 60.000 för 14 dagar. Detta är typ dubbelt vad du redan betalat för ditt nuvarande hotell men ser inte ett dugg bättre ut och gissa vem som skall betala hotell nr 2, du så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev lasseiudon:

För dom som planerar att åka till Phukets sandlåda undrar jag om ni tänkt på vad som kan hända, detta har hänt ett antal personer: Du kommer till Phuket och allt är kanon, du har hittat ett billigt hotel som är jättefint, du besöker såväl pool som strand och allt är jättebra. Dag 2, det ringer ifrån receptionen som berättar att bakom dig på planet satt en person som nu testats positivt för Covid varför DU som satt nära nu måste in på ett riktigt karantänhotell. Ridå. Nu får du hjälp att hitta ett karantänhotell vilket inte är lätt eftersom många hotel konverterats till Sandboxhotell. Alla billiga hotell är slut och du tvingas acceptera ett som kostar 60.000 för 14 dagar. Detta är typ dubbelt vad du redan betalat för ditt nuvarande hotell men ser inte ett dugg bättre ut och gissa vem som skall betala hotell nr 2, du så klart.

Smart affärsidé av thaiarna,

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

För dom som planerar att åka till Phukets sandlåda undrar jag om ni tänkt på vad som kan hända, detta har hänt ett antal personer: Du kommer till Phuket och allt är kanon, du har hittat ett billigt hotel som är jättefint, du besöker såväl pool som strand och allt är jättebra. Dag 2, det ringer ifrån receptionen som berättar att bakom dig på planet satt en person som nu testats positivt för Covid varför DU som satt nära nu måste in på ett riktigt karantänhotell. Ridå. Nu får du hjälp att hitta ett karantänhotell vilket inte är lätt eftersom många hotel konverterats till Sandboxhotell. Alla billiga hotell är slut och du tvingas acceptera ett som kostar 60.000 för 14 dagar. Detta är typ dubbelt vad du redan betalat för ditt nuvarande hotell men ser inte ett dugg bättre ut och gissa vem som skall betala hotell nr 2, du så klart.

https://www.facebook.com/WheelsAndWork

 

Det cirkulerar ju en del "sanningar" på diverse ex-pat forum, kvinnan är en Tyska som heter Stephanie och enligt henne själv så kommer hon att få full. återbetalning för sitt bokade hotell och hennes försäkring verkar täcka kostnaden för vistelsen på ALQ hotellet. Hon har gjort en liten FAQ på sin FB sida om man nu vill läsa om det hela direkt från källan.

 

 

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...