Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Opening Phuket on July 1 still planned

 

The government has reiterated its plan to open Phuket to vaccinated tourists from countries where COVID-19 is not widespread by July 1. Currently, visitors who arrive by air or land must provide documents to prove that they have received both COVID-19 vaccine doses. They are required to undergo rapid antigen tests, or reverse transcription polymerase chain reaction (RT- PCR) tests, at their place of origin, and to register on www.gophuget.com and the MorChana application. People who do not have a certificate of vaccination and have not taken a swab test will have to undergo a 14-day quarantine. If they plan to spend only three days in Phuket, they are required to stay in home quarantine for the three days.

 

/peea

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pratade med ambassaden i Stockholm i fredags och frågade hur man skulle göra för att ansöka om certificate of entry till Phuket som fullvaccinerad från 1 juli utan karantän. Detta går inte att göra idag.

 

De meddelade att de inte vet om, eller när, det kommer nya regler. Tipset jag fick var att kolla på ambassadens hemsida där de skulle uppdatera så fort det eventuellt kommer nya regler.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UD häver från och med den 1 juni avrådan från resor till Australien, Israel, Nya Zeeland, Rwanda, Singapore, Sydkorea och Thailand.

Samtidigt förlängs den breda reseavrådan till större delen av världens länder till den 1 juli, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

UD avråder fortsatt inte från resor inom EU/EES/Schengen och Storbritannien.

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev mavange:

UD häver från och med den 1 juni avrådan från resor till Australien, Israel, Nya Zeeland, Rwanda, Singapore, Sydkorea och Thailand.

Samtidigt förlängs den breda reseavrådan till större delen av världens länder till den 1 juli, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

UD avråder fortsatt inte från resor inom EU/EES/Schengen och Storbritannien.

Det betyder väl att hemförsäkringens (reseförsäk) gäller eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Naam jai:

Det betyder väl att hemförsäkringens (reseförsäk) gäller 

Kan inte tänka mig annat att att den ska gälla nu när UD har hävt det

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Naam jai:

Det betyder väl att hemförsäkringens (reseförsäk) gäller eller?

Ja de reseförsäkringar som inte gäller under avrådan gäller ju naturligtvis när det inte längre finns någon sådan. Dvs från 1 juni.

 

Den intressanta frågan är väl om Thailand kommer att öppna utan karrantän något tid snart. Jag hoppas på 1 augusti men tror väl kanske inte riktigt på det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Det betyder väl att hemförsäkringens (reseförsäk) gäller eller?

Ja den ska gälla då.

 

Det kan dock vara så att man för ett COE kommer att avkrävas någon sorts intyg på att försäkringen även gäller Covid vård. Beloppsgränsen som har varit aktuell innan 100 000 USD är det inga problem med då de flesta reseförsäkringar genom hemförsäkringen täcker det beloppet, kruxet kan vara att få ditt försäkringsbolag att skriva ut ett intyg på engelska om det.

 

Ska gräva lite mer om det imorgon.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://destinationasien.se/2021/05/13/guiden-till-phuket-semestern-och-vidare-i-Thailand/

 

Har uppdaterat lite om försäkringar nu när reseavrådan hävs. Ett intyg kommer fortfarande. att krävas på att man har en gällande försäkring som omfattar Covidvård upp till ett värde av 100 000usd. Problemet blir att få sitt försäkringsbolag att författa ett dokument som intygar detta på rätt vis för att få ett COE, inte alla försäkringsbolag jag har haft kontakt med var villiga att göra detta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

http://destinationasien.se/2021/05/13/guiden-till-phuket-semestern-och-vidare-i-Thailand/

 

Har uppdaterat lite om försäkringar nu när reseavrådan hävs. Ett intyg kommer fortfarande. att krävas på att man har en gällande försäkring som omfattar Covidvård upp till ett värde av 100 000usd. Problemet blir att få sitt försäkringsbolag att författa ett dokument som intygar detta på rätt vis för att få ett COE, inte alla försäkringsbolag jag har haft kontakt med var villiga att göra detta.

Varför vill inte försäkringsbolag ge detta intyg? De vill sälja försäkringar men vägrar ett litet intyg som många behöver. Vad är haken?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Wanchai:

Varför vill inte försäkringsbolag ge detta intyg? De vill sälja försäkringar men vägrar ett litet intyg som många behöver. Vad är haken?

De har ett standard intyg de kan ge dig men problemet är. att det iallafall hittills har krävts. att det står på intyget att det även omfattar covidvård till ett belopp på minst 100 000 usd. Att försäkringen täcker "all nessecary treatments" duger inte liksom att intygen saknar beloppsgränser.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wanchai:

Varför vill inte försäkringsbolag ge detta intyg? De vill sälja försäkringar men vägrar ett litet intyg som många behöver. Vad är haken?

"Haken" är att de flesta svenska reseförsäkringar som ingår i hemförsäkring inte har några beloppsgränser. De täcker "nödvändiga kostnader" utan något egentligt tak vilket är bättre jmf med begränsat belopp.

 

De tycker då att det är knepigt att skriva intyg på 100 000 USD, men vissa bolag "klarar" det......

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

"Haken" är att de flesta svenska reseförsäkringar som ingår i hemförsäkring inte har några beloppsgränser. De täcker "nödvändiga kostnader" utan något egentligt tak vilket är bättre jmf med begränsat belopp.

 

De tycker då att det är knepigt att skriva intyg på 100 000 USD, men vissa bolag "klarar" det......

Precis, men det funkar inte att hävda att det är "unlimited coverage" och så vill Thailand också att det ska specificeras att försäkringen även omfattar covidvård

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

http://destinationasien.se/2021/05/13/guiden-till-phuket-semestern-och-vidare-i-Thailand/

 

Har uppdaterat lite om försäkringar nu när reseavrådan hävs. Ett intyg kommer fortfarande. att krävas på att man har en gällande försäkring som omfattar Covidvård upp till ett värde av 100 000usd. Problemet blir att få sitt försäkringsbolag att författa ett dokument som intygar detta på rätt vis för att få ett COE, inte alla försäkringsbolag jag har haft kontakt med var villiga att göra detta.

Vilka bolag är villiga att utfärda rätt dokument av dom du har haft kontakt med?. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Stoneys:

Vilka bolag är villiga att utfärda rätt dokument av dom du har haft kontakt med?. 

Inget av de "vanliga" försäkringsbolagen som Länsförsäkringar, Folksam ,If , Trygg Hansa, osv, osv är villiga att skriva ut något annat än deras standardintyg. Har iofs bara pratat med pantade våp på deras call-centers (I Thailand kanske?) som har svårt att förstå problemet. Har fortfarande en del bolag att beta av men känslan är att svaren blir likvärdiga..

 

Det enda bolaget som jag vet ställer ut godkända intyg är Gouda Reseförsäkring och de är ju inte ett bolag som har hemförsäkringar. Kanske genom deras moderbolag Gjensidige?

 

Andra bolag som bara har reseförsäkringar bör ju också - för deras överlevnads skull - ställa ut korrekta intyg.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven
40 minuter sedan, skrev MaiChai:

Inget av de "vanliga" försäkringsbolagen som Länsförsäkringar, Folksam ,If , Trygg Hansa, osv, osv är villiga att skriva ut något annat än deras standardintyg. Har iofs bara pratat med pantade våp på deras call-centers (I Thailand kanske?) som har svårt att förstå problemet. Har fortfarande en del bolag att beta av men känslan är att svaren blir likvärdiga..

 

Det enda bolaget som jag vet ställer ut godkända intyg är Gouda Reseförsäkring och de är ju inte ett bolag som har hemförsäkringar. Kanske genom deras moderbolag Gjensidige?

 

Andra bolag som bara har reseförsäkringar bör ju också - för deras överlevnads skull - ställa ut korrekta intyg.

Summa kardemumma. Man måste alltså köpa en försäkring som man egentligen inte behöver pga en formulering som krävs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven
43 minuter sedan, skrev MaiChai:

Inget av de "vanliga" försäkringsbolagen som Länsförsäkringar, Folksam ,If , Trygg Hansa, osv, osv är villiga att skriva ut något annat än deras standardintyg. Har iofs bara pratat med pantade våp på deras call-centers (I Thailand kanske?) som har svårt att förstå problemet. Har fortfarande en del bolag att beta av men känslan är att svaren blir likvärdiga..

 

Det enda bolaget som jag vet ställer ut godkända intyg är Gouda Reseförsäkring och de är ju inte ett bolag som har hemförsäkringar. Kanske genom deras moderbolag Gjensidige?

 

Andra bolag som bara har reseförsäkringar bör ju också - för deras överlevnads skull - ställa ut korrekta intyg.

Jag har 3 kronor via Swedbank. De har varit flexibla förr. När man ansöker om visum till Ryssland och ska åka till Belarus krävs lite speciella formuleringar. De har alltid ordnat det åt mig när jag har åkt. Iofs till Ryssland verkade de vana. De kallade det för "Rysslandsförsäkringsintyget" eller något sånt. Men Belarus var nog lite mer handpåläggning för dem. Kanske är de flexibla här med? 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det blev som man kunde ana sedan länge med vaccineringen, medans den rikare västvärlden går mot i princip färdigvaccinerade befolkningar, står flera av tredje världens länder kvar i startblocken. 

 

Thailand förstås det tydligaste exemplet för oss, och de har egentligen inget att skylla på. Pengarna finns inom landet, man har helt enkelt bara schabblat, och det ordentligt. Samma gäller för Vietnam mfl andra länder i närområdet. 

 

Så, när Europa och USA öppnar upp så kommer Sydostasien till stora delar att bli fortsatt stängt. Inga vaccinapp med EU logga och QR kod eller ett fint formulerat försäkringsbrev kommer av allt att döma att hjälpa.

 

Till och med i Pattaya säger nu borgmästaren att någon form av karantän kommer att gälla även efter första oktober. Jag går för övrigt förbi en av vaccinationscentralerna rätt ofta, Pattaya City Hospital, visserligen sen eftermiddag, men har fortfarande inte sett ens någon i kö för vaccinering. Finns det ens något vaccin, kan man undra?

 

Det närmsta halvåret torde livet vara klart bättre på den europeiska och nordamerikanska kontinenten även för semester. Dessutom tycker ju så många att den svenska sommaren är så fantastisk, så det borde väl bara var bra. En ny trådstart kanske vore lämplig:  "Att resa till Europa - vad krävs?"

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev falukorven:

Jag har 3 kronor via Swedbank. De har varit flexibla förr. När man ansöker om visum till Ryssland och ska åka till Belarus krävs lite speciella formuleringar. De har alltid ordnat det åt mig när jag har åkt. Iofs till Ryssland verkade de vana. De kallade det för "Rysslandsförsäkringsintyget" eller något sånt. Men Belarus var nog lite mer handpåläggning för dem. Kanske är de flexibla här med? 

Prova om det går och berätta sen här i tråden!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev MaiChai:

Prova om det går och berätta sen här i tråden!

Hade den diskussionen med TH för ett tag sen, men det var omöjligt enligt dem. Försäkringen täckte kostnaderna (när UD sagt ok), men att de skulle skriva ett intyg om min 100 000 dollar och covidvård var omöjligt. Två ggr fick jag prata med Nisse från manpower som verkade jobba på deras kundtjänst. Jag bad att få prata med nån som kunde nåt om deras försäkringar och kunder, men även det var omöjligt. Jag fick dras med dessa muppar som får sin info från ett manus.

 

Så från TH var det ja på att reseförsäkringen i hemförsäkringen täckte ev kostnader, men nej på att få ett intyg som Thailand godtar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev frogfish:

Hade den diskussionen med TH för ett tag sen, men det var omöjligt enligt dem. Försäkringen täckte kostnaderna (när UD sagt ok), men att de skulle skriva ett intyg om min 100 000 dollar och covidvård var omöjligt. Två ggr fick jag prata med Nisse från manpower som verkade jobba på deras kundtjänst. Jag bad att få prata med nån som kunde nåt om deras försäkringar och kunder, men även det var omöjligt. Jag fick dras med dessa muppar som får sin info från ett manus.

 

Så från TH var det ja på att reseförsäkringen i hemförsäkringen täckte ev kostnader, men nej på att få ett intyg som Thailand godtar. 

I princip samma sak med alla hemförsäkringar, ja de täcker kostanderna upp och över den rätta summan även för covid vård men nej de tänker inte intyga det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det blev som man kunde ana sedan länge med vaccineringen, medans den rikare västvärlden går mot i princip färdigvaccinerade befolkningar, står flera av tredje världens länder kvar i startblocken. 

 

Thailand förstås det tydligaste exemplet för oss, och de har egentligen inget att skylla på. Pengarna finns inom landet, man har helt enkelt bara schabblat, och det ordentligt. Samma gäller för Vietnam mfl andra länder i närområdet. 

 

Så, när Europa och USA öppnar upp så kommer Sydostasien till stora delar att bli fortsatt stängt. Inga vaccinapp med EU logga och QR kod eller ett fint formulerat försäkringsbrev kommer av allt att döma att hjälpa.

 

Till och med i Pattaya säger nu borgmästaren att någon form av karantän kommer att gälla även efter första oktober. Jag går för övrigt förbi en av vaccinationscentralerna rätt ofta, Pattaya City Hospital, visserligen sen eftermiddag, men har fortfarande inte sett ens någon i kö för vaccinering. Finns det ens något vaccin, kan man undra?

 

Det närmsta halvåret torde livet vara klart bättre på den europeiska och nordamerikanska kontinenten även för semester. Dessutom tycker ju så många att den svenska sommaren är så fantastisk, så det borde väl bara var bra. En ny trådstart kanske vore lämplig:  "Att resa till Europa - vad krävs?"

Hoppas karantän är borta tills april 2022 då har jag som mål att komma dit utan att sitta karantän

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här budskapet gick ut igår från TAT till samarbetspartners runtom i världen så det verkar som om de kommer att öppna upp come hell or high water...

 

Personligen tror jag att det blir med lite modifieringar, antingen det att man inte får lämna Phuket alls eller att det illafall måste gå 14 dagar innan du får åka vidare in i Thailand. Vi får se.

192621152_4301811983175516_7802831031091058188_n.jpg.888e482741e070af1362de64301e6065.jpg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

KLM skall tydligen börja flyga till Phuket 4 gånger i veckan läste jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-05-27 at 14:40, skrev MaiChai:

I princip samma sak med alla hemförsäkringar, ja de täcker kostanderna upp och över den rätta summan även för covid vård men nej de tänker inte intyga det...

Får kanske revidera det där, fick ett mailsvar från Folksam där hon hade hittat ett sådant intyg som krävs och hon kunde ställa ut och bad om att få ringa upp mig för lite kompletterande uppgifter.

 

Hon har dock inte ringt tillbaka ännu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev MaiChai:

Får kanske revidera det där, fick ett mailsvar från Folksam där hon hade hittat ett sådant intyg som krävs och hon kunde ställa ut och bad om att få ringa upp mig för lite kompletterande uppgifter.

 

Hon har dock inte ringt tillbaka ännu...

Detta ser jag fram emot kanske dax att byta bolag 😄

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...