Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Apropå Pattaya, nattliv  och alkoholservering:

 

Oaktat olika färgkoder så är det i skrivande stund som så att alla barer och nattklubbar är stängda. Det finns inga beslut fattade om att detta ska ändras.

Restauranger får ha öppet , men får inte servera alkohol. Det finns inga beslut fattade om att detta ska ändras heller.

 

Sen kan man få en öl eller flera eller ett glas vin eller flera på rätt många ställen i stan trots det. Men det är under lugna former, diskret och fortsatt ett brott mot bestämmelserna. Risken finns därmed alltid att det blir en razzia, och att man som gäst luggas på mellan 2000-20000 THB.  Risken för det sistnämnda är inte stor, men den finns där och det finns därmed alltid en anledning att ha ögon i nacken om man är ute på lokal och dricker öl i mugg.

 

Nästa vecka kan det förstås ha ändrats till det bättre. Eller så kommer nya utbrott som gör att det ändras till det sämre.  Ingen vet. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hos vem har du bokat?

Säkert kort är Vaccina på Arlanda annars

På Arlanda kostar test 3500 kr om svar inom 2 timmar och 2000 kr med svar inom 4 timmar.

Jag ringde och kollade med dom som finns i Sky-center(Svedavia). Hos Vaccsina vet jag inte priset .

inne i Stockholm kostar det 800 till 2000 kr beroende på klinik.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev born41:

På Arlanda kostar test 3500 kr om svar inom 2 timmar och 2000 kr med svar inom 4 timmar.

Jag ringde och kollade med dom som finns i Sky-center(Svedavia). Hos Vaccsina vet jag inte priset .

inne i Stockholm kostar det 800 till 2000 kr beroende på klinik.

895:- om man har ett SAS-flyg 995:- om man inte reser med SAS.

Svar samma dag innan kl 24.00, jag fick svar på 4 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

895:- om man har ett SAS-flyg 995:- om man inte reser med SAS.

Svar samma dag innan kl 24.00, jag fick svar på 4 timmar.

Vilken klinik var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

895:- om man har ett SAS-flyg 995:- om man inte reser med SAS.

Svar samma dag innan kl 24.00, jag fick svar på 4 timmar.

Räcker med SAS bokningsreferens, men för de flesta betyder det att de flyger med SAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 minuter sedan, skrev M33:

Räcker med SAS bokningsreferens, men för de flesta betyder det att de flyger med SAS.

Ja, eller bokad via SAS. 
Det kanske även fungerar med vad som helst egentligen, men det är bara en hundring det är snack om, så om man inte är en laestadiansk familj så är det inga jätte summor man pratar om. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som åkt nyligen som har koll på hur det funkar på Arlanda vid avresa?

Är det långa väntetider vid incheckning? Bör man ta i ordentligt med tid innan?

Åker i veckan, så förhållandena hinner nog inte ändras (officiellt) så mkt.

 

Jag vet att det är svårt att säga hur det ska bli, men hur var det för er?

Link to comment
Dela på andra sajter

beror på vilket bolag du flyger med.  du kan kolla på arlanda avgående på telefon hur långa köer till säkerhets kontollen är

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Nån som åkt nyligen som har koll på hur det funkar på Arlanda vid avresa?

Är det långa väntetider vid incheckning? Bör man ta i ordentligt med tid innan?

Åker i veckan, så förhållandena hinner nog inte ändras (officiellt) så mkt.

 

Jag vet att det är svårt att säga hur det ska bli, men hur var det för er?

Varierar kraftigt. Incheckning har jag sällan sett problem. Men säkerhetskontrollen har ibland varit lång kö till 30-40min. Så lite extra tid skall du ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

Varierar kraftigt. Incheckning har jag sällan sett problem. Men säkerhetskontrollen har ibland varit lång kö till 30-40min. Så lite extra tid skall du ha...

Jo, får nog lägga på nån timme (eller 2). Går det fort kan det ju bli en bira extra, win win.

 

Tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Nån som åkt nyligen som har koll på hur det funkar på Arlanda vid avresa?

Är det långa väntetider vid incheckning? Bör man ta i ordentligt med tid innan?

Åker i veckan, så förhållandena hinner nog inte ändras (officiellt) så mkt.

 

Jag vet att det är svårt att säga hur det ska bli, men hur var det för er?

Är några veckor sedan jag åkte.

Incheckning 3,5 timmar före avgång stod det på biljetten. 

Koll av alla papper som naturligtvis låg i rätt ordning tog väl en minut. Incheckning kanske tre minuter.

Säkerhetskollen 5 minuter

Passkollen 30 sekunder. Blev gott om tid för öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

E-visa klart men sen är det en  qr kod längst ner, är det meningen att jag ska ladda hem den.

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
47 minuter sedan, skrev frogfish:

Nån som åkt nyligen som har koll på hur det funkar på Arlanda vid avresa?

Är det långa väntetider vid incheckning? Bör man ta i ordentligt med tid innan?

Åker i veckan, så förhållandena hinner nog inte ändras (officiellt) så mkt.

 

Jag vet att det är svårt att säga hur det ska bli, men hur var det för er?

Jag har varit på Arlanda ett par gånger de senaste veckorna så jag har lite koll på läget. Se till att vara vid incheckningen i god tid innan flyget skall gå, gärna fyra timmar innan.

Innan du kommer fram till incheckningsdisken så kommer personalen att kontrollera så att du har alla papper i ordning.

Ett tips är att se till att du både har utskrivna dokument, gärna ett par exemplar av varje, samt alla dokument nerladdade på telefonen.

En gång då jag stod bredvid den första kontrollen så var det en passagerare som inte hade laddat ner vaccinationsintyget på telefonen (båda doserna) utan bara hade papperslappen att han hade fått två doser.

Han blev nekad incheckning och och ombads ringa vaccinationscentret där han hade tagit sprutorna eller ladda ner ett nytt vaccinationsbevis.

https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/

 

När det gäller kötid i säkerhetskontrollen så kan du få en fingervisning om det då du går in på den här sidan https://www.swedavia.se/arlanda/avgangar/

Kötiden varierar beroende på vilken säkerhetskontroll du skall passera.

När jag har varit på Arlanda så har det varit mellan åtta till tjugofem minuters väntetid.

Tänk på att om du skall åka från pir F så är det först säkerhetskontroll och lite längre fram passkontroll.

 

Så mitt tips är, se till att vara på plats i god tid och var noga med dokumenten!

 

Mvh

Luke

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Luke the Drifter:

Jag har varit på Arlanda ett par gånger de senaste veckorna så jag har lite koll på läget. Se till att vara vid incheckningen i god tid innan flyget skall gå, gärna fyra timmar innan.

Innan du kommer fram till incheckningsdisken så kommer personalen att kontrollera så att du har alla papper i ordning.

Ett tips är att se till att du både har utskrivna dokument, gärna ett par exemplar av varje, samt alla dokument nerladdade på telefonen.

En gång då jag stod bredvid den första kontrollen så var det en passagerare som inte hade laddat ner vaccinationsintyget på telefonen (båda doserna) utan bara hade papperslappen att han hade fått två doser.

Han blev nekad incheckning och och ombads ringa vaccinationscentret där han hade tagit sprutorna eller ladda ner ett nytt vaccinationsbevis.

https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/

 

När det gäller kötid i säkerhetskontrollen så kan du få en fingervisning om det då du går in på den här sidan https://www.swedavia.se/arlanda/avgangar/

Kötiden varierar beroende på vilken säkerhetskontroll du skall passera.

När jag har varit på Arlanda så har det varit mellan åtta till tjugofem minuters väntetid.

Tänk på att om du skall åka från pir F så är det först säkerhetskontroll och lite längre fram passkontroll.

 

Så mitt tips är, se till att vara på plats i god tid och var noga med dokumenten!

 

Mvh

Luke

Det innebär alltså att utan smartphone kan man inte flya till Thailand. Inget problem för de flesta men det finns ju de som inte har det. 

 

Vaccinationsintyg båda doser är det nog inte alla som har. Jag tillexempel har bara ett från hälsovårdsmyndigheten. Möjligen säger QR-koden något mer men på intyget framgår bara andra sprutan. Många får ju även sina Thailands pass godkända med bara ett intyg numera och jag lästade någonstans (på en icke officiell sida) att Thailand nu godkänner EU:S intyg där bara sista dosen framgår. För första dosen kan jag bara presentera en bild på vaccinationskortet jag fick.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
22 minuter sedan, skrev Mankan:

Det innebär alltså att utan smartphone kan man inte flya till Thailand. Inget problem för de flesta men det finns ju de som inte har det. 

 

Vaccinationsintyg båda doser är det nog inte alla som har. Jag tillexempel har bara ett från hälsovårdsmyndigheten. Möjligen säger QR-koden något mer men på intyget framgår bara andra sprutan. Många får ju även sina Thailands pass godkända med bara ett intyg numera och jag lästade någonstans (på en icke officiell sida) att Thailand nu godkänner EU:S intyg där bara sista dosen framgår. För första dosen kan jag bara presentera en bild på vaccinationskortet jag fick.  

Visst går det att flyga till Thailand även om man saknar en smartphone men det underlättar väldigt mycket ifall man har en sådan.

Det går ju att tråckla sig igenom alla kontroller med hjälp av utskrivna dokument på pränt men sedan kommer det hinderlöpning.

Tänk om du kommer till en punkt där du skall registrera dig med en app som till exempel mor chana https://thethaiger.com/hot-news/technology/mor-chana-app-what-you-need-to-know

 

Jag har haft många samtal med vänner angående resa till Thailand och jag kan inte låta bli att tala om att det var bättre förr (i just det här ämnet).

På den gamla goda tiden så satte du dig i bilen och körde in till stan och gjorde ett besök på resebyrån. Du köpte en flygbiljett till Thailand, betalade och såg glad ut och gick ut från resebyrån med en pappersbiljett i handen.

När det var dags att åka så begav du dig iväg till flygplatsen och visade upp papperslappen med biljetten och off you go.

När du landade på Don Muang så gick du till Immigration Office och där satt det en leende gubbe som tittade på dig och önskade dig välkommen till Thailand och smackade i en stämpel i ditt pass som gav dig rätt att stanna i LOS i nittio dagar.

 

Det var bättre förr, nu är det värre :wink2:

 

Mvh

Luke

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en fråga:

 

Hur mkt bryr de sig om sin kära morchana-app? Vad händer om nån inte har en smartphone? Jaja, nu har jag en.

 

Men jag reggade mig här hemma och den skrek "Medium risk", vad innebär det?

 

Nån som på plats fått denna app inspekterad vid ankomst?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Det innebär alltså att utan smartphone kan man inte flya till Thailand. Inget problem för de flesta men det finns ju de som inte har det. 

 

Vaccinationsintyg båda doser är det nog inte alla som har. Jag tillexempel har bara ett från hälsovårdsmyndigheten. Möjligen säger QR-koden något mer men på intyget framgår bara andra sprutan. Många får ju även sina Thailands pass godkända med bara ett intyg numera och jag lästade någonstans (på en icke officiell sida) att Thailand nu godkänner EU:S intyg där bara sista dosen framgår. För första dosen kan jag bara presentera en bild på vaccinationskortet jag fick.  

Båda doserna (eller alla 3) finns i QR-koden på EU- certifikatet.

När du läser QR-koden på Thailand Pass med kameran i mobilen eller ipaden, så kommer alla vaccinationer med datum upp längre ner på den avkodada sidan.

 

Så som nämnts förut, sätt in samma EU-cert, med förstoringar av QR-koden bäde på första och andra (&3:e) "dosen" i ansökan till Thaiand Pass.

 

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kungchristian:

E-visa klart men sen är det en  qr kod längst ner, är det meningen att jag ska ladda hem den.

Christian 

Nej, den är till för Immigration att validera i passkontrollen i Thailand.

Printa ut ett par tre stycken att ha i reserv.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Luke the Drifter:

Visst går det att flyga till Thailand även om man saknar en smartphone men det underlättar väldigt mycket ifall man har en sådan.

Det går ju att tråckla sig igenom alla kontroller med hjälp av utskrivna dokument på pränt men sedan kommer det hinderlöpning.

Tänk om du kommer till en punkt där du skall registrera dig med en app som till exempel mor chana https://thethaiger.com/hot-news/technology/mor-chana-app-what-you-need-to-know

 

Jag har haft många samtal med vänner angående resa till Thailand och jag kan inte låta bli att tala om att det var bättre förr (i just det här ämnet).

På den gamla goda tiden så satte du dig i bilen och körde in till stan och gjorde ett besök på resebyrån. Du köpte en flygbiljett till Thailand, betalade och såg glad ut och gick ut från resebyrån med en pappersbiljett i handen.

När det var dags att åka så begav du dig iväg till flygplatsen och visade upp papperslappen med biljetten och off you go.

När du landade på Don Muang så gick du till Immigration Office och där satt det en leende gubbe som tittade på dig och önskade dig välkommen till Thailand och smackade i en stämpel i ditt pass som gav dig rätt att stanna i LOS i nittio dagar.

 

Det var bättre förr, nu är det värre :wink2:

 

Mvh

Luke

På pappersbiljetternas tid  (eller snarare då skiftet från papper till e-ticket pågick) hade jag en gång lite av en omvänd upplevelse.  Jag fastnade i en snöstorm i New York och alla stans flygplatser stängde för detta snöfall som för en svensk viking var som ett lättare snöblandat regn.

 

Fick, via resebyrån i Stockholm, boka om till ny biljett med nytt bolag ett dygn senare (Malaysia Airlines, som av outgrundlig anledning på den tiden flög sträckan New York-Stockholm-Kuala Lumpur). Vid incheckningen frågade de efter pappersbiljetten, som jag såklart inte hade eftersom det var ombokat i Stockholm. Däremot hade jag bokningsnummer och de kunde även se min bokning i systemet. Men, icke, utan printad biljett på papper fick jag inte åka med. "We dont accept e-ticket sir" (detta var cirka 15 år sedan). Lång historia kort, 10 samtal till resebyråjouren och tre Malaysia Airlines managers senare fick jag boka ny biljett vid incheckningsdisken mot löfte  om  en  "refund"  på resebyråbiljetten (som jag aldrig fick). 

 

Efter denna upplevelse tog det några år innan jag vågade resa utan att printa ut en biljett, e-ticket eller inte. Nu är jag glad att det räcker med att det nästa jämt räcker med att visa passet eller i värsta fall uppge ett bokningsnummer.

 

Således: Det var värre förr, även när det gällde det resepraktiska. 😎  🙂

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Tänk om du kommer till en punkt där du skall registrera dig med en app som till exempel mor chana https://thethaiger.com/hot-news/technology/mor-chana-app-what-you-need-to-know

 

Men vad tusan ? Just när man tyckt sig  både dubbel och trippelkollat att man har fixat allt och börjat slappna av inför resan på torsdag så kommer du dragandes med detta...så var den här dan förstörd. :6: :13:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går in i slutfasen på fixandet nu,i morgon TP och beställa tid PT-PCR.Har med mig en hel bok med dokument och jävlar om dom inte kollar allt vid framkomst.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Ännu en fråga:

 

Hur mkt bryr de sig om sin kära morchana-app? Vad händer om nån inte har en smartphone? Jaja, nu har jag en.

 

Men jag reggade mig här hemma och den skrek "Medium risk", vad innebär det?

 

Nån som på plats fått denna app inspekterad vid ankomst?

Kommer inte ihåg om jag behövde visa den på flygplatsen men varje dag på hotellet i alla fall.

Medium risk innebär att det finns någon som har appen aktiverad och med konstaterad smitta inte allt för långt ifrån dig.

Jag fick bara, mycket låg risk i Sverige och här i Thailand har jag inte sett annat än låg risk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...