Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Guest Fredman
10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Absolut, ditt beslut är klart förståeligt såsom gift och "long-stayer". Men för en turist på 1-3 veckors semester är det klart fördyrande skulle jag säga. När sandboxen öppnade var det inte  long-stayers man pratade om, inte heller återvändande thai, eller faranger som skulle in på jobb, utan turister. De var nog inte många som tog den dealen som gällde under sandboxen.

 

Nu hör jag för min del rätt många av mina vänner och bekanta som är på väg under det nya "Test & Go". Fortsatt är det dock klart mest , om inte enbart, long-stayers. Och inget ont i det, tvärtom, för flera ställen på turistorterna kommer det att generera ett bra klirr i kassan att ha stammisarna tillbaka över en vinter.

Se till att de öppnar barerna i fiskebyn så ska jag göra mitt bästa för att bidra! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

32 minutes ago, Fredman said:

Se till att de öppnar barerna i fiskebyn så ska jag göra mitt bästa för att bidra! 

Jag har hintat till Borgmästare Kunplomee att såväl du som @Fritz är på ingång, så nu kan de inte göra annat än öppna snart. 😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag har hintat till Borgmästare Kunplomee att såväl du som @Fritz är på ingång, så nu kan de inte göra annat än öppna snart. 😉

Ett steg närmare hiso turismen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Esspe said:

Ett steg närmare hiso turismen.

Hiso, är det såna som dricker Singha? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Hiso, är det såna som dricker Singha? 😎

Eller Asahi.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Verkar vara rena kaoset med Thai Pass nu, vem hade förväntat sig något annat. Just när folk börjat vänja sig vid COE så ändrar man naturligtvis.

 

https://www.thephuketnews.com/nightmare-scenarios-continue-in-wake-of-Thailand-pass-launch-81929.php?fbclid=IwAR1J0Gd3pGDtN4TicxlF8mEloG4wiUIK5H4Bd1zf0DZ569-nYARXnTtXO8o

Hahaha....

 

Snacka om att åka i diket, katastrof. Just följande från texten är så sant:

"many people are still finding themselves confounded by the lack of information being made available to successfully register for their Thailand Pass permit."

 

Inte en struts med huvet uppe ur sanden i sikt, ingen att fråga nåt (som kan svara).

 

Vet inte hur många timmar jag la innan mitt TP gick igenom. Och då gick det igenom på 20 sekunder. Inte en chans att de kollat att dokumenten är ok.

 

Hoppas ingen thaiare får för sig att visa sin makt och ha egna regler för dokumenten när man dyker upp. För om de redan godkänt TP så är väl dokumenten också godkända (även om det är bilder på k*kar i dokumenten)......

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Hiso, är det såna som dricker Singha? 😎

Jag som drack Singha på den gamla goda tiden!

Ska jag byta tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Wangthong said:

Jag som drack Singha på den gamla goda tiden!

Ska jag byta tillbaka?

Jag drack bara Singha mina första fyra år i Thailand. Men berätta det för fan inte för någon här på MPR, hela min image kommer att bli  totalt kvaddad. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är fascinerad av hela den här Thailand Pass-grejen.

 

Konceptet är ju egentligen enkelt och är ju (eller borde vara) ett steg framåt vad gäller försäkringar etc för turister. I teorin alltså....

Men som systemet funkar nu verkar det ge godkändstämpel bara man har en QR-kod för vaccination som funkar. Ingen kontroll sker på övriga dokument, ingen hinner kolla dem på 20 sekunder. Så potentiellt finns det massor med godkända TP som har ej tillräckliga dokument. Vem ansvarar för det? Frågan är retorisk, självklart är det resenären.

 

Så vad händer vid incheckning, eller om resenären kommer ombord, vid ankomst till Thailand när en nitisk thaiare, som trots 10 år på thailändskt universitet inte kan säga hej på engelska, ska gå igenom och se att dokumenten är korrekta?

Går de enbart på TP och släpper igenom folk oavsett försäkring etc?

Stoppar de folk som har dokument som inte överensstämmer med thaiarens mall?

 

Nån annan som ser potentiellt kaos här om Thailand kollar dokumenten?

 

Själv nödköpte jag en extra försäkring på AXA för covid-delen med 50 000 USD. På min vanliga försäkring står det unlimited coverage, men utgår från att thaiarna inte kommit till det ordet än i språkskolan.

 

Så jag ser 2 alternativ, antingen kaos vid departure/arrival, eller så släpper de igenom allt. Ska bli intressant att se hur länge det håller.....

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev frogfish:

Är fascinerad av hela den här Thailand Pass-grejen.

 

Konceptet är ju egentligen enkelt och är ju (eller borde vara) ett steg framåt vad gäller försäkringar etc för turister. I teorin alltså....

Men som systemet funkar nu verkar det ge godkändstämpel bara man har en QR-kod för vaccination som funkar. Ingen kontroll sker på övriga dokument, ingen hinner kolla dem på 20 sekunder. Så potentiellt finns det massor med godkända TP som har ej tillräckliga dokument. Vem ansvarar för det? Frågan är retorisk, självklart är det resenären.

 

Så vad händer vid incheckning, eller om resenären kommer ombord, vid ankomst till Thailand när en nitisk thaiare, som trots 10 år på thailändskt universitet inte kan säga hej på engelska, ska gå igenom och se att dokumenten är korrekta?

Går de enbart på TP och släpper igenom folk oavsett försäkring etc?

Stoppar de folk som har dokument som inte överensstämmer med thaiarens mall?

 

Nån annan som ser potentiellt kaos här om Thailand kollar dokumenten?

 

Själv nödköpte jag en extra försäkring på AXA för covid-delen med 50 000 USD. På min vanliga försäkring står det unlimited coverage, men utgår från att thaiarna inte kommit till det ordet än i språkskolan.

 

Så jag ser 2 alternativ, antingen kaos vid departure/arrival, eller så släpper de igenom allt. Ska bli intressant att se hur länge det håller.....

Håller med, kommer det att ske nån check av dokument på suvvan?

 

Vem är först ut på väg ner här på forat och kan berätta?

 

Jag åker 14 nov.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-06 at 10:23, skrev apknug:

Håller med, kommer det att ske nån check av dokument på suvvan?

 

Vem är först ut på väg ner här på forat och kan berätta?

 

Jag åker 14 nov.

 

Kontroll av dokument på Suvvan? Var lugn!

Så här var det för oss. 

Lämnar planet går några hundra meter å där blir man placerad på en stol.

 

En tjej kommer fram och ska se:

* Svenska passet

* "Thailand Pass"

* RT-PCR intyg som togs innan avfärd

* Försäkring

* AQ hotellbokningen

Sedan går man cirka 30 meter fram till ett bord där en man sitter och ska se exakt samma dokument.

Efter det en promenad till Immigration där en sista koll av samma dokument görs.

 

Gick ändå väldigt fort. Nu kom vi av planet tidigt men planet TG951 var knappt halvfullt.

På flygplatsen var det fler som jobbade än passagerare. Ingen kö till Immigration.

 

Bara att invänta RT-PCR testresultatet som ska komma ikväll å förhoppningsvis vidare till Chiang Mai imorron. 

 

 

Ändrades av Carabao2
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Carabao2:

 

Kontroll av dokument på Suvvan? Var lugn!

Så här var det för oss. 

Lämnar planet går några hundra meter å där blir man placerad på en stol.

 

En tjej kommer fram och ska se:

* Svenska passet

* "Thailand Pass"

* RT-PCR intyg som togs innan avfärd

* Försäkring

* AQ hotellbokningen

Sedan går man cirka 30 meter fram till ett bord där en man sitter och ska se exakt samma dokument.

Efter det en promenad till Immigration där en sista koll av samma dokument görs.

 

Gick ändå väldigt fort. Nu kom vi av planet tidigt men planet TG951 var knappt halvfullt.

På flygplatsen var det fler som jobbade än passagerare. Ingen kö till Immigration.

 

Bara att invänta RT-PCR testresultatet som ska komma ikväll å förhoppningsvis vidare till Chiang Mai imorron. 

 

 

 

Tack för info!

 

Ja det kunde man väl tänka sig. 

 

Mitt jäkla försäkringsbolag sa att de kunde utfärda ett intyg men när intyget dök upp så var det inga belopp på det...... Nä det kan vi inte skriva.

 

Nåväl det är väl bara att teckna en Luma eller Axa försäkring o hala fram inte hela världen. Lite surt att behöva vara dubbelförsäkrad dock. 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

 

Tack för info!

 

Ja det kunde man väl tänka sig. 

 

Mitt jäkla försäkringsbolag sa att de kunde utfärda ett intyg men när intyget dök upp så var det inga belopp på det...... Nä det kan vi inte skriva.

 

Nåväl det är väl bara att teckna en Luma eller Axa försäkring o hala fram inte hela världen. Lite surt att behöva vara dubbelförsäkrad dock. 

Samma här. På mitt försäkrings intyg står det "unlimited coverage against covid-19". Finns väl ingen thaiare som vet vad det betyder.....

 

Så jag köpte en extra på AXA, var billigt. Enda oron är ju att det är min unlimited-försäkring som är kopplad till Thailand Pass, och att få en thai att förstå att 2 försäkringar är bättre än 1 vetefan hur det går. Blir intressant om de upprör sig över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Carabao2:

 

Kontroll av dokument på Suvvan? Var lugn!

Så här var det för oss. 

Lämnar planet går några hundra meter å där blir man placerad på en stol.

 

En tjej kommer fram och ska se:

* Svenska passet

* "Thailand Pass"

* RT-PCR intyg som togs innan avfärd

* Försäkring

* AQ hotellbokningen

Sedan går man cirka 30 meter fram till ett bord där en man sitter och ska se exakt samma dokument.

Efter det en promenad till Immigration där en sista koll av samma dokument görs.

 

Gick ändå väldigt fort. Nu kom vi av planet tidigt men planet TG951 var knappt halvfullt.

På flygplatsen var det fler som jobbade än passagerare. Ingen kö till Immigration.

 

Bara att invänta RT-PCR testresultatet som ska komma ikväll å förhoppningsvis vidare till Chiang Mai imorron. 

 

 

Blev ni eskorterade till transport (taxi) från Suvvan? Eller får man leta efter sin "covid-säkra" transport själv?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Blev ni eskorterade till transport (taxi) från Suvvan? Eller får man leta efter sin "civid-säkra" transport själv?

Vi hämtade väskorna på bandet valde utgång B passerade tullen å där stod 20-30 hotellrepresentanter å stämde överens med vår bokning. 

Sedan placerades vi på några stolar i väntan på fler så man kunde fylla minibussen.. Mittensätena var dock blockade.

 

Tydligen negativa för nu dök en rullade bar upp! 🙏🙏🙏Baren.thumb.jpg.bd94228c79598b330291cd75acd083c6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

Tack för info!

 

Ja det kunde man väl tänka sig. 

 

Mitt jäkla försäkringsbolag sa att de kunde utfärda ett intyg men när intyget dök upp så var det inga belopp på det...... Nä det kan vi inte skriva.

 

Nåväl det är väl bara att teckna en Luma eller Axa försäkring o hala fram inte hela världen. Lite surt att behöva vara dubbelförsäkrad dock. 

Vilket försäkringbolag var det som inte klarade att skriva summan?

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Naam jai:

Vilket försäkringbolag var det som inte klarade att skriva summan?

Du frågade inte mig, men det bolag som inte fixade det för mig var Trygg Hansa. De skrev som nedan:

 

image.png.5a9e3de5daa3140322c4d8d6a53d671e.png

 

De ville inte nämna summor av juridiska skäl sa de.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Carabao2:

En tjej kommer fram och ska se:

* Svenska passet

* "Thailand Pass"

* RT-PCR intyg som togs innan avfärd

* Försäkring

* AQ hotellbokningen

Jag är liiite orolig för Thailandspasset, det andra fixar jag lätt som en plätt. Måste man vara hyfsad kunnig för att ladda ner det i sin telefon eller kan man få det som mail så man enkelt kan skriva ut det ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag är liiite orolig för Thailandspasset, det andra fixar jag lätt som en plätt. Måste man vara hyfsad kunnig för att ladda ner det i sin telefon eller kan man få det som mail så man enkelt kan skriva ut det ?

Du får ditt Thailand Pass på den mailadress du angivet. Bara att skriva ut. 

Tog även en skärmdump på mobilen så jag skulle kunna komma åt den utan uppkoppling. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Carabao2:

Vi hämtade väskorna på bandet valde utgång B passerade tullen å där stod 20-30 hotellrepresentanter å stämde överens med vår bokning. 

Sedan placerades vi på några stolar i väntan på fler så man kunde fylla minibussen.. Mittensätena var dock blockade.

 

Tydligen negativa för nu dök en rullade bar upp! 🙏🙏🙏Baren.thumb.jpg.bd94228c79598b330291cd75acd083c6.jpg

Trevligt. Vilket hotell? Hur länge fick du vänta på svar på PRC_testet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Naam jai:

Vilket försäkringbolag var det som inte klarade att skriva summan?

 Moderna för mig.

 

Hade tänkt att byta till folkskam för de skriver ut summan men moderna skulle fixa det........ Not! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Du frågade inte mig, men det bolag som inte fixade det för mig var Trygg Hansa. De skrev som nedan:

 

image.png.5a9e3de5daa3140322c4d8d6a53d671e.png

 

De ville inte nämna summor av juridiska skäl sa de.

Funkade för mig med Sensor där jag har min hemförsäkring och och några dagar extra med Gouda. Hoppas det funkar med 100 000 USD fast man numera bara behöver 50 000 USD :)

 

 

Test Snagit.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Trevligt. Vilket hotell? Hur länge fick du vänta på svar på PRC_testet?

Siam Mandarina ligger nära och med utsikt över Suvvan. Nära å nära förresten. 8.4 km men vår Rally-Kalle han passera 40-50 fordon

samtidigt som hans mobil gick varm. Tycker Thailand borde oroa sig för fler saker än Coronan.  

PRC test = 11 timmar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Du frågade inte mig, men det bolag som inte fixade det för mig var Trygg Hansa. De skrev som nedan:

 

image.png.5a9e3de5daa3140322c4d8d6a53d671e.png

 

De ville inte nämna summor av juridiska skäl sa de.

Clirrar.

 

AXAs intyg ser ut så här. Det funkar enligt några som använt det.

image.png.95fded98aeda15fb994768ba76b05244.png

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Carabao2:

Siam Mandarina ligger nära och med utsikt över Suvvan. Nära å nära förresten. 8.4 km men vår Rally-Kalle han passera 40-50 fordon

samtidigt som hans mobil gick varm. Tycker Thailand borde oroa sig för fler saker än Coronan.  

PRC test = 11 timmar. 

Aha det tog ganska lång tid ändå då. Jag har bokat inne i centrala Bangkok just för att jag hoppas på att bli utsläppt på eftermiddagen efter typ 6 timmer eftersom vi landar tidig morgon. Men vi får väl se

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...