Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Det enda som vållar mig huvudbry är hur jag ska kunna bevisa att jag har fått dos nr 1? 

Har du inte kvar det lilla kortet "Comirnaty" med ditt namn samt vaxdatum och batchnummer?

Det ska väl gälla?

image.thumb.jpg.2e8bdbc3d5c988c359aa348eeb90d6c0.jpgimage.thumb.jpg.3218c61087be4f438a0124a3db3766b1.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev JohanB:

Har du inte kvar det lilla kortet "Comirnaty" med ditt namn samt vaxdatum och batchnummer?

Det ska väl gälla?

image.thumb.jpg.2e8bdbc3d5c988c359aa348eeb90d6c0.jpgimage.thumb.jpg.3218c61087be4f438a0124a3db3766b1.jpg

Det funkade för att få coe för mig.

Sen var det ingen som ville se det, utan endast vaccinationsintyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev JohanB:

Har du inte kvar det lilla kortet "Comirnaty" med ditt namn samt vaxdatum och batchnummer?

Det ska väl gälla?

image.thumb.jpg.2e8bdbc3d5c988c359aa348eeb90d6c0.jpgimage.thumb.jpg.3218c61087be4f438a0124a3db3766b1.jpg

Problemet är att detta kort inte används av alla regioner. T.ex. Kronoberg, där inte ett enda papper förekom i samband med vaccinationerna. Men istället finns vaccinationerna loggade i journalen.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev biker:

Problemet är att detta kort inte används av alla regioner. T.ex. Kronoberg, där inte ett enda papper förekom i samband med vaccinationerna. Men istället finns vaccinationerna loggade i journalen.

mvh

biker

 

Jag gissar att utdrag ur journalen räcker bra tillsammans med covidbeviset. Bara datumen finns med i journalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag gissar att utdrag ur journalen räcker bra tillsammans med covidbeviset. Bara datumen finns med i journalen.

Jo, alla uppgifter finns där.

Men om man ska följa regler, så är det inte tillåtet att göra dessa uppgifter tillgängliga för

någon annan.

T.ex. står där namn på vem som gett vaccinet. Så det är inte ok, enligt PUL.

Se nedan. 🙂

 

"Viktigt! Det är inte tillåtet att, direkt eller indirekt, bereda sig tillgång till uppgifter i Journalen utan Ineras skriftliga godkännande. Exempel på sådan beredning är "scraping" eller annan liknande metod som innebär att data extraheras från Journalen. Att extrahera data från Journalen för att tillgängligöra till andra betraktar Inera också som ett utlämnande genom översändande, spridning eller annat tilhandahållande av uppgifter enligt Personuppgiftslagen (1998:204). "

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev biker:

Jo, alla uppgifter finns där.

Men om man ska följa regler, så är det inte tillåtet att göra dessa uppgifter tillgängliga för

någon annan.

T.ex. står där namn på vem som gett vaccinet. Så det är inte ok, enligt PUL.

Se nedan. 🙂

 

"Viktigt! Det är inte tillåtet att, direkt eller indirekt, bereda sig tillgång till uppgifter i Journalen utan Ineras skriftliga godkännande. Exempel på sådan beredning är "scraping" eller annan liknande metod som innebär att data extraheras från Journalen. Att extrahera data från Journalen för att tillgängligöra till andra betraktar Inera också som ett utlämnande genom översändande, spridning eller annat tilhandahållande av uppgifter enligt Personuppgiftslagen (1998:204). "

 

Då får du väl låta bli då.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Jo, alla uppgifter finns där.

Men om man ska följa regler, så är det inte tillåtet att göra dessa uppgifter tillgängliga för

någon annan.

T.ex. står där namn på vem som gett vaccinet. Så det är inte ok, enligt PUL.

Se nedan. 🙂

 

"Viktigt! Det är inte tillåtet att, direkt eller indirekt, bereda sig tillgång till uppgifter i Journalen utan Ineras skriftliga godkännande. Exempel på sådan beredning är "scraping" eller annan liknande metod som innebär att data extraheras från Journalen. Att extrahera data från Journalen för att tillgängligöra till andra betraktar Inera också som ett utlämnande genom översändande, spridning eller annat tilhandahållande av uppgifter enligt Personuppgiftslagen (1998:204). "

 

Naturligtvis har du rätt att låta någon annan läsa din journal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Jo, alla uppgifter finns där.

Men om man ska följa regler, så är det inte tillåtet att göra dessa uppgifter tillgängliga för

någon annan.

T.ex. står där namn på vem som gett vaccinet. Så det är inte ok, enligt PUL.

Se nedan. 🙂

 

"Viktigt! Det är inte tillåtet att, direkt eller indirekt, bereda sig tillgång till uppgifter i Journalen utan Ineras skriftliga godkännande. Exempel på sådan beredning är "scraping" eller annan liknande metod som innebär att data extraheras från Journalen. Att extrahera data från Journalen för att tillgängligöra till andra betraktar Inera också som ett utlämnande genom översändande, spridning eller annat tilhandahållande av uppgifter enligt Personuppgiftslagen (1998:204). "

 

Att ta en utskrift för att bekräfta dina vaccinationer är inte att "extrahera data" digitalt, så du kan skita fullständigt i PUL och annat tjafs. Finns dom där, så bara köra på.

Dina uppgifter ska bara användas av ambassaden för att verifiera dina vaccinationer, inte registreras i nya register!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla avis på er som orkar o ta tag i o åka ner , Det e ju precis nu man skulle vilja va där nere. Kan tänka mig lugnt o fint på badstränder o trafiken ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-01 at 04:08, skrev wavis:

Så jäkla avis på er som orkar o ta tag i o åka ner , Det e ju precis nu man skulle vilja va där nere. Kan tänka mig lugnt o fint på badstränder o trafiken ... 

Jag var spyless och höll på att ge upp flera gånger. Som tur var hade jag en kompis som skulle resa samtidigt så vi ringde nog varandra tre-fyra gånger om dagen i två veckor och bollade problem.

På torsdagen innan avresan på söndagen träffades vi hemma hos mig för att boka om resan ett par veckor.

Båda hade visa klart men endast jag hade fått mitt coe preliminärgodkänt.

Vi gjorde ett sista försök att ringa ambassaden i Stockholm och tro det eller ej, vi fick svar efter ca en halvtimme i kö. En mycket trevlig kille kollade upp polarns coe och berättade vad som var fel. Fick samtidigt löfte om att när vi skickat in kompletteringarna som efterfrågats så skulle det ta mellan 24 till 36 timmar för godkännande.

Om jag minns rätt så kom mitt kl 22 och polarn fick sitt kl 04. Tydligen en process som pågår dygnet runt.

Nu ligger jag på soffan hemma i Rawai och vickar på tårna. Klarade mig från magsår och hjärnblödning så nu är allt skit och strul glömt.

Så här i efterhand så var det inte så krångligt. Problemet är att det inte finns någon exakt lathund att gå efter utan att man måste gå steg för steg och upptäcka nya saker som ska uppfyllas.

Redan nu har en del saker förändrats så jag gör det ogärna igen.

Nu ska jag åka till stranden och äta en glass och kolla på brudar, jag menar kolla vågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

Skönt i Svedala me, när det ska vara massa papper hit och dit, som en annan som hatar sådant

Nja, anser nog att fördelarna vida överstiger nackdelarna.

Börjar man med visat en månad innan tänkt resa så är det lugnt. Nu har ju dessutom försäkringsbolagen mer kött på benen så det underlättar.

Jag hade en del andra besked att invänta så när jag väl kom igång var det 15 dagar till avresa. Blev onödigt stressigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som gjort allt arbete för att åka efter 1:a november? COE ska ju inte behövas till exempel.

 

Skulle vara intressant att få lite vägledning till det, åker själv 26 December, mycket hinner nog ändra sig innan dess får man hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jed:

Är det nån som gjort allt arbete för att åka efter 1:a november? COE ska ju inte behövas till exempel.

 

Skulle vara intressant att få lite vägledning till det, åker själv 26 December, mycket hinner nog ändra sig innan dess får man hoppas.

Jag har inte lämnat in något ännu förutom amsökan om visum. Tänker dock göra det i god tid innan resa 9 dec. Det är Thailand Pass som gäller för oss vaccinedarde Svenskar. Jag tror inte kraven för oss Svenskar kommer att ändra sig ytterligare i december eller ens i början på nästa år. Förhoppningsvis kommer det dock klarnat exakt vilka varianter av dokumentation som accepteras. Jag har noterat förljande. 

 

Thailand Pass

Ansök här: https://tp.consular.go.th/

Välj: Non Thai, Exemption from Quarantine (Test and Go)

 

Dokument(eller bilder verkat det vara som gäller)

Passport: Bifoga en bild på sidan med all information

Thai Visa (if required): Bifoga visum om du ska vara bort längre än 30 dagar.

Certificate of Vaccination: Vaccinationsbevis. Tyvärr duger inte Hälsomyndigheten intyg. Det krävs också att man kan visa när man tagit dos 1. Där finns det lite olika sätt att komma fram. Jag kommer att använda mitt vaccinationskort jag fick när jag vaccinerade mig.

Paid AQ / SHA+ hotel reservation confirmation (for the duration of 1 day and including the fee for one RT-PCR test): En natt bokat hotell innom 2 timmar från flygplatsen man anläder Thailand. Där ska ingå transfer och PCR-test.

Insurance with minimum coverage of 50,000 USD: De festa har en hemförsäkring som täcker detta i 45 dagar. Det gäller bara att få ett specifikt intyg från försäkringsbolaget.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag har inte lämnat in något ännu förutom amsökan om visum. Tänker dock göra det i god tid innan resa 9 dec. Det är Thailand Pass som gäller för oss vaccinedarde Svenskar. Jag tror inte kraven för oss Svenskar kommer att ändra sig ytterligare i december eller ens i början på nästa år. Förhoppningsvis kommer det dock klarnat exakt vilka varianter av dokumentation som accepteras. Jag har noterat förljande. 

 

Thailand Pass

Ansök här: https://tp.consular.go.th/

Välj: Non Thai, Exemption from Quarantine (Test and Go)

 

Dokument(eller bilder verkat det vara som gäller)

Passport: Bifoga en bild på sidan med all information

Thai Visa (if required): Bifoga visum om du ska vara bort längre än 30 dagar.

Certificate of Vaccination: Vaccinationsbevis. Tyvärr duger inte Hälsomyndigheten intyg. Det krävs också att man kan visa när man tagit dos 1. Där finns det lite olika sätt att komma fram. Jag kommer att använda mitt vaccinationskort jag fick när jag vaccinerade mig.

Paid AQ / SHA+ hotel reservation confirmation (for the duration of 1 day and including the fee for one RT-PCR test): En natt bokat hotell innom 2 timmar från flygplatsen man anläder Thailand. Där ska ingå transfer och PCR-test.

Insurance with minimum coverage of 50,000 USD: De festa har en hemförsäkring som täcker detta i 45 dagar. Det gäller bara att få ett specifikt intyg från försäkringsbolaget.

Intressant om det duger med, Jag kommer att använda mitt vaccinationskort jag fick när jag vaccinerade mig.

När allt står på Svenska

 

Mvh. Nyfiken Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dolemon:

Intressant om det duger med, Jag kommer att använda mitt vaccinationskort jag fick när jag vaccinerade mig.

När allt står på Svenska

 

Mvh. Nyfiken Dolemon

Tillsammas med Vaccinationsintyget från hälsomyndigheten så hoppas jag det duger. Jag har läst diverse facebooktrådar att flera som sökt COE har fått godkänt när de kompletterat med ett foto på kortet.

 

 

Vad jag förstår kan man också köpa ett intyg hos https://vaccin.nu/vaccinationsintyg/ som visar båda doser om man nu vill lägga ner 400kr. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Dolemon:

Intressant om det duger med, Jag kommer att använda mitt vaccinationskort jag fick när jag vaccinerade mig.

När allt står på Svenska

 

Mvh. Nyfiken Dolemon

Jag använde intyget från Kivra plus vaccinkortet. Funkade för COE.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Jed:

Är det nån som gjort allt arbete för att åka efter 1:a november? COE ska ju inte behövas till exempel.

 

Skulle vara intressant att få lite vägledning till det, åker själv 26 December, mycket hinner nog ändra sig innan dess får man hoppas.

Även om COE inte längre behövs så är det ungefär samma saker som skall skickas in för att få ett Thailand Pass.
Största skillnaden torde vara att Thai ambassaden i Stockholm har slutat med nästan all visuminfo och bara hänvisar till Thailand Pass där det inte alls är lika lätt att hitta och jämföra information som det tidigare var på Ambassadens olika sidor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Godkväll,

Är det någon som har koll på om Thailand Passet ersätter inreseformuläret till passkontrollen som man annars sitter och fyller i på planet? 
/Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Godkväll,

Är det någon som har koll på om Thailand Passet ersätter inreseformuläret till passkontrollen som man annars sitter och fyller i på planet? 
/Peo

När man reste in med coe behövdes det i alla fall fyllas i. Tm6

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, rolba said:

När man reste in med coe behövdes det i alla fall fyllas i. Tm6

Ok, jag misstänkte det. Tack för svaret rolba.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-22 at 09:17, skrev MaiChai:

För mig - som bara stannar 4 veckor (idi*tiskt, jag vet) så ser det finansiella ut så här:

 

Visumansökan.                          350SEK

Covid+reseförsäkring.             1887SEK

Karantänshotell 15 nätter.     13567SEK

Covid+Fit to fly intyg               2000SEK

 

Summa:   17 804 SEK i kostnader jag normalt inte haft.

Extrakostnader för mig i slutet av oktober. 

Pcr test i Sverige.                      1050:-

Pcr test x2 i Thailand.               1373:-

Sandboxhotell 7 nätter.            2094:-  (fanns från ca 1200 på billigare ställen) 

Summa: 4517:- eller ca 17.400 Thb. Helt överkomligt när man inte träffat frugan på nästan ett år. 

Eller, hemska tanke, ca 250 öl i baren. 

Stenbordsöldrickarna ska nog inte räkna på det här. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara rena kaoset med Thai Pass nu, vem hade förväntat sig något annat. Just när folk börjat vänja sig vid COE så ändrar man naturligtvis.

 

https://www.thephuketnews.com/nightmare-scenarios-continue-in-wake-of-Thailand-pass-launch-81929.php?fbclid=IwAR1J0Gd3pGDtN4TicxlF8mEloG4wiUIK5H4Bd1zf0DZ569-nYARXnTtXO8o

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minutes ago, rolba said:

Extrakostnader för mig i slutet av oktober. 

Pcr test i Sverige.                      1050:-

Pcr test x2 i Thailand.               1373:-

Sandboxhotell 7 nätter.            2094:-  (fanns från ca 1200 på billigare ställen) 

Summa: 4517:- eller ca 17.400 Thb. Helt överkomligt när man inte träffat frugan på nästan ett år. 

Eller, hemska tanke, ca 250 öl i baren. 

Stenbordsöldrickarna ska nog inte räkna på det här. 

 

 

 

 

Absolut, ditt beslut är klart förståeligt såsom gift och "long-stayer". Men för en turist på 1-3 veckors semester är det klart fördyrande skulle jag säga. När sandboxen öppnade var det inte  long-stayers man pratade om, inte heller återvändande thai, eller faranger som skulle in på jobb, utan turister. De var nog inte många som tog den dealen som gällde under sandboxen.

 

Nu hör jag för min del rätt många av mina vänner och bekanta som är på väg under det nya "Test & Go". Fortsatt är det dock klart mest , om inte enbart, long-stayers. Och inget ont i det, tvärtom, för flera ställen på turistorterna kommer det att generera ett bra klirr i kassan att ha stammisarna tillbaka över en vinter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...