Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

15 minutes ago, MaiChai said:

EU´s vaccinsapp kommer garanterat vara godkänd och så kommer säkerligen sveriges lightvariant också att vara, äkthetskontrollen lär skötas med hjälp av en qr kod men det bör vara ett av resenärernas minsta problem. Problemet är att appen inte släpps förrän 1/7.

 

Är det bara f'tta man är ute efter finns det närmare och till lägre totalkostnad i sverige.

 

Jag ser det som ett rejält plus att slippa fyllona, att dricka sig drängfull på en fyrkantsbar eller vid ett stenbord utanför en seven är inget som lockar mig iallafall. Det serveras alkohol på restauranger och när jag tänker efter så är de flesta ställen jag dricker alkohol på i Thailand restauranger i någon form så det funkar för mig.

 

Ska jag åka dit gör jag det av samma skäl som jag reste dit i januari-februari 2005 - för att hjälpa och stötta folket som lever där. Ja, massor av ställen kommer att vara stängda och kursade men de fåtal som är öppna behöver support, städerskan på mitt hotell behöver rum att städa, servitören på restaurangen behöver gäster att servera, receptionisten behöver gäster. att checka in och ut, tvätteriet behöver folk som lämnar in sin tvätt, osv, osv.

 

Visst, det kommer inte att vara som förr" men jag kommer att bli solbränd, kommer att kunna bada i pool och hav, äta god thaimat, dricka några öl och skåla med lite nytt folk man lär känna - samtidigt som jag vet att de pengar jag spenderar verkligen hjälper. 

Ja det är ju nobelt.

 

Du kan ju skicka pengarna bara in-blanco, lite enklare och blir mer pengar över då till dom stackars thailändarna då du även kan skänka pengarna för flygbiljetten, får du ännu större guld-stjärna.

1/7 så ska e-hälsomyndigeten, släppa loss, däremot oklart när thailändska ambassaden ska släppa loss.

F'tta kanske är biligare i sverige, men många åker till Thailand för att dom har en speicell f'tta där och inte generisk f´tta.

Generiskt fattiga finns även i sverige precis som generisk f'tta måste man inte åka till Thailand för att hitta.

 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja det är ju nobelt.

 

Du kan ju skicka pengarna bara in-blanco, lite enklare och blir mer pengar över då till dom stackars thailändarna då du även kan skänka pengarna för flygbiljetten, får du ännu större guld-stjärna.

1/7 så ska e-hälsomyndigeten, släppa loss, däremot oklart när thailändska ambassaden ska släppa loss.

F'tta kanske är biligare i sverige, men många åker till Thailand för att dom har en speicell f'tta där och inte generisk f´tta.

Generiskt fattiga finns även i sverige precis som generisk f'tta måste man inte åka till Thailand för att hitta.

 

 

 

 

Nu kontrolleras inte vaccineringen på ambassaden, den kontrolleras precis som PCR testet vid incheckningen på flygplatsen.

 

Jag föredrar att donera mina pengar på plats, finns redan alldeles för många som skickar pengar in blanco till sin tgf och hennes pojkvän.

 

En fråga till dig, jag förutsätter att du inte tänker vaccinera dig, hur hade du tänkt att kunna resa till Thailand i framtiden? Eller om du redan är på plats, få stanna kvar  när det är dags att förnya visumet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev MaiChai:

Är det bara f'tta man är ute efter finns det närmare och till lägre totalkostnad i sverige.

I

I Sverige blir det dyrare, nu när polisen och feministmaffian är på krigsstigen.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hoppas jag allt har ordnat upp sig till 26/4 2022 då ska jag prova åka igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra info blandas med uttalanden som låter som de vore uppfunna under de fullaste timmarna av midsommarafton.... Vad är det för fel på folk? Är alla glas alltid halvtomma för en del?

 

Skit i att åka till Phuket om det inte passar. Men spamma inte sönder den här infotråden med rena konspirationer och allmänt gnäll....

 

/GnällGrodan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, själv ska jag åka i vinter men är nyfiken på hur det kommer att fungera nu när vi öppnar. Sen om det blir billiga resor i Augusti och inte allt för krångligt kanske man skulle ta ett snabbt beslut om 12 - 14 dagar på Phuket. 

 

Fast vissa minimikrav kommer ju att finnas, ingen fotboja, alkoholförsäljning( tycker om att ta mig en G&T på semestern) man får byta hotell och så vidare. Så låt gärna denna tråd fortsätta med att hålla koll på vad som krävs för att åka till Phuket från 1:a Juli och gärna lite uppföljning om hur det fungerar. Konspirationer har fått en egen tråd här på forumet :sure: 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jed:

Jo, själv ska jag åka i vinter men är nyfiken på hur det kommer att fungera nu när vi öppnar. Sen om det blir billiga resor i Augusti och inte allt för krångligt kanske man skulle ta ett snabbt beslut om 12 - 14 dagar på Phuket. 

 

Fast vissa minimikrav kommer ju att finnas, ingen fotboja, alkoholförsäljning( tycker om att ta mig en G&T på semestern) man får byta hotell och så vidare. Så låt gärna denna tråd fortsätta med att hålla koll på vad som krävs för att åka till Phuket från 1:a Juli och gärna lite uppföljning om hur det fungerar. Konspirationer har fått en egen tråd här på forumet :sure: 

Alkohol serveras, spårningsapp i telefonen krävs och man ska kunna boka 2 eller 3 olika SHA+ hotell om man vill så länge den totala tiden uppgår till minst 14 dagar. Det kommer förmodligen att bli komplicerat att boka eller byta hotellrum när man väl är på plats.

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev MaiChai:

Alkohol serveras, spårningsapp i telefonen krävs och man ska kunna boka 2 eller 3 olika SHA+ hotell om man vill så länge den totala tiden uppgår till minst 14 dagar. Det kommer förmodligen att bli komplicerat att boka eller byta hotellrum när man väl är på plats.

 

 

Jopp har förstått det, men eftersom det är Thailand väntar jag och ser hur det ser ut om en månad. Mycket kan ha ändrats har jag lärt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Nu ska det vara officiellt, blir roligt att få rapporter hur det går i verkligheten på Phuket? har vi inte någon frivillig att åka dit och skriva en resedagbok för oss som inte har semester föränn i Augusti

 

Ändrades av Jed
Skrev fel månad
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jed:

 

 

Nu ska det vara officiellt, blir roligt att få rapporter hur det går i verkligheten på Phuket? har vi inte någon frivillig att åka dit och skriva en resedagbok för oss som inte har semester föränn i Augusti

 

Går allt som det ska - beror på en hel massa icke thailandsrelaterade saker härhemma i Sverige - så ska jag åka mot slutet av juli månad och lovar då att hålla er uppdaterade.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nu kontrolleras inte vaccineringen på ambassaden, den kontrolleras precis som PCR testet vid incheckningen på flygplatsen.

 

Jag föredrar att donera mina pengar på plats, finns redan alldeles för många som skickar pengar in blanco till sin tgf och hennes pojkvän.

 

En fråga till dig, jag förutsätter att du inte tänker vaccinera dig, hur hade du tänkt att kunna resa till Thailand i framtiden? Eller om du redan är på plats, få stanna kvar  när det är dags att förnya visumet?

Det finns väl inget beslut om vaccination för att förlänga uppehållstillståndet mer än spekulationer på webben!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

Det finns väl inget beslut om vaccination för att förlänga uppehållstillståndet mer än spekulationer på webben!

Nej, inte ännu iallafall. Men när det börjar lugna ner sig och allt det här med visum amnestierna och liknande är över och Thailand får tillgång till mer vaccin så kommer de garanterat kräva det. Finns inte på kartan att de kommer låta några tusen ex-pats koma undan vaccinering när i princip hela den egna befolkningen ska vaccineras.

 

Ganska många faranger jag känner kommer att ta sig till sina hemländer för att vaccinera sig i sommar för att undvika att till slut bli tvångsvaccinerade med något lokalt thailändskt covid vaccin till självkostnadspris ++.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de första planen till Phuket kommer innehålla 90% sponsrade journalister och resten longstayers och såna med anknytning till landet.

Turister från EU stannar i EU, finns ingen anledning att åka till Thailand på sommaren

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nej, inte ännu iallafall. Men när det börjar lugna ner sig och allt det här med visum amnestierna och liknande är över och Thailand får tillgång till mer vaccin så kommer de garanterat kräva det. Finns inte på kartan att de kommer låta några tusen ex-pats koma undan vaccinering när i princip hela den egna befolkningen ska vaccineras.

 

Ganska många faranger jag känner kommer att ta sig till sina hemländer för att vaccinera sig i sommar för att undvika att till slut bli tvångsvaccinerade med något lokalt thailändskt covid vaccin till självkostnadspris ++.

Jag är ganska säker på att intyget, om det krävs, blir av samma kaliber som friskhetsintyget vid körkortsansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

What may delay or even cancel Phuket sandbox plans

 

The CCSA, however, has warned that the sandbox scheme will be reconsidered or even cancelled if any of the following takes place:
• Phuket has more than 90 new infections per week
• Infections spread across all three of Phuket’s districts or six subdistricts
• More than three unlinked clusters are reported
• More than 80 per cent of hospital beds in the province are occupied by Covid-19 patients
• There is an uncontrollable spread of a mutated variant of the virus

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40002373

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Fritz:

What may delay or even cancel Phuket sandbox plans

 

The CCSA, however, has warned that the sandbox scheme will be reconsidered or even cancelled if any of the following takes place:
• Phuket has more than 90 new infections per week
• Infections spread across all three of Phuket’s districts or six subdistricts
• More than three unlinked clusters are reported
• More than 80 per cent of hospital beds in the province are occupied by Covid-19 patients
• There is an uncontrollable spread of a mutated variant of the virus

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40002373

 

Tilläggas kan att man fortfarande inte publicerat listan över länder vars medborgare idi*terna tror kommer välla in över hela Phuket.

Själv tror jag att allt kommer att självdö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sydafrikanska varianten, som AZ och Sinovac har dålig verkningsgrad på, har lämnat de sydliga provinserna.

Några dagar sedan var den hittat även på Phuket och Suratthani på väg norrut.

Verkar inte sprida sig lika snabbt dock som t.ex. den indiska varianten. 

I kombo med att intensivvårdssängarna i Bkk är fulla så ser det inte särskilt ljust ut och det diskuterades igår om 7 dagars Lock-down i Bangkok där invånarna skulle hindras resa till sina hembyar för att inte sprida smittan.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, thomas001 said:

 

Har det inte varit så sedan starten i Bangkok iaf?

Så jag förstått det iaf.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Tilläggas kan att man fortfarande inte publicerat listan över länder vars medborgare idi*terna tror kommer välla in över hela Phuket.

Själv tror jag att allt kommer att självdö.

Länder från Low och medium risk countries - däribland sverige - får resa in. Publicerades den 16 juni och har länkats till tidigare i tråden vill jag minnas.

421207124_List-of-Countries-June-16-2021_page-0001-1536x1086.jpg(kopia).thumb.jpg.6c0e197200a3916970ae41917f2bc4fc.jpg

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Har det inte varit så sedan starten i Bangkok iaf?

Så jag förstått det iaf.

 

/ SatanG

Jo, så har det varit hela tiden. De måste vara fullvaccinerade för att resa till Phuket och gifta ifall de ska dela rum med farangen under de första 14 dagarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Fast å andra sidan så säger ju den inledande artikeln i tråden som du länkar till att han blivit felciterad och att det inte stämmer - resten av tråden är ju bara en massa stenbordsexperter som spekulerar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

Den sydafrikanska varianten, som AZ och Sinovac har dålig verkningsgrad på, har lämnat de sydliga provinserna.

Några dagar sedan var den hittat även på Phuket och Suratthani på väg norrut.

Verkar inte sprida sig lika snabbt dock som t.ex. den indiska varianten. 

I kombo med att intensivvårdssängarna i Bkk är fulla så ser det inte särskilt ljust ut och det diskuterades igår om 7 dagars Lock-down i Bangkok där invånarna skulle hindras resa till sina hembyar för att inte sprida smittan.

 

/ SatanG

Just att AZ och Sinovac har dålig verkningsgrad på de olika covidvarianterna innebär också att de har dålig verkningsgrad på huvudviruset. Deltavarianten t.ex är till 99,7% identiskt med huvudviruset så ett effektivt vaccin ska inte ha några problem oavsett variant.

 

Som exempel kan vi ta det tidigare SARS utbrott som startade i Kina 2002. Det orsakades av ett coronavirus som till 80% är identiskt med SARS-CoV-2. Nu har man nästan 20 år senare kollat immuniteten hos de som var sjuka i början av 2000 talet och de allra flesta har T-celler som gör dom immuna även mot SARS-CoV-2. 

 

Jag är väldigt skeptisk till de vacciner som finns tillgängliga och ännu mer skeptisk till att även unga och helt friska ska pressas till att ta ett vaccin som troligen gör väldigt liten skillnad.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hittade en FAQ som kan vara intressant för de som planerar att åka.

 

 

Will it be mandatory to stay in SHA+ hotels only? Can we stay in a friend’s house or our own condo?

No, you can only stay in SHA+ accommodation only for the first 14 nights.

 

Would other people be allowed to visit the traveler during the initial 14-night stay?

Yes, if that person is fully vaccinated or if that person comes from Bangkok, that person must follow Phuket entry requirements for domestic travelers.

 

If one wants to go out to a restaurant or a bar in the evening, do you need a guide?

No, you can move around Phuket freely. However, if you want to do other touristic activities, it is advisable to book it through an accredited SHA+ tour operator.

 

Do travelers still need to apply for the Certificate of Entry?

Yes, anybody traveling to Thailand is still required to obtain a Certificate of Entry (or visa applicable) from the Thai Embassy or Consulate. The application website will be updated to include the Phuket SandBox model. This will be available in the coming weeks.

 

Do travelers have to stay in the same SHA+ hotel for the full 14 days required on arrival or is it possible to move between several hotels?

Travelers can swap between hotels if they want to, but the hotel must be SHA+ accredited as well.

 

The COVID tests, will that be in the hotel or hospital?

It will be in your hotel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Dempa:

Just att AZ och Sinovac har dålig verkningsgrad på de olika covidvarianterna innebär också att de har dålig verkningsgrad på huvudviruset. Deltavarianten t.ex är till 99,7% identiskt med huvudviruset så ett effektivt vaccin ska inte ha några problem oavsett variant.

 

Som exempel kan vi ta det tidigare SARS utbrott som startade i Kina 2002. Det orsakades av ett coronavirus som till 80% är identiskt med SARS-CoV-2. Nu har man nästan 20 år senare kollat immuniteten hos de som var sjuka i början av 2000 talet och de allra flesta har T-celler som gör dom immuna även mot SARS-CoV-2. 

 

Jag är väldigt skeptisk till de vacciner som finns tillgängliga och ännu mer skeptisk till att även unga och helt friska ska pressas till att ta ett vaccin som troligen gör väldigt liten skillnad.

Min personliga mening är att man borde vara alldeles tillräckligt immun om man genomgått sjukdomen. Det fungerar dock inte vid resor till diverse länder.

Personligen kan jag gärna ta vaccin, men jag kan även injicera heroin, dricka sprit, snusa, måla husvägg, limma med cyanoakrylat, ta mig en onödig stor mängd av öl, flyga och utsätta mig för strålning, inandas konstiga kemikalier, grilla köttet för hårt, äta bacon och diverse andra saker som foliehatt inte skyddar mot.

Jag är egentligen färdig med allt en vuxen ska vara färdig med och behöver således inte bry mig så mycket om genförändringar.

 

Egna barn sätter jag dock inte först i kön för detta vaccin.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...