Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Risifrutti
26 minuter sedan, skrev John Khonken:

Ni vet väl att många flygbolag är väldigt oroliga för att dom ska drabbas av att passagerare får blod clots på långflygningar. Alltså dom som tagit två sprutor. Vi får se vad resultatet blir. 

Gäller det carbin crewet också?

 

Vet att dom är unga - dock ej SAS så hur kom dom före i kön i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

John Khonken
2 timmar sedan, skrev frogfish:

Du får gärna länka till var du läst den infon. Vore intressant att läsa.

Jag har inte läst det. Hörde det på en pod jag lyssnade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ni vet väl att många flygbolag är väldigt oroliga för att dom ska drabbas av att passagerare får blod clots på långflygningar. Alltså dom som tagit två sprutor. Vi får se vad resultatet blir. 

De många flygbolagen förlorar potentiella kunder? Blood clots på långflygningar är inget som uppstått i samband med covid vaccinering, det har varit känt länge att flygningar över 4 timmar ökar den risken. 

 

https://www.healthline.com/health/blood-clots-and-flying#prevention

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-06-01 at 18:28, skrev måne:

Jag var på LF idag och de sa att de ser över möjligheten att utföra en specifik summa i reseförsäkringen,dvs,skriva ut summan och inte skriva no limit.

Det negativa med att jag blivit äldre är att de tar 2900 sek för 16 dagars extra tid där nere!!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Det negativa med att jag blivit äldre är att de tar 2900 sek för 16 dagars extra tid där nere!!!

Då borde en Gouda försäkring funka bättre för dig, har du uppnått den aktningsvärda åldern så att den börjar med en sjua hittar du priset här

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev MaiChai:

Då borde en Gouda försäkring funka bättre för dig, har du uppnått den aktningsvärda åldern så att den börjar med en sjua hittar du priset här

Straxt före sjuan

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev måne:

Straxt före sjuan

Då är du ju precis som jag bara "mogen ungdom" och kommer undan med den billigare försäkringen!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har plane the sandbox godkänts av den store ledaren och hans gäng, den röstas igenom nästa vecka och publiceras i Royal gazette påföljande dag vilket gör den officiell i Thailand.

 

De största förändringarna är att man måste stanna 14 dagar på Phuket innan man får resa vidare i landet och att det inte blir några båtutflykter till phi-phi islands elle Similan islands under de 14 dagarna.

 

Har uppdaterat lite info på länken

 

http://destinationasien.se/2021/05/13/guiden-till-phuket-semestern-och-vidare-i-Thailand/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha då skiter de sig för oss, vi planerade en vecka i Phuket och sen vidare till familjen i Kanchanaburi ett par veckor.

Men vem fan vill tillbringa 2 veckor i Phuket i juli, nä då bokar man hellre ett Asq hotell i Bangkok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som verkar mest osäkert nu är väl om vi får fram ett vaccinpass som kommer att godtas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intru och se om denna kompromiss håller. De skulle dock behålla ansiktet om det blev 14 dagars frigångskarantän på ön, både internt och externt. Det är same same but different mot Bangkok!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Lorentz07:

Jaha då skiter de sig för oss, vi planerade en vecka i Phuket och sen vidare till familjen i Kanchanaburi ett par veckor.

Men vem fan vill tillbringa 2 veckor i Phuket i juli, nä då bokar man hellre ett Asq hotell i Bangkok.

 

Valet är ju fritt, tycker man att ett asq hotell i Bangkok är bättre så ska man ju välja det

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev rolba:

Det som verkar mest osäkert nu är väl om vi får fram ett vaccinpass som kommer att godtas.

EU´s vaccinpass som ska lanseras den 1/7 lär garanterat godtas, sveriges vaccinbevis är väl mer tveksamt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Jag får dagligen reklam mail om billiga resor till Bkk från diverse resebolag under sommar säsongen.

 

Har slängt dom i papperskorgen då det inte är aktuellt för mig. Skulle vara kul att veta hur dom ställer sig alla restriktioner som gäller.

 

@maichai har gjort ett häst jobb och försökt reda ut detta, men det verkar finnas en del frågetecken kvar.

 

Får resebolagen verkligen sälja en resa i dessa tider? Fan vet ju vad som gäller vecka från vecka..

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, apknug said:

Ska bli intru och se om denna kompromiss håller. De skulle dock behålla ansiktet om det blev 14 dagars frigångskarantän på ön, både internt och externt. Det är same same but different mot Bangkok!

My bad. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Risifrutti said:

Jag får dagligen reklam mail om billiga resor till Bkk från diverse resebolag under sommar säsongen.

 

Har slängt dom i papperskorgen då det inte är aktuellt för mig. Skulle vara kul att veta hur dom ställer sig alla restriktioner som gäller.

 

@maichai har gjort ett häst jobb och försökt reda ut detta, men det verkar finnas en del frågetecken kvar.

 

Får resebolagen verkligen sälja en resa i dessa tider? Fan vet ju vad som gäller vecka från vecka..

 

 

Varför skulle resebolag inte få sälja resor hux flux? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Jag får dagligen reklam mail om billiga resor till Bkk från diverse resebolag under sommar säsongen.

 

Har slängt dom i papperskorgen då det inte är aktuellt för mig. Skulle vara kul att veta hur dom ställer sig alla restriktioner som gäller.

 

@maichai har gjort ett häst jobb och försökt reda ut detta, men det verkar finnas en del frågetecken kvar.

 

Får resebolagen verkligen sälja en resa i dessa tider? Fan vet ju vad som gäller vecka från vecka..

 

 

 Du får köpa hur många resor och boka hur många flyg till Thailand som helst, men se bara till att de är om eller avbokningsbara.

 

Det kommer säkert att bli förändringar framöver men i detta läget med mindre än en månad kvar tror jag bara det kommer att handla om detaljer. Tror eller är ganska säker på att svenska resebyråer/charterbolag är väldigt flexibla med bokningarna just nu

 

Man har även meddelat att det ska bli möjligt att ansluta i Bangkok, hur det ska gå till exakt vet jag inte men jag antar att man kommer att flyga en del "covid" flighter från BKK med bara internationella resenärer. Jag hade valt ett bolag direkt in till Phuket istället. Ska försöka få fram detaljer om Bangkok anslutningar och uppdaterar sen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy
12 timmar sedan, skrev MaiChai:

Då har plane the sandbox godkänts av den store ledaren och hans gäng, den röstas igenom nästa vecka och publiceras i Royal gazette påföljande dag vilket gör den officiell i Thailand.

 

De största förändringarna är att man måste stanna 14 dagar på Phuket innan man får resa vidare i landet och att det inte blir några båtutflykter till phi-phi islands elle Similan islands under de 14 dagarna.

 

Har uppdaterat lite info på länken

 

http://destinationasien.se/2021/05/13/guiden-till-phuket-semestern-och-vidare-i-Thailand/

Hej Mai chai. kan man boka valfritt hotel i phuket ?? mitt karentärn hotell i pattis kostar 39000 bath och det kanske  läge att byta till phuket.??  tack för all info   du gör ett kanon jobb 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, soi covboy said:

Hej Mai chai. kan man boka valfritt hotel i phuket ?? mitt karentärn hotell i pattis kostar 39000 bath och det kanske  läge att byta till phuket.??  tack för all info   du gör ett kanon jobb 

Stay in hotels certified by Amazing Thailand Safety and Health Administration (SHA+) for 14 nights, after which travel to other parts of Thailand will be allowed

 

Bara utsedda hotel. 

 

Detta plus att dom ökade 7dagar till 14 gör pukhet / alcatraz bara till ett bättre alternativ till vanlig karantän. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Detta plus att dom ökade 7dagar till 14 gör pukhet / alcatraz bara till ett bättre alternativ till vanlig karantän.

Det var fan till att vara positiv då! Käkat för mycket rött kött på sistone? ;)

Så du tycker alltså att det är bättre att sitta inlåst på ett hotellrum i 14 dagar än att fritt få röra sig på en ö som är nästan lika stor som Singapore?

Fantastiskt! 😂

Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+.
 

För övrigt sade TAT idag (se länk nedan) att om det inte är några C19-utbrott på Phuket under juli månad kommer de 14 dagarna att minskas till sju och det låter ju bra!

Ja jag vet att det är 14 dagar som gäller för tillfället så det är väl bara att vänta till juli då så får vi se.
Bara att hålla tummarna för alla som det berör!


Man kan tycka vad man vill om Richard Barrow men han har bra- och dagsfärsk info om det hela här:

 

 

 

 

 

Edit:
"Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+"

 

Ser nu på HHs länk där att det ju faktiskt är stor skillnad. De som redan signat upp sig har ju rum för $35/natt!
Avsevärd skillnad mot ASQ och således ännu ett argument för Phuket Sandbox-modellen. ;)

 

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

😉

56 minutes ago, Fantomen said:

Det var fan till att vara positiv då! Käkat för mycket rött kött på sistone? ;)

Så du tycker alltså att det är bättre att sitta inlåst på ett hotellrum i 14 dagar än att fritt få röra sig på en ö som är nästan lika stor som Singapore?

Fantastiskt! 😂

Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+.
 

För övrigt sade TAT idag (se länk nedan) att om det inte är några C19-utbrott på Phuket under juli månad kommer de 14 dagarna att minskas till sju och det låter ju bra!

Ja jag vet att det är 14 dagar som gäller för tillfället så det är väl bara att vänta till juli då så får vi se.
Bara att hålla tummarna för alla som det berör!


Man kan tycka vad man vill om Richard Barrow men han har bra- och dagsfärsk info om det hela här:

 

 

 

 

 

Edit:
"Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+"

 

Ser nu på HHs länk där att det ju faktiskt är stor skillnad. De som redan signat upp sig har ju rum för $35/natt!
Avsevärd skillnad mot ASQ och således ännu ett argument för Phuket Sandbox-modellen. ;)

 

Optmimistjolle! 

 

Jag som intar en mer kilig inställning till hela sandboxplanen, tror att det där kommer att falla på flera plan. När 1a juli väl kommer så är paniken kvar och vaccinationsgraden inte tillfredställande.

 

Övervakningen av turisterna kommer säkert också att vara mer omfattande än vad som hittills aviserats, och intresset både för att åka som turist (från Europa & USA som i princip är de enda som kan komma ifråga) lågt. Viljan att öppna sin restaurang/bar utan att veta inflödet, låg.

 

Allt ovan sagt utifrån att TAT skulle få som de vill, vilket inte hänt än under hela covidpaniken. Jag är skeptisk. 😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev spooncreek:

Optmimistjolle! 

Pessimistkonsult! ;)

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev spooncreek:

😉

Optmimistjolle! 

 

Jag som intar en mer kilig inställning till hela sandboxplanen, tror att det där kommer att falla på flera plan. När 1a juli väl kommer så är paniken kvar och vaccinationsgraden inte tillfredställande.

 

Övervakningen av turisterna kommer säkert också att vara mer omfattande än vad som hittills aviserats, och intresset både för att åka som turist (från Europa & USA som i princip är de enda som kan komma ifråga) lågt. Viljan att öppna sin restaurang/bar utan att veta inflödet, låg.

 

Allt ovan sagt utifrån att TAT skulle få som de vill, vilket inte hänt än under hela covidpaniken. Jag är skeptisk. 

Alltså.... Nu ska vi göra en sak klar: TATs anställningsregister innefattar några av de absolut mest korkade stollar som har något att säga till om över huvud taget (nåja) i detta landet.
Jag betvivlar inte alls att det hela kommer skita sig kapitalt liksom alla deras eminenta idéer gör- och har gjort.

Men! Jag vill ändå vara positiv och hoppas verkligen som fan att det kommer funka! Ska givetvis inte sticka under stol med att det isf kan gagna- och underlätta för oss här hemma på ett personligt plan beträffande en eventuell Sverigesemester alternativt få besök från nära och kära därifrån. :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...