Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Stötestenen när det gäller försäkringar baserat på hemförsäkringen är det intyg som krävs för COE vilket få Svenska försäkringsbolag verkar villiga att skriva ut. Men efter en liten by-pass manöver igår för att slippa våpen på de olika callcenterna börjar det arta sig - fler bolag kan nog tänka sig att skriva ut fungerande intyg. Förhoppningsvis får jag in de sista svaren idag och kan göra en sammanställning. Ha tålamod.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev MaiChai:

Stötestenen när det gäller försäkringar baserat på hemförsäkringen är det intyg som krävs för COE vilket få Svenska försäkringsbolag verkar villiga att skriva ut. Men efter en liten by-pass manöver igår för att slippa våpen på de olika callcenterna börjar det arta sig - fler bolag kan nog tänka sig att skriva ut fungerande intyg. Förhoppningsvis får jag in de sista svaren idag och kan göra en sammanställning. Ha tålamod.

Hur kom du förbi callcenterstollarna? Har flera ggr bett om att få prata med nån som jobbar på försäkringsbolaget (inte som sitter på resursbolag), men det är omöjligt.

Man kanske ska låtsas att man ska köpa en ny försäkring.....

 

Edit: Var så otålig så jag läste inte slutet på din kommentar..... Men intressant, väntar på sammanställningen👍

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
9 hours ago, NorLyx said:

Här har du en länk där du själv kan läsa mera och hålla dig uppdaterad. 
 

Mvh/NorLyx

 

https://www.tatnews.org/2021/06/phuket-reopening-are-you-ready-month-long-countdown-starts-now-to-1-july-2021/

Tackar för länken. Intressant att TAT kör på så hårt med öppningen av Phuket från 1a juli. Ska bli spännande att se hur det kommer att bli i praktiken. Jag är fortsatt skeptisk trots det tydliga budskapet:

 

Mr. Yuthasak Supasorn, TAT Governor, said, “All of us at the Tourism Authority of Thailand share the excitement and anticipation of everyone in Phuket in the preparation to welcome back foreign tourists in the not-too-distant future. From 1 July, 2021, vaccinated foreign tourists will be allowed to visit Phuket without quarantine, so the countdown starts now to the reopening of Phuket!”

Throughout the month of June 2021, the TAT Newsroom will be doing our utmost to compile accurate information at the current time to inform each and every one regarding Phuket’s preparations to safely open to foreign tourists.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, NorLyx said:

Här har du en länk där du själv kan läsa mera och hålla dig uppdaterad. 
 

Mvh/NorLyx

 

https://www.tatnews.org/2021/06/phuket-reopening-are-you-ready-month-long-countdown-starts-now-to-1-july-2021/

Ja. 

Inget framgår med 100% säkerhet. 

Det finns planer etc. 

 

Men visst, vi kan hålla oss uppdaterade. 

 

Men idag gäller fortfarande 14 nätter karantän för alla. 

 

Sedan indikerar dom att vaccinerade ska få komma till pukhet. 

 

Av oss Svenskar är det ju bara gammpöjkar som fått 2 doser, ingen har fått ett vaccinpass. 

 

Vi kan spekulera hur mycket som helst, men idag finns inget beslutat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det verkar dessutom vara fortsatta problem i vaccinproduktionen.....

 

MANILA: Delivery to the Philippines of the first batches of a promised 17 million doses of AstraZeneca's coronavirus vaccine made in Thailand has been delayed by several weeks, a Philippine presidential adviser said on Tuesday.

The delay raises questions about AstraZeneca's vaccine distribution plan in Southeast Asia, which depend on 200 million doses made by Siam Bioscience, a company owned by HIs Majesty the King that is making vaccines for the first time.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2125163/first-thai-astrazeneca-vaccine-exports-to-philippines-delayed

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller försäkring så utfärdar Folksam, If, Gjensidige och Gouda intyg på ett korrekt sätt för COE.

 

Länsförsäkringar och Trygg Hansa gör det inte - ännu iallafall...

 

Väntar in ytterligare svar och länkar sen till artikeln när den publicerats,

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
5 minuter sedan, skrev MaiChai:

När det gäller försäkring så utfärdar Folksam, If, Gjensidige och Gouda intyg på ett korrekt sätt för COE.

 

Länsförsäkringar och Trygg Hansa gör det inte - ännu iallafall...

 

Väntar in ytterligare svar och länkar sen till artikeln när den publicerats,

Grymt bra information.

 

Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan att man har Länsförsäkringar...ja den dagen som blir aktuell för resa, byter jag bolag om det krävs 🤨

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Grymt bra information.

 

Tack för det!

Jag var på LF idag och de sa att de ser över möjligheten att utföra en specifik summa i reseförsäkringen,dvs,skriva ut summan och inte skriva no limit.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Klart som fan att man har Länsförsäkringar...ja den dagen som blir aktuell för resa, byter jag bolag om det krävs 🤨

När jag gick förbi call center skocken och kontaktade de pressansvariga så skakade jag nog om i båten hos de flesta bolag. Många har redan specialintyg klara för länder som Ryssland, Iran och Kuba så att producera ett centralt dokument för Thailand där bara försäkringstagarens uppgifter fylls i kan ju inte vara ett stort jobb - särskilt med tanke på att alla (?) försäkringar uppfyller kraven.

 

Så jag har känslan att LF kommer att författa dessa intyg inom en snar framtid. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
7 timmar sedan, skrev måne:

Jag var på LF idag och de sa att de ser över möjligheten att utföra en specifik summa i reseförsäkringen,dvs,skriva ut summan och inte skriva no limit.

Tack Måne!

 

Låt oss bli underrättade hur det går framöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är sammanställningen, väntar in en del svar jag inte fått ännu och det finns några bolag som kanske håller på att ändra sig, jag uppdaterar efter hand!

 

http://destinationasien.se/2021/06/01/funkar-hemforsakringen-till-Thailand/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev MaiChai:

Här är sammanställningen, väntar in en del svar jag inte fått ännu och det finns några bolag som kanske håller på att ändra sig, jag uppdaterar efter hand!

 

http://destinationasien.se/2021/06/01/funkar-hemforsakringen-till-Thailand/

Bra info. Trist med TH bara. Har även själv pratat med dem om detta, och de verkar nästan vägra för att deras försäkring inte ska användas till detta. Spara pengar? Det var iaf det intrycket jag fick.

 

Sen vore det intressant att få veta varför Thailand snöat in så mkt på summan 100 000 dollar, och inte tex godkänner "unlimited".

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev frogfish:

Bra info. Trist med TH bara. Har även själv pratat med dem om detta, och de verkar nästan vägra för att deras försäkring inte ska användas till detta. Spara pengar? Det var iaf det intrycket jag fick.

 

Sen vore det intressant att få veta varför Thailand snöat in så mkt på summan 100 000 dollar, och inte tex godkänner "unlimited".

 

 

Jag tror att även TH kommer att ändra sig, försäkringen gäller ju det är bara intyget de behöver skriva. Har för mig något av bolagen har en sida där man fyller i uppgifterna själv och om man ska åka till Ryssland, Belarus, Iran eller Kuba så produceras det en pdf man kan ladda ner.

 

Det här med obligatorisk sjukförsäkring i Thailand var ju aktuellt redan innan Covid så jag tror de flesta bolag måste börja skriva ut rätt intyg.

 

Att Thailand snöat in sig på 100 000 har nog att göra med hur försäkringsmarknaden ser ut i världen. De flesta har inga reseförsäkringar i hemförsäkringen som vi har och i det finstilta med "Unlimited coverage" brukar det finnas en beloppsbegränsning ändå. Finns i de flesta svenska försäkringar också om man letar. Brukar ligga på 4-6 miljoner SEK sen fraktas man hem och det allmänna får ta över...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag tror att även TH kommer att ändra sig, försäkringen gäller ju det är bara intyget de behöver skriva. Har för mig något av bolagen har en sida där man fyller i uppgifterna själv och om man ska åka till Ryssland, Belarus, Iran eller Kuba så produceras det en pdf man kan ladda ner.

 

Det här med obligatorisk sjukförsäkring i Thailand var ju aktuellt redan innan Covid så jag tror de flesta bolag måste börja skriva ut rätt intyg.

 

Att Thailand snöat in sig på 100 000 har nog att göra med hur försäkringsmarknaden ser ut i världen. De flesta har inga reseförsäkringar i hemförsäkringen som vi har och i det finstilta med "Unlimited coverage" brukar det finnas en beloppsbegränsning ändå. Finns i de flesta svenska försäkringar också om man letar. Brukar ligga på 4-6 miljoner SEK sen fraktas man hem och det allmänna får ta över...

Hoppas du har rätt. Annars blir det nog tvunget att byta bolag, även om jag inte gillar att "jaga bästa priset" kortsiktigt på såna här saker. Men en extra reseförsäkring för en kort resa till Thailand kostar ju lika mkt som hemförsäkringen per år, så jag kanske får omvärdera hur lojal man ska vara när det inte går åt båda hållen.

 

Edit: En latmansfråga, finns säkert om jag skulle leta. Men chansar här. Har du nåt exempel (eller mall) på vad Thailand kräver och godkänner?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Hoppas du har rätt. Annars blir det nog tvunget att byta bolag, även om jag inte gillar att "jaga bästa priset" kortsiktigt på såna här saker. Men en extra reseförsäkring för en kort resa till Thailand kostar ju lika mkt som hemförsäkringen per år, så jag kanske får omvärdera hur lojal man ska vara när det inte går åt båda hållen.

 

Edit: En latmansfråga, finns säkert om jag skulle leta. Men chansar här. Har du nåt exempel (eller mall) på vad Thailand kräver och godkänner?

Det finns en bild i reportaget på det intyg jag fick av Gouda  när jag åkte i vintras -det funkade utan problem - klicka på bilden så får du upp en större version.

 

http://destinationasien.se/2021/06/01/funkar-hemforsakringen-till-Thailand/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ni vet väl att många flygbolag är väldigt oroliga för att dom ska drabbas av att passagerare får blod clots på långflygningar. Alltså dom som tagit två sprutor. Vi får se vad resultatet blir. 

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju ändå inte aktuellt på en stund (flera månader) utan karantän.

 

20 amerikaner ska få komma till pukhet den 9 Juli. (återstår att se dock)

thats it.

full-vaccinerade.

 

håll inte andan om pukhet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, John Khonken said:

Ni vet väl att många flygbolag är väldigt oroliga för att dom ska drabbas av att passagerare får blod clots på långflygningar. Alltså dom som tagit två sprutor. Vi får se vad resultatet blir. 

låter som 100% BS

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kan mycket väl vara så eller inte. Vem vet i dessa dagar. 

Sakfrågan då

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Kan mycket väl vara så eller inte. Vem vet i dessa dagar. 

Sakfrågan då

Du får gärna länka till var du läst den infon. Vore intressant att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...