Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

En  egen lite fundering:  Om jag bokar min årliga resa till Thailand på en svensk resebyrå, checkar in på min svenska polares Guesthouse i Thailand där jag äter och dricker för de mesta av min budget. Polaren får dessutom ordna utflykterna så han gör en hacka på det med, man vill ju vara schysst.  Dessutom känner han ju en svensk som byggt flera condos som jag tänkte köpa av när det blir dags. Det känns ju tryggt att ha att göra med svenskar i ett främmande land och dessutom är min engelska lite risig. Om min svenske polare dessutom för sin årliga vinst från verksamheten ut ur Thailand och jag handlar condon av den svenska fastighetsägaren där bolaget till viss del ägs av ett annat bolag i ett skatteparadis: är jag då en svensk "zero-baht tourist"?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev spooncreek:

En  egen lite fundering:  Jag bokar min resa till Thailand på en svensk resebyrå, checkar in på min svenska polares Guesthouse i Thailand där jag äter och dricker för de mesta av min budget. Polaren får dessutom ordna utflykterna så han gör en hacka på det med, man vill ju vara schysst.  Dessutom känner han ju en svensk som byggt flera condos som jag tänkte köpa av när det blir dags. Det känns ju tryggt att ha att göra med svenskar i ett främmande land och dessutom är min engelska lite risig. Om min svenske polare dessutom för sin årliga vinst från verksamheten ut ur Thailand och jag handlar condon av den svenska fastighetsägaren där bolaget till viss del ägs av ett annat bolagi ett skatteparadis: är jag då en svensk "zero-baht tourist"?

Nä ingen zero bath turist.

Men du är en snål fan. 

😂

 

Och för PK folket, inlägget är

*ironi*

*skämt*

*inte allvarligt*

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev frogfish:

Lite svårt att förstå vad du menar med samma upplägg.

Men det är väldigt många vi talar om, och att dra alla över en kam är nog att göra det enkelt för sig. Självklart kommer det finnas många kineser och ryssar som åker sina charterresor som tidigare. Men det gör svennar också.

 

Dock finns det hundratals miljoner yngre kineser som gillar att göra saker själv, inte vad Mao sagt åt dem. Och de hade redan börjat komma i massor före pandemin.

Och även om det skulle vara så att det är en mindre del av kineserna som kommer resa efter eget huvud (jag tror de flesta kommer göra det framöver), så är de otroligt många fler än alla Berra med fru från Borlänge. Detsamma gäller ryssar, finns många som blivit resvana och inte vill åka på gruppresa.

Sorry, med samma upplägg menade jag att  ryska reseföretag har samma upplägg som dom kinesiska som nämns i artikeln. Med andra ord så är det inte ett enskilt problem utan ett vanligt förkommande problem i sydostasien. 

 

Sen hur det blir i framtiden vidmakthåller jag att det får vi se, allt kan ändras av panepedemin eller bara lite granna?  det vet vi inte, vad jag beskriver är vad som var brukligt i Phuket innan Thailand stängde ner. 

 

Ändrades av Jed
felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jed:

Sorry, med samma upplägg menade jag att  ryska reseföretag har samma upplägg som dom kinesiska som nämns i artikeln. Med andra ord så är det inte ett enskilt problem utan ett vanligt förkommande problem i sydostasien. 

 

Sen hur det blir i framtiden vidmakthåller jag att det får vi se, allt kan ändras av panepedemin eller bara lite granna?  det vet vi inte, vad jag beskriver är vad som var brukligt i Phuket innan Thailand stängde ner. 

 

Vi får väl se hur det blir. Men jag är övertygad om att redan innan pandemin så var "friresande" kineser och ryssar en betydligt större grupp än svennar och tyskar. Europeer är säkert viktiga för de som nischat sig mot tjocka tyskar och svenskar, men om man skulle vara tvungen att ta bort en grupp så skulle det garanterat inte bli kineserna.

 

Men som tur är finns det nog plats för alla sorter, både charterturister som betalt det mesta i förväg (både från Borlänge och Beijing), och resenärer som rör på sig mera och sprider pengarna vartefter resans gång. Det jag är ganska säker på är att den sista gruppen redan innan pandemin bestod till största delen av kineser, och ännu fler lär det bli. Sen att Berras guesthouse inte tycker kineser är nåt att ha, so be it.

 

Med det sagt är ju även min åsikt just en åsikt. Dock har jag baserat den på att potentialen i turistpoolen från Kina är betydligt större än i Sverige (över 1 miljard mot 10 millar), så generellt kommer Kina vara betydligt viktigare än Sverige (och Europa). Dock går det säkert fortfarande nischa sig mot tjocka tyskar och gå med vinst, lär väl finnas tillräckligt av dem framöver också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, frogfish said:

Vi får väl se hur det blir. Men jag är övertygad om att redan innan pandemin så var "friresande" kineser och ryssar en betydligt större grupp än svennar och tyskar. Europeer är säkert viktiga för de som nischat sig mot tjocka tyskar och svenskar, men om man skulle vara tvungen att ta bort en grupp så skulle det garanterat inte bli kineserna.

 

Men som tur är finns det nog plats för alla sorter, både charterturister som betalt det mesta i förväg (både från Borlänge och Beijing), och resenärer som rör på sig mera och sprider pengarna vartefter resans gång. Det jag är ganska säker på är att den sista gruppen redan innan pandemin bestod till största delen av kineser, och ännu fler lär det bli. Sen att Berras guesthouse inte tycker kineser är nåt att ha, so be it.

 

Med det sagt är ju även min åsikt just en åsikt. Dock har jag baserat den på att potentialen i turistpoolen från Kina är betydligt större än i Sverige (över 1 miljard mot 10 millar), så generellt kommer Kina vara betydligt viktigare än Sverige (och Europa). Dock går det säkert fortfarande nischa sig mot tjocka tyskar och gå med vinst, lär väl finnas tillräckligt av dem framöver också. 

Senaste tillförlitliga siffran på kineser som har ett pass låg på under 10 % av den totala befolkningen. 

 

Av de kineser som reste utomlands under 2017 reste 42 % individuellt, dvs inte på någon gruppresa.

 

"More and more Chinese tourists of all ages are also selecting tailor-made and private group tours over large tour groups, booking online and finding their own trip planners and local guides. Ctrip said its own tailor-made travel and local guide platform witnessed an annual increase of 220% in visits last year.

Among all Chinese outbound travellers last year, 44% were group travellers, 42% individual travellers, and 14% used guides or joined private groups."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1520714/chinas-new-travellers

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, spooncreek said:

Senaste tillförlitliga siffran på kineser som har ett pass låg på under 10 % av den totala befolkningen. 

 

Av de kineser som reste utomlands under 2017 reste 42 % individuellt, dvs inte på någon gruppresa.

 

"More and more Chinese tourists of all ages are also selecting tailor-made and private group tours over large tour groups, booking online and finding their own trip planners and local guides. Ctrip said its own tailor-made travel and local guide platform witnessed an annual increase of 220% in visits last year.

Among all Chinese outbound travellers last year, 44% were group travellers, 42% individual travellers, and 14% used guides or joined private groups."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1520714/chinas-new-travellers

Jag har ju varit i Pattaya ett antal ggr före Pandamin kom. Har tillbringat många dagar på beachen,druckit bärs,wiskey och käkat även nyttjat massösernas tjänster. Många fot-massage och många pedikyrer samt ett oräkneligt antal bärs.! Inte ovanligt att man såg ett gäng med yngre kineser eller ett par kinesiska familjer sätta sig bredvid!

Snacka om beställningar,det var mat,massor av dryck. Köptes massor av dessa  försäljare som går runt på beachen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Senaste tillförlitliga siffran på kineser som har ett pass låg på under 10 % av den totala befolkningen. 

 

Av de kineser som reste utomlands under 2017 reste 42 % individuellt, dvs inte på någon gruppresa.

 

"More and more Chinese tourists of all ages are also selecting tailor-made and private group tours over large tour groups, booking online and finding their own trip planners and local guides. Ctrip said its own tailor-made travel and local guide platform witnessed an annual increase of 220% in visits last year.

Among all Chinese outbound travellers last year, 44% were group travellers, 42% individual travellers, and 14% used guides or joined private groups."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1520714/chinas-new-travellers

Som sagt där är vi inte, och kan du garantera att alla nya kineser kommer att göra egna bokningar och egna resplaner?  vi väntar och ser vad som händer istället, så inte denna fråga urartar till att vi börjar beskylla varandra för diverse -ismer eller dylikt :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Jed said:

Som sagt där är vi inte, och kan du garantera att alla nya kineser kommer att göra egna bokningar och egna resplaner?  vi väntar och ser vad som händer istället, så inte denna fråga urartar till att vi börjar beskylla varandra för diverse -ismer eller dylikt :big_smile:

Jag kan trumma in mer siffror i huvudet på dig om du vill 😉. Vi är redan där du inte tror att vi är.

 

Kineser, förutom pensionärerna, reser i stor utsträckning själva. De kinesiska motsvarigheterna till plattformar som Tripadvisor/Booking/Agoda/Momondo som underlättar individuellt resande är sedan rätt länge redan minst lika stora som de vi i västvärlden använder. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, thomas001 said:

Jag har ju varit i Pattaya ett antal ggr före Pandamin kom. Har tillbringat många dagar på beachen,druckit bärs,wiskey och käkat även nyttjat massösernas tjänster. Många fot-massage och många pedikyrer samt ett oräkneligt antal bärs.! Inte ovanligt att man såg ett gäng med yngre kineser eller ett par kinesiska familjer sätta sig bredvid!

Snacka om beställningar,det var mat,massor av dryck. Köptes massor av dessa  försäljare som går runt på beachen.

Medhåll, jag har samma erfarenhet.

 

Sen kan man addera de restauranger med västerländsk mat och ägare som lyckats attrahera kineser liksom andra asiatiska kunder som japaner och koreaner. De vittnar ofta om att genomsnittsnotan är klart högre för dessa än för västerlänningar.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, thomas001 said:

Jag har ju varit i Pattaya ett antal ggr före Pandamin kom. Har tillbringat många dagar på beachen,druckit bärs,wiskey och käkat även nyttjat massösernas tjänster. Många fot-massage och många pedikyrer samt ett oräkneligt antal bärs.! Inte ovanligt att man såg ett gäng med yngre kineser eller ett par kinesiska familjer sätta sig bredvid!

Snacka om beställningar,det var mat,massor av dryck. Köptes massor av dessa  försäljare som går runt på beachen.

Har samma erfarenhet från Nai Harn, men då va det ryssar som beställde kopiösa mängder mat och inte minst dryck. 

Kanske var därför man knappt såg skymten av dom före lunch ?😎

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Visst existerar det säkert Zero-Thb-turism.

Det som också existerar är svinrika kineser på shoppingrunda och då pratar vi inte om att dom ger fan i att pruta på en Adidastoffla på den lokala marknaden.

Det är sällan man ser svenskar cirkulera runt "lyxshopping". Däremot så hör man kineser i varenda liten krok.

 

Ser vi dessutom på klientelet på MPR så kan det klagas på att en soppa kostar 129Thb mot tidigare 119Thb.

Svenskar är som regel inte några pengaspridare. Vi är inte direkt kända för sådant.

Att vi själv verkar tycka det beror nog på att det svider i lädret direkt vi köper något och därmed anser vi att vi sprättar enorma pengar.

Det håller med att vi frågar norrmännen hur det står till med oss svenskar. Även baggarna tycker att vi är snåla.

 

Svenskar är inte bara fattiga. Vi är även snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Visst existerar det säkert Zero-Thb-turism.

Det som också existerar är svinrika kineser på shoppingrunda och då pratar vi inte om att dom ger fan i att pruta på en Adidastoffla på den lokala marknaden.

Det är sällan man ser svenskar cirkulera runt "lyxshopping". Däremot så hör man kineser i varenda liten krok.

 

Ser vi dessutom på klientelet på MPR så kan det klagas på att en soppa kostar 129Thb mot tidigare 119Thb.

Svenskar är som regel inte några pengaspridare. Vi är inte direkt kända för sådant.

Att vi själv verkar tycka det beror nog på att det svider i lädret direkt vi köper något och därmed anser vi att vi sprättar enorma pengar.

Det håller med att vi frågar norrmännen hur det står till med oss svenskar. Även baggarna tycker att vi är snåla.

 

Svenskar är inte bara fattiga. Vi är även snåla.

Drog du inte alla svenskar över en kam nu eller va det din egna snålhet du beskrev? 😏

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev matz:

Drog du inte alla svenskar över en kam nu eller va det din egna snålhet du beskrev? 😏

 

//matz

Det var både din och min snålhet och fattigdom jag tog upp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det var både din och min snålhet och fattigdom jag tog upp. 

Inte svårt att vara snål när man är en fattig Svensk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Dolemon:

Inte svårt att vara snål när man är en fattig Svensk

 

Nej det är sant. 
Samtidigt så tror man att man är av yttersta vikt för diverse länders ekonomiska välmående. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nej det är sant. 
Samtidigt så tror man att man är av yttersta vikt för diverse länders ekonomiska välmående. 

Japp man försöker dra sitt strå till stacken 5555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

Japp man försöker dra sitt strå till stacken 5555

 

Hur många av dom stora GoGo barerna ägs egentligen av Thai/kineser? Ett par öl på Harrys och ett par på Night Wish Group så har man nog uppfyllt sin kvot...knappast något något kineserna skulle göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Hur många av dom stora GoGo barerna ägs egentligen av Thai/kineser? Ett par öl på Harrys och ett par på Night Wish Group så har man nog uppfyllt sin kvot...knappast något något kineserna skulle göra.

2011 var senast jag besökte en gogo bar i Pattaya, vem som äger en sådan eller en vanlig bar har jag 0 koll på.

 

Jag drar mitt strå till stacken att umgås med Thai i Ayuttahaya handla av dom små trevliga hemma affärer.

 

Mvh. Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Hur många av dom stora GoGo barerna ägs egentligen av Thai/kineser? Ett par öl på Harrys och ett par på Night Wish Group så har man nog uppfyllt sin kvot...knappast något något kineserna skulle göra.

Vad jag förstår är det väldigt ofta kinesiska ägare till fastigheterna iaf. i Bangkok. I Phuket tycks det vara Thai bolag som står som ägare, sen om det är ryska/kinessiska intressen som äger dessa Thai bolag kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jed:

Vad jag förstår är det väldigt ofta kinesiska ägare till fastigheterna iaf. i Bangkok. I Phuket tycks det vara Thai bolag som står som ägare, sen om det är ryska/kinessiska intressen som äger dessa Thai bolag kan jag inte svara på.

Det stämmer att det är kines/Thai och en del indier som äger fastigheterna, men dom stora investeringarna i nöjesindustrin står nog falangerna för.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens på förhand hajpade juntamöte verkar inte innebära någon egentlig förbättring, snarare mer förvirring, avseende resa och karantän:

 

- Bara 10 dagars karantän från första april, om man inte är från ett land där mutationer av viruset finns. Då kvarstår 14 dagar, Torde därmed vara fortsatt 14 dagar för t.ex svennar.

 

- Från första oktober ska man kunna resa utan karantän till vissa destinationer om man är vaxad inom tre månader och har ett papper på det och ett papper på att man inte har covid. Men med övervakning via app i mobilen eller särskilt armband.

 

- Så, problemet med vaccinering betraktas som en färskvara verkar kvarstå. Trist om man får sin vaccinering tlll midsommar och planerar att åka i december.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2086511/quarantine-to-be-eased-from-april-1

https://www.facebook.com/Thepattayanews/posts/903461730404837

https://www.facebook.com/richardbarrowthailand/posts/296158771870393

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Dagens på förhand hajpade juntamöte verkar inte innebära någon egentlig förbättring, snarare mer förvirring, avseende resa och karantän:

 

- Bara 10 dagars karantän från första april, om man inte är från ett land där mutationer av viruset finns. Då kvarstår 14 dagar, Torde därmed vara fortsatt 14 dagar för t.ex svennar.

 

- Från första oktober ska man kunna resa utan karantän till vissa destinationer om man är vaxad inom tre månader och har ett papper på det och ett papper på att man inte har covid. Men med övervakning via app i mobilen eller särskilt armband.

 

- Så, problemet med vaccinering betraktas som en färskvara verkar kvarstå. Trist om man får sin vaccinering tlll midsommar och planerar att åka i december.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2086511/quarantine-to-be-eased-from-april-1

https://www.facebook.com/Thepattayanews/posts/903461730404837

https://www.facebook.com/richardbarrowthailand/posts/296158771870393

Då blir det ju en win-win för oss Svenskar som inte lär bli vaccinerade på grund av organisationsproblemen här  innan hösten/vintern är här.

 

Phuket verkar ha andra planer, köpa upp vaccin på den "fria" marknaden(Kina) och vaccinera alla - eller iallafall 70% av befolkningen - för att uppnå flockimmunitet till den 1 oktober. Sen släpps vaccinerade turister in utan karantän är planen.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-02/are-you-vaccinated-if-so-phuket-wants-you-there-by-october

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Dagens på förhand hajpade juntamöte verkar inte innebära någon egentlig förbättring, snarare mer förvirring, avseende resa och karantän:

 

- Bara 10 dagars karantän från första april, om man inte är från ett land där mutationer av viruset finns. Då kvarstår 14 dagar, Torde därmed vara fortsatt 14 dagar för t.ex svennar.

 

- Från första oktober ska man kunna resa utan karantän till vissa destinationer om man är vaxad inom tre månader och har ett papper på det och ett papper på att man inte har covid. Men med övervakning via app i mobilen eller särskilt armband.

 

- Så, problemet med vaccinering betraktas som en färskvara verkar kvarstå. Trist om man får sin vaccinering tlll midsommar och planerar att åka i december.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2086511/quarantine-to-be-eased-from-april-1

https://www.facebook.com/Thepattayanews/posts/903461730404837

https://www.facebook.com/richardbarrowthailand/posts/296158771870393

Själv hoppas jag det släpper lite till våren 2022

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MaiChai:

Då blir det ju en win-win för oss Svenskar som inte lär bli vaccinerade på grund av organisationsproblemen här  innan hösten/vintern är här.

 

Phuket verkar ha andra planer, köpa upp vaccin på den "fria" marknaden(Kina) och vaccinera alla - eller iallafall 70% av befolkningen - för att uppnå flockimmunitet till den 1 oktober. Sen släpps vaccinerade turister in utan karantän är planen.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-02/are-you-vaccinated-if-so-phuket-wants-you-there-by-october

Min tanke att skippa Sverige detta år blir bara starkare.

 

Frågan är hur det det ser ut 2022 med alla nya problem med vaccineringar.

 

Ja Thailand känns bättre nu än Sverige med en hotande diktatur dessutom, enligt Löfven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...