Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

21 minutes ago, Nicholas said:

Sveriges kommer vara en av dom första länderna som kommer till låg smitta. 

 

Pga flockimumiteten. 

Vilket är bättre än ett vaccin. 

 

papper på att man har antikroppar borde smälla högre än att man är vaccinerad. 

Det är ett starkare skydd (för alla) 

 

Men men. 

Även med vaccinations pass är det 7 dagar. 

Same same för Thai. 

 

Dessutom ska då who bestämt hur ett sådant pass ska se ut. 

 

Oklart om det skett. 

Sedan ska Sverige utfärda ett sådant. 

 

Känns som om det kommer ta längre tid än dom extra 3 dagarna i asq. 

 

Vi får se vad som händer, jag skulle bli oerhört överraskad om någon som flyger från Europa kommer undan med mindre än 2 veckors karantän innan december. 

 

Vi ska också komma ihåg att det inte längre är Västerlänningar som är viktigast för turismnäringen utan Asiater i allmänhet och Kineser i synnerhet. Thailand och Kina diskuterar sedan länge någon form av bilaterärt Covidpass och tycker Kineserna att vi smutsiga Västerlänningar ska sitta i två veckor för att Kina ska släppa iväg sina egna så kommer det bli så.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minutes ago, Atom said:

Vi får se vad som händer, jag skulle bli oerhört överraskad om någon som flyger från Europa kommer undan med mindre än 2 veckors karantän innan december. 

 

Vi ska också komma ihåg att det inte längre är Västerlänningar som är viktigast för turismnäringen utan Asiater i allmänhet och Kineser i synnerhet. Thailand och Kina diskuterar sedan länge någon form av bilaterärt Covidpass och tycker Kineserna att vi smutsiga Västerlänningar ska sitta i två veckor för att Kina ska släppa iväg sina egna så kommer det bli så.  

Att Thailand är property of China, är vi överens om. 

 

Kanske därför beslutsprocessen i Thailand är lite grumlig och snurrig, allt ska på remiss till Kina först. 

 

Det är inte alls omöjligt att det är som du säger. 

Framtiden är svår att sia om.

 

Taggar dom ner till 10 dagar i april så tar jag det, annars så får det bli 14. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som sker är nog att någon form av vaccinpass kommer krävas, sen misstänker jag att antalet dagar i karantän kommer att minska till nästa "peak season" dvs. jul/nyår för det är då vi västerlänningar (samt asiater från rikare länder som Korea , Japan etc. ) har möjlighet till lång ledighet utan att använda för många semesterdagar. 

 

Sen hur viktiga kineserna är för turistnäringen är fortfarande svårbedömt tycker jag, dom bor ju för sig själva på egna hotel, äter på egna restauranger, har egna guider etc.  Så dom är inte populära bland vanliga bar/hotell/ restaurang/restauranger ägare tror jag mig kunna säga, jag har hört uttrycket "China cans" om turistbussar i Phuket, dvs. typ sardinburk men kineser istället för sardiner.

 

Sen kommer nog turismen förändras efter panepedemin men hur det bli kan vi bara sia om, tror nämligen inte Thailand har en plan B om turismen skulle försvinna.

 

Så följaktligen har jag använt min vocheur jag fått efter inställt flyg till nyår 2021 medQatar till att boka en biljett 26 december ihop om 3 dagars karantän vilket är min smärtgräns. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Nicholas said:

Att Thailand är property of China, är vi överens om. 

 

Kanske därför beslutsprocessen i Thailand är lite grumlig och snurrig, allt ska på remiss till Kina först. 

 

Det är inte alls omöjligt att det är som du säger. 

Framtiden är svår att sia om.

 

Taggar dom ner till 10 dagar i april så tar jag det, annars så får det bli 14. 

 

 

Att "Thailand är property of China" har jag aldrig hållit med om. Istället är det enkel pragmatisk ekonomi. 2019 var 11 av Thailands 40 miljoner besökare från Kina och ytterligare 17 miljoner från övriga Asien. Bara 6.5 miljoner kom från Europa och dessutom var 1.5 miljon av dessa från Ryssland vilket både geografiskt och politiskt snarare kan ses som Kina.

 

Kina är inte bara den överlägset största marknaden, det är också ett land där regimen bestämmer vilka länder dess medborgare får åka till, vilket nu är extra viktigt. Om Kina kräver att Europeer ska sitta två veckor i karantän, även om de är vaccinerade, för att Kina ska tillåta sina medborgare att åka till Thailand så kommer givetvis Thailand gå med på det. Kina kan ju dessutom, precis som flera andra Asiatiska länder (Taiwan, Singapore etc) visa på närmast 0 spridning vilket gör ideen enklare att sälja in till panikslagna Thailändare.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Benriach said:

Käka på en riktig Thai-restaurang...

Annars har Pattis flera ställen med en alldeles utmärkt engelsk frukost.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Jed said:

Sen hur viktiga kineserna är för turistnäringen är fortfarande svårbedömt tycker jag, dom bor ju för sig själva på egna hotel, äter på egna restauranger, har egna guider etc.  Så dom är inte populära bland vanliga bar/hotell/ restaurang/restauranger ägare tror jag mig kunna säga, jag har hört uttrycket "China cans" om turistbussar i Phuket, dvs. typ sardinburk men kineser istället för sardiner.

Fast det där stämmer inte särskilt bra. Ganska intressant är det dock hur så många västerlänningar fortsatt överskattar vår viktighet för den thailändska turistindustrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fast det där stämmer inte särskilt bra. Ganska intressant är det dock hur så många västerlänningar fortsatt överskattar vår viktighet för den thailändska turistindustrin.

Tja jag vet som sagt inte mer än att dom är inte populära på Phuket, pengarna dom spenderar hamnar i ett fåtal (för det mesta kinesiska) fickor och kommer lika fort ut ur Phuket som dom kom in. 

 

Hur det ser ut på andra ställen kanske är annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Jed said:

Tja jag vet som sagt inte mer än att dom är inte populära på Phuket, pengarna dom spenderar hamnar i ett fåtal (för det mesta kinesiska) fickor och kommer lika fort ut ur Phuket som dom kom in. 

 

Hur det ser ut på andra ställen kanske är annorlunda.

Kineser stannare kortare, 7-10 dagar, ,men spenderar ofta mera per dag oavsett om de åker i grupp eller inte, vilket runt hälften inte gör.  De investerar i alltfrån condos till hotellrum och mat på restauranger, som alla är affärsrörelser helt eller delvis thaiägda och där självfallet de flesta anställda är thailändare som uppbär lön. Detta oaktat om de befinner sig på Phuket eller i Bangkok, Pattaya eller Chiang Mai.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Kineser stannare kortare, 7-10 dagar, ,men spenderar ofta mera per dag oavsett om de åker i grupp eller inte, vilket runt hälften inte gör.  De investerar i alltfrån condos till hotellrum och mat på restauranger, som alla är affärsrörelser helt eller delvis thaiägda och där självfallet de flesta anställda är thailändare som uppbär lön. Detta oaktat om de befinner sig på Phuket eller i Bangkok, Pattaya eller Chiang Mai.

Noll-baht-turismen är tyvärr rätt utbredd främst bland de kinesiska turisterna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Tallviking said:

Noll-baht-turismen är tyvärr rätt utbredd främst bland de kinesiska turisterna

Kineser utgjorde 25-30 % av det totala antalet turister till Thailand pre-covid och av dem var såvitt jag vet väldigt få några "noll-baht turister".  

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Noll-baht-turismen är tyvärr rätt utbredd främst bland de kinesiska turisterna

Källa? 

 

Tror detta är lite myt. 

Före covid drällde det av Kineser på varenda strand med lite paradis stämpel och hur kom dom dit på noll baht? Givetvis mycket kineser som gör pengar på kineserna i Thailand men "noll baht" turister tror jag inte existerar, bara nåt vi falanger hittat på för att känna oss viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev LTD:

Källa? 

 

Tror detta är lite myt. 

Före covid drällde det av Kineser på varenda strand med lite paradis stämpel och hur kom dom dit på noll baht? Givetvis mycket kineser som gör pengar på kineserna i Thailand men "noll baht" turister tror jag inte existerar, bara nåt vi falanger hittat på för att känna oss viktiga.

Googlar du på "zero baht tourist" får du väldigt många träffar

 

För några år sedan gjordes stora insatser från regeringen i Thailand för att få stopp på den verksamheten för många klagade på att dom bara belastade systemet utan att pengarna stannade i Thailand. Organiserade turer där allt betalades i förväg i Kina och genomfördes av kinesägda företag i Thailand (boenden, turistguider, bussföretag, shoppingställen, restauranger)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag känner lite näringsidkare personligen (både Thai och farang) måste jag tillstå att det är stor skillnad på var man spendera sina pengar om man är kines eller farang. Att det inte finns Noll-Bath turister är logiskt, men dom absolut flesta spenderar sina pengar inom kretsen av näringsidkare som hör till resorten om man är kines (bussbolag, guider, restauranger och barer). Sen kanske det är språkförbistring som gör att kineser ogärna tar taxi eller går till en lokal pizzeria t.ex. 

 

Du kanske kan jämföra med resorterna i Karibien som tar betalt i dollar av sina gäster, det stannar lite pengar kvar i Jamaica eller Barbados från dom som bor där. 

 

Dessutom påstår dom att den genomsnittlige farangturisten spenderar mer än en kinesisk turist också. Det sistnämnda hör nog ihop med att många kineser köper all inclusive.  

 

Allt detta är vad jag hört och fått förklarat för mig om läget i Phuket givetvis.    

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Noll-baht-turismen är tyvärr rätt utbredd främst bland de kinesiska turisterna

Jag pratade med en restaurangägare i Korat, han berättade att han då nyligen fått besök

av ett sällskap på 10 kinesiska turister.  En av de 10 beställde en flaska sodavatten, som

sedan alla 10 delade..........

Detta är ett par år sedan. 

mvh biker 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Jed:

Eftersom jag känner lite näringsidkare personligen (både Thai och farang) måste jag tillstå att det är stor skillnad på var man spendera sina pengar om man är kines eller farang. Att det inte finns Noll-Bath turister är logiskt, men dom absolut flesta spenderar sina pengar inom kretsen av näringsidkare som hör till resorten om man är kines (bussbolag, guider, restauranger och barer). Sen kanske det är språkförbistring som gör att kineser ogärna tar taxi eller går till en lokal pizzeria t.ex. 

 

Du kanske kan jämföra med resorterna i Karibien som tar betalt i dollar av sina gäster, det stannar lite pengar kvar i Jamaica eller Barbados från dom som bor där. 

 

Dessutom påstår dom att den genomsnittlige farangturisten spenderar mer än en kinesisk turist också. Det sistnämnda hör nog ihop med att många kineser köper all inclusive.  

 

Allt detta är vad jag hört och fått förklarat för mig om läget i Phuket givetvis.    

Fast det är ju lika självklart som att svenskar spenderar mer på svenskägda ställen, likaså gör tyskar och således kineser. 

 

Men företaget finns i Thailand, personalen är thailändsk, maten som äts kommer från Thailand. 

 

Så skillnaden för Thailand om det är en svenne, tysk eller kines kvittar. Men det stora antalet kineser och deras vilja att spendera betydligt mer per dag än västerlänningar gör dem såklart till en mer önskvärd grupp än Sven från Borlänge och Walther från Lübeck. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Jag pratade med en restaurangägare i Korat, han berättade att han då nyligen fått besök

av ett sällskap på 10 kinesiska turister.  En av de 10 beställde en flaska sodavatten, som

sedan alla 10 delade..........

Detta är ett par år sedan. 

mvh biker 

Och absolut ingen skröna... 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Jag pratade med en restaurangägare i Korat, han berättade att han då nyligen fått besök

av ett sällskap på 10 kinesiska turister.  En av de 10 beställde en flaska sodavatten, som

sedan alla 10 delade..........

Detta är ett par år sedan. 

mvh biker 

 Fel😄, ska vara folk från Indien 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev samet:

Fast det är ju lika självklart som att svenskar spenderar mer på svenskägda ställen, likaså gör tyskar och således kineser. 

 

Men företaget finns i Thailand, personalen är thailändsk, maten som äts kommer från Thailand. 

 

Så skillnaden för Thailand om det är en svenne, tysk eller kines kvittar. Men det stora antalet kineser och deras vilja att spendera betydligt mer per dag än västerlänningar gör dem såklart till en mer önskvärd grupp än Sven från Borlänge och Walther från Lübeck. 

Oj finns det Svenska namn i Borlänge än 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dolemon:

Oj finns det Svenska namn i Borlänge än 🤣

Ja när började dom med svenska namn i borlänge igen 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev samet:

Fast det är ju lika självklart som att svenskar spenderar mer på svenskägda ställen, likaså gör tyskar och således kineser. 

 

Men företaget finns i Thailand, personalen är thailändsk, maten som äts kommer från Thailand. 

 

Så skillnaden för Thailand om det är en svenne, tysk eller kines kvittar. Men det stora antalet kineser och deras vilja att spendera betydligt mer per dag än västerlänningar gör dem såklart till en mer önskvärd grupp än Sven från Borlänge och Walther från Lübeck. 

Som jag sa så spenderas pengarna från kineserna på betydligt färre händer och dom mesta av dom pengarna går ut  ur landet igen. Om jag åker taxi gör jag det med olika thai varje gång, äter jag så äter jag på olika restauranger ofta, möjligen jag har några favoritbarer med och andra sidan så gillar jag barhoppning. Jag bor för det mesta på hotell som är ägda av Thailändska bolag, använder turistbyråer  för att köpa utflykter eller dylikt så blir det Thailändskt. 

 

Det är snudd på motsatsen till vad jag sett av kinesiska turister (då räknar jag inte in Singapor kineser) i Phuket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att många inte förstår hur det här med "Zero dollar/baht tourism" fungerar och skadar den lokala ekonomin, här är ett exrmpel från Filippinerna och det finns liknande exempel från Bali, Kambodja, Malaysia och Thailand. Mest för att förklara hur det hela går till.

 

https://www.manilatimes.net/2019/10/15/opinion/columnists/zero-dollar-tourists-are-killing-local-businesses/630426/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kineser är inte så "jätteresvana" än, men de är många och alltfler reser precis som västerlänningar numera.

 

Så även om gruppresorna från Kina fortsätter, så kommer den nya generationen kinesresenärer (som bokar och reser runt själva) att snabbt vaar den viktigaste gruppen framöver. De är ju fetmånga.

 

Så vi blekansikten får nog vara glada om vi får vara med framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev frogfish:

Kineser är inte så "jätteresvana" än, men de är många och alltfler reser precis som västerlänningar numera.

 

Så även om gruppresorna från Kina fortsätter, så kommer den nya generationen kinesresenärer (som bokar och reser runt själva) att snabbt vaar den viktigaste gruppen framöver. De är ju fetmånga.

 

Så vi blekansikten får nog vara glada om vi får vara med framöver.

Det blir intressant att se hur det blir med det i framtiden, men just nu ser det inte ut så iaf. i Phuket. Eller andra länder i sydostasien som artikeln Manilla times visar. Även ryssar har samma upplägg efter vad jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jed:

Det blir intressant att se hur det blir med det i framtiden, men just nu ser det inte ut så iaf. i Phuket. Eller andra länder i sydostasien som artikeln Manilla times visar. Även ryssar har samma upplägg efter vad jag förstår.

Lite svårt att förstå vad du menar med samma upplägg.

Men det är väldigt många vi talar om, och att dra alla över en kam är nog att göra det enkelt för sig. Självklart kommer det finnas många kineser och ryssar som åker sina charterresor som tidigare. Men det gör svennar också.

 

Dock finns det hundratals miljoner yngre kineser som gillar att göra saker själv, inte vad Mao sagt åt dem. Och de hade redan börjat komma i massor före pandemin.

Och även om det skulle vara så att det är en mindre del av kineserna som kommer resa efter eget huvud (jag tror de flesta kommer göra det framöver), så är de otroligt många fler än alla Berra med fru från Borlänge. Detsamma gäller ryssar, finns många som blivit resvana och inte vill åka på gruppresa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, MaiChai said:

Ser att många inte förstår hur det här med "Zero dollar/baht tourism" fungerar och skadar den lokala ekonomin, här är ett exrmpel från Filippinerna och det finns liknande exempel från Bali, Kambodja, Malaysia och Thailand. Mest för att förklara hur det hela går till.

 

https://www.manilatimes.net/2019/10/15/opinion/columnists/zero-dollar-tourists-are-killing-local-businesses/630426/

Gruppresor med helpension och förbokade utflykter med guide, ganska lättförståeligt för min del i alla fall. Det innebär ju ändå inte att pengarna turisterna betalar inte kommer den lokala ekonomin till del. 

 

Apropå betalning till WechatPay och Alipay som artikeln nämner så förekommer det säkert även i Thailand som ett sätt att undgå att redovisa vinsten i Thailand eller om allt förbetalas i Kina.  Men de legitima lösningarna för de betalsystemen kräver en payment provider som är godkänd av Bank of Thailand, och är ofta knutet till ett thailändskt bankkonto. De flesta kineser som jag träffat som tjänar pengar är dessutom mer intresserade av att finna vägar för att föra pengar ut ur Kina snarare än tvärtom.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...