Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Kraven verkar vara på väg att lätta. 

 

Jag tänkte åka nu till sommaren. 

 

Med vaccin 7 dagar karantän. 

Utan vaccin 10 dagar karantän. 

 

Efter 3 dagar får man lämna rummet och gå runt på resorten, men inte lämna den.

 

Dags att slå till. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev Nicholas:

Kraven verkar vara på väg att lätta. 

 

Jag tänkte åka nu till sommaren. 

 

Med vaccin 7 dagar karantän. 

Utan vaccin 10 dagar karantän. 

 

Efter 3 dagar får man lämna rummet och gå runt på resorten, men inte lämna den.

 

Dags att slå till. 

 

Bara hoppas det vacinet gör nytta.

Själv inställd på att resa april/maj 2022 till Thailand.

Bara "njuta" av semester hemma så gott det går

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nicholas:

Kraven verkar vara på väg att lätta. 

 

Jag tänkte åka nu till sommaren. 

 

Med vaccin 7 dagar karantän. 

Utan vaccin 10 dagar karantän. 

 

Efter 3 dagar får man lämna rummet och gå runt på resorten, men inte lämna den.

 

Dags att slå till. 

 

Jag misstänker att det kommer att släppas mer på kraven varefter, själv skulle jag aldrig sitta 7 dagar på en resort i karantän! diskussionen är att nästa steg skulle 3 dagars karantän om du har vaccination + ett prov på att du inte hade Covid dagarna innan avfärd till Thailand. 

 

Så jag åker till mellandagarna 2021 och hoppas på det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte biljett med finnair igår. 20/8-19/9 fast man visste att det är strul med Astra vaccinet. tror att vaccin passat kommer i juli och hoppas att man får vaccinet i början/mitten av juli. enligt FHM så är man i riskzonen struligt är det när man inte vet om man ska boka 1 vecka eller 2 veckor karentärn hotell ???  risken är att det bilir svårt att boka bra pris hotell om man väntar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kraven verkar vara på väg att lätta. 

 

Jag tänkte åka nu till sommaren. 

 

Med vaccin 7 dagar karantän. 

Utan vaccin 10 dagar karantän. 

 

Efter 3 dagar får man lämna rummet och gå runt på resorten, men inte lämna den.

 

Dags att slå till. 

 

Det är ju ett steg mot karantänsfrihet under iallafall hösten, lite för att blidka de thai som gärna går upp i falsett om slopande av karantänen kommer upp på agendan så tar man bort den steg för steg.

 

Men tror bara vaccinerade kommer att kunna resa till Thailand utan karantän från hösten, de som väljer att inte vaccinera sig får vänta tills Thailand anser sig uppnått flockimmunitet - någon gång 2022-2023 - eller sitta i karantän.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, soi covboy said:

jag köpte biljett med finnair igår. 20/8-19/9 fast man visste att det är strul med Astra vaccinet. tror att vaccin passat kommer i juli och hoppas att man får vaccinet i början/mitten av juli. enligt FHM så är man i riskzonen struligt är det när man inte vet om man ska boka 1 vecka eller 2 veckor karentärn hotell ???  risken är att det bilir svårt att boka bra pris hotell om man väntar

Jag vill inte vara negativ men det är högst osannolikt att du skulle komma undan med en veckas karantän i augusti. Nu i veckan har de pratat om att eventuellt korta karantänstiden till 1 vecka från 1:a oktober och kanske bara från länder med få smittade. Det är mycket troligare att detta kommer senare än tidigare, så jag har svårt att se att det blir en vecka för vaccinerade förrän tidigast 1:a december.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Jed said:

Jag misstänker att det kommer att släppas mer på kraven varefter, själv skulle jag aldrig sitta 7 dagar på en resort i karantän! diskussionen är att nästa steg skulle 3 dagars karantän om du har vaccination + ett prov på att du inte hade Covid dagarna innan avfärd till Thailand. 

 

Så jag åker till mellandagarna 2021 och hoppas på det bästa.

Jsg har ju bil, moppe och Mia noi. 

 

Kan ju inte lämna grejerna vind för våg hur länge som helst. 

 

Över ett år sedan dom varmkördes nu. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev Atom:

Jag vill inte vara negativ men det är högst osannolikt att du skulle komma undan med en veckas karantän i augusti. Nu i veckan har de pratat om att eventuellt korta karantänstiden till 1 vecka från 1:a oktober och kanske bara från länder med få smittade. Det är mycket troligare att detta kommer senare än tidigare, så jag har svårt att se att det blir en vecka för vaccinerade förrän tidigast 1:a december.

Det finns väl ett uppdämt behov runt om i världen att åka till Thailand. Klarar Thailand av massturism eller måste hotell, restauranger, aktiviteter m.m. gradvis öppnas. Alltså öka antalet turister i lagom takt så att turistindustrin klarar av att ta emot dom.

Och öppnas det upp för för många länder/regioner på en gång, lär trycket på hotellen och flygen bli för stor. Allt går väl på minsta möjliga nivå just nu. De flesta turister har inte egen bostad.

 

Vad har du för tankar om detta?

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kraven verkar vara på väg att lätta. 

 

Jag tänkte åka nu till sommaren. 

 

Med vaccin 7 dagar karantän. 

Utan vaccin 10 dagar karantän. 

 

Efter 3 dagar får man lämna rummet och gå runt på resorten, men inte lämna den.

 

Dags att slå till. 

 

Perfekt!!!

 

Jag är vaccinerad, ungarna och frugan är det inte...

 

Undrar om nån har tips på vad en gräsänkling kan sysselsätta sig med under 3 dagar i Thailand?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Perfekt!!!

 

Jag är vaccinerad, ungarna och frugan är det inte...

 

Undrar om nån har tips på vad en gräsänkling kan sysselsätta sig med under 3 dagar i Thailand?

 

 

MVH

Käka på en riktig Thai-restaurang...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Benriach:

Käka på en riktig Thai-restaurang...

Kul, men det finns en restaurang i Bkk som jag längtar till, ligger i mitt kvarter och serverar en fantastisk "Padd pett moo gawp", min favorit!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Tommy:

Perfekt!!!

 

Jag är vaccinerad, ungarna och frugan är det inte...

 

Undrar om nån har tips på vad en gräsänkling kan sysselsätta sig med under 3 dagar i Thailand?

 

 

MVH

Hinner inte mycket på tre dagar. Kanske kan hitta ett museum att besöka. 😇

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tommy:

Perfekt!!!

 

Jag är vaccinerad, ungarna och frugan är det inte...

 

Undrar om nån har tips på vad en gräsänkling kan sysselsätta sig med under 3 dagar i Thailand?

 

 

MVH

Perfekt exakt, du har ju hela semestern framför dig solo 😉

Bara skylla på något med deras biljetter så dom inte kommer iväg. 😉

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Hinner inte mycket på tre dagar. Kanske kan hitta ett museum att besöka. 😇

Finns ju gott om museum för den som är intresserad av gamla lampor. Kan man lätt spendera 3 dagar och kolla olika modeller. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, HuaHindinnge said:

Det finns väl ett uppdämt behov runt om i världen att åka till Thailand. Klarar Thailand av massturism eller måste hotell, restauranger, aktiviteter m.m. gradvis öppnas. Alltså öka antalet turister i lagom takt så att turistindustrin klarar av att ta emot dom.

Och öppnas det upp för för många länder/regioner på en gång, lär trycket på hotellen och flygen bli för stor. Allt går väl på minsta möjliga nivå just nu. De flesta turister har inte egen bostad.

 

Vad har du för tankar om detta?

Jag tror inte det kommer bli ett problem. 75% av alla turister i Thailand kommer från Asien och för dem är det inte Thailands Covid-restriktioner som är det stora problemet, utan deras egna. Få Asiater har mer än 2 veckors semester per år så även om Thailand minskar karantänstiden till 1 vecka så kommer fortfarande i stort sett ingen komma, åtminstone om inte deras hemländer helt slopat karantän. Jag ska förmodligen till Kina i slutet av april och där har jag de facto 4 veckors karantän och det gäller även återvändande Kineser, och då blir det givetvis svårt att semestra.

 

Det är osannolikt att alla länder kommer släppa helt på karantän samtidigt då vaccineringen går olika fort och den allmänna opinionen och politiska läget ser olika ut i olika länder. Jag tror inte man kommer kunna resa helt utan karantän i Asien, ens om man är vaccinerad, förrän andra halvan av 2022 och jag tror inte turismen i Thailand är tillbaka på 2019's 40 miljoner förrän tidigast 2024 och skulle det visa sig att det dyker upp nya mutationer som vaccinet inte fixar så kan det bli betydligt senare än så. Av politiska, historiska och kulturella skäl är rädslan mycket större i denna del av världen än i Europa och USA.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tror inte det kommer bli ett problem. 75% av alla turister i Thailand kommer från Asien och för dem är det inte Thailands Covid-restriktioner som är det stora problemet, utan deras egna. Få Asiater har mer än 2 veckors semester per år så även om Thailand minskar karantänstiden till 1 vecka så kommer fortfarande i stort sett ingen komma, åtminstone om inte deras hemländer helt slopat karantän. Jag ska förmodligen till Kina i slutet av april och där har jag de facto 4 veckors karantän och det gäller även återvändande Kineser, och då blir det givetvis svårt att semestra.

 

Det är osannolikt att alla länder kommer släppa helt på karantän samtidigt då vaccineringen går olika fort och den allmänna opinionen och politiska läget ser olika ut i olika länder. Jag tror inte man kommer kunna resa helt utan karantän i Asien, ens om man är vaccinerad, förrän andra halvan av 2022 och jag tror inte turismen i Thailand är tillbaka på 2019's 40 miljoner förrän tidigast 2024 och skulle det visa sig att det dyker upp nya mutationer som vaccinet inte fixar så kan det bli betydligt senare än så. Av politiska, historiska och kulturella skäl är rädslan mycket större i denna del av världen än i Europa och USA.  

Jag hoppas att du är lika sopig på att spå covidutvecklingen, som att spå börsutvecklingen.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Jive said:

Jag hoppas att du är lika sopig på att spå covidutvecklingen, som att spå börsutvecklingen.😉

Tveklöst så missade jag den snabba börsrekylen efter Covid-kraschen men annars tycker jag att jag klarat mig rätt bra de senaste 10 åren.

 

Resandet är en väldigt stor del av mitt jobb och dessutom min största hobby så jag hoppas innerligt att jag har fel. Finns ju dessvärre också en viss risk att jag har fel åt ”fel håll”, dvs att det kommer ta ännu längre innan man kan resa fritt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Atom:

Jag vill inte vara negativ men det är högst osannolikt att du skulle komma undan med en veckas karantän i augusti. Nu i veckan har de pratat om att eventuellt korta karantänstiden till 1 vecka från 1:a oktober och kanske bara från länder med få smittade. Det är mycket troligare att detta kommer senare än tidigare, så jag har svårt att se att det blir en vecka för vaccinerade förrän tidigast 1:a december.

som jag har läst så kanske dom minskar till 10-7 dagar om man har fått vaccinet plus vaccin passet .

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, soi covboy said:

som jag har läst så kanske dom minskar till 10-7 dagar om man har fått vaccinet plus vaccin passet .

Det finns en plan att korta ned karantäntiden till 7 dagar för de som vaccinerats men vad jag läst så gäller det tidigast från 1:a oktober och förmodligen bara från länder med låg smitta. Du ska ju åka i augusti och dessutom hamnar nog knappast Sverige på listan över länder med låg smitta, så om inget ytterst oväntat inträffar så ska du nog ställa in dig på 2 veckors karantän.

 

Jag hoppas också det börjar från augusti för då skulle vi kunna åka till Europa i sommar, men det förutsätter givetvis också att man lyckas bli vaccinerad och det känns osannolikt inom närmaste framtiden i Thailand. Dessutom hade Bangkok igår sitt största utbrott sedan hela skiten började så nu får man kanske vara nöjd om det inte blir ytterligare en nedstängtill till istället 😒

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

The measure is due to launch in April, said Anutin

 

April för 10 dagar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

The measure is due to launch in April, said Anutin

 

April för 10 dagar. 

 

Jo, men Anutin sa även åt alla vitingar att gå och duscha. Så jag skulle inte ta vad han säger på för stort allvar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Atom said:

Det finns en plan att korta ned karantäntiden till 7 dagar för de som vaccinerats men vad jag läst så gäller det tidigast från 1:a oktober och förmodligen bara från länder med låg smitta. Du ska ju åka i augusti och dessutom hamnar nog knappast Sverige på listan över länder med låg smitta, så om inget ytterst oväntat inträffar så ska du nog ställa in dig på 2 veckors karantän.

 

Jag hoppas också det börjar från augusti för då skulle vi kunna åka till Europa i sommar, men det förutsätter givetvis också att man lyckas bli vaccinerad och det känns osannolikt inom närmaste framtiden i Thailand. Dessutom hade Bangkok igår sitt största utbrott sedan hela skiten började så nu får man kanske vara nöjd om det inte blir ytterligare en nedstängtill till istället 😒

Sveriges kommer vara en av dom första länderna som kommer till låg smitta. 

 

Pga flockimumiteten. 

Vilket är bättre än ett vaccin. 

 

papper på att man har antikroppar borde smälla högre än att man är vaccinerad. 

Det är ett starkare skydd (för alla) 

 

Men men. 

Även med vaccinations pass är det 7 dagar. 

Same same för Thai. 

 

Dessutom ska då who bestämt hur ett sådant pass ska se ut. 

 

Oklart om det skett. 

Sedan ska Sverige utfärda ett sådant. 

 

Känns som om det kommer ta längre tid än dom extra 3 dagarna i asq. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, frogfish said:

Jo, men Anutin sa även åt alla vitingar att gå och duscha. Så jag skulle inte ta vad han säger på för stort allvar.....

Hur set än är med det så är det så makten ser ut i Thailand. 

 

Dom bestämmer faktiskt oavsett vad vi tycker om det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Hur set än är med det så är det så makten ser ut i Thailand. 

 

Dom bestämmer faktiskt oavsett vad vi tycker om det. 

 

Vi får väl se. Jag sätter nog några satang på att det inte blir nån förändring nedåt i april. Och att det är Anutin som påstår såna här saker, gör att jag tror ännu mindre på dem.

 

Men du har självklart rätt till din tro även du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har resa bokad i Oktober, skulle åkt förra året i oktober men det blev ju inställt. Förutsatt att alla i mitt resesällskap, 10 pers, är vaccinerade tills vi ska åka och det fortfarande är nån jäkla karantän för oss oavsett hur kort den må vara så struntar vi nog i att åka i så fall och jag tror många tänker likadant. Har man fått sitt vaccin så vill man kunna resa runt som vanligt. Vi ska bara vara borta drygt 2 veckor och då tänker åtminstone inte jag slänga bort den dyrbara tiden på att sitta och uggla på nåt hotell.

 

Hade det inte varit för att tjejen vill träffa sin familj och visa upp vår dotter så hade jag givetvis struntat i Thailand överhuvudtaget och hellre rest till nåt annat land där man välkomnar turister bättre.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...