Jump to content
IGNORED

Grattis Sverige ! Etta på "The good country index"

Tallviking

Recommended Posts

• Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

37

• Krille

29

• SatanG

27

• Bike

26

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att

Sverige är nog ett ganska bra land ändå.  Thailand kan ju tyckas vara paradiset för en månads turist. Men bor man här, så vet man att paradiset har en baksida.  Yttrande frihet som många kla

The good country index rankar Sverige som #1 i världen. Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och

Posted Images

SatanG

Dubbelt

Edited by SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

SatanG
22 hours ago, Krille said:

Skulle tro att den är ungefär 35 kkr per månad vilket innebär att man kommer en "bra bit" över medelinkomsten i Thailand. Speciellt om man är två med den inkomsten. 

Jag ger inte heller mycket för svenska politiker men jämfört med de thailändska politikerna framstår de som både kompetenta och ärliga  🙂  När det gäller trygghet och brottslighet i Thailand är t ex antalet mord per capita tre gånger så hög som i Sverige.

Så jag tycker inte riktigt att inkompetenta politiker och hög brottslighet är argument för att bo i Thailand istället för i Sverige. Precis som du skrivit finns en hel del andra skäl som jag kan förstå men just dessa har jag väldigt svårt att se som "ljuset i tunneln" i Thailand 🙂.

/Krille

Nä nä Krille, vilka områden var det nu som får Rinkeby att verka tryggt som du skrev?

Visst finns det mycket skit som händer här men råkar du ut för den har du sannolikt varit inblandad i gamet. Tryggheten om du går ut en kväll i centrala Bangkok upplever jag som långt säkrare en vilken svensk medelstor stad som helst.

Tur man inte ligger på medelinkomsten då 😉

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Ge karma 6
  • Fint 2

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

audirs2
3 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Here we go again!  Hur var det nu med klanstrukturen...

https://www.svtplay.se/klipp/29229474/forvantades-skura-toaletter-for-att-hon-ar-kvinna?start=auto

Så klart han är Miljöpartist😆   Det mest infiltrerade partiet i Sverige.

Söt tjej var det!

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

1 timme sedan, skrev SatanG:

Nä nä Krille, vilka områden var det nu som får Rinkeby att verka tryggt som du skrev?

Visst finns det mycket skit som händer här men råkar du ut för den har du sannolikt varit inblandad i gamet. Tryggheten om du går ut en kväll i centrala Bangkok upplever jag som långt säkrare en vilken svensk medelstor stad som helst.

Tur man inte ligger på medelinkomsten då 😉

/ SatanG

Det är väl självklart att centrala Bangkok upplevs som (och är) säkert - precis som centrum i många andra större turistorter i världen. Det är lite som att hävda att Rinkeby är tryggt eftersom jag kan gå på Drottninggatan en kväll under turistsäsongen utan att känna mig otrygg 😉 

Om du vill ha exempel i centrala Bangkok kan du ju på kvällen t ex bege dig mot floden i Khlong Toei eller t o m Din Daeng har områden där du inte borde gå efter mörkrets inbrott. Då har vi inte ens börjat prata om de förorter som ligger längre ut. En stor del av min frus släktingar och i stort sett alla vänner bor i olika delar av Bangkok och vi älskar staden och har tillbringat mycket tid där. Vi har gått omkring både själva och med små barn sent på kvällarna utan att känna oss otrygga - så länge man håller sig till turiststråken är det tryggt dygnet runt i Bangkok.

Största problemet är bara att det räcker med att gå två kvarter åt fel från en trygg marknad så kan man plötsligt stå på ett rätt farligt ställe. Sen är väl brottsligheten i Thailand precis som i den övriga världen - den drabbar i högre grad "andra brottslingar". Tyvärr drabbar den allt för ofta helt oskyldiga och jag har väldigt svårt att se att Thailand med t ex tre gånger så många mord per capita skulle vara tryggare för "oskyldiga" än Sverige.

/Krille

• Ge karma 5
SatanG
50 minutes ago, Krille said:

Det är väl självklart att centrala Bangkok upplevs som (och är) säkert - precis som centrum i många andra större turistorter i världen. Det är lite som att hävda att Rinkeby är tryggt eftersom jag kan gå på Drottninggatan en kväll under turistsäsongen utan att känna mig otrygg 😉 

Om du vill ha exempel i centrala Bangkok kan du ju på kvällen t ex bege dig mot floden i Khlong Toei eller t o m Din Daeng har områden där du inte borde gå efter mörkrets inbrott. Då har vi inte ens börjat prata om de förorter som ligger längre ut. En stor del av min frus släktingar och i stort sett alla vänner bor i olika delar av Bangkok och vi älskar staden och har tillbringat mycket tid där. Vi har gått omkring både själva och med små barn sent på kvällarna utan att känna oss otrygga - så länge man håller sig till turiststråken är det tryggt dygnet runt i Bangkok.

Största problemet är bara att det räcker med att gå två kvarter åt fel från en trygg marknad så kan man plötsligt stå på ett rätt farligt ställe. Sen är väl brottsligheten i Thailand precis som i den övriga världen - den drabbar i högre grad "andra brottslingar". Tyvärr drabbar den allt för ofta helt oskyldiga och jag har väldigt svårt att se att Thailand med t ex tre gånger så många mord per capita skulle vara tryggare för "oskyldiga" än Sverige.

/Krille

Visst är det högre mordfrekvens i Thailand, kanske inte helt konstigt med tanke på våldet i södra delen av landet.

Men hur är statistiken på överfallsvåldtäkter och förnedringsrån då?

Jag har själv bott två år i Din daeng och varit ensam på fyllan på många platser där nattetid, inte alls känt mig särskilt otrygg. Har även bott två år i förorten i norra Bangkok samt 11 år i förorten i SE Bangkok. 

Att säga att Bangkoks förorter är otryggare för mig än Rinkeby är rent trams. Skulle troligen ta en natt i Rinkeby innan det var kört för mig där.

Sedan kan ju naturligtvis trygghetskänslan upplevas olika av olika personer men jag vidhåller att Thailand är ett tryggare land att bo i än Sverige, självklart beror det på i vilka miljöer man rör sig.

/ SatanG 

• Ge karma 9

Wanchai
57 minuter sedan, skrev Krille:

/Krille

Jag har bott i en förort till Bkk över ett år på två olika ställen, Pathum Thani, och har inte en enda gång känt mig otrygg. Tvärtom, alla är väldigt omtänksamma om farangen, f.ö den enda farangen som finns i området.

Jag är mera försiktig i Stockholmsområdet där jag har mitt hem än jag är i Bkk.

Lyssnar du på din dam så förstår jag din oro. Min erfarenhet av thaidamers oro tycker jag är överdriven noja. Mitt ex är från Bkk och jag har vistats i Bkk varje vistelse sen snart 12 år men har aldrig någonsin upplevt otrygghet, varken dag eller natt.

Sen finns ju de som är oroliga bara att lämna hemmet, oberoende land, och jag tillhör inte dem. Tanken slår mig om de som är rädda för hundar, de har alltid problem med hundar. Det sägs att hundarna ser när någon är rädd för dem och blir mer aggressiva.

Kan det finnas något liknande med oss människor, att om man går runt och är rädd, otrygg, så upplever man otrygghet per automatik??!!

• Ge karma 6
SatanG
5 minutes ago, Wanchai said:

Jag har bott i en förort till Bkk över ett år på två olika ställen, Pathum Thani, och har inte en enda gång känt mig otrygg. Tvärtom, alla är väldigt omtänksamma om farangen, f.ö den enda farangen som finns i området.

Lyssnar du på din dam så förstår jag din oro. Min erfarenhet av thaidamers oro tycker jag är överdriven noja. Mitt ex är från Bkk och jag har vistats i Bkk varje vistelse sen snart 12 år men har aldrig någonsin upplevt otrygghet, varken dag eller natt.

Sen finns ju de som är oroliga bara att lämna hemmet, oberoende land, och jag tillhör inte dem. Tanken slår mig om de som är rädda för hundar, de har alltid problem med hundar. Det sägs att hundarna ser när någon är rädd för dem och blir mer aggressiva.

Kan det finnas något liknande med oss människor, att om man går runt och är rädd, otrygg, så upplever man otrygghet per automatik??!!

Tror absolut att hur man rör sig påverkar om man ses som ett potentiellt offer eller inte.

Som du skriver uppfattar jag det med, som svensk i Thailand har man fördelar och ofta får hjälp medans man som svensk i Sverige istället verkar ses som en måltavla.

/ SatanG

• Ge karma 5

21 minuter sedan, skrev SatanG:

Visst är det högre mordfrekvens i Thailand, kanske inte helt konstigt med tanke på våldet i södra delen av landet.

Men hur är statistiken på överfallsvåldtäkter och förnedringsrån då?

Jag har själv bott två år i Din daeng och varit ensam på fyllan på många platser där nattetid, inte alls känt mig särskilt otrygg. Har även bott två år i förorten i norra Bangkok samt 11 år i förorten i SE Bangkok. 

Att säga att Bangkoks förorter är otryggare för mig än Rinkeby är rent trams. Skulle troligen ta en natt i Rinkeby innan det var kört för mig där.

Sedan kan ju naturligtvis trygghetskänslan upplevas olika av olika personer men jag vidhåller att Thailand är ett tryggare land att bo i än Sverige, självklart beror det på i vilka miljöer man rör sig.

/ SatanG 

Det är väl jättebra att du känner dig tryggt. Jag har aldrig påstått att alla Bangkoks förorter är otryggare än Rinkeby - men om du tror att det inte finns områden i Thailand som är otryggare än Rinkeby så upplever jag det som lite naivt. 

Allt beror naturligtvis på hur vi är som personer och vilka miljöer man rör sig i. Undviker man "dåliga områden" kan man nog känna sig trygg i större delen av världen. Ibland bara en känsla och ibland också en verklig trygghet.

/Krille

7 minuter sedan, skrev SatanG:

Tror absolut att hur man rör sig påverkar om man ses som ett potentiellt offer eller inte.

Som du skriver uppfattar jag det med, som svensk i Thailand har man fördelar och ofta får hjälp medans man som svensk i Sverige istället verkar ses som en måltavla.

/ SatanG

Hur länge sedan var det du var i Sverige? Om du tror att man som svensk i Sverige ses som en måltavla så förstår jag att du tror att du är tryggare i Thailand.🙂

/Krille

• Snurrigt 1
SatanG
16 minutes ago, Krille said:

Hur länge sedan var det du var i Sverige? Om du tror att man som svensk i Sverige ses som en måltavla så förstår jag att du tror att du är tryggare i Thailand.🙂

/Krille

Ca ett år sedan jag var i Sverige.

Jag är lite naiv säger du, men jag har iaf bott i de områden som du varnar för och inte bara haft en flickvän att fråga. Har visserligen inte bott i Rinkeby men har rätt många år i Biskopsgården att jämföra med.

Hur var jämförelsestatistiken på överfallsvåldtäkter och förnedringsrån?

Varför kallades Stockholm "Rape capital of Europe"?

Måste varit anmälningsbenägenheten eller hur :-)

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Ge karma 6

4 minuter sedan, skrev SatanG:

Ca ett år sedan jag var i Sverige.

Jag är lite naiv säger du, men jag har iaf bott i de områden som du varnar för och inte bara haft en flickvän att fråga.

Hur var jämförelsestatistiken på överfallsvåldtäkter och förnedringsrån?

Varför kallades Stockholm "Rape capital of Europe"?

Måste varit anmälningsbenägenheten eller hur :-)

/ SatanG

Ja det är naivt att tro att det inte finns områden i Thailand som är otryggare än Rinkeby. Fortsätt gärna att känna dig trygg överallt i Thailand men du behöver inte oroa dig för att alla svenskar ses som måltavlor i Sverige.🙂

/Krille

1 timme sedan, skrev Wanchai:

Eller också är det så enkelt att de som bott i Bangkok länge känner sig trygga eftersom de vet vilka områden de ska undvika? 

/Krille

• Pannslag 2
GreenValley
2 timmar sedan, skrev Krille:

Ja det är naivt att tro att det inte finns områden i Thailand som är otryggare än Rinkeby. Fortsätt gärna att känna dig trygg överallt i Thailand men du behöver inte oroa dig för att alla svenskar ses som måltavlor i Sverige.🙂

/Krille

När jag jobbade i Rissne så hände det att vi åt lunch i Rinkeby och det var helt ofarligt. 

Edited by GreenValley
  • Ojojoj 1
  • Haha 3
Wanchai
5 minuter sedan, skrev Krille:

/Krille

I Sverige ser många invandrare, mena-folket, ner på svenskar och saknar helt respekt för svenskar, ffa muslimer som anser att de står över alla andra ickemuslimer. Vi är som hundar, därför kan man råna och förnedra, även med regeringens medgivande,

I Thailand är vi högre stående som automatiskt får respekt. Beter man sig som en god människa är risken minimal att bli utsatt. Vill man spela Allan och vara stöddig i Thailand tar det inte lång tid, många minuter, innan man inser ditt misstag.

En stor skillnad enligt mig.

Jag har tidigare bott i Järvaområdet, Tensta, och har många kollegor, vänner som bor/bott där så jag har en ganska god insikt .

• Ge karma 3
  • Fint 4

I Sverige ser många invandrare, mena-folket, ner på svenskar och saknar helt respekt för svenskar, ffa muslimer som anser att de står över alla andra ickemuslimer. Vi är som hundar, därför kan man råna och förnedra, även med regeringens medgivande,

I Thailand är vi högre stående som automatiskt får respekt. Beter man sig som en god människa är risken minimal att bli utsatt. Vill man spela Allan och vara stöddig i Thailand tar det inte lång tid, många minuter, innan man inser ditt misstag.

Jag har tidigare bott i Järvaområdet, Tensta, och har många kollegor, vänner som bor/bott där så jag har en ganska god insikt .

Jag har arbetat i dessa områden i två år mellan 2010/2012, sicket drägg som kommit hit, med vissa undantag givetvis, men de försvinner tyvärr i mängden. men så länge muppen Morgan förnekar Svenne hatet så kommer det att fortsätta..

• Ge karma 2
  • Fint 1

Brå skall nu göra en undersökning om dessa ungdomsrån, skall vara klart om ett år, jisses så snabbt de jobbar. Fy fn , en vecka tar det för att fastställa detta, hur skall de lyckas dölja och förneka detta 

• Ge karma 6
2 timmar sedan, skrev Krille:

Eller också är det så enkelt att de som bott i Bangkok länge känner sig trygga eftersom de vet vilka områden de ska undvika? 

/Krille

Första gången jag var i Thailand var 2005, var nere för att min nuvarande fru var uppe i Isaan på semester och jag skulle först på en två veckors massageskola i Wat Po, Jag bodde en bit från detta ställe och gick ut på kvällen. Bakom turist gatan vid Sanam Luang så finns det ett stort slumområde där de bor i gamla plåthus, Ingen fara att ensam mitt i natten knalla runt där, de tittade konstigt på Farangen men alla nickade vänligt och ingen hade onda avsikter. Många Thai jag känner säger precis som jag känner och kände då att så länge du bär dig korrekt åt mot Thai har du inte att frukta, annat än i Sverige där Svennebanan snart måste beväpna sig 

• Ge karma 4

Har en polare som är en riktig fyllskalle, han blir ofta full som en apa när han är nere i Thai, Han är gift med en Dam från Phil. Men han säger att Thai är fn så mycket bättre, bättre folk samt ärligare människor, fler än en gång har han somnat på gatan med plånboken i bakfickan. Den sitter alltid kvar när han vaknar, utom en gång då han vaknade och upptäckte att libran var borta, fn tänkte han, id, KK , samt många tusen  bath borta, han hann bara hem till hotellet så löste sig allt, den som funnit honom på gatan fann även ett kort och kvitto från Hotellet i plånboken. Plånboken låg i receptionen. testa gärna att somna med libran i bakfickan på gatan i Tensta eller Rinkeby, säger bara lycka till!  De slår nog ihjäl dig dessutom, samt pissar på dig   

Edited by Bike
  • Ge karma 4
  • Fint 2
SatanG
9 hours ago, frogfish said:

Har inte bott i Bangkok, men däremot i Stockholm under lång tid. Och vad gäller Rinkeby kan jag bara säga att jag rekommenderar ingen som inte bor där, och även de flesta som bor där, att röra sig där kvälls- och nattetid. För mkt skit händer där. Och det gäller inte bara Rinkeby, de flesta förorter till Sthlm har blivit smågangstrarnas paradis. 

För 20 år sen var det en trevlig utflykt från city att åka till Rinkeby torg och handla, och därefter stanna kvar på en öl eller 2. Det finns det INGEN som skulle göra nuförtiden, risken att bli av med allt materiellt, och kanske även livet, är alldeles för stor.

Sen finns ju givetvis de här tuffa grabbarna på forumen som ingen vågar sig på, men förutom de så gäller min rekommendation ovan....

Jag tror Krille sitter och hukar i smålands djupa skogar, alla uppräknade ställen är nog mest hörsägen från lilla frugan 😃

/ SatanG

• Ge karma 2

Risifrutti
10 timmar sedan, skrev frogfish:

Har inte bott i Bangkok, men däremot i Stockholm under lång tid. Och vad gäller Rinkeby kan jag bara säga att jag rekommenderar ingen som inte bor där, och även de flesta som bor där, att röra sig där kvälls- och nattetid. För mkt skit händer där. Och det gäller inte bara Rinkeby, de flesta förorter till Sthlm har blivit smågangstrarnas paradis. 

För 20 år sen var det en trevlig utflykt från city att åka till Rinkeby torg och handla, och därefter stanna kvar på en öl eller 2. Det finns det INGEN som skulle göra nuförtiden, risken att bli av med allt materiellt, och kanske även livet, är alldeles för stor.

Sen finns ju givetvis de här tuffa grabbarna på forumen som ingen vågar sig på, men förutom de så gäller min rekommendation ovan....

Så sant. Det händer att vi får jouren i norra Sthlm (Järva) och jag kan lova att ingen åker in där kvällstid frivilligt utan blåljus som sällskap.

Tragiskt, men sant. Så ser utvecklingen ut i dagens förorter. Södra är är likadant, men tack och lov inte mitt distrikt.

• Fint 1
  • Tråkigt 1
janne_h
11 hours ago, Krille said:

/Krille

Håller nog inte med dig där. Jag bor även jag i Bangkok. Och skulle tvärtom säga. Att om det finns några riskfyllda områden i Bangkok? 

Så är det väl turist områdena. Dom övriga skulle jag nog beteckna som väldigt säkra. 

Visst finns fattiga områden. Men risken att bli utsatt för brott där, är nog väldigt liten. Vad har du för belägg, för dina påståenden? 

• Ge karma 6

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund