Jump to content
IGNORED

Grattis Sverige ! Etta på "The good country index"

Tallviking

Recommended Posts

4 minutes ago, JohanR said:

Ja, och nationaldagen är en helgdag vilket inte Svenska flaggans dag var. Finns massa firande av nationaldagen och ingen hindrar dig att deltaga.

Ok. Fast på min kalender står det svenska flaggans dag. Men ok hade fel.

Firar det gärna även fast jag i grunden inte är svensk. Ner med regnbågsflaggan och upp med den svenska.

Edited by Mr atm
  • Ge karma 2
  • Fint 1

Pattaya - SKAPARENS SÄTT ATT SÄGA FÖRLÅT FÖR DEN VÄSTERLÄNDSKA KVINNAN

• Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

37

• Krille

29

• SatanG

27

• Bike

26

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att

Sverige är nog ett ganska bra land ändå.  Thailand kan ju tyckas vara paradiset för en månads turist. Men bor man här, så vet man att paradiset har en baksida.  Yttrande frihet som många kla

The good country index rankar Sverige som #1 i världen. Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och

Posted Images

10 minuter sedan, skrev Mr atm:

Ok. Fast på min kalender står det svenska flaggans dag. Men ok hade fel.

Firar det gärna även fast jag i grunden inte är svensk. Ner med regnbågsflaggan och upp med den svenska.

Halvrätt har du ju. Det är ju Nationaldagen och Svenska Flaggans dag. Fram till 1983 hade dock inte dagen status som nationaldag och var inte helgdag.

• Fint 1
SatanG
1 hour ago, Krille said:

Han har uppenbarligen flyttat från Sverige till Thailand för att han tycker att Sverige styrs i fel riktning.

Då är det väl en rimlig fråga att ställa vad det är som gör att Thailand styrs i bättre riktning än Sverige. Om jag köper en Audi för att jag tycker att Volvo är en "skitbil" är det väl rimligt att någon frågar vad som är bättre med Audi? Om man byter ut något man tycker är dåligt brukar ju de flesta byta till något de tror är bättre? 😉

Frågan är i alla fall mer relevant än din följdfråga eftersom jag aldrig påstått att jag tycker om Sveriges nuvarande politik.

/Krille

Ja det hade väl kanske varit en rimlig fråga, OM jag hade skrivit det du påstår.

Så här började mitt inlägg "Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det."

Är du med?

/ SatanG

• Ge karma 4

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

On 2020-11-20 at 15:03, skrev Tallviking:

The good country index rankar Sverige som #1 i världen.

Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och mänskligheten.
I årets undersökning intar Sverige förstaplatsen av de 149 länder som ingår i undersökningen, upp från plats fyra sedan förra gången GCI publicerades.
Senast Sverige rankades etta var 2016.
De områden där Sverige är särskilt utmärkande – och där Sverige bidrar särskilt för en positiv utveckling för planeten och mänskligheten – är inom hälsa och välmående, klimatfrågor och kultur.

Det ska ses i ljuset av att de s.k. sverigevännerna och extremhögern tar varje tillfälle i akt att svartmåla Sverige, som ett land i krig och total systemkollaps.

Naturligtvis finns det förbättringsområden även för Sverige, men låt oss för en kort stund njuta av att vi bor i ett av världens bästa länder, och låt domedagsbasunerna tystna för en stund.

bild.png.cac915b52f4d82c189699dce96baff4d.png

https://index.goodcountry.org/

Du kanske ska lyfta ögonen från svt och aftonbladet och titta på alternativ media kanske är det inte bara corona

som händer i sverige

• Ge karma 1
  • Fint 2
  • Haha 1

Conny.j

Tallviking
3 minuter sedan, skrev conny.j:

Du kanske ska lyfta ögonen från svt och aftonbladet och titta på alternativ media kanske är det inte bara corona

som händer i sverige

Vad har Good Country Index med SVT och Ab att göra ??

Being nice is overrated - Garfield

7 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Vem ligger bakom detta index?

Bilderberggruppen

• Fint 1
  • Haha 5

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

34 minuter sedan, skrev SatanG:

Ja det hade väl kanske varit en rimlig fråga, OM jag hade skrivit det du påstår.

Så här började mitt inlägg "Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det."

Är du med?

/ SatanG

Nä jag är inte med då du faktiskt inte skrev det i inlägget jag citerade😉 Istället skrev du:

3 timmar sedan, skrev SatanG:

Är inte riktigt med på vad du menar med att de fått den höga rankingen utomlands, skulle det vara pga de är svenskar?

Kan säga att de tävlar med kunskap och inte pga vilket land de kommer ifrån. De bor/jobbar i Thailand/Dubai/Saudi och levererar dom inte så är de ute ur leken.

Själv vill jag helst inte flytta tillbaka då jag tycker Sverige styrs i helt fel rikting, menar du att det är korkat?

Själv tycker jag inte det men det finns säkert olika åsikter om det precis som allt annat.

/ SatanG

Jag är bara intresserad av varför du inte vill flytta tillbaka p g a att Sverige styrs i fel riktning och om du tycker att Thailand där du bor styrs åt en bättre riktning?

/Krille

• Ge karma 1
janne_h
5 hours ago, SatanG said:

Är inte riktigt med på vad du menar med att de fått den höga rankingen utomlands, skulle det vara pga de är svenskar?

Kan säga att de tävlar med kunskap och inte pga vilket land de kommer ifrån. De bor/jobbar i Thailand/Dubai/Saudi och levererar dom inte så är de ute ur leken.

Själv vill jag helst inte flytta tillbaka då jag tycker Sverige styrs i helt fel rikting, menar du att det är korkat?

Själv tycker jag inte det men det finns säkert olika åsikter om det precis som allt annat.

/ SatanG

Vad jag menar är att. Om dom får jobb för sina stora kunskaper. Så lär det väl vara av den anledningen dom flyttar?

Knappast för att dom inte gillar Stefan Löfvens fula tryne eller något annat negativt som invandringspolitiken till exempel. Som dom ogillar med Sverige som land.

Ungefär omvänt då. Som om man skule flytta från ett toppjobb i Sverige. Med en lön på 100 000 i månaden. på grund av ogillande av invandringspolitiken. Och flytta utomlands och ta ett städjobb för 15000 i månaden. Bara för att komma ifrån Sverige. Säkert många som säger att dom flyttar på grund av invandringspolitik mm. Men när det väl gäller, så lär det nog vara mera personliga skäl än så. En bra lön till exempel. Hög post på ett ansett internationellt företag.

Och nej. Du är inte korkad, som inte vill flytta til Sverige. Du har ju ett annat perspektiv nu , än innan du flyttade till Thailand. Så länge du trivs och anser dig bo bra i Bangkok, så är väl allt frid och fröjd.

Inte riktigt det jag menade, med korkad.

Utan om man säger sig ha flyttat från Sverige för att man inte trivs med det politiska klimatet. Men samtidigt sitter på en bra post i Dubai till exempel. Så tror jag att man inte är riktigt ärlig.

Utan orskaen till flytten är ju naturligtvis för att man vill ha ett bra jobb, som kan ge en bra framtid. Det vill säga positiva motiv. Inte negativa motiv.

• Ge karma 4

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Ja då kunde du ju skrivit det från början men bra att du nu inser att du fattade fel.

Men tycker du inte att du redan har svaret här ovan eller i alla tidigare inlägg?

Får göra ett nytt försök.

Jag tycker Thailand styrs ganska knäppt i många fall, för många dinosaurier som inte är vana att bli ifrågasatta etcetc. 

Samtidigt har jag inte rösträtt eller är medborgare så det känns inte riktigt som det ligger på mig att förändra deras land politiskt.

Några anledningar att vi bor här, behagligt och prisvärt, enkelt att ha det bra, mycket att se, kidsen är födda och uppväxta här med kompisar, frugans jobb som ekonomichef på ett MNC känns bättre än att sitta på SFI bland ingrodda "Hucklen" och hoppas på ett städjobb när hon är klar med det. Vi äger bostäder här, en svärmor som matar oss med grymt thaikäk, pool och stränder i stort sett året om, bra sjukvård som ger en vård när man behöver det och inte efter man stått 13 månader i kö, vårt liv är uppbyggt här............ Är du med? 

Därmed inte sagt att allt är hugget i sten, kanske vi någon gång flyttar till Sverige, till något annat land eller bara stannar kvar. Men så länge Sverige tillåts förstöras av analfabetiska raketforskare från MENA och dessutom uppger det som en vinst för svenskarna så känns det sundare att välja ett bättre alternativ för oss, svårare än så är det inte :-)

/ SatanG

Nä jag har inte fattat fel - du skrev helt enkelt inte det du påstod att du började med i inlägget jag citerade. Möjligen gjorde du i något annat inlägg och jag ska erkänna att jag inte läst alla dina inlägg 😉 

Men med det svar som du ger har jag full förståelse för att ni trivs och att det bästa för er är att bo kvar i Thailand. Precis som för många som har byggt upp sitt liv i Sverige är det ju inte helt lätt att bara "bryta upp" med familjen och flytta till ett annat land. Det finns mycket som är positivt och negativt med Thailand och Sverige och har man etablerat sig och trivs så ska det nog rätt mycket till för att man ska byta land. Sverige och Thailand är ju i mångt och mycket varandras motpoler i allt från väder till skattetryck 🙂 

Förstår också att det inte känns så roligt för din fru att fundera på flytt om hon ser ett städjobb framför sig i Sverige. Är man ambitiös och kan tänka sig att studera några år skulle jag ändå vilja säga att det finns goda förutsättningar för ett bra jobb även i Sverige. Men visst - min fru fick studera rätt många år innan hon nådde dit - hon är dock långt ifrån ensam. Allt beror på bakgrund, ambition och "studievana". Har man grundskola med sig från Thailand hamnar många hamnar i vården efter kortare utbildning  - vilket i Sverige är bra jobb. De som har med sig universitetsutbildningar från Thailand har dock sällan några problem att få ett "roligare" jobb än städjobb - om de är beredda att satsa några år på studier. 

Jag känner bara att många som bosatt sig utomlands lätt målar upp en nattsvart bild av Sverige bara för att motivera sitt eget val. Precis som vi som bor i Sverige lätt målar upp en för negativ bild av Thailand bara för att vi inte "vågar" flytta. Finns t ex garanterat större andel analfabeter i Thailand än i Sverige.😉

/Krille

• Ge karma 6
SatanG
27 minutes ago, Krille said:

Fast nu är du snabbt där igen med svartmålandet 😉 Jag kan t ex garantera dig att brottsligheten är högre/värre i Thailand än i Sverige - dessutom kan man i Thailand köpa sig fri från det mesta inklusive mord. I alla fall så länge man har rätt kontakter. 

Visst finns det stora problem i Sverige och områden jag inte ens skulle besöka en solig sommardag - fast det behöver jag ju heller inte göra. Precis som du som har bra ekonomi och lever i Thailand aldrig besöker vissa områden. Finns rätt många områden i Thailand som får Rinkeby att framstå som tryggt..... De är väl bara så enkelt att de flesta länder är bra att bo i så länge man har bra ekonomi jämfört med resten av befolkningen. Thailand är ju också på gott och ont ett land där det är enkelt att "köpa sig fri" från de flesta problemen i livet. 

Men visst - satt jag med familjen i en hyrestvåa i Rinkeby med A-kassa och en fru som deltidsarbetade som städerska skulle våra åsikter om Sverige säkert vara annorlunda. Då hade det säkert varit intressant att flytta då vi inte hade så mycket att förlora. Precis som du antagligen inte skulle trivas i Thailand om du levde i en slitet lägenhetskomplex i en förort till Bangkok med familjen och hade 20 000 B i månaden. Då hade nog även Sverige framstått som rätt lockande för er. Som låg- och medelinkomsttagare slår garanterat Sverige Thailand i alla jämförelser - har man däremot en hög inkomst kan jag förstå att Thailand är ett lockande alternativ. Det krävs ju också bara en Svensk medelinkomst för att bli höginkomsttagare i Thailand.

Så jag förstår att Thailand är bra alternativ för er som är etablerade och har rätt ekonomiska förutsättningar. Jag har dock svårt att se att Thailand skulle vara ett bättre alternativ baserat på jämförelser mellan hur politikerna sköter ländernas ekonomi eller om man jämför brottsligheten mellan länderna.

/Krille

Hahaha du börjar se ljuset på flera punkter Krille även om jag inte lyckats förklara varför jag och en del andra ser svenska politiker som lägst på näringskedjan :-)

Bara undrar vad en svensk medelinkomst är numera, sista jag hörde var runt 30k/mån? 

Även vilka områden i Thailand som får Rinkeby att ses som tryggt, du snackar inte Songkla hoppas jag?

/ SatanG

• Ge karma 5

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

23 timmar sedan, skrev Krille:

Han har uppenbarligen flyttat från Sverige till Thailand för att han tycker att Sverige styrs i fel riktning.

Då är det väl en rimlig fråga att ställa vad det är som gör att Thailand styrs i bättre riktning än Sverige. Om jag köper en Audi för att jag tycker att Volvo är en "skitbil" är det väl rimligt att någon frågar vad som är bättre med Audi? Om man byter ut något man tycker är dåligt brukar ju de flesta byta till något de tror är bättre? 😉

Frågan är i alla fall mer relevant än din följdfråga eftersom jag aldrig påstått att jag tycker om Sveriges nuvarande politik.

/Krille

Tror det är mycket svårt att jämföra dessa två länder då är ljusår ifrån varandra när det gäller det mesta, ser fördelar och nackdelar i bägge 

• Ge karma 1
1 timme sedan, skrev SatanG:

Hahaha du börjar se ljuset på flera punkter Krille även om jag inte lyckats förklara varför jag och en del andra ser svenska politiker som lägst på näringskedjan :-)

Bara undrar vad en svensk medelinkomst är numera, sista jag hörde var runt 30k/mån? 

Även vilka områden i Thailand som får Rinkeby att ses som tryggt, du snackar inte Songkla hoppas jag?

/ SatanG

Skulle tro att den är ungefär 35 kkr per månad vilket innebär att man kommer en "bra bit" över medelinkomsten i Thailand. Speciellt om man är två med den inkomsten. 

Jag ger inte heller mycket för svenska politiker men jämfört med de thailändska politikerna framstår de som både kompetenta och ärliga  🙂  När det gäller trygghet och brottslighet i Thailand är t ex antalet mord per capita tre gånger så hög som i Sverige.

Så jag tycker inte riktigt att inkompetenta politiker och hög brottslighet är argument för att bo i Thailand istället för i Sverige. Precis som du skrivit finns en hel del andra skäl som jag kan förstå men just dessa har jag väldigt svårt att se som "ljuset i tunneln" i Thailand 🙂.

/Krille

• Ge karma 4
22 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vad har Good Country Index med SVT och Ab att göra ??

Ingen ting bara att du tror på f news annars hade du inte lagt upp den hära undersökningen 

• Ge karma 1

Conny.j

Tallviking
48 minuter sedan, skrev conny.j:

Ingen ting bara att du tror på f news annars hade du inte lagt upp den hära undersökningen 

Elaborera gärna lite mer hur du menar nu !

• Ojojoj 1

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Elaborera gärna lite mer hur du menar nu !

Wow, vad duktig du var nu, när du hittade ett ovanligt "främmande ord"......

• Tråkigt 1
  • Haha 2
Tallviking
38 minuter sedan, skrev Sakhon:

Wow, vad duktig du var nu, när du hittade ett ovanligt "främmande ord"......

Främmande för dig kanske.......

• Fint 1

audirs2
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Googla om du inte förstår😉

För Boa är detta vardags språk som är akademiker sedan länge!:lipa:

• Haha 4

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Swift 4X4

Är vi verkligen bäst? Rapport av experter utan politisk bindning. Alltså helt oberoende från Löfven eller PK Sverige.

Ny rapport: Sverige medelmåttigt och tappar i konkurrenskraft

https://entreprenorskapsforum.se/2020/11/24/ny-rapport-sverige-medelmattigt-och-tappar-i-konkurrenskraft/

Själva rapporten.

https://entreprenorskapsforum.se/wp-content/uploads/2020/11/SEF_Rapport_2020_Web.pdf

• Ge karma 4
  • Tråkigt 1