Jump to content
IGNORED

Grattis Sverige ! Etta på "The good country index"

Tallviking

Recommended Posts

LTD
On 2020-11-20 at 22:10, skrev Fredman:

Det finns mycket som är åt helvete i Sverige men trots det har jag inte hittat ett land där jag hellre vill bo i så här långt.

Det skulle vara intressant om någon som hittat det och om ni har flyttat dit.

Jo Thailand är betydligt bättre så här bor jag. 

• Ge karma 5
  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

37

• Krille

29

• SatanG

27

• Bike

26

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att

Sverige är nog ett ganska bra land ändå.  Thailand kan ju tyckas vara paradiset för en månads turist. Men bor man här, så vet man att paradiset har en baksida.  Yttrande frihet som många kla

The good country index rankar Sverige som #1 i världen. Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och

Posted Images

audirs2
7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jäkligt bra skrivet.

Håller med!

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

frogfish
42 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så här mycket gnäll om Sverige har jag inte hört sen Tre Kronor förlorade OS-kvarten mot Vitryssland 2002. 😉

Det var inte Sveriges fel, det var Salos.......😉

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 6
Nicholas
On 11/21/2020 at 9:38 AM, FF said:

Ja Sverige är bra så länge om man slipper bo i alla utanförsområderna som finns runt om här.

Jag själv skulle flytta om jag bodde i dessa ställen, tyvärr de flesta som bor där har inte den möjligheten.

Jag och frugan har tur att vi lever ett gott liv som slipper se att elände som finns runt om i knutarna.

Bara att hoppas våra barn och barnbarn slipper bo i dessa områden.

FF

Min dotter med barnbarn bor i Jakobsberg. 

Förvisso i villa-området Viksjö, men vad hjälper det, du står med araber upp till knäna så fort du åker till ikea, centrum, mall of Arabia, etc etc. 

Okej, ingen fara, det är ju trevligt folk!? 

Men när dom är i politisk majoritet, kommer svenne få veta att lite jidder inte kommer räcka. 

Ps

Jidder = du har fel, du vet det, men vill inte förlora ansiktet så du börjar jiddra. 

Ds

• Ge karma 4
  • Fint 2
  • Haha 3
Nicholas
1 hour ago, spooncreek said:

Så här mycket gnäll om Sverige har jag inte hört sen Tre Kronor förlorade OS-kvarten mot Vitryssland 2002. 😉

Screenshot_20201122-125728_Chrome.jpg

• Haha 4
Tallviking
1 timme sedan, skrev spooncreek:

"Svennar" är världsbäst på att såga sig själva jäms med fotknölarna och sedan skylla på andra för att det gör ont.....

Being nice is overrated - Garfield

janne_h
11 hours ago, SatanG said:

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att de aldrig satt sin fot i Sverige, det får inte svenskar som bor i Thailand med svenska barn. Svenska fattigpensionärer kan inte gå till tandläkare medans den nya adeln får hela käften fixad för en femtiolapp som han dessutom fått från den goda staten. Studenter som får sina lån avskrivna, det får aldrig en svensk. Inga ekonomiska flyktingar behöver sakna tak över huvet om de passerat gränsen till Sverige medans 30,000 svenskar uppges vara bostadslösa. Skulle jag flytta hem skulle jag få mindre i pension än en flykting som kom till Sverige dagen innan han uppnår pensionsåldern då han får tillgodogöra sig tiden i sitt hemland, det får inte svenskar som bor utomlands. På så många områden missgynnas svenskar gentemot utlänska ekonomiska flyktingar.

T.o.m. polisen mörkade sexuella massantastningar av svenskor, utförda av degenererade parasiter som hatar Sverige, svenskar och alla våra sunda värderingar och människor likt dig Janne betalar för detta.

Enligt min logik SKALL en stat främst sörja för det egna landets medborgare, INTE andra länders medborgare.

Istället motarbetas denna logiska inställningen inte bara av politiker utan även av en stor del av massmedia. I landet Sverige kan du dessutom förlora ditt jobb pga denna inställningen, trots yttrande och åsiktsfrihet i grundlagen om du öppet vänder dig emot det, sjukt!

Med tanke på det tycker jag det finns mer än nog med anledningar att dra någon annanstans utan att vara korkad, mer korkat att stanna kvar och skatta högst i världen till förfallet. 

Och tro mig, de jag pratar om är definitivt inte korkade, de är högt ansedda i de länder de jobbar. 

Kort sagt, att svenskar nöjer sig med de politiker som styr så förbannat fel (de skulle fatta bättre beslut genom att singla slant) är ju definitionen av dumhet och svagsinthet. 

/ SatanG

Fast jag tror nog i alla fall att den höga rankingen utomlands. Som dessa utlands svenskar fått när dom flyttade. Som du skriver om. Att den smäller högre än allt det du räknar upp, i negativt hänseende. 

Finns nog många som är missnöjda med det du skriver om. Allra helst jag. Men det betyder ju inte att jag behöver lämna landet bakom mig. 

Med korkat menar jag,. Att man anger missnöje med allt du skriver om som skäl att flytta. 

Vad gäller skatten som du påpekade. Så stämmer den förvisso. Men samtidigt så ger den en del tillbaka som du som utlands svensk måste betala ur egen ficka. Barnens utbildning är ju en sak som kostar en del. Om man vill att barnen ska gå i hyfsat bra skola. Sjukvård är en annan. Vad gäller invandringen. Så finns det ju anledning att SD vuxit. Och som det verkar så har många svenskar tröttnat nu. Så vi får hoppas på ändring efter nästa val senast. 

• Ge karma 6

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

audirs2
2 timmar sedan, skrev Mr atm:

Ja det är ju självklart.

Idag blir vi ju matade med "rätt värdegrund" från skola, median, arbetsplatserna osv.

Finns ju inget svenskt. Fult att hänga ut en svensk flagga. Men regnbågens färger är så fina.

Det heter väl inte Sveriges nationaldag längre utan svenska flaggans dag.

Alla män är dumma i huvudet i tv-serier och reklam förutom om han är nysvensk.

Kolla på skoj hur många chokladbollar som är med på reklam och gärna med en vit kvinna.

Men det är samma linje i hela väst.

Männen är som Homer Simpson eller Peter och hans son i family guy.

Feminismen pumpas på som om den skulle ha något med jämställdhet att göra.

De mest feminina som en man kan göra är att säga att man är feminist enligt mig.

Det är ju fult att vara svensk. Särskilt en man. Men fjolla går bra.

Tror Löven har skickat hit TV för att skriva lite propaganda från Uganda!:lipa:

• Ge karma 3
  • Haha 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

bambam
4 minuter sedan, skrev FF:

Har 3 st dieselbilar, VW var en miljöbil, sen kom skandalen.

Likadant med Fiaten, får väl se när man inte får köra dom i trafiken.

Vill inte köpa en Elbil, elpriserna kommer skjuta upp i höjden.

FF

Självklart, alla drivmedelsskatter måste ju komma in på annat sätt .Om ni tror el-bil är en bra affär i långa loppet, tänk om 

ni kommer bli straffade med pålagor till ni ruttnar.

• Ge karma 7
HighWai
On 2020-11-21 at 16:02, skrev Bike:

Statistik kan förvrängas, de har glömt kvotinvandrare samt flyktingar. passar bara att ge dem olika benämningar, då kan de flesta utelämnas 

Hur fan tänker du?

Det står ju i tabellen:1600 syrier, 1200 afghaner, 1200 irakier osv. Är inte dessa flyktingar tror du? 

• Pannslag 2
Bike

Om man då vill låta påskina  att dessa 57 tusen som fick UT under 2019 inte alls kom under 2019 så kan det mycket väl vara korrekt antagande, men då är även ett antagande att det varje år ges mellan 50-60 tusen UT korrekt. 

Hur många nyanlända kommer det då varje år, Tiotusenkronorsfråga? För vissa kanske, men inte för de klarsynta 

• Ge karma 1
Esspe
On 2020-11-21 at 22:04, skrev Bike:

var jag bor vet bara mina anhöriga 

Det är ju tur för dig att dom håller reda på dig.

• Fint 1
  • Haha 1

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

spooncreek
16 hours ago, Bike said:

Källa migrationsverket,

Knappast några återvändande Svenskar eftersom de fått uppehållstillstånd, iofs så är det några som väntat länge i Sverige , men säger en hel del om hur dessa siffror förskönar och för folket bakom ljuset  

2019 fick 57 233 personer uppehållstillstånd för att de var anhöriga till en person i Sverige som har antingen svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd i Sverige.

Dags att förstå varför de kallar en del för flyktingar, anhöriginvandrare andra för migranter samt även kvotflyktingar, allt för att förvränga sanningen om hur många som egentligen kommer 

Nog dags för en del att vakna upp ur Törnrosasömnen 

Statistik som uppdateras ofta finns som du påpekar och refererar till,  tillgänglig på migrationsverkets hemsida med uppdatering månadsvis om inte till och med veckovis. Lätt tillgänglig och även enkel att analysera särskilt för personer som dig med akademisk examen från en av Sveriges förnämsta ubildningsinstitutioner, men även för oss utan.

Det refereras dessutom till den här statistiken i tid och otid på mängder av mediaplattformar, så törnrosasömnen du refererar till existerar inte, i alla fall inte vad gäller antalet som får uppehållstillstånd.

Snarare handlar det nog om olika åsikter kring hur stor invandring av asylskäl som vi klarar, och där vad jag förstår det alltfler tycker vi både nått och passerat taket. 

Edited by spooncreek
  • Ge karma 1
  • Haha 2
SatanG
21 hours ago, janne_h said:

Fast jag tror nog i alla fall att den höga rankingen utomlands. Som dessa utlands svenskar fått när dom flyttade. Som du skriver om. Att den smäller högre än allt det du räknar upp, i negativt hänseende. 

Finns nog många som är missnöjda med det du skriver om. Allra helst jag. Men det betyder ju inte att jag behöver lämna landet bakom mig. 

Med korkat menar jag,. Att man anger missnöje med allt du skriver om som skäl att flytta. 

Vad gäller skatten som du påpekade. Så stämmer den förvisso. Men samtidigt så ger den en del tillbaka som du som utlands svensk måste betala ur egen ficka. Barnens utbildning är ju en sak som kostar en del. Om man vill att barnen ska gå i hyfsat bra skola. Sjukvård är en annan. Vad gäller invandringen. Så finns det ju anledning att SD vuxit. Och som det verkar så har många svenskar tröttnat nu. Så vi får hoppas på ändring efter nästa val senast. 

Är inte riktigt med på vad du menar med att de fått den höga rankingen utomlands, skulle det vara pga de är svenskar?

Kan säga att de tävlar med kunskap och inte pga vilket land de kommer ifrån. De bor/jobbar i Thailand/Dubai/Saudi och levererar dom inte så är de ute ur leken.

Själv vill jag helst inte flytta tillbaka då jag tycker Sverige styrs i helt fel rikting, menar du att det är korkat?

Själv tycker jag inte det men det finns säkert olika åsikter om det precis som allt annat.

/ SatanG

• Ge karma 3
  • Fint 1

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Krille
17 minuter sedan, skrev SatanG:

Är inte riktigt med på vad du menar med att de fått den höga rankingen utomlands, skulle det vara pga de är svenskar?

Kan säga att de tävlar med kunskap och inte pga vilket land de kommer ifrån. De bor/jobbar i Thailand/Dubai/Saudi och levererar dom inte så är de ute ur leken.

Själv vill jag helst inte flytta tillbaka då jag tycker Sverige styrs i helt fel rikting, menar du att det är korkat?

Själv tycker jag inte det men det finns säkert olika åsikter om det precis som allt annat.

/ SatanG

På vilket sätt tycker du att Thailand styrs i en bättre riktning än Sverige? 

/Krille

• Fint 1
Khemmarat
19 minuter sedan, skrev Krille:

På vilket sätt tycker du att Thailand styrs i en bättre riktning än Sverige? 

/Krille

Hur fick du till den frågan ? Han säger att Sverige styrs i fel riktning, inget om i vilken riktning Thailand styrs, eller vad han tycker om det. Hur tycker du om att Sveriges politik till mycket stor del styrs av ett parti som fick dryga 4% av rösterna ? Och varför ? För att S är så makthungriga att dom låter sej styras av vem som heist som låter dom stanna kvar vid köttgrytorna.

• Ge karma 7
  • Fint 1

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Krille
13 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Hur fick du till den frågan ? Han säger att Sverige styrs i fel riktning, inget om i vilken riktning Thailand styrs, eller vad han tycker om det. Hur tycker du om att Sveriges politik till mycket stor del styrs av ett parti som fick dryga 4% av rösterna ? Och varför ? För att S är så makthungriga att dom låter sej styras av vem som heist som låter dom stanna kvar vid köttgrytorna.

Han har uppenbarligen flyttat från Sverige till Thailand för att han tycker att Sverige styrs i fel riktning.

Då är det väl en rimlig fråga att ställa vad det är som gör att Thailand styrs i bättre riktning än Sverige. Om jag köper en Audi för att jag tycker att Volvo är en "skitbil" är det väl rimligt att någon frågar vad som är bättre med Audi? Om man byter ut något man tycker är dåligt brukar ju de flesta byta till något de tror är bättre? 😉

Frågan är i alla fall mer relevant än din följdfråga eftersom jag aldrig påstått att jag tycker om Sveriges nuvarande politik.

/Krille

• Ge karma 3
  • Snurrigt 1
Khemmarat
18 minuter sedan, skrev Krille:

Volvo är en "skitbil" är det väl rimligt att någon frågar vad som är bättre med Audi? Om man byter ut något man tycker är dåligt brukar ju de flesta byta till något de tror är bättre? 😉

Den frågan hamnar på en helt annan nivå, det räcker med; känns inte bra när jag kör.

Flytt till ett annat land är aningen mer komplex och grundar sej sällan enbart på förd politik, fast i mitt fall är det en av de avgörande frågorna det och den lite enklare frågan, klimatet.

• Ge karma 6

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

JohanR
20 timmar sedan, skrev Mr atm:

Ja det är ju självklart.

Idag blir vi ju matade med "rätt värdegrund" från skola, median, arbetsplatserna osv.

Finns ju inget svenskt. Fult att hänga ut en svensk flagga. Men regnbågens färger är så fina.

Det heter väl inte Sveriges nationaldag längre utan svenska flaggans dag.

Alla män är dumma i huvudet i tv-serier och reklam förutom om han är nysvensk.

Kolla på skoj hur många chokladbollar som är med på reklam och gärna med en vit kvinna.

Men det är samma linje i hela väst.

Männen är som Homer Simpson eller Peter och hans son i family guy.

Feminismen pumpas på som om den skulle ha något med jämställdhet att göra.

De mest feminina som en man kan göra är att säga att man är feminist enligt mig.

Det är ju fult att vara svensk. Särskilt en man. Men fjolla går bra.

Beträffande nationaldagen så är det precis tvärtom som du skriver. Numera heter det Nationaldagen, men förr var det Svenska flaggans dag. 

• Ge karma 6
Mr  atm
1 minute ago, JohanR said:

Beträffande nationaldagen så är det precis tvärtom som du skriver. Numera heter det Nationaldagen, men förr var det Svenska flaggans dag. 

Om det är så så har jag fel. Nationaldagen tycker jag att man kan fira även om Sverige egentligen är ett företag.

• Ge karma 1

Pattaya - SKAPARENS SÄTT ATT SÄGA FÖRLÅT FÖR DEN VÄSTERLÄNDSKA KVINNAN

JohanR
1 minut sedan, skrev Mr atm:

Om det är så så har jag fel. Nationaldagen tycker jag att man kan fira även om Sverige egentligen är ett företag.

Ja, och nationaldagen är en helgdag vilket inte Svenska flaggans dag var. Finns massa firande av nationaldagen och ingen hindrar dig att deltaga.

• Ge karma 2