Jump to content
IGNORED

Grattis Sverige ! Etta på "The good country index"

Tallviking

Recommended Posts

• Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

37

• Krille

29

• SatanG

27

• Bike

26

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att

Sverige är nog ett ganska bra land ändå.  Thailand kan ju tyckas vara paradiset för en månads turist. Men bor man här, så vet man att paradiset har en baksida.  Yttrande frihet som många kla

The good country index rankar Sverige som #1 i världen. Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och

Posted Images

30 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet är att du bygger hela ditt resonemang kring otrygghet, kring en mord statistik. Som du nämner i vart och vartannat inlägg. Det stora problemet i rinkeby, är inte mord, om man nu ska jämföra. Utan det är rån gängkriminalitet. Bilbränder knark brott mm. Mord är nog en ganska liten del jämfört med alla andra brott mord statistiken säger inget om områden eller liknande i Thailand. Av den enkla anledningen, att det närmaste gäng mord du kan komma i Thailand . Är strider mellan rivaliserande gäng på olika skolor. Som åker omkring och misshandlar varandra.

Även om mord förekommer i hög utsträckning. Så är det väldigt lite gängmord. Jämfört med dom utanförskaps områden, som finns i Sverige. 

Och för gemene man. Så är det mycket säkrare, var man än är. Jämfört med rinkeby. Där du nog ska undvika att vara en sen lördags kväll. Det närmaste rån jag hört talas om i Thailand. Är folk som varit så fulla. Att dom somnat på gatan. Och blivit avplockade sina värdesaker. Medans personen sov. Dock är ju mord bara ett av alla brott som förekommer. Och i Sverige har vi ju väldigt stora problem med våldtäkt som exempel. Där det visar sig, att vissa afghaner till exempel. Ser Sverige som ett smörgåsbord i att ta för sig, saker som skulle vara otänkbart i hemlandet. 

Det sker alltså många mord men väldigt lite gängmord - gissa vilka som drabbas då.... Men visst övriga brott är säkert obefintliga i Thailand och drabbar aldrig någon "oskyldig" samtidigt som alla thailändska mäns kvinnosyn är exemplarisk 😉 

Bara det att du har en f d granne som sitter innan för mord trots att han var polis kanske kan ge en hint om att Thailand inte är världens säkraste land? 

/Krille

1 timme sedan, skrev Boa52:

Skrev nånstans att inte Thai damer anmäler våldtäckter. Ingen av thai damerna vågar

åka Taxi ensam på natten, blir dom tagna av Polisen av nån andledning, lätt att dom blir våldtagna av båda, Taxi och Polis och en Thai dam skulle inte säga till sin nyfunna farang

Jag har blivit våldtagen. Fråga era Thai fruar i Bangkok kan du åka taxi på natten

Janne _h fråga din fru om hon kan åka ensam i en Taxi på natten i Bangkok, tror jag hon 

inte vågar. Åka Taxi i Stockholm på natten mera kontrolerat så mindre risk, Ok finns

altid dumdj så man kan alldrig vara säker

• Pannslag 3
John Khonken

Tillbaka till ämnet. Sverige är fortfarande bra att leva i. Men för den delen måste man kunna tala om orättvisorna och felen som våra beslutsfattare gör. En riktigt politiker tar ansvar för sina handlingar. 

Underbar natur trevliga människor . Vi hjälps åt även fast våra beslutsfattare inte klarar några beslut alls. 

Njut nu av den fina årstiden som gör att vi drömmer om värmen i Thailand igen

• Ge karma 5
  • Fint 1
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Janne _h fråga din fru om hon kan åka ensam i en Taxi på natten i Bangkok, tror jag hon 

inte vågar. Åka Taxi i Stockholm på natten mera kontrolerat så mindre risk, Ok finns

Varför får jag inte ett inlägg mot vad jag skriver bara ett "pannslag" ni vet inte eller hur, jag vet

• Pannslag 1
  • Haha 2
3 timmar sedan, skrev Fritz:

Och jag har hört talas om många utlänningar som blivit av med sina guldhalsband på sina promenader på Pattayas gator trots att dom varit både vakna och nyktra. Ibland även när dom suttit på en moppe i trafiken faktiskt, så kan det gå.

Kan det verkligen stämma? Jag har hört att om man beter sig korrekt och inte ser rädd ut så utsätts inte vi högstående faranger för brott av okända i Thailand 😉 

Speciellt nu är det ofarligt då alla arbetslösa thailändare ändå bara sitter hemma i soffan med sin höga a-kassa helt utan ekonomiska problem.

/Krille

• Haha 1
Rillex
5 timmar sedan, skrev måne:

SCB

Det stämmer ju inte.

sökte på ”svenskfödda” som utvandrat.

De har ju sjunkit de senaste 10 åren..

A75F1135-2ED3-47E4-BFC0-5CCA3653B977.thumb.jpeg.d5736b836229db79392ba9184a385c30.jpeg

• Ge karma 1
janne_h
6 hours ago, Krille said:

Det sker alltså många mord men väldigt lite gängmord - gissa vilka som drabbas då.... Men visst övriga brott är säkert obefintliga i Thailand och drabbar aldrig någon "oskyldig" samtidigt som alla thailändska mäns kvinnosyn är exemplarisk 😉 

Bara det att du har en f d granne som sitter innan för mord trots att han var polis kanske kan ge en hint om att Thailand inte är världens säkraste land? 

/Krille

Nä det måste ju vara enklare för dig,. Att sitta på distans och vara expert på områden du inte vistas i. 

Dom som drabbas är vanligt folk i deras hem. Inte för att dom besöker en viss plats, som du hävdar. I dom flesta fall, känner gärningsmannen offret på ett eller annat sätt. Det är väldigt ovanligt att våld sker mellan folk som inte känner varandra. Bakgrunden kan ofta vara en dispyt. Eller ett tappat ansikte. 

Det är även så att hierarkin i Thailand. Gör att många gärningsmän tror sig kunna mörda, och komma undan med det. Bara för att dom känner viktigt folk. Typ min före detta granne. 

I Sverige däremot. Så kan du bli nerslagen bara för att du är på fel plats vid fel tidpunkt. Vilket väldigt sällan sker i Thailand. 

Om vi går till din mord statistik. Så säger du ju själv. Att det sker mer mord på landsbygden än i Bangkok. Om det är som du hävdar. Med no go zoner i Bangkok. Typ rinkeby och rosengård. Då borde det väl rimligtvis vara tvärtom? 

Edited by janne_h
  • Ge karma 4

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

janne_h
6 hours ago, Fritz said:

Och jag har hört talas om många utlänningar som blivit av med sina guldhalsband på sina promenader på Pattayas gator trots att dom varit både vakna och nyktra. Ibland även när dom suttit på en moppe i trafiken faktiskt, så kan det gå.

Det var väl ungefär det jag skrev till Krille. 

Är det nånstans som det är eventuellt farligt, så är det väl turist områdena. Han hävdar däremot att Bangkok har flera så kallade no go zoner. Typ rinkeby..  Detta till trots. Så förekommer det väldigt sällan misshandels rån. Som är desto vanligare i Sverige. 

Edited by janne_h
  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

janne_h
6 hours ago, Boa52 said:

Är nog inga problem med taxi på natten. 

Vare sig i Stockholm eller Bangkok. Det är väl det som händer utanför Taxin, som är problem.  Men jag upplever Bangkok säkrare än Stockholm sent på natten. 

• Ge karma 4

59 minuter sedan, skrev janne_h:

Det var väl ungefär det jag skrev till Krille. 

Är det nånstans som det är eventuellt farligt, så är det väl turist områdena. Han hävdar däremot att Bangkok har flera så kallade no go zoner. Typ rinkeby..  Detta till trots. Så förekommer det väldigt sällan misshandels rån. Som är desto vanligare i Sverige. 

Men nu var det ju vad du exakt skrev, som jag kopierade in och kommenterade och inget annat. Att du menade något annat kunde jag inte riktigt räkna ut, sån är jag. Nu ska jag försöka hålla mig från denna diskussion som jag gissar lär fortsätta länge än

Edited by Fritz
  • Ge karma 1

Det är aldrig försent att ge upp.

janne_h
2 hours ago, Fritz said:

Men nu var det ju vad du exakt skrev, som jag kopierade in och kommenterade och inget annat. Att du menade något annat kunde jag inte riktigt räkna ut, sån är jag. Nu ska jag försöka hålla mig från denna diskussion som jag gissar lär fortsätta länge än

Jo men då blir det lite taget ur sin context. 

Poängen var. Att det förekommer lite våld i i rån Thailand jämfört med Sverige. Där saker blivit ganska brutalt dom senaste åren. 

• Ge karma 1

SatanG
18 hours ago, Krille said:

Du verkar ju övertygad om hur jämförelsestatistiken ser ut så det är väl upp till dig att ta fram den 🙂 Det är ju bara löjligt att du efterfrågar statistik som du vet inte finns. Vi är nog alla helt överens om att båda länderna har sina fördelar och nackdelar men jag förstår inte ditt behov av att svartmåla Sverige?

Ditt förvirrade inlägg om att jag skulle ha förträngt klanbekämpningen i Jönköping förstår jag inte alls. Men jag antar att du menar att den organiserade brottsligheten är värre i Sverige än i Thailand och tror du det finns nog inte så mycket mer att diskutera 🙂

/Krille

Ok, här har du lite statistik som säger att du har helt fel :-)

Tyvärr ingen jämförelsestatistik ang. förnedringsrån och gruppvåldtäkter, hade det varit med hade Stockholm förlorat trippelt.

https://www.numbeo.com/crime/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm&country2=Thailand&city2=Bangkok

På din fråga "att du inte kan förstå varför jag svartmålar så mycket".

Du säger att du inte läst alla mina inlägg, vore inte det en bra start, om du nu verkligen undrar alltså?

Om du sedan fortfarande inte hajar så kan jag nog inte göra så mycket mer, men det är ok ändå :-)

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Ge karma 2

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Nä det måste ju vara enklare för dig,. Att sitta på distans och vara expert på områden du inte vistas i. 

Dom som drabbas är vanligt folk i deras hem. Inte för att dom besöker en viss plats, som du hävdar. I dom flesta fall, känner gärningsmannen offret på ett eller annat sätt. Det är väldigt ovanligt att våld sker mellan folk som inte känner varandra. Bakgrunden kan ofta vara en dispyt. Eller ett tappat ansikte. 

Det är även så att hierarkin i Thailand. Gör att många gärningsmän tror sig kunna mörda, och komma undan med det. Bara för att dom känner viktigt folk. Typ min före detta granne. 

I Sverige däremot. Så kan du bli nerslagen bara för att du är på fel plats vid fel tidpunkt. Vilket väldigt sällan sker i Thailand. 

Om vi går till din mord statistik. Så säger du ju själv. Att det sker mer mord på landsbygden än i Bangkok. Om det är som du hävdar. Med no go zoner i Bangkok. Typ rinkeby och rosengård. Då borde det väl rimligtvis vara tvärtom? 

Att anklaga andra för att tro att de är experter är kanske något just du ska hålla dig från 🙂

Det är väl bara att konstatera att vi har olika uppfattningar om Thailand och Bangkok - större delarna av landet och staden är mycket säkra men till skillnad från dig tror jag det finns områden i Thailand och t o m bland de 15 milj invånarna i Bangkokområdet som är lika otrygga som Rinkeby.

Men diskussionen började inte i delar av Bangkok utan i att att Sverige skulle vara otryggt p g a hög brottslighet jämfört med Thailand. Brottsligheten är högre i Thailand och är det som du skriver d v s vanligt folk i deras hem som drabbas känns inte det speciellt tryggt för mig i alla fall.

Man kan alltid undvika Rinkby en löne(bidrags?)helg men för mig är det en större otrygghet om jag kan drabbas i mitt eget hem p g a en skällande hund. Speciellt också som du skriver att det finns personer högre upp i hierarkin med "kontakter" som tror (och ofta kan) komma undan med de flesta brott. 

/Krille

1 timme sedan, skrev SatanG:

Ok, här har du lite statistik som säger att du har helt fel :-)

Tyvärr ingen jämförelsestatistik ang. förnedringsrån och gruppvåldtäkter, hade det varit med hade Stockholm förlorat trippelt.

https://www.numbeo.com/crime/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm&country2=Thailand&city2=Bangkok

På din fråga "att du inte kan förstå varför jag svartmålar så mycket".

Du säger att du inte läst alla mina inlägg, vore inte det en bra start, om du nu verkligen undrar alltså?

Om du sedan fortfarande inte hajar så kan jag nog inte göra så mycket mer, men det är ok ändå :-)

/ SatanG

Aha - en seriös "Aftonbladetstatistik" som baserar sig på vad 299 besökare på webbplatsen tror om Bangkoks brottslighet...... Du har mig helt övertygad - det hade ju varit helt irrelevant med statistik baserat på den faktiska brottsligheten. 😉

Det står ju också tydligt att statistiken inte är tillförlitlig för att jämförelser mellan länder - men jag antar att du råkade missa att läsa det:

"Is this much less accurate than governmental statistics? In some countries, governments have a detailed statistics based on a number of reported crimes per capita. Those surveys are particular good in comparing crime between two cities in that country, but are not so good in cross country comparison for the following reasons:

• people in some countries are much more likely to report a crime than in other countries
  • data could be forged by governmental institutions
  • data are not available for most of the world"

Nej - jag hajar fortfarande inte ditt behov av att svartmåla Sverige även om jag har mina aningar. Men då du uppenbarligen inte ens själv kan ge ett konkret svar så kan jag absolut leva med det 🙂

/Krille

• Pannslag 1
  • Haha 1
SatanG
26 minutes ago, Krille said:

Aha - en seriös "Aftonbladetstatistik" som baserar sig på vad 299 besökare på webbplatsen tror om Bangkoks brottslighet...... Du har mig helt övertygad - det hade ju varit helt irrelevant med statistik baserat på den faktiska brottsligheten. 😉

Det står ju också tydligt att statistiken inte är tillförlitlig för att jämförelser mellan länder - men jag antar att du råkade missa att läsa det:

"Is this much less accurate than governmental statistics? In some countries, governments have a detailed statistics based on a number of reported crimes per capita. Those surveys are particular good in comparing crime between two cities in that country, but are not so good in cross country comparison for the following reasons:

• people in some countries are much more likely to report a crime than in other countries
  • data could be forged by governmental institutions
  • data are not available for most of the world"

Nej - jag hajar fortfarande inte ditt behov av att svartmåla Sverige även om jag har mina aningar. Men då du uppenbarligen inte ens själv kan ge ett konkret svar så kan jag absolut leva med det 🙂

/Krille

Är väl ingen ide att svara dig, du säger ju själv att du inte läser flera av min inlägg.

Har du bättre statistik, kanske du har men inte vill visa 😉

Här kan man ju tydligt se att folk känner sig mer trygga i Bangkok än i Stockholm och det är ju rätt talande.

/ SatanG

• Ge karma 1

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

7 minuter sedan, skrev SatanG:

Är väl ingen ide att svara dig, du säger ju själv att du inte läser flera av min inlägg.

Här kan man ju tydligt se att folk känner sig mer trygga i Bangkok än i Stockholm och det är ju rätt talande.

/ SatanG

Men i södra Thailand, i gränstrakterna till Myanmar, skulle jag inte känna mig särskilt trygg. 

Jag har inga siffror, men tror att den grova kriminaliteten där nere har stor påverkan på den Thailändska statistiken.

• Ge karma 4

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

berlitz
5 minuter sedan, skrev Jive:

Men i södra Thailand, i gränstrakterna till Myanmar, skulle jag inte känna mig särskilt trygg. 

Jag har inga siffror, men tror att den grova kriminaliteten där nere har stor påverkan på den Thailändska statistiken.

Jag bodde en tid därnere,och som du skriver så var det mord och bombattentat väldigt ofta,och flertalet no-go zoner efter mörkrets ankomst.

• Ge karma 1
frogfish

Hur många av debattörerna här har egen erfarenhet av att befinna sig i Rinkeby eller närliggande förorter på kvällstid? Inte "Aftonbladeterfarenhet", utan verklig erfarenhet?

Sen är det alltid kul när diskussioner går ifrån att handla om nåt verkligt, till att bara handla om att ha det sista inlägget i frågan (oavsett om det innehåller nåt vettigt). Ska bli kul att se om nån ger sig och säger: Ok, du ser det på det sättet. Det tänkte jag inte på. Men att det skulle hända är väl lika stor risk som att en isbjörn kommer och kramar mig...🍻

• Ge karma 2
  • Fint 2
SatanG
27 minutes ago, frogfish said:

Hur många av debattörerna här har egen erfarenhet av att befinna sig i Rinkeby eller närliggande förorter på kvällstid? Inte "Aftonbladeterfarenhet", utan verklig erfarenhet?

Sen är det alltid kul när diskussioner går ifrån att handla om nåt verkligt, till att bara handla om att ha det sista inlägget i frågan (oavsett om det innehåller nåt vettigt). Ska bli kul att se om nån ger sig och säger: Ok, du ser det på det sättet. Det tänkte jag inte på. Men att det skulle hända är väl lika stor risk som att en isbjörn kommer och kramar mig...🍻

Ingen erfarenhet från Rinkeby men många års boende i Biskopsgården, ingen direkt idyll heller.

Senaste 15 åren från mestadels Bangkoks förorter men även mer centrala Din daeng, alla områden ett stort lyft från "Boskapsgården".

Björnkram :-) / SatanG

• Ge karma 3

3 timmar sedan, skrev SatanG:

/ SatanG

Så "statistiken" baseras inte på verklig brottslighet utan vad 299 internetanvändare tror om Bangkoks brottslighet.

Den som står bakom "statistiken" skriver också tydligt att den inte är relevant när det gäller jämförelser mellan länder.

Ändå drar du den slutats du önskar av "statistiken" - ja då kvarstår nog bara att önska trevlig helg 🙂

/Krille

Edited by Krille
  • Ge karma 1
  • Haha 1
SatanG
7 minutes ago, Krille said:

Så "statistiken" baseras inte på verklig brottslighet utan vad 299 internetanvändare tror om Bangkoks brottslighet.

Den som står bakom "statistiken" skriver också tydligt att den inte är relevant när det gäller jämförelser mellan länder.

Ändå drar du den slutats du önskar av "statistiken" - ja då kvarstår nog bara att önska trevlig helg 🙂

/Krille

Sorry, just det här inlägget ids jag inte läsa :-)

/ SatanG

• Ge karma 1
  • Tråkigt 1
  • Haha 1

Nu har jag en nära släkting som jobbar med vilka regler som polisen ska jobba med.

( PS Rinkeby) Han säger att många poliser är riktigt oroliga när dom ska sig till jobbet.

Tunnelbanan är helt uteslutet.

Många åker med egen bil, eller blir skjutsade av sina kolleger.

En del får skjuts av polisbilen innan dom har påbörjat sitt pass.

Och nya polisutbildningen som så  våran kallade regering att släppa in dom som inte klarade gymnasieutbildning.

När han ser dessa kandidater, vilka djävla skämt det är, ska dom få förtroende för vanligt folk.

I dagsläget så skulle jag inte gå ut på alla dessa utanförsområden, som våra politiker har skapat.

FF

• Ge karma 5
  • Fint 2

www.easi.nu