Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

lasseiudon

Suck. jag fick inga pengar alls idag.. Ville föra över futtiga 20.000 SEK från mitt konto i Swedbank till Transferwise för vidare befordran till Thailand där jag befinner mig. Nänä det går inte, först måste du kontakta Digital support!!??

Försökte sedan med två olika kreditkort men dom ville inte heller gå med på att betala Transferwise. Nån som fattar vad det är frågan om?

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Suck. jag fick inga pengar alls idag.. Ville föra över futtiga 20.000 SEK från mitt konto i Swedbank till Transferwise för vidare befordran till Thailand där jag befinner mig. Nänä det går inte, först måste du kontakta Digital support!!??

Försökte sedan med två olika kreditkort men dom ville inte heller gå med på att betala Transferwise. Nån som fattar vad det är frågan om?

Jag föreslår att du för över pengarna från ditt svenska konto till ditt bankkonto i Thailand och skippar Tw.

Jag förde över samma belopp (20 000 SEK) för en kvart sedan, för att kolla, från mitt konto i Handelsbanken till SCB- kontot i Thailand. 

Pengarna + avgift 60 SEK är nu dragna från från svenska kontot och kommer att finnas på thaikontot senast på onsdag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 hour ago, lasseiudon said:

Suck. jag fick inga pengar alls idag.. Ville föra över futtiga 20.000 SEK från mitt konto i Swedbank till Transferwise för vidare befordran till Thailand där jag befinner mig. Nänä det går inte, först måste du kontakta Digital support!!??

Försökte sedan med två olika kreditkort men dom ville inte heller gå med på att betala Transferwise. Nån som fattar vad det är frågan om?

Jag har fört över via mitt Nordea Visa Debitcard (fast transfer) de senaste gångerna och hade problem sist. Då fick jag vid kontakt med Nordea veta att uttag till TransferWise med kortet räknas som "kontantuttag" och att det därmed finns en gräns per vecka för uttag på 15 000 SEK (satt av Nordea, för övrigt sänkt tidigare i år från 20 000 SEK).

 

Men för övriga sätt att föra över, Trustly/Mobilt Bank id t.ex. ska inte samma begränsning gälla såvitt jag förstått det.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag har fört över via mitt Nordea Visa Debitcard (fast transfer) de senaste gångerna och hade problem sist. Då fick jag vid kontakt med Nordea veta att uttag till TransferWise med kortet räknas som "kontantuttag" och att det därmed finns en gräns per vecka för uttag på 15 000 SEK (satt av Nordea, för övrigt sänkt tidigare i år från 20 000 SEK).

 

Men för övriga sätt att föra över, Trustly/Mobilt Bank id t.ex. ska inte samma begränsning gälla såvitt jag förstått det.

Handelsbankens övre gräns är 100 000 /vecka, men går att få mer efter överenskommelse.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 minute ago, Jive said:

Handelsbankens övre gräns är 100 000 /vecka, men går att få mer efter överenskommelse.

För kontantuttag, dvs vad man max kan ta ut i ATM på en vecka?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

För kontantuttag, dvs vad man max kan ta ut i ATM på en vecka?

Nä, överföring från sverigekontot till thaikontot.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag föreslår att du för över pengarna från ditt svenska konto till ditt bankkonto i Thailand och skippar Tw.

Jag förde över samma belopp (20 000 SEK) för en kvart sedan, för att kolla, från mitt konto i Handelsbanken till SCB- kontot i Thailand. 

Pengarna + avgift 60 SEK är nu dragna från från svenska kontot och kommer att finnas på thaikontot senast på onsdag.

Fick du bra kurs och avgifter med Nordea? Hade du skickat 20 060 kr med Wise i morse hade du haft 74 517 baht på kontot kl 14.00 idag.

 

Screenshot_2021-05-10-10-18-52-843_com.transferwise.android.thumb.jpg.db9fe64889eea612103332318056acc0.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Fick du bra kurs och avgifter med Nordea? Hade du skickat 20 060 kr med Wise i morse hade du haft 74 517 baht på kontot kl 14.00 idag.

 

Screenshot_2021-05-10-10-18-52-843_com.transferwise.android.thumb.jpg.db9fe64889eea612103332318056acc0.jpg

Handelsbanken.

20 000.

Vi får se på onsdag hur mycket thb det blev.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

Handelsbanken.

20 000.

Vi får se på onsdag hur mycket thb det blev.

Perfekt, jag lade in 20 060 i beräkningen ovan så din kostnad kommer med också. Wise kostnad är högre 137 kr men det är pengar ut vs pengar in som räknas! 

 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Suck. jag fick inga pengar alls idag.. Ville föra över futtiga 20.000 SEK från mitt konto i Swedbank till Transferwise för vidare befordran till Thailand där jag befinner mig. Nänä det går inte, först måste du kontakta Digital support!!??

Försökte sedan med två olika kreditkort men dom ville inte heller gå med på att betala Transferwise. Nån som fattar vad det är frågan om?

Skrev till Norwegian och klagade och fick svar efter några timmar att kortet var tillfälligt spärrat. Jag fick ett ärendenummer och ringde deras kundtjänst som förklarade att dom hade problem med denna typ av överföringar till olika transfereringsbolag men att dom skulle lyfta spärren nu när dom fått prata med mig.
Lite märkligt för det var ingen ID-kontroll i själva samtalet och jag själv ringde via Skype, fast det där ärendenumret hade jag ju fått via min svenska telefon.
Nu har jag även skrivit till det andra kreditkortsbolaget och frågat varför dom stoppade min transaktion.

 

Tilläggas att jag nu för första gången fick en sekundsnabb överföringeng av TW fast jag förlorade typ 400 THB på kursfall sedan i morse.

 

Ändrades av lasseiudon
La till en mening
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem med OKQ8 kortet jag har. Helt plötsligt var det spärrat utan förvarning. Ringde deras kundtjänst och de sa att de sett misstänkta transaktioner på mitt kort, transaktioner via Wise räknas som kontantuttag. Förklarade då att jag använder kortet för utlandstransaktioner och då tog de bort spärren på kortet.

ca 1 månad senare fick jag hem ett papper där jag behövde fylla i skälen till att jag under kort tid använt kortet så mycket. Om jag inte hade fyllt i och skickat in detta dokument hade de spärrat mitt kort.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

SE-Banken tog nästan 24 timmar på sig att svara och så säger dom om den stoppade transaktionen till TW:
"Hej!

Man kan max ta ut 10 000 kr per 24 timmar och max 20 000 kr per 4dagar. Kontantuttagsavgiften är 3% av uttaget belopp, dock lägst 35 kronor.

Förutom bankomatuttag, räknas även köp av valuta på växlingskontor som kontantuttag."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-05-10 at 10:03, skrev pust:

Förde över kl 6 imorse, satt på thaikontot  kl 14, med trustly 👍

Jag testa skicka pengar i morse till Thai dottern.

Innan jag han logga ut ur Wise så fick jag ett messenger, "Pappa" har du skickat penar  😀

Skickat från mitt berömda Coop kort till Kasikorn bank tog sekunder bara.

Men det förutsätter att det är på dagtid och vardag i Thailand som idag, är det helg så lär man få vänta tills Banken öppnar i Thailand.

 

Mvh. Dolemon

Lurad falang 555+

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

Jag testa skicka pengar i morse till Thai dottern.

Innan jag han logga ut ur Wise så fick jag ett messenger, "Pappa" har du skickat penar  😀

Skickat från mitt berömda Coop kort till Kasikorn bank tog sekunder bara.

Men det förutsätter att det är på dagtid och vardag i Thailand som idag, är det helg så lär man få vänta tills Banken öppnar i Thailand.

 

Mvh. Dolemon

Lurad falang 555+

Det går snabbt även på helgerna numera, iaf till Bkk Bank. Dock är ju inget garanterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Wise har lagt ut en "roadmap" på FB som marknadsföring.  Bland allt det man kan läsa där om vad som är på g är det intressant att se att bland kommande förbättringar så ska det bli billigare att skicka till THB.

 

Ännu längre fram verkar det som att man ska addera "swish"-funktionalitet, dvs att man ska kunna skicka till ett telefonnummer:

 

181805782_5671162496287235_8870416928299556272_n.thumb.png.aba92422f05b220e33c0ab6b33002be3.png

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2021-05-12 at 14:54, skrev lasseiudon:

SE-Banken tog nästan 24 timmar på sig att svara och så säger dom om den stoppade transaktionen till TW:
"Hej!

Man kan max ta ut 10 000 kr per 24 timmar och max 20 000 kr per 4dagar. Kontantuttagsavgiften är 3% av uttaget belopp, dock lägst 35 kronor.

Förutom bankomatuttag, räknas även köp av valuta på växlingskontor som kontantuttag."

Dom är väl för gulliga bankerna som "hittar på" att en betalning till Wise är ett kontantuttag (var i transaktionen rör sig kontanter?) Åså en avgift på 300 spänn för en överföring om 10.000, glöm det.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
25 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Dom är väl för gulliga bankerna som "hittar på" att en betalning till Wise är ett kontantuttag (var i transaktionen rör sig kontanter?) Åså en avgift på 300 spänn för en överföring om 10.000, glöm det.

Tja, det är inte ett köp och inte en överföring. Då återstår bara kontantuttag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Tja, det är inte ett köp och inte en överföring. Då återstår bara kontantuttag. 

Som jag får bonus på köp med mitt kort inte uttag då måste detta va ett köp via Wise som jag får bonus.

 

Mvh. Snåle Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Dolemon:

Som jag får bonus på köp med mitt kort inte uttag då måste detta va ett köp via Wise som jag får bonus.

 

Mvh. Snåle Dolemon

Eller så är det så att systemet inte förstått det ännu... så väck inte den Björn som sover. 

 

Köp av valuta har i alla tider betraktats som kontantuttag. Men med massa nya olika tjänster, Wise, Betalo, Billhop osv... så hänger inte alltid bankerna med...

 

Hos mig står det tydligt kontantuttag vid "köp" på Wise, gränsen på 10k och 20k/4 dygn gäller också ändock får jag poäng på köpet. Men räknar kallt med att det tids nog kommer upphöra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev samet:

Eller så är det så att systemet inte förstått det ännu... så väck inte den Björn som sover. 

 

Köp av valuta har i alla tider betraktats som kontantuttag. Men med massa nya olika tjänster, Wise, Betalo, Billhop osv... så hänger inte alltid bankerna med...

 

Hos mig står det tydligt kontantuttag vid "köp" på Wise, gränsen på 10k och 20k/4 dygn gäller också ändock får jag poäng på köpet. Men räknar kallt med att det tids nog kommer upphöra. 

I det här fallet är det inte banken som ger bonus utan en affärs kedja och troligen harmonerar inte dom till sammans, där av får man/jag bonus

 

Få se hur länge det vara, slutar med man bli återbetlnings skyldig tur sossen Anders Sundström har slutat i detta imperium 55555

 

 

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar alltid med kreditkort som inte har avgift för kontantuttag. Så inga problem för mig.

Tycker att Wise är ett utmärkt alternativ, men det är väl bra att ha flera möjligheter att överföra. Särskilt som olika alternativ passar olika beroende på omständigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Eller så är det så att systemet inte förstått det ännu... så väck inte den Björn som sover. 

 

Köp av valuta har i alla tider betraktats som kontantuttag. Men med massa nya olika tjänster, Wise, Betalo, Billhop osv... så hänger inte alltid bankerna med...

 

Hos mig står det tydligt kontantuttag vid "köp" på Wise, gränsen på 10k och 20k/4 dygn gäller också ändock får jag poäng på köpet. Men räknar kallt med att det tids nog kommer upphöra. 

His mig skrivs överföringen till Wise som just "Överföring". Jag för över pengar via Trustly, dvs använder inget kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag gick det på två minuter! Kl 08..26 -> 08.28 landade pengarna från ICA banken konto till BKK Banks konto. The SEK to THB rate was 3.79797

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gång var det segt att komma fram med pengar

Skickade pengar stod ingen tid bara Your money being processed.

Sen loggar man in efter typ 6-8 tim då står det we`ll pay out the next 14 hours

Trögare få dom att åka igenom nätet till Thai bank verkar det som

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...