Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Dolemon:

Denna gång var det segt att komma fram med pengar

Skickade pengar stod ingen tid bara Your money being processed.

Sen loggar man in efter typ 6-8 tim då står det we`ll pay out the next 14 hours

Trögare få dom att åka igenom nätet till Thai bank verkar det som

Kanske för att bankerna i Thailand är stängda idag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Jive:

Kanske för att bankerna i Thailand är stängda idag.

Ah ok tack för det svaret 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade två överföringar i helgen lördag och söndag EM kväll svensk tid. Den första 2 minuter max en andra 2 timmar. Till Bangkok bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Blir inte riktigt klok på tiderna för överföring med Wise. Men så länge de överraskar positivt ska man väl inte bry sig så mkt.

 

Förde över 20000 baht idag (söndag). Kör HB (svennebank) bankkort till eget konto i Bangkok Bank. Fast transfer.

Vid uppsättning av överföringen meddelas att pengarna kommer överföras 28/6 (imorgon).

Vid skickande av överföringen anges att pengarna betalas ut om 9 timmar (ikväll svennetid).

4 sekunder efter jag skickat plingar det till ett sms att pengarna är på mitt konto i Bkk Bank.

 

Som sagt, det är ju positivt när det går åt det här hållet. Men vad är det som avgör? Tillgång på thb för Wise? Eller nåt annat?

 

Jaja, säger inte till frugan att pengarna är framme idag iaf, då har de en chans att överleva en dag extra....😇

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, frogfish said:

Som sagt, det är ju positivt när det går åt det här hållet. Men vad är det som avgör? Tillgång på thb för Wise? Eller nåt annat?

Min gissning är tillgång. Oaktat vad Wise har för bank i Thailand så går  överföringar mellan thaibanker nästan alltid på sekunden i Thailand. Vardag som helg.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Min gissning är tillgång. Oaktat vad Wise har för bank i Thailand så går  överföringar mellan thaibanker nästan alltid på sekunden i Thailand. Vardag som helg.

Gissar det oxå.

Men det vore kul att verkligen veta vad som avgör. Nu går det ju snabbt 9 ggr av 10, men det är alltid den där tionde ggn som man har fetbråsis och inte kan vänta en dag, och man måste göra en fulöverföring med WU oxå....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Blir inte riktigt klok på tiderna för överföring med Wise. Men så länge de överraskar positivt ska man väl inte bry sig så mkt.

 

Förde över 20000 baht idag (söndag). Kör HB (svennebank) bankkort till eget konto i Bangkok Bank. Fast transfer.

Vid uppsättning av överföringen meddelas att pengarna kommer överföras 28/6 (imorgon).

Vid skickande av överföringen anges att pengarna betalas ut om 9 timmar (ikväll svennetid).

4 sekunder efter jag skickat plingar det till ett sms att pengarna är på mitt konto i Bkk Bank.

 

Som sagt, det är ju positivt när det går åt det här hållet. Men vad är det som avgör? Tillgång på thb för Wise? Eller nåt annat?

 

Jaja, säger inte till frugan att pengarna är framme idag iaf, då har de en chans att överleva en dag extra....😇

Jag började använda Wise i början på året. Hade läst om att det gick på några minuter. För mig har det alltid varit att jag får pengarna in på mitt thailändska bankkonto en dag efter vid 14-tiden. Har försökt att skicka tidig morgon men ingen skillnad mot sen eftermiddag. Jag får alltid ett meddelande från Wise vid 8-tiden på morgonen att pengarna betalats ut till min bank och de finns på kontot vid 14-tiden.

 

Jag har försökt att förstå varför det går så snabbt som några minuter för andra. Beror det på vilken bank man har? Såg en kille på ansiktsboken som påstod att han fick pengarna på kontot efter någon minut som hade samma bank som mig, Krungsri. Alltså kan inte banken vara skillnaden. Jag använder normalt ett kreditkort att skicka från men har testat att skicka från min banks debit-kort också. Ingen skillnad där.

 

Kan det vara att äldre kunder har andra villkor än nytillkomna som mig. Inget stort problem men blir nyfiken på skillnaden i överföringshastighet mellan mig och andra.

 

Någon som har en teori varför det är så olika?

 

Har tidigare läst att Wise skulle flytta till Belgien pga brexit men på mitt kontoutdrag står alltid London.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Blir inte riktigt klok på tiderna för överföring med Wise. Men så länge de överraskar positivt ska man väl inte bry sig så mkt.

 

Förde över 20000 baht idag (söndag). Kör HB (svennebank) bankkort till eget konto i Bangkok Bank. Fast transfer.

Vid uppsättning av överföringen meddelas att pengarna kommer överföras 28/6 (imorgon).

Vid skickande av överföringen anges att pengarna betalas ut om 9 timmar (ikväll svennetid).

4 sekunder efter jag skickat plingar det till ett sms att pengarna är på mitt konto i Bkk Bank.

 

Som sagt, det är ju positivt när det går åt det här hållet. Men vad är det som avgör? Tillgång på thb för Wise? Eller nåt annat?

 

Jaja, säger inte till frugan att pengarna är framme idag iaf, då har de en chans att överleva en dag extra....😇

Alltid när jag påbörjar en överföring så står det att pengarna är framme typ om 2 timmar men när jag fortsätter och överföringen är klar så står det nästa dag. Blir inte klok varför det skiljer i deras information. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag började använda Wise i början på året. Hade läst om att det gick på några minuter. För mig har det alltid varit att jag får pengarna in på mitt thailändska bankkonto en dag efter vid 14-tiden. Har försökt att skicka tidig morgon men ingen skillnad mot sen eftermiddag. Jag får alltid ett meddelande från Wise vid 8-tiden på morgonen att pengarna betalats ut till min bank och de finns på kontot vid 14-tiden.

 

Jag har försökt att förstå varför det går så snabbt som några minuter för andra. Beror det på vilken bank man har? Såg en kille på ansiktsboken som påstod att han fick pengarna på kontot efter någon minut som hade samma bank som mig, Krungsri. Alltså kan inte banken vara skillnaden. Jag använder normalt ett kreditkort att skicka från men har testat att skicka från min banks debit-kort också. Ingen skillnad där.

 

Kan det vara att äldre kunder har andra villkor än nytillkomna som mig. Inget stort problem men blir nyfiken på skillnaden i överföringshastighet mellan mig och andra.

 

Någon som har en teori varför det är så olika?

 

Har tidigare läst att Wise skulle flytta till Belgien pga brexit men på mitt kontoutdrag står alltid London.

Kan inte svara på varför det tar lång tid för dig. Men så här gör jag, och då tar det oftast mindre än en minut.

 

1. Starta appen. Tryck på send.

2. Fyll i hur många baht mottagaren ska få. Se till att välja "Fast transfer". Tryck på "Continue".

3. Välj vart du ska skicka. I mitt fall till mitt eget konto i Bkk Bank under "Your accounts" (har lagt in innan).

4. Kolla igenom transfern. Tryck på "Confirm".

5. Välj anledning till transfer. Jag väljer alltid "Sending money home to family". Tryck på "Continue".

6. Under "How do you want to pay" väler jag korttyp under "Fast transfer". Antingen Debit eller Credit card. Välj kort, fyll i cvc, och tryck på "Pay".

7. Appen snurrar lite och transfern genomförs.

 

För det mesta går det väldigt snabbt, under 1 minut och pengarna är på Bkk Bank-kontot. MEN det kan ta längre tid. Jag tror de har 2 dagar på sig. Men som sagt, 9 ggr av 10 går det väldigt snabbt.

Och jag inbillar mig att det går snabbare om jag sänder på förmiddag (svensk tid), större risk att det tar tid på eftermiddag. Men det är bara en känsla jag har.

 

Såhär gör jag. Inga andra konster.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Kan inte svara på varför det tar lång tid för dig. Men så här gör jag, och då tar det oftast mindre än en minut.

 

1. Starta appen. Tryck på send.

2. Fyll i hur många baht mottagaren ska få. Se till att välja "Fast transfer". Tryck på "Continue".

3. Välj vart du ska skicka. I mitt fall till mitt eget konto i Bkk Bank under "Your accounts" (har lagt in innan).

4. Kolla igenom transfern. Tryck på "Confirm".

5. Välj anledning till transfer. Jag väljer alltid "Sending money home to family". Tryck på "Continue".

6. Under "How do you want to pay" väler jag korttyp under "Fast transfer". Antingen Debit eller Credit card. Välj kort, fyll i cvc, och tryck på "Pay".

7. Appen snurrar lite och transfern genomförs.

 

För det mesta går det väldigt snabbt, under 1 minut och pengarna är på Bkk Bank-kontot. MEN det kan ta längre tid. Jag tror de har 2 dagar på sig. Men som sagt, 9 ggr av 10 går det väldigt snabbt.

Och jag inbillar mig att det går snabbare om jag sänder på förmiddag (svensk tid), större risk att det tar tid på eftermiddag. Men det är bara en känsla jag har.

 

Såhär gör jag. Inga andra konster.

 

Jag gör i stort sätt som du, med undantag för att jag väljer hur många kronor jag vill sända, inte hur många baht som kommer fram. Dessutom måste jag bekräfta med bank-id. Fast transfer väljer jag också.

Ska försöka att välja hur mycket baht jag vill skicka nästa gång! Kan det vara skillnaden?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wanchai:

Jag gör i stort sätt som du, med undantag för att jag väljer hur många kronor jag vill sända, inte hur många baht som kommer fram. Dessutom måste jag bekräfta med bank-id. Fast transfer väljer jag också.

Ska försöka att välja hur mycket baht jag vill skicka nästa gång! Kan det vara skillnaden?

 

 

Det är ju samma dialog, så det låter långsökt. Men kan vara värt att prova att fylla i baht.

 

Beroende på kort får jag också bekräfta med bank-id, men alla mina kort har inte det. Jag har dock inte märkt nån skillnad när jag använt olika kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har betalnings sätt betydelse? Trustly, kreditkort, bankkort? Banköverföring borde ta längre tid! Själv brukar jag välja transfer så att det är "kontorstid" i båda länder, helst så att kl är före 14.00 i Thailand, det verkar var nån magiskt tid för att pengar landar på kontot!

 

ICA banken, med Trustly, BBK bank där, eget konto.

 

Det är ju trist om det tar tid, eftersom man vant sig att det sker på nån minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Wanchai said:

Jag började använda Wise i början på året. Hade läst om att det gick på några minuter. För mig har det alltid varit att jag får pengarna in på mitt thailändska bankkonto en dag efter vid 14-tiden. Har försökt att skicka tidig morgon men ingen skillnad mot sen eftermiddag. Jag får alltid ett meddelande från Wise vid 8-tiden på morgonen att pengarna betalats ut till min bank och de finns på kontot vid 14-tiden.

 

Jag har försökt att förstå varför det går så snabbt som några minuter för andra. Beror det på vilken bank man har? Såg en kille på ansiktsboken som påstod att han fick pengarna på kontot efter någon minut som hade samma bank som mig, Krungsri. Alltså kan inte banken vara skillnaden. Jag använder normalt ett kreditkort att skicka från men har testat att skicka från min banks debit-kort också. Ingen skillnad där.

 

Kan det vara att äldre kunder har andra villkor än nytillkomna som mig. Inget stort problem men blir nyfiken på skillnaden i överföringshastighet mellan mig och andra.

 

Någon som har en teori varför det är så olika?

 

Har tidigare läst att Wise skulle flytta till Belgien pga brexit men på mitt kontoutdrag står alltid London.

Det har att göra med summan av det du sänder. Sänd inte mer än 10000 kronor per överföring så kommer du märka skillnad. Du får således göra flera överföringar om summan överstiger 10000.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Det har att göra med summan av det du sänder. Sänd inte mer än 10000 kronor per överföring så kommer du märka skillnad. Du får således göra flera överföringar om summan överstiger 10000.

Jag har skickat olika summor, första gången som test att jag gjort allt rätt 1000, sen 5000, 10000 och 15000. Alla gånger har pengarna varit på kontot i Thailand dagen efter kl. 14.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wanchai:

Jag har skickat olika summor, första gången som test att jag gjort allt rätt 1000, sen 5000, 10000 och 15000. Alla gånger har pengarna varit på kontot i Thailand dagen efter kl. 14.

Samma för mig, pengarna kommer alltid in kl 14 dagen efter. Jag använder dock alltid easy transwer.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Wanchai said:

Jag har skickat olika summor, första gången som test att jag gjort allt rätt 1000, sen 5000, 10000 och 15000. Alla gånger har pengarna varit på kontot i Thailand dagen efter kl. 14.

Har ingen aning hur du gör. Men jag har skickat massor av pengar som kommit fram i princip omgående. Har bara varit när jag skickat över 10000 som det tagit tid. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar alltid över 10000:- skr och är det vardag så kommer pengarna fram på en gång.

Från mitt mastercard till tjejens konto, lika så om jag skickar till barnens konto kommer det fram på en gång vid vardag

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya-Dave

Nån som har testat att ta ut pengar här med wise kortet i SWE hur mycket va max uttaget per utag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer som fått erbjudande om att köpa aktier i bolaget Wise innan kommande börsnoteringen?

Dom verkar gå riktigt bra och ska utöka verksamheten.

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-06-27 at 20:49, skrev Amigo:

Har betalnings sätt betydelse? Trustly, kreditkort, bankkort? Banköverföring borde ta längre tid! Själv brukar jag välja transfer så att det är "kontorstid" i båda länder, helst så att kl är före 14.00 i Thailand, det verkar var nån magiskt tid för att pengar landar på kontot!

 

ICA banken, med Trustly, BBK bank där, eget konto.

 

Det är ju trist om det tar tid, eftersom man vant sig att det sker på nån minut.

När jag har använt den billigare Trustly så ha pengarna kommit 14.00 thai tid dagen efter. Sist körde jag kreditkort, något dyrare, och då var pengarna framme omedelbums.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev apknug:

När jag har använt den billigare Trustly så ha pengarna kommit 14.00 thai tid dagen efter. Sist körde jag kreditkort, något dyrare, och då var pengarna framme omedelbums.

Jag har alltid valt den dyraste, fast transfer, men har fått vänta tills nästa dag. 

 

Nu ska jag välja baht och inte kronor vid nästa överföring på torsdag.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag har alltid valt den dyraste, fast transfer, men har fått vänta tills nästa dag. 

 

Nu ska jag välja baht och inte kronor vid nästa överföring på torsdag.

Fast hur menar du då? Det "går" väl inte att välja att "skicka" nåt annat än SEK och man får veta beloppet i THB som ska komma fram? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

Fast hur menar du då? Det "går" väl inte att välja att "skicka" nåt annat än SEK och man får veta beloppet i THB som ska komma fram? 

Du kan välja både kr och baht. Även jag väljer dock alltid kr, kanske därför pengarna kommer kl 14 dagen efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Du kan välja både kr och baht. Även jag väljer dock alltid kr, kanske därför pengarna kommer kl 14 dagen efter?

Iom att man får en växelkurs är jag ganska säker på att man skickar sek (som omvandlas till baht). Men man kan ju skriva i åt båda hållen.

 

Sen när det gäller vår vän ovan, så verkar inget han försöker hjälpa. Så varför inte prova att skriva i hur många bahtar man vill få fram. Men det skulle förvåna mig om det blir nån skillnad (som beror på det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...