Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Hur kommer detta med vaccinpass att fungera internationellt?

 

Ska vaccinpass för t.ex thailändska turister i Italien krävas? Eller måste de dubbelvaccineras i Italien också för att få ett lokalt pass?

 

Vaccinpass från Somalia? Colombia? Kambodja? Kommer de vara internationellt godkända?

 

Känns inte riktigt som de tänkt igenom detta riktigt...

Det är ungefär som den globala hanteringen av covid - ogenomtänkt och panikartat.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Mr atm:

Tack för lyckönskningen Tommy.

Du menar att läkaren(bekant) som ger mig sprutan inte kan missa när han tittar bort samtidigt

som han ger mig sprutan tex?????????????????????????

Sen har jag intyget. 

Måste kännas tryggt att ge sig ut och resa mitt ibland en massa vaccinerade och veta att man själv är den ende som kan bli allvarligt sjuk eller till och med dö om man smittas av någon vaccinerad som bär på viruset...

 

Lycka till med din geniala plan!

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Hur kommer detta med vaccinpass att fungera internationellt?

 

Ska vaccinpass för t.ex thailändska turister i Italien krävas? Eller måste de dubbelvaccineras i Italien också för att få ett lokalt pass?

 

Vaccinpass från Somalia? Colombia? Kambodja? Kommer de vara internationellt godkända?

 

Känns inte riktigt som de tänkt igenom detta riktigt...

Vart du kan resa i världen kommer att begränsas. Det kommer inte att finnas något internationellt vaccinpass. 

Ett exempel, EU och UK vill öppna för turister från USA, bara de full vaccinerade. De ska inte behöva karantän m.m. Men USA har inget nationellt digitalt vaccin pass. 

Det kommer säkerligen att gå att resa utan vaccinpass men då är det PCR tester och karantän som gäller. 

Vaccinpass utställs bara av ett fåtal länder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdare coronakrav på offentliganställda i USA

 

Miljontals offentligt anställda i USA ska kunna visa att de vaccinerat sig mot covid-19 för att slippa bland annat omfattande testning och munskydd på jobbet.

Det nya vaccinkravet är ett försök av Vita Huset att bromsa spridningen av deltavarianten i landet, som framför allt sprider sig i områden med låg vaccinationsgrad och där folk är skeptiska mot vaccinet.

"Kraven kanske är nödvändiga, men jag kommer ändå inte vaccinera mig. Jag säger hellre upp mig än tar vaccinet", säger Tocarro Henderson i Memphis i Tennessee som är en av dem omkring fyra miljoner anställda som omfattas av nya kraven.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, HuaHindinnge said:

Vart du kan resa i världen kommer att begränsas. Det kommer inte att finnas något internationellt vaccinpass. 

Ett exempel, EU och UK vill öppna för turister från USA, bara de full vaccinerade. De ska inte behöva karantän m.m. Men USA har inget nationellt digitalt vaccin pass. 

Det kommer säkerligen att gå att resa utan vaccinpass men då är det PCR tester och karantän som gäller. 

Vaccinpass utställs bara av ett fåtal länder. 

Så himla få är det väl inte. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
42 minuter sedan, skrev Nicholas:

Så himla få är det väl inte. 

 

Finns väl cirka 200 länder i världen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, MaiChai said:

Måste kännas tryggt att ge sig ut och resa mitt ibland en massa vaccinerade och veta att man själv är den ende som kan bli allvarligt sjuk eller till och med dö om man smittas av någon vaccinerad som bär på viruset...

 

Lycka till med din geniala plan!

 

 

Tack, du har helt rätt, det känns också tryggt. Jag är ALDRIG sjuk. Jag är frisk och vägrar att förstöra mitt starka immunförsvar. 

Tack för att du uppskattar min geniala plan 

Maichai. Det hade jag inte trott om dig.

Men tack igen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Tack, du har helt rätt, det känns också tryggt. Jag är ALDRIG sjuk. Jag är frisk och vägrar att förstöra mitt starka immunförsvar. 

Tack för att du uppskattar min geniala plan 

Maichai. Det hade jag inte trott om dig.

Men tack igen.

 

 

'geniala' är i detta fall inte genialt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analys: Vaccinvägrarna i USA börjar vaccinera sig

 

När Joe Biden tillträdde som president gjorde han det med ett tydligt mål. Att bekämpa covid-19 genom att se till att hela befolkningen vaccinerar sig. Planen såg länge ut att fungera men Vita huset hade inte räknat med hur många vaccinmotståndare som finns i USA, skriver Reuters Jeff Mason och Julie Steenhuysen.

De skriver att de flesta utbrotten just nu sker i områden där vaccinationsviljan är låg och menar att dessa personer kan sätta käppar i hjulet för Bidens plan.

”Amerikanernas vägran att ta ett gratis, lättillgängligt vaccin som skyddar dem från allvarlig sjukdom och död har förvirrat Biden”, skriver de.

Men Bloombergs Drew Armstrong skriver att vaccinvägrarna börjar ändra på sig. Det är i områden där vaccinationsviljan är som lägst som USA ser sin snabbaste vaccinationstakt.

Han tror att detta är en följd av att det är i just dess områden, i främst södra och centrala USA, som de värsta utbrotten sker och att människor nu börjar inse allvaret i pandemin.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Måste kännas tryggt att ge sig ut och resa mitt ibland en massa vaccinerade och veta att man själv är den ende som kan bli allvarligt sjuk eller till och med dö om man smittas av någon vaccinerad som bär på viruset...

 

Lycka till med din geniala plan!

 

 

Stöddig kommentar! Ingen vet hur det ser ut om 2 år! Kanske ATM tar hand om dig när du rullar fram med din rollator! Ingen vet, inte du heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen vet vi inte ett skit om framtiden vi kan få en infarkt bli överkörd av en bil eller få ett elakt virus imorgon det enda vi egentligen vet är att vi lever nu så ta vara på det och lev nu!!

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wanchai:

Imorgon så får jag min första dos på Bangsue Grand Station.

Finns det nåt klockrenare ställe att bli smittad av covid på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, LTD said:

Finns det nåt klockrenare ställe att bli smittad av covid på? 

Det måste vara det bästa av allt, ta vaccinsprutan och bli smittad på samma gång. Snacka om bra skydd utan risk. :buba:

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturlig immunitet är att föredra. Trots allt (skit)snack om att folk som varit sjuka kan infekteras igen så talar vetenskapen sitt tydliga språk. I de undersökningar som gjorts är det färre än 1% som infekterats en andra gång. Utöver det blir de bara lindrigt sjuka. Kroppens immunförsvar gör med andra ord sitt jobb, precis som med andra virusinfektioner.

 

Edit. Fick inte med länken till en av undersökningarna

 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.15.21249731v1

 

 

Ändrades av Dempa

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
37 minuter sedan, skrev Dempa:

Naturlig immunitet är att föredra. Trots allt (skit)snack om att folk som varit sjuka kan infekteras igen så talar vetenskapen sitt tydliga språk. I de undersökningar som gjorts är det färre än 1% som infekterats en andra gång. Utöver det blir de bara lindrigt sjuka. Kroppens immunförsvar gör med andra ord sitt jobb, precis som med andra virusinfektioner.

 

Edit. Fick inte med länken till en av undersökningarna

 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.15.21249731v1

 

 

Det är i sig troligen så men det är mycket varierande uppgifter om hur länge man har antikroppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Fredman:

Det är i sig troligen så men det är mycket varierande uppgifter om hur länge man har antikroppar.

Så är det. Men om man ska gå på tidigare forskning håller immuniteten många år. Som referens kan man kolla på det coronavirus som härjade i början på 2000-talet. Man har testat en del av de som fick infektionen då och många av dom är fortfarande immuna idag. Utöver det har de även skydd mot Covid-19. 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Fredman said:

Det är i sig troligen så men det är mycket varierande uppgifter om hur länge man har antikroppar.

För varje dag som går visar forskning på att det håller längre och längre.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm?

Kan det vara så att Vaccin fungerar?

Från Marcus Oscarsson:

 

Patienterna som sjukhusvårdas för viruset på Sahlgrenska Universitetssjukhuset – inklusive de som intensivvårdas – har två saker gemensamt.

Det framgick när överläkare Magnus Brink talade med Sveriges Radio.

Gemensam nämnare nr 1

– Samtliga patienter som har krävt inläggning har varit ovaccinerade. Det är den viktigaste saken att framhålla. Vi har inte behövt lägga in någon patient som har fått sina två vaccindoser, berättar han.

Gemensam nämnare nr 2

Dessutom har alla – med något enstaka undantag – ytterligare en sak gemensamt. De har nämligen under en längre tid haft möjlighet att vaccinera sig men har avstått och nu är de i behov av sjukhusvård, uppger Sveriges Radio.

 

https://marcusoscarsson.se/just-nu-alla-som-sjukhusvardas-pa-sahlgrenska-har-tva-saker-gemensamt/

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tommy said:

Hmm?

Kan det vara så att Vaccin fungerar?

Från Marcus Oscarsson:

 

Patienterna som sjukhusvårdas för viruset på Sahlgrenska Universitetssjukhuset – inklusive de som intensivvårdas – har två saker gemensamt.

Det framgick när överläkare Magnus Brink talade med Sveriges Radio.

Gemensam nämnare nr 1

– Samtliga patienter som har krävt inläggning har varit ovaccinerade. Det är den viktigaste saken att framhålla. Vi har inte behövt lägga in någon patient som har fått sina två vaccindoser, berättar han.

Gemensam nämnare nr 2

Dessutom har alla – med något enstaka undantag – ytterligare en sak gemensamt. De har nämligen under en längre tid haft möjlighet att vaccinera sig men har avstått och nu är de i behov av sjukhusvård, uppger Sveriges Radio.

 

https://marcusoscarsson.se/just-nu-alla-som-sjukhusvardas-pa-sahlgrenska-har-tva-saker-gemensamt/

 

MVH

Och därmed borde man öppna upp fullt ut i alla länder där i princip alla medborgare fått tillfälle att vaccinera sig. Har man struntat i det, så får man väl helt enkelt stå det kastet?

 

För övrigt rätt riskfritt för de allra flesta som avstår, eftersom det ändå är så få som blir allvarligt sjuka av covid19. Oavsett variant.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Hmm?

Kan det vara så att Vaccin fungerar?

Från Marcus Oscarsson:

 

Patienterna som sjukhusvårdas för viruset på Sahlgrenska Universitetssjukhuset – inklusive de som intensivvårdas – har två saker gemensamt.

Det framgick när överläkare Magnus Brink talade med Sveriges Radio.

Gemensam nämnare nr 1

– Samtliga patienter som har krävt inläggning har varit ovaccinerade. Det är den viktigaste saken att framhålla. Vi har inte behövt lägga in någon patient som har fått sina två vaccindoser, berättar han.

Gemensam nämnare nr 2

Dessutom har alla – med något enstaka undantag – ytterligare en sak gemensamt. De har nämligen under en längre tid haft möjlighet att vaccinera sig men har avstått och nu är de i behov av sjukhusvård, uppger Sveriges Radio.

 

https://marcusoscarsson.se/just-nu-alla-som-sjukhusvardas-pa-sahlgrenska-har-tva-saker-gemensamt/

 

MVH

Då mitt förtroende inte är det bästa längre till denna Oscarsson så tar jag allt med en stor nypa salt när något kommer från hans mun.

 

jag klistrar in lite

 

AE7763A2-A068-498B-A64A-CC246CF30FE1.jpeg.ee4ef52c4055219bc97e5f6ffb292552.jpeg

 

 

C;D

 

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev C-dude:

Då mitt förtroende inte är det bästa längre till denna Oscarsson så tar jag allt med en stor nypa salt när något kommer från hans mun.

 

jag klistrar in lite

.........

 

C;D

 

 

Hur är det med läsförståelsen?

 

Det var inte Oscarsson som sa det, det var överläkare Magnus Brink på Sahlgrenska som sagt det till SVT, Oscarsson bara tog upp det.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur är det med läsförståelsen?

 

Det var inte Oscarsson som sa det, det var överläkare Magnus Brink på Sahlgrenska som sagt det till SVT, Oscarsson bara tog upp det.

 

 

MVH

Hmm?

Kan det vara så att Vaccin fungerar?

Från Marcus Oscarsson:
 

Alltså så kom orden från honom. Sen om han citerar ordagrant vad Överläkaren skrev/sa är en annan femma.
 

Jag sa bara att jag inte riktigt har förtroende för denna Oscarsson längre. 

 

Mvh

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det var Oskarssons enda tillägg det som kom efter "Analys".

 

"Slutsatsen är mycket enkel – full vaccinering i form av två doser är viktigt för att både skydda sig själv och skydda alla andra."

 

Och det kan vara debatterbart

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Summerar lite hur jag tänker, rätt kul sammansatt:

 

Post from a friend (so not "me"):
=========================

ME: CDC, should I get poke if I already had Covid?

 

CDC: “Yes, you should be poked regardless of whether you already had COVID-19. That’s because experts do not yet know how long you are protected from getting sick again after recovering from COVID-19.”


ME: Oh, okay, we don’t know how long natural immunity lasts. Got it. So, how long does poke-induced immunity last?

 

CDC: “There is still a lot we are learning about COVID-19 pokes and CDC is constantly reviewing evidence and updating guidance. We don’t know how long protection lasts for those who are poked.”

 

ME: Okay … but wait a second. I thought you said the reason I need the poke was because we don’t know how long my natural immunity lasts, but it seems like you’re saying we ALSO don’t know how long poke immunity lasts either. So, how exactly is the poke immunity better than my natural immunity?

 

CDC: …

 

ME: Uh … alright. But, haven’t there been a bunch of studies suggesting that natural immunity could last for years or decades?

 

CDC: Yes.

 

NEWYORKTIMES: “Years, maybe even decades, according to a new study.”

 

ME: Ah. So natural immunity might last longer than poke immunity?

 

CDC: Possibly. You never know.

 

ME: Okay. If I get the poke, does that mean I won’t get sick?

 

BRITAIN: Nope. We are just now entering a seasonal spike and about half of our infections and hospital admissions are poked people.

 

ME: CDC, is this true? Are there a lot of people in the U.S. catching Covid after getting the poke?

 

CDC: We stopped tracking breakthrough cases. We accept voluntary reports of breakthroughs but aren’t out there looking for them.

 

ME: Does that mean that if someone comes in the hospital with Covid, you don’t track them because they’ve been poked? You only track the UN-poked Covid cases?

 

CDC: That’s right.

 

ME: Oh, okay. Hmm. Well, if I can still get sick after I get the poke, how is it helping me?

 

CDC: We never said you wouldn’t get sick. We said it would reduce your chances of serious illness or death.

 

ME: Oh, sorry. Alright, exactly how much does it reduce my chance of serious illness or death.

 

CDC: We don’t know “exactly.”

 

ME: Oh. Then what’s your best estimate for how much risk reduction there is?

 

CDC: We don’t know, okay? Next question.

 

ME: Um, if I’m healthy and don’t want the poke, is there any reason I should get it?

 

CDC: Yes, for the collective.

 

ME: How does the collective benefit from me getting poked?

 

CDC: Because you could spread the virus to someone else who might get sick and die.

 

ME: Can a poked person spread the virus to someone else?

 

CDC: Yes.

 

ME: So if I get poked, I could still spread the virus to someone else?

 

CDC: Yes.

 

ME: But I thought you just said, the REASON I should get poked was to prevent me spreading the virus? How does that make sense if I can still catch Covid and spread it after getting the poke?

 

CDC: Never mind that. The other thing is, if you stay unpoked, there’s a chance the virus could possibly mutate into a strain that escapes the pokes protection, putting all poked people at risk.

 

ME: So the poke stops the virus from mutating?

 

CDC: No.

 

ME:  So it can still mutate in poked people?

 

CDC: Yes.

 

ME: This seems confusing. If the poke doesn’t stop mutations, and it doesn’t stop infections, then how does me getting poked help prevent a more deadly strain from evolving to escape the poke?

 

CDC: You aren’t listening, okay? The bottom line is: as long as you are unpoked, you pose a threat to poked people.

 

ME: But what KIND of threat??

 

CDC: The threat that they could get a serious case of Covid and possibly die.

 

ME: My brain hurts. Didn’t you JUST say that the poke doesn’t keep people from catching Covid, but prevents a serious case or dying?  Now it seems like you’re saying poked people can still easily die from Covid even after they got the poke just by running into an unpoked person! Which is it??

 

CDC: That’s it, we’re hanging up now.

 

ME: Wait! I just want to make sure I understand all this. So, even if I ALREADY had Covid, I should STILL get poked, because we don’t know how long natural immunity lasts, and we also don’t know how long poke immunity lasts. And I should get the poke to keep a poked person from catching Covid from me, but even if I get the poke, I can give it to the poked person anyways. And, the other poked person can still catch a serious case of Covid from me and die. Do I have all that right?

ME: Um, hello? Is anyone there?"

_____________________

Source: Jennifer Steigman

 

Ändrades av Dempa

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...