Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev LTD:

Du verkar inte vara med i matchen. 

Även om personalen är vaccinerade så kan dem bli infekterade och smitta de äldre på boendet. 

Du skyddat ingen annan än dig själv om du vaccinerar dig. 

Det ska självklart inte vara ett krav att vaccinera sig för att behålla sitt jobb, upp till var och en av de äldre att vaccinera sig om dom är oroliga för att bli sjuka. Så är det för alla, vill du inte bli sjuk så kan du ju vaccinera dig men vaccin tvång är helt förkastligt. Enda effekten av vaccin krav är att man minskar belastningen på sjukvården, det är iofs bra men inte tillräckligt för att det ska vara krav. 

Här ett bra bevis på hur dåligt vaccin skyddar mot infektion. 

https://www.washingtonpost.com/health/2021/07/30/provincetown-covid-outbreak-vaccinated/

Att ha körkort och köra tung lastbil är heller ingen garanti för att du inte hamnar i olycka eller dödar/skadar någon oskyldig men det hjälper väldigt mycket....

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

24 minutes ago, Tallviking said:

Att ha körkort och köra tung lastbil är heller ingen garanti för att du hamnar i olycka eller dödar/skadar någon oskyldig men det hjälper väldigt mycket....

Att jobba på sjukvården utan utbildning är ingen garanti att du inte ger patienterna fel piller. Så att patienten hamnar i koma eller dör. Men en utbildning hjälper väldigt mycket. 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mr atm:

Att jobba på sjukvården är ingen garanti att du inte ger patienterna fel piller eller injektion. Så att patienten hamnar i koma eller dör. Men en utbildning hjälper mycket. 

 

Och jobbar du med kvalificerade funktioner som mediciner och annat krävs en sjuksköterske- eller läkarlegitimation för att minska risken för fel i vården.....

 

Har du en sådan och av någon anledning den dras in får du inte ha kvar ditt jobb. Du kan då vanligen välja på avsked eller omplacering till en tjänst där sådan legitimation inte krävs

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Tallviking said:

Och jobbar du med kvalificerade funktioner som mediciner och annat krävs en sjuksköterske eller läkarlegitimation för att minska risken för fel i värden.....

 

Har du en sådan och av någon anledning den dras in får du inte ha kvar ditt jobb. Du kan då vanligen välja på avsked eller omplacering till en tjänst där sådan legitimation inte krävs

Givetvis. Jag trodde jag såg att du skrev köra lastbil UTAN körkort först. My bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Om man beslutar att alla som arbetar med vård av äldre skall vara vaccinerade (eller ha antikroppar) för att minska risken att de äldre smittas och dör och en anställd vägrar vaccinera sig eller vägrar låta sig testas. Tycker du då att den personen skall få fortsätta vårda äldre ?

Om man är vaccinerad kan man ju tydligen ändå vara smittbärare så vad spelar det då för roll? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Om man är vaccinerad kan man ju tydligen ändå vara smittbärare så vad spelar det då för roll? 

Skillnaden är att det är väldigt mycket mindre risk att du bär runt på smitta om du är vaccinerad än om du är ovaccinerad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Tallviking:

Och jobbar du med kvalificerade funktioner som mediciner och annat krävs en sjuksköterske- eller läkarlegitimation för att minska risken för fel i vården.....

 

Har du en sådan och av någon anledning den dras in får du inte ha kvar ditt jobb. Du kan då vanligen välja på avsked eller omplacering till en tjänst där sådan legitimation inte krävs

Och då har du ju visat att du inte är kapabel att sköta det jobbet. 

 

Här kommer dom mest konstiga jämförelser för att kunna motivera en indirekt tvångsvaccinering.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Skillnaden är att det är väldigt mycket mindre risk att du bär runt på smitta om du är vaccinerad än om du är ovaccinerad

Ny data visar på att så inte är fallet.

Väldigt lika, enligt CDC, oavsett om person är vaccinerad eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Skillnaden är att det är väldigt mycket mindre risk att du bär runt på smitta om du är vaccinerad än om du är ovaccinerad

Och du blir inte lika sjuk om du har fått vaccinet enl vad som sägs, så se då till att dom som befinner sig i riskgrupp får möjlighet att få sprutan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, JohanR said:

Ja, det vore ju jäkligt märkligt om en professor och forskare vid Karolinska institutet som dessutom jobbat med att ta fram vaccin vore emot det.

Precis. 

 

Maccarini älskade sina konstgjorda strupar, och hela ledning slöt upp bakom lögnerna. 

 

Visselblåsare sattes i kylskåpet enligt lex Jesús Alcalá 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kommer alla via direkt och indirekt tvång att tvingas ta sina sprutor. Redan idag finns tvånget hos flera stora arbetsgivare. Vaccinpass av något slag kommer tveklöst att krävas så småningom för att kunna äta ute, åka kollektivt etc. Typ som den "franska modellen".  Jag har i alla fall oerhört svårt att tänka mig någon annan utveckling för oss i Thailand.


I Sverige är det måhända liberalare, till glädje för bland andra Mr ATM och John Khonken som nog ska vara gladare än de någonsin kommer att förstå att de lever i ett  i grunden liberalt samhälle. Men jag vet inte riktigt hur debatten går i Svedala just nu kring vaccinpass för att äta ute till exempel? I grannlandet Danmark verkar det emellertid vara problematiskt. Pratade med en svensk kollega igår som hade varit i Danmark med bara en injektion utförd och utan vaccinpass. Hotellet blev sura när det uppdagades, men han fick bo kvar "för den här gången". Däremot var han tvungen att inta lunchen på uteterassen, inomhus fick han inte sitta.


Allt det här kan man naturligtvis tycka är för djävligt utifrån perspektiv såsom tvång, övervakning, begränsat frihet och straff. Jag tycker det. 


Samtidigt är det rent pragmatiskt en kamp man får inse förlorad. Detta inte primärt för att mer eller mindre auktoritära regimer tvingar oss, utanför att de flesta människor oavsett land stöder massvaccinering, och att de som väljer att inte vaccinera ska ha en ganska starkt begränsad frihet.  Det är därmed bara att bita i det så kallade sura äpplet och ta sina sprutor. Vika sig för majoriteten, helt enkelt.


Senare när krutröken och dödspaniken lagt sig kanske man kan föra en debatt om att vi kollektivt globalt inte hanterade detta med Covid 19 särskilt bra, och att åtgärderna (massvaccinering inkluderat)  kostade klart mer än de smakade. Och kanske få till stånd är debatt som leder till att världen kan agera bättre när det är dags för Covid 20 och 21.  Man kan i alla fall leva på det hoppet.

 

Till dess,  ärade vaccinskeptiska medlemmar (oavsett era skäl för att vara det): var snäll och ta era jävla sprutor så vi kommer ur detta fängelse vi befinner oss i.  Jag kommer i alla fall att göra det så fort jag får chansen.
 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

13 minuter sedan, skrev Surin P3:

Du får vidarebefordra den till FHM för det är dom som avgör vilka grunder Sveriges regering och företag skal följa.....

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Esspe:

Och då har du ju visat att du inte är kapabel att sköta det jobbet. 

 

Här kommer dom mest konstiga jämförelser för att kunna motivera en indirekt tvångsvaccinering.

 

Beror ju på anledning till att den dras in. Du kan ju få någon form av sjukdom som gör det omöjligt att inneha legitimationen

 

Om arbetsgivaren kräver att du är vaccinerad eller har adekvat skydd för att du på ett säkert sätt skall kunna utföra ditt arbete av någon anledning och du vägrar kan du ju knappast anses lämplig att ha kvar din anställning om du vägrar de regler arbetsgivaren sätter upp. Brukar i de flesta fall klassas som skälig grund till avsked

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

 

Du får vidarebefordra den till FHM för det är dom som avgör vilka grunder Sveriges regering och företag skal följa.....

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Länken är till dig pga ditt inlägg om att vaccinerade smittar mindre än de ovaccinerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Länken är till dig pga ditt inlägg om att vaccinerade smittar mindre än de ovaccinerade.

Och jag hänvisade dig vidare till de som hävdar detta så du kan få dom på "rätt väg" i livet.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev spooncreek:

Var snäll och ta era jävla sprutor så vi kommer ur detta fängelse vi befinner oss i.

När det nu visar sig (högst troligt, men självklart inte helt 100% säkert) att vaccinerade sprider viruset lika bra som ovaccinerade, varför ska en frisk person ta en spruta om denne anser att det inte behövs? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Surin P3 said:

När det nu visar sig (högst troligt, men självklart inte helt 100% säkert) att vaccinerade sprider viruset lika bra som ovaccinerade, varför ska en frisk person ta en spruta om denne anser att det inte behövs? 

Rent principiellt inte...men som sagt..jag väljer för min del andra strider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

När det nu visar sig (högst troligt, men självklart inte helt 100% säkert) att vaccinerade sprider viruset lika bra som ovaccinerade, varför ska en frisk person ta en spruta om denne anser att det inte behövs? 

Om denne själv anser att det inte behövs finns det naturligtvis ingen anledning att ta sprutan

 

Om en regering eller arbetsgivare har beslutat att det i vissa fall krävs att man tagit sprutan får man själv avgöra om man vill ta sprutan och följa dessa regler eller välja att inte ta den och leva med de konsekvenser det innebär

 

Ganska enkelt egentligen. Samhället och det dagliga livet är smockfullt med regler man är skyldig att följa. Många väljer att på olika sätt inte följa dom och får då leva med risken och följderna av att inte följa dessa regler

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om denne själv anser att det inte behövs finns det naturligtvis ingen anledning att ta sprutan

 

Om en regering eller arbetsgivare har beslutat att det i vissa fall krävs att man tagit sprutan får man själv avgöra om man vill ta sprutan och följa dessa regler eller välja att inte ta den och leva med de konsekvenser det innebär

 

Ganska enkelt egentligen. Samhället och det dagliga livet är smockfullt med regler man är skyldig att följa. Många väljer att på olika sätt inte följa dom och får då leva med risken och följderna av att inte följa dessa regler

Kan du nämna nån annan statlig regel som, om du inte följer den, sannolikt gör att du blir socialt handikappad och möjligen mister ditt jobb osv?

Jag kan inte komma på någon... Därav frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Kan du nämna nån annan statlig regel som, om du inte följer den, sannolikt gör att du blir socialt handikappad och möjligen mister ditt jobb osv?

Jag kan inte komma på någon... Därav frågan.

Om du begår ett brott som på något sätt ger ett frihetsberövande straff blir du i allra högsta grad "socialt handikappad" och riskerar i många lägen då förlora ditt jobb

 

Finns mängder av regler som kan ge den effekten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Om du begår ett brott som på något sätt ger ett frihetsberövande straff blir du i allra högsta grad "socialt handikappad" och riskerar i många lägen då förlora ditt jobb

 

Finns mängder av regler som kan ge den effekten

Skillnaden är att staten i det fallet bestraffar mig för något jag gjort.

 

I det här fallet med att inte ta ett vaccin, så bestaffas jag för saker jag inte gjort.

Saker som tydligtvis inte ens påverkar andra människor utan endast mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

Skillnaden är att staten i det fallet bestraffar mig för något jag gjort.

 

I det här fallet med att inte ta ett vaccin, så bestaffas jag för saker jag inte gjort.

Saker som tydligtvis inte ens påverkar andra människor utan endast mig själv.

Det är effekten av det man gör eller inte gör som avgör straffet.....

 

Att inte bromsa och stanna vid ett stopptecken är också straffbart (du straffas för att du INTE stannar)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Tallviking:

Brukar i de flesta fall klassas som skälig grund till avsked

Och där har du väl grunden till hela diskussionen. Du anser att det är grund till avsked om man inte vill ta sprutan om man jobbar inom vården, jag gör det inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Och där har du väl grunden till hela diskussionen. Du anser att det är grund till avsked om man inte vill ta sprutan om man jobbar inom vården, jag gör det inte.

Jag tycker nog att om ens arbetsgivare sätter upp regler för att man skall få inneha sin anställning är det synnerligen lämpligt att man följer dom reglerna oavsett om man anser dom fel eller inte. Annars är det kanske lämpligast att söka sig ett annat jobb som inte ställer de regler man inte anser dig kunna följa.

Lite som att om man anser att landet Sverige inte går att stå ut med för att dom har så knäppa regler så kan man alltid välja att flytta någon annan stans dit man anser att dom har bättre regler. Många verkar ha flyttat från Sverige till Thailand av den anledningen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...