Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

Oregistrerad
48 minutes ago, spooncreek said:

Vad jag förstått av debatten i Sverige, så anser en hel del att det ska vara tvång på vaccin. Det kan dock inte införas utan en ny lag, som i alla fall har diskuterats., även om det troligen inte blir verklighet.

Italien har ett tvång på vaccinering för vissa grupper t.ex. vårdpersonal (annars får man inte gå till jobbet).

Kort sagt, som jag uppfattat det, väldigt många förespråkar tvång. Har du en annan uppfattning av vad du tar del av i nyhetsflödet?

Nyhetsflöde och verkligheten stämmer inte alltid överens.

Ingen av mina bekanta kommer att ta sprutorna. Men dom är

i medelåldern. Tror att äldre människorna i gemen tar propagandan

oftare som ren sanning. Man kanske skulle ställa den frågan här på mpr?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Nyhetsflöde och verkligheten stämmer inte alltid överens.

Ingen av mina bekanta kommer att ta sprutorna. Men dom är

i medelåldern. Tror att äldre människorna i gemen tar propagandan

oftare som ren sanning. Man kanske skulle ställa den frågan här på mpr?

Jag tänkte detsamma - att fråga MPR-medlemmarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
11 minutes ago, Mr atm said:

Nyhetsflöde och verkligheten stämmer inte alltid överens.

Ingen av mina bekanta kommer att ta sprutorna. Men dom är

i medelåldern. Tror att äldre människorna i gemen tar propagandan

oftare som ren sanning. Man kanske skulle ställa den frågan här på mpr?

Jag har också ett stort antal av mina vänner i "medelåldern". Flera har redan tagit i alla fall första sprutan. Mina medelålders vänner är nog mer representativa för Sverige i stort än dina, vågar jag nog påstå utan större tvekan. De flesta oavsett ålder kommer att ta vaccinet för egen del, som ett fritt val som de är nöjda med.

 

Sen är nästa fråga hur många som anser att det ska vara tvång att ta för alla.  Jag är fortsatt böjd att tro att många svenskar, medelålders eller inte,  kan tänka sig ett tvång. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 minutes ago, Jive said:

Jag tänkte detsamma - att fråga MPR-medlemmarna.

Det enda vi vet med säkerhet om MPR medlemmar är att många gärna vill tro att vi  som grupp är representativa för Sverige, vilket definitivt INTE är med verkligheten överenstämmande. 😷🤣

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev spooncreek:

Det enda vi vet med säkerhet om MPR medlemmar är att många gärna vill tro att vi är representativa för Sverige, vilket definitivt INTE är med verkligheten överenstämmande. 😷🤣

En stor samling högervridna konspirationsteoretiker känns det som ibland i vissa trådar !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Det enda vi vet med säkerhet om MPR medlemmar är att många gärna vill tro att vi  som grupp är representativa för Sverige, vilket definitivt INTE är med verkligheten överenstämmande. 😷🤣

Medhåll, men en liten hint.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
11 minutes ago, Tallviking said:

En stor samling högervridna konspirationsteoretiker känns det som ibland i vissa trådar !

Känns bra att du har koll. Var har du köpt dom rosa glasögonen förresten?

 

12 minutes ago, spooncreek said:

Det enda vi vet med säkerhet om MPR medlemmar är att många gärna vill tro att vi  som grupp är representativa för Sverige, vilket definitivt INTE är med verkligheten överenstämmande. 😷🤣

Jag undrar hur den genomsnittliga mannen som borde vara representativ för Sverige skulle se ut?

Kanske hel-yllemannen eller? Eller dom skäggiga hipsters som går till skogen för att kramas eller vad???

Vi på mpr skulle jag nog sätta på övre medelklass/rika om man kollar på förmögenheterna. 

Förmodligen lite adel/poshiga östermalmare som har flyttat ut på vischan.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

Känns bra att du har koll. Var har du köpt dom rosa glasögonen förresten?

 

Jag undrar hur den genomsnittliga mannen som borde vara representativ för Sverige skulle se ut?

Kanske hel-yllemannen eller? Eller dom skäggiga hipsters som går till skogen för att kramas eller vad???

5nuc72ut9g424f6t3snxchopdpcpzc.jpg.8e73106d924acb3e398046dae58b2648.jpg

 

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 minutes ago, Enis said:

5nuc72ut9g424f6t3snxchopdpcpzc.jpg.8e73106d924acb3e398046dae58b2648.jpg

 

 

 

Enis

Var det bild på den senaste mpr-träffen eller? Jag missade den tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det kommer vara en del som kommer försvinna från forumet, varför skriva på ett thaiforum om man inte åker dit.

För till Thailand kommer man inte utan vaccinpass i framtiden så ex ATM och hans polare får köpa husvagn och hemestra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 minute ago, bambam said:

Hehe, det kommer vara en del som kommer försvinna från forumet, varför skriva på ett thaiforum om man inte åker dit.

För till Thailand kommer man inte utan vaccinpass i framtiden så ex ATM och hans polare får köpa husvagn och hemestra.

Man kan köpa vaccinpass svart. Har en vän som är läkare.

Det finns andra länder i världen som är minst lika intressanta 

idag som Thailand och dit man är välkommen utan att bli kallad en alien.

Husvagn o semestra är inte alls min grej. Fast ut och åka motorbåt i skärgården

och fiska gillar jag. En arbetskompis sa att han tycker om att åka ut med båten

för att det är blatte-fritt. Fast det gäller inte i Stockholm längre i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 minutes ago, Mr atm said:

Man kan köpa vaccinpass svart. Har en vän som är läkare.

Det finns andra länder i världen som är minst lika intressanta 

idag som Thailand och dit man är välkommen utan att bli kallad en alien.

Husvagn o semestra är inte alls min grej. Fast ut och åka motorbåt i skärgården

och fiska gillar jag. En arbetskompis sa att han tycker om att åka ut med båten

för att det är blatte-fritt. Fast det gäller inte i Stockholm längre i alla fall.

Men vaccinpasset för oss som EU-medborgare ska väl snart vara en app, eller på papper med QR-kod för verifiering? Vaccinpasset kommer på sikt att vara lika svår som  att förfalska vanliga pass. Man kan ju dock hoppas på, en liten strimma i alla fall, att det inte är för evigt som vi behöver vaccinationspass.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Man kan köpa vaccinpass svart. Har en vän som är läkare.

Det finns andra länder i världen som är minst lika intressanta 

idag som Thailand och dit man är välkommen utan att bli kallad en alien.

Husvagn o semestra är inte alls min grej. Fast ut och åka motorbåt i skärgården

och fiska gillar jag. En arbetskompis sa att han tycker om att åka ut med båten

för att det är blatte-fritt. Fast det gäller inte i Stockholm längre i alla fall.

Med tanke på vilken inställning staten har till vaccin så kommer nog straffet för att skriva ut falska vaccinpass likställas med skattefusk.

Vi får se vilka läkare som är villiga att riskera sina leg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
17 minutes ago, bambam said:

Med tanke på vilken inställning staten har till vaccin så kommer nog straffet för att skriva ut falska vaccinpass likställas med skattefusk.

Vi får se vilka läkare som är villiga att riskera sina leg.

Vi alla vet ju att politikerna och Big Pharma bara tänker på vårt absolut bästa.

Där har det absolut inget med kontroll och pengar att göra.

Men kanske en läkare som inte har så långt till pension kanske kan hjälpa till.

Jag har mycket kontakter där. Sedan kan dom ju alltid missa med sprutan 😉

och då spelar det ingen roll om det är med qr-kod.

Det måste ju inte vara i Sverige heller.

Det kommer att kunna gå att fixa svart om man verkligen vill.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Nu ni  @Esspe  och @Surin P3 . mfl. är det dags att fatta beslut. Två Sinovac alternativt AZ  i armen eller två år finkan. Vad väljer ni? 😎😉

 

If any individuals who are at risk or may be at risk of contracting an infectious disease refused the inoculation, they shall be subject to a fine not exceeding ten thousand baht of a penalty under Section 51 of the Communicable Disease Act B.E. 2558.

They may also be facing imprisonment for up to two years and/or a fine not exceeding forty thousand baht under Section 18 of the Emergency Decree on Public Administration in Emergency Situations, B.E. 2548.

 

https://thepattayanews.com/2021/05/14/buriram-authorities-order-harsh-legal-penalties-against-high-risk-covid-19-individuals-who-refuse-vaccines/

 

Nu ska vi nog inte dra för stora växlar på det. Det handlar om Buriram och där har dom aldrig varit riktigt kloka. Nevin och Anutin behöver det sägas mer. Blir det ett tvång för att åka till Buriram så kan jag undvara den trippen.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Mr atm:

Man kan köpa vaccinpass svart. Har en vän som är läkare.

Det finns andra länder i världen som är minst lika intressanta 

idag som Thailand och dit man är välkommen utan att bli kallad en alien.

Husvagn o semestra är inte alls min grej. Fast ut och åka motorbåt i skärgården

och fiska gillar jag. En arbetskompis sa att han tycker om att åka ut med båten

för att det är blatte-fritt. Fast det gäller inte i Stockholm längre i alla fall.

Då får din polare undvika skansundsfjärden mellan Grödinge och Mörkö där står dom som pingvinkolonier och rycker strömming 

under sesse.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Om just straffpåföljden kan vi vara överens, det vill jag inte tro heller. Men att det ska vara tvång på covidvaccinering, och därmed ett straff för de som vägrar, är ingen särskilt unik åsikt. Inte ens bland normala människor i utvecklade länder. Det är min uppfattning, utifrån hur jag hängt med i debatten. 

 

Sverige har för övrigt haft vaccintvång en gång i tiden, mot smittkoppor. Men det var förstås i en annan tid och med en helt annan dödlighet.

Njae håller inte riktigt med. Dom som skriker om egoism och själviska vaccinvägrare brukar inte gå så långt som till att medge att dom vill ha tvång. Fast det är möjligt att det är så men man vill bara inte uttala det rakt ut.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 minute ago, bambam said:

Då får din polare undvika skansundsfjärden mellan Grödinge och Mörkö där står dom som pingvinkolonier och rycker strömming 

under sesse.

Tack för varningen. Men är inte det från land eller?

Likadant i Nacka strand. Fast där är det mångkulturellt med svenskar som har åkt i tunnelbanan.

Bla. en del från Thailand och öststatsländerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Tack för varningen. Men är inte det från land eller?

Likadant i Nacka strand. Fast där är det mångkulturellt med svenskar som har åkt i tunnelbanan.

Bla. en del från Thailand och öststatsländerna.

Är det under 50 m från sida till sida så är dom svåra att undvika. Campingen på mörkö sidan hyr ut roddbåtar oxå så det myllrar av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det är alltid bra att det finns historiker som i tider av elände kan påminna oss om att det har varit likadant eller  till och med värre förr. Som i denna krönika av en finsk historiker:

 

"- Smittspridningen har nästan helt avtagit i Tyskland efter införandet av vaccintvång, vilket talar för ett tvång också i Finland. Agitationer pågår mot vaccintvånget.

- Smittan har kommit in i Uleåborg med utländska sjömän, nu krävs stränga åtgärder.

- Helsingfors lovar att under veckan leverera sex gånger mer vaccin till Åbo än hittills.

- Oren vaccin tros ligga bakom att flera personer har insjuknat och till och med avlidit.

- Gratis vaccinering i Raunistula!

 

Exemplen är hämtade från 1800-talet, men för den som inte legat i total nyhetsskugga det senaste året är igenkänningsfaktorn hög. Aldrig tidigare vi väl tänkt så mycket på vaccin."

 

Vidare i texten:

 

"1800-talets diskussioner röjer mycket av den allmängiltiga problematik som omgärdar vaccinering som en metod att motverka epidemier, och som aktualiserats det gångna året.

Det handlar om konflikten mellan individens rätt att bestämma över sin kropp och det kollektiva ansvaret för att skydda samhällets mest sårbara. Om misstro mot vaccinets kvalitet. Och om stängda gränser och rätten att begränsa rörelsefriheten"

 

https://abounderrattelser.fi/vaccintvang-och-andra-hogaktuella-fragor/

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jo det blir nog likadant nu.

 

"Oren vaccin tros ligga bakom att flera personer har insjuknat och till och med avlidit."

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jo det blir nog likadant nu.

 

"Oren vaccin tros ligga bakom att flera personer har insjuknat och till och med avlidit."

En stilla undran, var har du hämtat citatet från?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 minutes ago, Fritz said:

En stilla undran, var har du hämtat citatet från?

Titta på texten som spooncreek satte in precis innan mig. Läste du inte den texten?

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Titta på texten som spooncreek satte in precis innan mig. Läste du inte den texten?

OK, exempel från 1800-talet, tänkte inte på det.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...