Jump to content
IGNORERAD

Kunskap om husbygge


Lasse M

Recommended Posts

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lasse M

    8

  • buriram

    7

  • Bengt-Erik

    7

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej Buriram

Jag är imponerad, det är en fin kåk. Har du några bilder från byggandet? Det är alltid intressant att se hur det går till. Som sagt en jäkligt fin kåk.

Mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Lasse, tidigare körde jag en bildtråd i TT från april -07 vid starten och målet i september, med mailade bilder som jag fick från Nang´s syrra Oi. Måste rekapitera upplägget men om du vill så fixar båtklubben det  :wai:

Just nu är det lite körigt inför flytten. papper hit och dit ;-)  och företaget tycker att jag ska mucka sista december, Vi har biljetter (ENKLA) den 16/10 genom NONKI TRAVEL. Just nu, SPÄNNANDE  Mvh ad

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag söker hemsidor med fönster och dörrar i Thailand, helst på engelska.

Hälsningar

Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, på TT körde jag en tråd på hur vårat hus blev till, på det temat gjorde jag ett bildspel med musikbakgrund.

Filen var på 1,2 Gb så jag ändrade formatet till windows (bra kvalitet) och splittade upp den i tre delar. då hamnade den på 116MB.

När jag körde över den till Bucket så dog överföringen vid 86%, så jag misstänker att taket är ca100MB

Okay, fick lägga nivån på halvbra, ca 60MB. Om ni tycker att kvaliten räcker säg till, så kommer de andra två.

Hoppas att det går och få in den här. Ha det med Hälsningar från Anders

i225.photobuc...h_banfilm1B.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders,

Tack för filmen! Kvaliten duger, så in med de andra två filmerna nu!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

Jag tror att den här tråden håller på att självdö.

Jag har ägnat mycket av min tid åt att surfa runt på andra sidor om Thailand och andra farangers husbygge.

En sida som är bra är "Teakdoor.com". Den kan jag rekommendera.

En sak som slagit mig och det verkar vara det normala i Thailand, men jag måste ändå fråga.

Varför bygger man med så hög takhöjd? Inomhus menar jag.

Det ser ut som om man normalt bygger med minst 3 meters takhöjd.

Jag förstår inte varför, kan någon ge mig en vettig förklaring?

Jag har nu i stort sett färdiga ritningar på vårt tänkta hus, finns det intresse så kan jag lägga upp dom här på Maipenrai.

Huset blir cirka 125 kvm i ett plan.

Såsom den svenska kronan rasar i förhållande till thai baht, så kanske det stannar vid en dröm.

Vi får väl se.

Hälsningar Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lasse M,

Takhöjden kan ha att göra med att värme stiger.

Gjorde själv det felet i vårt hus att vi inte byggde tillräckligt högt i tak. Blir lite varmt ibland.

Och en gång när jag fick dra om den "thai-dragna" elen på vinden... Då var det varmt. Säkert en bra bit över 100 grader. :cry: Som en finsk bastu kan man säga (ett tips för de som tänker bygga en bastu förresten - gå bara upp på vinden en sväng). :mdr:

Och självklart vill vi se dina ritningar på ett framtida hus. Det är alltid kul att se andras idéer.

Och var lugn, vi kommer att få se ljusare tider på forex-marknaden också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Som Surin skriver så är det värmen som det gäller.

Vilket också innebär att du måste bestämma dig för om tänker kyla med AC eller inte.

De rum du tänker kyla med Ac skall inte ha 3 m takhöjd, då kommer du att få elräkningar

som heter duga. Det är alltså lika viktigt i Thailand som i Sverige att tänka på väggmaterial.

Med den skillnaden att i Thailand gäller det att hålla värmen på utsidan.

Som redan skrivits gäller det även att tänka på väderstreck om det är möjligt. Kommer att

påverka tempratur inomhus i stor grad.

Lycka till, planeringen är halva nöjet. Låt inte nuvarande ekonomikris påverka dig för mycket,

efter regn kommer solsken, varje gång.

h-r

Paneng

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp en tidig bild av vårt hus som blir färdigt i år

 

Huset ligger i Ban Tabag utanför SiKhorphum, Surin

huset.jpg

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har hjälpt några vänner med deras elinstallationer nere i Thailand.

Oftas har det varit problem med jordfel p.g.a dålig kabelkvalitet, ibland har hela betongväggar varit strömförande.

Jordfelsbrytare för brand o en för personskydd rekas + att all kabeldragning görs i vp-rör som här hemma. skulle

föredra att du drar med treledarsystem för början med jord. antagligen får du fixa ett jordplan själv. Kyl frys ev. endast efter jordfelbytaren för brand.

Veranda, uteplats under tak skuggan uppskattas mer o mer efter en tid i Thailand

EriK

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag har hjälpt några vänner med deras elinstallationer nere i Thailand.

Oftas har det varit problem med jordfel p.g.a dålig kabelkvalitet, ibland har hela betongväggar varit strömförande.

Jordfelsbrytare för brand o en för personskydd rekas + att all kabeldragning görs i vp-rör som här hemma. skulle

föredra att du drar med treledarsystem för början med jord. antagligen får du fixa ett jordplan själv. Kyl frys ev. endast efter jordfelbytaren för brand.

Veranda, uteplats under tak skuggan uppskattas mer o mer efter en tid i Thailand

EriK

Är du elektriker Erik ?

Kan man installera jordfelsbrytare i ett befintligt hus som har all el dragen sen tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger upp pdf-filer på husritningarna.

Har nu krympt ner tomten till ca 1800 kvm. Det känns mer hanterbart även om damen ville ha mer av marken inhägnat.

Huset blir ca 125 kvm + ett stort förråd.

mvh Lasse M

Mark_Ban_Phawadee_Model_(1).pdf

A-Plan_Ban_Phawadee_Model_(1).pdf

Thaivilla_north_side.pdf

Thaivilla_east_side.pdf

Thaivilla_south_side.pdf

Thaivilla_west_side.pdf

Mark_Ban_Phawadee_Model_(1).pdf

A-Plan_Ban_Phawadee_Model_(1).pdf

Thaivilla_north_side.pdf

Thaivilla_east_side.pdf

Thaivilla_south_side.pdf

Thaivilla_west_side.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej burken

Nej det är jag inte.

vet att det är bästa brandförsäkringen som finns för motverka elbränder.

Skall inte vara några problem o koppla in jordfelbrytare. Om den löser ut

får du felsöka o fixa felet.

vet att de kan vara problem med frys o aircond liknande

du får googla runt o kolla.

http://www.elsak.se/...3b90800070.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ny medlem här och har ett bygge på gång i Chiang rai. Har fått en tomt av min frus familj på 1 rai, som ligger i en slänt. Är orolig för regnperioden och undrar om det finns dräneringsrör i Los? Kanske man kan göra en dräneringskanal runt huset. Familjens hus ligger nedanför och dem har förvisso inga problem med regnvattnet (helgjuten betongplatta). :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte påla först innan du bygger så att du därigenom säkrar sluttningen och husets grund från att sätta sig eller spricka ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...