Jump to content
IGNORERAD

Öppna upp landet nu eller acceptera ekonomisk kollaps.


janne_h

Recommended Posts

29 minuter sedan, skrev MaiChai:

Just när det gäller hyror så har jag en märklig dam jag hyr av, först hyrde jag en studio av henne på 30 kvadrat för 7000 i månaden, sen bytte jag till lägenheten bredvid, 2 bedroom och totalt 69 kvadrat för 9000, vilket då för cirka 10 år sen framstod som ett klipp. Sen dess har hon höjt hyran 1 gång med 500 och jag tror inte hon kommer att hissa priset när nuvarande kontrakt går ut vid årsskiftet.

 

Nedgången på hyror kommer att hålla i sig 2-3 år, har man pengar tillgängligt kan det vara ett bra köpläge de närmsta 6-12 månaderna tror jag,

Jag har inte stenkoll på bostadspriserna, men tycker mig se att de knappast har rört sig, iaf inte samma som hyrorna. Varför skall man då köpa nu om man kan få ett skitbilligt långtidskontrakt att hyra?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    32

  • Esspe

    27

  • janne_h

    25

  • LTD

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag har inte stenkoll på bostadspriserna, men tycker mig se att de knappast har rört sig, iaf inte samma som hyrorna. Varför skall man då köpa nu om man kan få ett skitbilligt långtidskontrakt att hyra?

För ägandet om man har en plan att bosätta sig mer permanent i Thailand.

 

Jag har hyrt i snart 15 år i Thailand och det har funkat bra, var inne på att köpa loss min nuvarande lägenhet men hon ville ha 3,8 miljoner för den och då tyckte jag det var bättre att betala hyra på 9000 och slippa underhållet.

 

Alla tre AC aggregaten har till exempel bytts ut under tiden jag bott där plus kylen - något som jag slapp betala som hyresgäst.

 

Fast toalettdörren delade vi på kostnaden, jag stod för materialet och hon betalade för arbetet...

 

DSCN0055.thumb.jpeg.591efb06b03718b6e4de0d4303dec8cc.jpeg

 

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev MaiChai:

För ägandet om man har en plan att bosätta sig mer permanent i Thailand.

 

Jag har hyrt i snart 15 år i Thailand och det har funkat bra, var inne på att köpa loss min nuvarande lägenhet men hon ville ha 3,8 miljoner för den och då tyckte jag det var bättre att betala hyra på 9000 och slippa underhållet.

 

Alla tre AC aggregaten har till exempel bytts ut under tiden jag bott där plus kylen - något som jag slapp betala som hyresgäst.

 

Fast toalettdörren delade vi på kostnaden, jag stod för materialet och hon betalade för arbetet...

 

DSCN0055.thumb.jpeg.591efb06b03718b6e4de0d4303dec8cc.jpeg

 

Jag hyr en lägenhet i ett condo på 18:e våningen i Pattaya. Vardagsrum med kök och 2 sovrum, 100 kvm + balkong 40 kvm.

Efter hyressänkningen betalar jag 10 000 baht. Skulle jag köpa loss den, så fick jag punga ut med minst 5 milj.

De 10-15 åren jag har kvar på jorden kan jag ha ett bekymmersfritt liv för de pengarna.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

De 10-15 åren jag har kvar på jorden kan jag ha ett bekymmersamt liv för de pengarna.

Och förhoppningsvis även ett bekymmersfritt.....🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Och förhoppningsvis även ett bekymmersfritt.....🍺

😄😄😄

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

För ägandet om man har en plan att bosätta sig mer permanent i Thailand.

 

Jag har hyrt i snart 15 år i Thailand och det har funkat bra, var inne på att köpa loss min nuvarande lägenhet men hon ville ha 3,8 miljoner för den och då tyckte jag det var bättre att betala hyra på 9000 och slippa underhållet.

 

Alla tre AC aggregaten har till exempel bytts ut under tiden jag bott där plus kylen - något som jag slapp betala som hyresgäst.

 

Fast toalettdörren delade vi på kostnaden, jag stod för materialet och hon betalade för arbetet...

 

DSCN0055.thumb.jpeg.591efb06b03718b6e4de0d4303dec8cc.jpeg

 

De där termiterna är ett jäkla problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

För ägandet om man har en plan att bosätta sig mer permanent i Thailand.

 

Jag har hyrt i snart 15 år i Thailand och det har funkat bra, var inne på att köpa loss min nuvarande lägenhet men hon ville ha 3,8 miljoner för den och då tyckte jag det var bättre att betala hyra på 9000 och slippa underhållet.

 

Alla tre AC aggregaten har till exempel bytts ut under tiden jag bott där plus kylen - något som jag slapp betala som hyresgäst.

 

Fast toalettdörren delade vi på kostnaden, jag stod för materialet och hon betalade för arbetet...

 

DSCN0055.thumb.jpeg.591efb06b03718b6e4de0d4303dec8cc.jpeg

 

When you gotta go you gotta go.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har länge reagerat på att förhållandet mellan hyran och önskat pris i Thailand stämmer väldigt dåligt. 

 

Ovan 9k vs. 3,8m och 10k vs. 5m

 

Något stämmer inte. Antingen är hyran alldeles gör låg eller priset alldeles för högt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev samet:

Har länge reagerat på att förhållandet mellan hyran och önskat pris i Thailand stämmer väldigt dåligt. 

 

Ovan 9k vs. 3,8m och 10k vs. 5m

 

Något stämmer inte. Antingen är hyran alldeles gör låg eller priset alldeles för högt. 

I mitt fall så ingår även avgiften till föreningen i hyran och den är på 4300 har jag för mig.

 

Så priset är alldeles för högt enligt mig, klart billigare att hyra.

 

Men jag har hyrt av henne sedan 2009 - hon har många lägenheter - och jag är väl en städad hyresgäst som betalar punktligt och inte förstör något avsiktligt. Mer än toalettdörren, men det var för att låste gick sönder.

 

Hon verkar värdesätta problefria hyresgäster, återstår att se hur det blir när hon kilar vidare och barnen tar över verksamheten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev samet:

Har länge reagerat på att förhållandet mellan hyran och önskat pris i Thailand stämmer väldigt dåligt. 

 

Ovan 9k vs. 3,8m och 10k vs. 5m

 

Något stämmer inte. Antingen är hyran alldeles gör låg eller priset alldeles för högt. 

Jag köpte min condo på Samui för ca fem år sedan för 8 mille.

Har en maintenance fee på 5500 per månad.

Den har varit uthyrd sedan dess för 50000 per månad fram till i somras då

hyresgästen ville ha lite Coronatrabatt.

Då fick hon en hyra på 40000 istället och skrev på för 12 månader.

Sen tar ägaren till bygget 25 % av hyran för att de ordnar allt med hyresgästen.

Summa: 30000 kvar minus månadsavgiften på 5500 = 24500 baht per månad.

Inte superbra men helt ok med tanke på omständigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Pluddi:

Jag köpte min condo på Samui för ca fem år sedan för 8 mille.

Har en maintenance fee på 5500 per månad.

Den har varit uthyrd sedan dess för 50000 per månad fram till i somras då

hyresgästen ville ha lite Coronatrabatt.

Då fick hon en hyra på 40000 istället och skrev på för 12 månader.

Sen tar ägaren till bygget 25 % av hyran för att de ordnar allt med hyresgästen.

Summa: 30000 kvar minus månadsavgiften på 5500 = 24500 baht per månad.

Inte superbra men helt ok med tanke på omständigheterna.

Betydligt mer rimligt förhållande. 

 

50k vs. 8m

 

Då är årshyran 7,5% av värdet, betydligt rimligare siffror. Visserligen en bit ifrån svenska fastighetsbolag men så är det ju olika förutsättningar i Thai kontra Sverige. 

 

Dina 7,5% är ofantliga jämfört de 2,8% och 2,4% som de två andra exemplen här ovan. 

 

Hos mig på Samet är det mellan 10-15% beroende på läget. Det högre förhållamdet beror nog främst på bristen på boenden eftersom det är väldigt svårt att bygga mer. Så det har varit stor efterfrågan med liten tillgång på hyresbostäder.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev samet:

Har länge reagerat på att förhållandet mellan hyran och önskat pris i Thailand stämmer väldigt dåligt. 

 

Ovan 9k vs. 3,8m och 10k vs. 5m

 

Något stämmer inte. Antingen är hyran alldeles gör låg eller priset alldeles för högt. 

Min hyra på 10k är onormalt låg, men lägenheten var sparsamt möblerad, så jag har köpt möbler för ca 45k.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Pluddi:

Jag köpte min condo på Samui för ca fem år sedan för 8 mille.

Har en maintenance fee på 5500 per månad.

Den har varit uthyrd sedan dess för 50000 per månad fram till i somras då

hyresgästen ville ha lite Coronatrabatt.

Då fick hon en hyra på 40000 istället och skrev på för 12 månader.

Sen tar ägaren till bygget 25 % av hyran för att de ordnar allt med hyresgästen.

Summa: 30000 kvar minus månadsavgiften på 5500 = 24500 baht per månad.

Inte superbra men helt ok med tanke på omständigheterna.

3.6% ränta på insatt kapital plus kostnad för slitage på möbler är en usel investering om du frågar mig och en av anl till att jag inte köpt en bostad här. Billigt och enkelt att hyra och dessutom svårt att sälja, får du ens tillbaka pengarna om du säljer? 

Hade varit betydligt bättre att sätta pengarna i en bostad i Sverige och hyra ut bara som ex. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev samet:

Betydligt mer rimligt förhållande. 

 

50k vs. 8m

 

Då är årshyran 7,5% av värdet, betydligt rimligare siffror. Visserligen en bit ifrån svenska fastighetsbolag men så är det ju olika förutsättningar i Thai kontra Sverige. 

 

Dina 7,5% är ofantliga jämfört de 2,8% och 2,4% som de två andra exemplen här ovan. 

 

Hos mig på Samet är det mellan 10-15% beroende på läget. Det högre förhållamdet beror nog främst på bristen på boenden eftersom det är väldigt svårt att bygga mer. Så det har varit stor efterfrågan med liten tillgång på hyresbostäder.

Räkna igen, han får bara in 3.6% netto minus slitage på möbler. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Räkna igen, han får bara in 3.6% netto minus slitage på möbler. 

Netto är i detta fallet ointressant då vi talar om förhållandet mellan hyra och köp som storkonsument. De båda andra exemplen är även de med inbakade kostnader avgifter. 

 

Jämför äpplen med äpplen och päron med päron. 

 

Vi diskuterade förhållandet mellan konsumenthyran och köpet inte förtjänsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev samet:

Netto är i detta fallet ointressant då vi talar om förhållandet mellan hyra och köp som storkonsument. De båda andra exemplen är även de med inbakade kostnader avgifter. 

 

Jämför äpplen med äpplen och päron med päron. 

 

Vi diskuterade förhållandet mellan konsumenthyran och köpet inte förtjänsten.

Ok, personligen tycker jag att nettohyran är det enda som är intressant. Det är ju det som visar på skillnaden hyra vs köpa. 

Det är ju hyresvärdens sida som är intressant när man sätter en hyra och 3.6% avkastning är skit dåligt med tanke på övriga aspekter såsom slitage, svårt att sälja mm. 

Sett ur hyresgästens sida är det väldigt billigt att hyra här och det beror givetvis på obalansen i utbud vs intressenter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev samet:

Netto är i detta fallet ointressant då vi talar om förhållandet mellan hyra och köp som storkonsument. De båda andra exemplen är även de med inbakade kostnader avgifter. 

 

Jämför äpplen med äpplen och päron med päron. 

 

Vi diskuterade förhållandet mellan konsumenthyran och köpet inte förtjänsten.

Du skriver ju att det är dåligt med låga hyror och att det var lite bättre för Pluddi, dvs du har vinklat det ur hyresvärdens sida och då är det självklart nettointäkten som gäller när man jämför hyra vs inköp. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

3.6% ränta på insatt kapital plus kostnad för slitage på möbler är en usel investering om du frågar mig och en av anl till att jag inte köpt en bostad här. Billigt och enkelt att hyra och dessutom svårt att sälja, får du ens tillbaka pengarna om du säljer? 

Hade varit betydligt bättre att sätta pengarna i en bostad i Sverige och hyra ut bara som ex. 

Jag håller med dig.

En investering som nara ger 3,6 % till den risken är inget vidare.

Condon köptes när jag var 50 och min plan var att sluta jobba och flytta när jag blev 55.

Eftersom jag tjänade bra med pengar då och hittade ett i mina ögon bra objekt så slog jag till.

Många säger att de ska köpa när de går i pension men när den allmosan

trillar in varje månad så inser de att de inte har råd.

Nu blir det förhoppningsvis flytt efter årsskiftet och kan jag hyra ut min lägenhet med en nettoinkomst på 24-32000 per månad så hyr jag något billigare istället.

Om inte så har jag en stor lägenhet med två sovrum och havsutsikt för 5500 per månad.

Visst finns risken att den tappar rejält i värde.
Idag lär man inte få många satang för den.

Det är en foreign freehold i eget namn så det bör kanske göra det 

lite lättare att sälja när det blir aktuellt.

 

Men som en investering för att tjäna pengar är inte att rekommendera.

Det är inget fel i att hyra.

ofta billigare och mer problemfritt men jag har gärna något eget.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev LTD:

Du skriver ju att det är dåligt med låga hyror och att det var lite bättre för Pluddi, dvs du har vinklat det ur hyresvärdens sida och då är det självklart nettointäkten som gäller när man jämför hyra vs inköp. 

Nej, jag jämförde tre olika case. Där ett var betydligt med rimligt ur en ägandesynvinkel. 

 

Jag gjorde jämförelsen baserad på hyra vs. köpa inte köpa och hyra ut. 

 

Jag gav förutsättningarna för vad jag ville diskutera. Vill su diskutera nettoförtjänst är du fri att göra det. 

 

Skapa ett eget inlägg med förutsättningarna och lämna mig utanför, då jag är ointresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev samet:

Nej, jag jämförde tre olika case. Där ett var betydligt med rimligt ur en ägandesynvinkel. 

 

Jag gjorde jämförelsen baserad på hyra vs. köpa inte köpa och hyra ut. 

 

Jag gav förutsättningarna för vad jag ville diskutera. Vill su diskutera nettoförtjänst är du fri att göra det. 

 

Skapa ett eget inlägg med förutsättningarna och lämna mig utanför, då jag är ointresserad.

 Du började med att skriva att förhållandet hyra/inköpspris inte stämmer, där håller jag med dig, hyrorna är alldeles för låga och det beror som jag skrev på obalansen i marknaden. 

 

Sen skrev du att Pluddi hade in 7.5% i hyra jämfört med inköpspriset och där skrev jag att du har fel för han får ju bara 3.6.

 

Oavsett så summa summarum så har du rätt i att hyrorna är för låga och priserna för höga, dessutom sett till risken man tar med att köpa så bör man avstå, varför köpa när det är så enkelt att hyra.. 

Jag ser det inte som något dåligt att hyrorna är för låga så där är vi inte överens, jag ser det som något väldigt bra. Dessutom ingår typ alltid fullt möblemang inkl köksateriraljer, handdukar, linnen mm. Grymt bra att hyra här jämfört med att köpa som jag ser det. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev LTD:

Du verkar inte förstå vad varken du eller jag har skrivit. Du började med att skriva att förhållandet hyra/inköpspris inte stämmer, där håller jag med dig, hyrorna är alldeles för låga och det beror som jag skrev på obalansen i marknaden. 

 

Sen skrev du att Pluddi hade in 7.5% i hyra jämfört med inköpspriset och där skrev jag att du har fel för han får ju bara 3.6.

 

Oavsett så summa summarum så har du rätt i att hyrorna är för låga och priserna för höga, dessutom sett till risken man tar med att köpa så bör man avstå, varför köpa när det är så enkelt att hyra.. 

Jag ser det inte som något dåligt att hyrorna är för låga så där är vi inte överens, jag ser det som något väldigt bra. Dessutom ingår typ alltid fullt möblemang inkl köksateriraljer, handdukar, linnen mm. Grymt bra att hyra här jämfört med att köpa som jag ser det. 

Alla räknar sina kostnader på olika sätt.

Vissa snålar och andra skiter ut pengar.

Jag ligger nog mittemellan.

 

Eftersom jag köpte min lägenhet fullt möblerad så behövde jag bara komplettera med lite småsaker som inte kostade särskilt mycket.

Det var även nybyggt och oanvänt så det fanns inget slitage att åtgärda.

 

Framförallt köpte jag istället för att hyra som en hedge mot den svenska kronan.

När pensionen betalas ut i ruttna SEK och alla utgifter ska betalas i BHT 

så ville jag ha en låg månadskostnad på en av de dyrare kostnaderna, dvs boendet.

 

Nu hade jag tur och köpte när man fick ca 4,2 BHT för en SEK 

men det var ju inget jag hade räknat med.

Så även där blev det en hedge mot en lägre boendekostnad.

 

Men den gyllene regeln kvarstår:

Satsa aldrig mer pengar än du har råd att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev LTD:

 Du började med att skriva att förhållandet hyra/inköpspris inte stämmer, där håller jag med dig, hyrorna är alldeles för låga och det beror som jag skrev på obalansen i marknaden. 

 

Sen skrev du att Pluddi hade in 7.5% i hyra jämfört med inköpspriset och där skrev jag att du har fel för han får ju bara 3.6.

 

Oavsett så summa summarum så har du rätt i att hyrorna är för låga och priserna för höga, dessutom sett till risken man tar med att köpa så bör man avstå, varför köpa när det är så enkelt att hyra.. 

Jag ser det inte som något dåligt att hyrorna är för låga så där är vi inte överens, jag ser det som något väldigt bra. Dessutom ingår typ alltid fullt möblemang inkl köksateriraljer, handdukar, linnen mm. Grymt bra att hyra här jämfört med att köpa som jag ser det. 

Sista kåken jag hyrde på Darkside (Pattaya ) var nog en djäkla tur att jag inte köpte, efter en månad var man ganska trött på alla flugor som kom från en som födde upp stridstuppar precis utanför områdets mur, luktade hönsskit varje dag som vinden låg fel, sen var det grannes skitungar som inte hade en susning om detta med uppfostran, Vad gör man då, jo man flyttar till ett mer passande hus att hyra, har man köpt och får en sån granne så är det inte kul, det kan ändra sig snabbt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bike:

Sista kåken jag hyrde på Darkside (Pattaya ) var nog en djäkla tur att jag inte köpte, efter en månad var man ganska trött på alla flugor som kom från en som födde upp stridstuppar precis utanför områdets mur, luktade hönsskit varje dag som vinden låg fel, sen var det grannes skitungar som inte hade en susning om detta med uppfostran, Vad gör man då, jo man flyttar till ett mer passande hus att hyra, har man köpt och får en sån granne så är det inte kul, det kan ändra sig snabbt. 

Visst.

Tyvärr väljer du inte dina grannar.

De som är bra säljer till ett par dåliga och då är det mindre kul.

 

Men med den inställningen så kan man aldrig köpa något i Sverige heller.

Bara hyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Pluddi:

Visst.

Tyvärr väljer du inte dina grannar.

De som är bra säljer till ett par dåliga och då är det mindre kul.

 

Men med den inställningen så kan man aldrig köpa något i Sverige heller.

Bara hyra.

Om du känner till Thailand så vet du att det är en väsentlig skillnad, i Sverige kan du inte ha en hönsfarm i ett villaområde eller öppna en bilverkstad som granne till restaurang, krävs helt andra tillstånd.. Så i detta har du nog antingen dålig kunskap eller bara inte vill veta. I Thailand kan du heller inte påverka dina grannars förehavanden och verksamheter så som i Sverige 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bike:

Om du känner till Thailand så vet du att det är en väsentlig skillnad, i Sverige kan du inte ha en hönsfarm i ett villaområde eller öppna en bilverkstad som granne till restaurang, krävs helt andra tillstånd.. Så i detta har du nog antingen dålig kunskap eller bara inte vill veta. I Thailand kan du heller inte påverka dina grannars förehavanden och verksamheter så som i Sverige 

En zigenarfamilj med åtta ungar kan jag inte heller påverka.

Oavsett hur mycket jag känner till Thailand eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...