Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

34 minuter sedan, skrev SatanG:

Idag rapporterades 7-800 nya fall

Nu vet jag inte var du får dina siffror ifrån, personligen brukar jag titta på dessa....315 nya fall idag enl regeringen.

901273679_Skarmavbild2021-01-03kl_17_51_40.thumb.png.55e9b497b1a12ed3b021f5389901651a.png

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Nicholas said:

Så fort "vintern" är över försvinner det. 

 

Kommer bli lindrigt i Thailand. 

Mycket lindrigt. 

 

 

 

Ja troligen försvinner den i April/Maj. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Jag känner mig lika "vuxen" som du Baa, även om det troligen skiljer några år till din vuxenfördel i alla fall i ålder räknat. Rätt risigt argument oavsett att komma dragandes med på ett gubbforum, där vi alla har skaffat oss ett hyfsad lång erfarenhet av livet och i viss mån baserar våra åsikter på det.

 

Jag tycker för min del, bland annat på grund av livserfarenhet, men långtifrån enkom det, att dina påståenden om att covid är "skit och pannkaka" är helt fel. Apropå att "förringa dess farlighet" skulle jag tvärtemot säga att du och många andra kraftigt överdriver dess farlighet.  

 

Siffrorna, om vi hade en förmåga att kunna diskutera dem objektivt och utan panik eller rädsla sittande  på varsin axel, talar för mig.

 

Andas ut Baa och prova att se lite objektivt på vad Covid19 egentligen, såsom virus, haft för konsekvenser.

 

Och framförallt, vill du fortsätta hävda dess "farlighet"...vässa argumenten något.....

Du anser dig vuxen, det tror jag absolut du är men att då inte förstå, trots sitationstecken, att det inte är någon pekpinne utan lite lättsammare anspelning på min egen ålder gör mig nästan tveksam.

Att vi har olika uppfattning om covid gör mig ingenting, jag tycker det är skit o pannkaka, men ala boneur, sånt är livet, vi är o tycker olika om mycket, tack o lov.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Nu vet jag inte var du får dina siffror ifrån, personligen brukar jag titta på dessa....315 nya fall idag enl regeringen.

901273679_Skarmavbild2021-01-03kl_17_51_40.thumb.png.55e9b497b1a12ed3b021f5389901651a.png

 

 

Ja det var de officiella siffrorna men i eftermiddag så lades det till 541 i Samut Sakhon, som i dina siffror var 55 (om jag minns rätt). Därför min grovuppskattning på totalt 7-800 fall idag.

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2044883/another-541-virus-cases-found-in-samut-sakhon

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Soengsang said:

Nu vet jag inte var du får dina siffror ifrån, personligen brukar jag titta på dessa....315 nya fall idag enl regeringen.

901273679_Skarmavbild2021-01-03kl_17_51_40.thumb.png.55e9b497b1a12ed3b021f5389901651a.png

 

 

Det kom nya uppgifter om att man "hittat" en stor grupp "gästarbetare" efter den första rapporteringen så siffran om flera hundrs stämmer dessvärre

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Baa:

Det kom nya uppgifter om att man "hittat" en stor grupp "gästarbetare" efter den första rapporteringen så siffran om flera hundrs stämmer dessvärre

Såg det i länken till Bkk post från Sg, lär synas i morgondagens rapportering.

Är ju ändå extremt låga siffror i ett land med 70 milj innevånare, i princip ingenting.

Men gissar att de ligger illa till i vår, kan ju bli rätt mycket ökande dödsfall med tanke på hu mycket obehandlad diabetes, högt blodtryck etc som finns i landet.

Räddningen(förutom värme o sol) är nog att medelåldern är rätt låg(under 77 år) i Thailand, och att covid i princip är helt ofarligt för folk under 40 år.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Soengsang said:

Såg det i länken till Bkk post från Sg, lär synas i morgondagens rapportering.

Är ju ändå extremt låga siffror i ett land med 70 milj innevånare, i princip ingenting.

Men gissar att de ligger illa till i vår, kan ju bli rätt mycket ökande dödsfall med tanke på hu mycket obehandlad diabetes, högt blodtryck etc som finns i landet.

Räddningen(förutom värme o sol) är nog att medelåldern är rätt låg(under 77 år) i Thailand, och att covid i princip är helt ofarligt för folk under 40 år.

Mer konstigt, har en bekant som sitter fast i Laos, där har dom inga restriktioner alls, inte ens rekommenderas munskydd, med det lilla tillägget, ingen kommer in eller ut. Eller jo, ut går det att slingra sig men svårt utan rätt kontakt...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, SatanG said:

Vet inte vad du missförstod i att jag tycker det är mer intressant vad som kommer än vad som var.

Om vi nu antar att våg 2 startat, hur annorlunda tror du den är/utvecklar sig jämfört med ett år sedan?

En annan intressant tanke är varför länder reagerar så oerhört på denna smittan kontra Influensan om vi nu antar att den är så ofarlig. Visserligen ligger väl dödligheten några gånger högre men alltjämt relativt lågt på någon halv procent.

 

Självklart kommer det inte bli många döda/intensivvårdade i Thailand, de använder ju mask 😉

 

/ SatanG

 

Är väl inget konstigt att världen reagerar. Då influensa är en etablerad sjukdom. Med hög flockimmunitet. Medans covid är ny med låg flockimmunitet. Dom som drabbas hårt är naturligtvis högre i antal. Eftersom flera blir smittade, än influensa. Inget konstigt alls. I övrigt är väl dödligheten ganska lika. Om man räknar procentuellt utifrån hur många som smittas. 

Det är ju ett problem för vården, om för många kommer samtidigt. 

Men i övrigt så är ju influensa och covid ganska lika. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Intressantare är väl vad siffran ligger på i höst.

Hur ligger Thailand till vad det gäller respiratorer?

Hörde på radion idag att Thailand var starkt rustade inför kommande utbrott, man hade bl.a. ökat mängden ansiktsmasker och förkläden inom vården, betydligt. Inte ett ljud om respiratorer dock, kanske de tänker operera bort coronaviruset :-)

Idag rapporterades 7-800 nya fall, logiskt sett borde det bli en kraftig ökning nästa vecka.

 

/ SatanG

Sverige ligger på plats 26, Thailand 190 i antal döda per capita.

Om du själv kollar tabellen så kan de se antal registrerade fall osv.

193828926_Namnls.thumb.jpg.5f0faaa3d51309c9d4d504eafb573859.jpg

 

 

https://www.nyteknik.se/samhalle/stor-brist-pa-respiratorer-nu-okar-getinge-sin-produktion-6991212

 

 

 

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, janne_h said:

Är väl inget konstigt att världen reagerar. Då influensa är en etablerad sjukdom. Med hög flockimmunitet. Medans covid är ny med låg flockimmunitet. Dom som drabbas hårt är naturligtvis högre i antal. Eftersom flera blir smittade, än influensa. Inget konstigt alls. I övrigt är väl dödligheten ganska lika. Om man räknar procentuellt utifrån hur många som smittas. 

Det är ju ett problem för vården, om för många kommer samtidigt. 

Men i övrigt så är ju influensa och covid ganska lika. 

Jo jag är med på att det är vården som sätter gränsen för hur många man kan låta smittas men jag tycker många länder har blåst upp det här långt över det rimliga. Själv tror jag det beror delvis på, som du säger vårdkapacitet, men även på att det är många många osäkerhetsfaktorer och följdsjukdomar/tillstånd som ingen/få vet något om än. Gissar att även mutationer, som kan gå åt bägge hållen spelar in. 

 

Det är inte alls likt influensan, iaf om man tänker på följdsjukdomar för överlevande. Många får hjärtfel, kraftigt nedsatt lungförmåga, depressioner, det har ju även talats om hjärnskador alla dessa okänt än så länge om det är permanent eller inte. En influensa ger väl inga större följdverkningar, ja om man nu inte stryker med förstås?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

En annan intressant tanke är varför länder reagerar så oerhört på denna smittan kontra Influensan om vi nu antar att den är så ofarlig.

 

/ SatanG

 

Den frågan har jag ställt mig sen dag 1.

 

Det började väl med bilder från Wuhan där man påstods plocka upp döda från gatan, svetsa igen dörrar för att låsa in covidsmittade och tvångshämta sjuka. Sen kom bilderna från sjukhusen och lite andra utsmugglade rapporter.

 

Sen var mediacirkusen igång med att överträffa varandra. Professorer och självutnämnda experter såg en chans att få sina fem minuter i rampljuset om man bara drog till ordentligt. Politikerna greps av panik och kastade vett och sans överbord, här gällde det att "göra" nåt. Sen har det bara fortsatt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev spooncreek:

Apropå ingenting alls kan vi ändå återigen påminna om att Thailand under året haft totalt 64 döda i Covid19 på en befolkning på 70 miljoner.

Men lägg ner nu. 

Siffrorna stämmer inte för 5 öre varken för smittade eller avlidna. 

Man ger fn i att testa pga att låga siffror ser bra ut och taktiken har ju lyckats, Thailand har ju erhållit hjälte status hos who. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nu vet jag inte var du får dina siffror ifrån, personligen brukar jag titta på dessa....315 nya fall idag enl regeringen.

901273679_Skarmavbild2021-01-03kl_17_51_40.thumb.png.55e9b497b1a12ed3b021f5389901651a.png

 

 

Och du tar dessa siffror för korrekta? 

Ja dom passar ju iofs din propaganda...

Men tom en fiskmås begriper ju att Thailand bara redovisar en bråkdel av alla fall, både smittade och avlidna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev LTD:

Och du tar dessa siffror för korrekta? 

Ja dom passar ju iofs din propaganda...

Men tom en fiskmås begriper ju att Thailand bara redovisar en bråkdel av alla fall, både smittade och avlidna. 

Fan har Biken så många nick, eller finns det så många hysteriska covidtalibaner som går på PK-medias skrämselpropaganda?


Troligen lika korrekta som många andra länders siffror, men det är dem man får hålla sig till.

 

Men att det kanske är 10gr så många smittade visar ju bara hur överdrivet skrämselpropagandan är ang detta smittsamma virus.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då blir man, som jag förutsett, kvar i byn åtminstone månaden ut.

 

1858257371_Screenshot(15).thumb.png.aa734440cb6dff0a5e3396d2b9ea539b.png

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, LTD said:

Men lägg ner nu. 

Siffrorna stämmer inte för 5 öre varken för smittade eller avlidna. 

Man ger fn i att testa pga att låga siffror ser bra ut och taktiken har ju lyckats, Thailand har ju erhållit hjälte status hos who. 

Dålig dag igen?

 

Smittade är säkert mångfalt mer, eftersom de allra flesta som får Covid i Thailand eller annorstädes inte utvecklar några symptom eller har väldigt milda sådana. Inget unikt för Thailand.

 

Döda? Svårt att mörka i någon större utsträckning, ens om de skulle vilja. Jag vill minnas att vi hade den här diskussionen i våras, där ngn medlem påstod att de trillade mer gamla av pinn i hans by av vad som skulle vara corona, men även det motsades av de flesta. Dödligheten totalt i Thailand är heller inte högre än ett vanligt år. 

 

Men låt oss säga för resonemangets skull testa det här med mörkandet av döda med covid19. Säg att det är 10 ggr så många som avlidit än officiellt rapporterat. Det blir mellan 600-700 stycken det, på en befolkning på 70 miljoner under snart ett års tid. Inte mycket att skrika i panik om det heller.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Dålig dag igen?

 

Smittade är säkert mångfalt mer, eftersom de allra flesta som får Covid i Thailand eller annorstädes inte utvecklar några symptom eller har väldigt milda sådana. Inget unikt för Thailand.

 

Döda? Svårt att mörka i någon större utsträckning, ens om de skulle vilja. Jag vill minnas att vi hade den här diskussionen i våras, där ngn medlem påstod att de trillade mer gamla av pinn i hans by av vad som skulle vara corona, men även det motsades av de flesta. Dödligheten totalt i Thailand är heller inte högre än ett vanligt år.

 

Men låt oss säga för resonemangets skull testa det här med mörkandet av döda med covid19. Säg att det är 10 ggr så många som avlidit än officiellt rapporterat. Det blir mellan 600-700 stycken det, på en befolkning på 70 miljoner under snart ett års tid. Inte mycket att skrika i panik om det heller.

Svårt att mörka antalet avlidna? 

Ja eller hur, bara att ge fn i att testa om dom hade covid, jättesvårt..

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Soengsang:

Fan har Biken så många nick, eller finns det så många hysteriska covidtalibaner som går på PK-medias skrämselpropaganda?


Troligen lika korrekta som många andra länders siffror, men det är dem man får hålla sig till.

 

Men att det kanske är 10gr så många smittade visar ju bara hur överdrivet skrämselpropagandan är ang detta smittsamma virus.

Vilket lands siffror är korrekta? 

Inbillar du dig att mörkertal i % är lika i alla länder så att statistiken på det sättet blir jämförbar eller hur tänker du? 

Tänker inte alls verkar det mer som.. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Aftonbladet som jag läser på nätet ibland hade i morse en stor rubrik om hur 70 miljoners landet var smittat och nedstängt, nu är den braskan borta!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Svårt att mörka antalet avlidna? 

Ja eller hur, bara att ge fn i att testa om dom hade covid, jättesvårt..

Javisst, låt bli att testa. Gamla dör av ålder inte Covid. 60 eller 600, dey kvittar. Det är försumbart på en befolkning om 70 miljoner och med fler trafikdöda på en helg än vad Covid potentiellt kan ha dödat på ett år. 

 

Dödligheten på helåret kan visa om 2020 stod ut på något sett eller ej. Detta gäller likaväl i Thailand som i Sverige. 

 

Covidhysterin är en mediaprodukt i väst och ett maktmedel mot studenterna i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Vilket lands siffror är korrekta? 

Tror du nått är det?

Eftersom att de flesta smittade är asymtomatiska så har inget land rätta siffror.

Det vi ser nu är fruktansvärt överdrivet, många bla du verkar tro att det är en fruktansvärt farlig o dödlig sjukdom.

Visst vissa har otur, det är dem som exponeras i media för att sälja, och ja det är tydligen väldigt smittsamt.

Vården idag är överbelastad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Aftonbladet som jag läser på nätet ibland hade i morse en stor rubrik om hur 70 miljoners landet var smittat och nedstängt, nu är den braskan borta!

 

Jag påpekade de grova felen som det fanns i den artikeln sen åkte den ner i rappet - får se om den dyker upp igen när de faktakollat saken...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Svårt att mörka antalet avlidna? 

Ja eller hur, bara att ge fn i att testa om dom hade covid, jättesvårt..

En avliden är väl avliden oavsett om personen hade covid eller inte?

 

Ifall nu de officiella siffrorna inte stämmer, vilka siffror är då korrekta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev MaiChai:

En avliden är väl avliden oavsett om personen hade covid eller inte?

 

Ifall nu de officiella siffrorna inte stämmer, vilka siffror är då korrekta?

Är betydligt fler som avlidit pga covid i Thailand än siffrorna säger och det existerar inga korrekta siffror överhuvudtaget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...