Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev LTD:

Jag bryr mig inte ett dugg om statistiken men du tjatar ju om den varje dag. 

Du påstår att många unga blir allvarligt sjuka.  Vad baserar du det på om inte statistik?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev LTD:

Citerat Esspe, inte dig.. 

Hmm......och jag citerade dig....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Du påstår att många unga blir allvarligt sjuka.  Vad baserar du det på om inte statistik?

Bla nyheter och vittnesmål som beskriver dessa fall i detalj, har en vän i Sverige som tillhör en av dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

Bla nyheter och vittnesmål som beskriver dessa fall i detalj, har en vän i Sverige som tillhör en av dom. 

Och på det baserar du alltså ditt påstående att många unga blir allvarligt sjuka. Är det då inte mera relevant att titta på statistik över IVA och döda med covid? Nä just det, då stämmer ju inte ditt påstående. Faktaresistensen lever även 2021.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med covid är ju att ingen vet hur sjuk hen kommer att bli, det skiljer sig betydligt mer än vid influensa. Att säga att bara för att jag och min familj inte blev så sjuka så är det inte så farligt är, ja inte jättesmart.. 

Tror inte att dem som ex min vän som blev rejält sjuk i 3 mån håller med.

 

Inte ens forskarna är ju överens så hur en vanlig Svensson kan inbilla sig att han vet bättre får mig att klia mig i huvet lite. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Och på det baserar du alltså ditt påstående att många unga blir allvarligt sjuka. Är det då inte mera relevant att titta på statistik över IVA och döda med covid? Nä just det, då stämmer ju inte ditt påstående. Faktaresistensen lever även 2021.

Sand i ögat? 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Problemet med covid är ju att ingen vet hur sjuk hen kommer att bli, det skiljer sig betydligt mer än vid influensa.

För dem under 40 år så vet man det ganska bra, ungefär lika många som vid en influensa blir allvarligt sjuka, men helt klart värre för äldre.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Sand i ögat? 

Bättre än en hel bjälke.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Problemet med covid är ju att ingen vet hur sjuk hen kommer att bli, det skiljer sig betydligt mer än vid influensa. Att säga att bara för att jag och min familj inte blev så sjuka så är det inte så farligt är, ja inte jättesmart.. 

Tror inte att dem som ex min vän som blev rejält sjuk i 3 mån håller med.

 

Inte ens forskarna är ju överens så hur en vanlig Svensson kan inbilla sig att han vet bättre får mig att klia mig i huvet lite. 

Är det smartare att säga att många unga blir allvarligt sjuka för att man har EN kompis som blev det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsonen som är 27 idrottande, muskulös kille, fick covid i augusti. Blev till slut så dålig att han inte klarade av att gå mer än en meter utan arr ramla ihop. Var inlagd i respirator 10 dagar innan han klarade av att andas själv. Nu, 4 månader senare har han ännu inte mer än ca. 85% av sin normala lungkapacitet, och läkaren vågar sig inte ens på en gissning om det kommer ått bli bättre. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Varför skulle man belasta vården om man inte har behov av det? För att bli en siffra i statistiken.

 

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Antalet smittade är ju ointressant. Bara du och media som bryr er om det.

Med felaktig statistik så kan ansvariga planera/utföra fel åtgärder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Är det smartare att säga att många unga blir allvarligt sjuka för att man har EN kompis som blev det?

Vi säger att du har rätt. 

Känns det bra nu? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Brorsonen som är 27 idrottande, muskulös kille, fick covid i augusti. Blev till slut så dålig att han inte klarade av att gå mer än en meter utan arr ramla ihop. Var inlagd i respirator 10 dagar innan han klarade av att andas själv. Nu, 4 månader senare har han ännu inte mer än ca. 85% av sin normala lungkapacitet, och läkaren vågar sig inte ens på en gissning om det kommer ått bli bättre. 

Han är tyvärr långt ifrån ensam om det här men det går inte in hos en del. 

 

Dom kan ju testa att googla på långtidscovid som nu är ett begrepp inom sjukvården. 

 

För övrigt samma gubbar som i somras sa att en andra corona våg var helt befängt, det skulle inte inträffa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev LTD:

För övrigt samma gubbar som i somras sa att en andra corona våg var helt befängt, det skulle inte inträffa. 

Har någon skrivit så på MPR menar du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har någon skrivit så på MPR menar du?

Har för mig att jag skrev något om att det är samma våg. Kanske det han menar?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu? Brukar en "vanlig" influensa vara lika ihärdig och komma i vågor?

Kan tänka mig att det finns ganska många som haft ett rent helvete när dom vet med sig att dom tillhör någon form av riskgrupp och räds smittan,  oavsett ålder. 

Oss "vuxna" som sett liemannen i ansiktet tidigare är det nog inte lika påfrestande för även om det inte är speciellt trevligt och inte får nonchaleras. 

Covid är skit o pannkaka,  förringa inte dess farlighet bara för ni klarat er,  alla inser nog risken att bli smittobärare och agerar utefter det men ibland händer det otänkbara ändå, se inte ner på de som tycker annorlunda för ingen vet hur just du eller dom responderar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Baa said:

Hur är det nu? Brukar en "vanlig" influensa vara lika ihärdig och komma i vågor?

Kan tänka mig att det finns ganska många som haft ett rent helvete när dom vet med sig att dom tillhör någon form av riskgrupp och räds smittan,  oavsett ålder. 

Oss "vuxna" som sett liemannen i ansiktet tidigare är det nog inte lika påfrestande för även om det inte är speciellt trevligt och inte får nonchaleras. 

Covid är skit o pannkaka,  förringa inte dess farlighet bara för ni klarat er,  alla inser nog risken att bli smittobärare och agerar utefter det men ibland händer det otänkbara ändå, se inte ner på de som tycker annorlunda för ingen vet hur just du eller dom responderar.

Jag känner mig lika "vuxen" som du Baa, även om det troligen skiljer några år till din vuxenfördel i alla fall i ålder räknat. Rätt risigt argument oavsett att komma dragandes med på ett gubbforum, där vi alla har skaffat oss ett hyfsad lång erfarenhet av livet och i viss mån baserar våra åsikter på det.

 

Jag tycker för min del, bland annat på grund av livserfarenhet, men långtifrån enkom det, att dina påståenden om att covid är "skit och pannkaka" är helt fel. Apropå att "förringa dess farlighet" skulle jag tvärtemot säga att du och många andra kraftigt överdriver dess farlighet.  

 

Siffrorna, om vi hade en förmåga att kunna diskutera dem objektivt och utan panik eller rädsla sittande  på varsin axel, talar för mig.

 

Andas ut Baa och prova att se lite objektivt på vad Covid19 egentligen, såsom virus, haft för konsekvenser.

 

Och framförallt, vill du fortsätta hävda dess "farlighet"...vässa argumenten något.....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå ingenting alls kan vi ändå återigen påminna om att Thailand under året haft totalt 64 döda i Covid19 på en befolkning på 70 miljoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, spooncreek said:

Apropå ingenting alls kan vi ändå återigen påminna om att Thailand under året haft totalt 64 döda i Covid19 på en befolkning på 70 miljoner.

Intressantare är väl vad siffran ligger på i höst.

Hur ligger Thailand till vad det gäller respiratorer?

Hörde på radion idag att Thailand var starkt rustade inför kommande utbrott, man hade bl.a. ökat mängden ansiktsmasker och förkläden inom vården, betydligt. Inte ett ljud om respiratorer dock, kanske de tänker operera bort coronaviruset :-)

Idag rapporterades 7-800 nya fall, logiskt sett borde det bli en kraftig ökning nästa vecka.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, SatanG said:

Intressantare är väl vad siffran ligger på i höst.

Hur ligger Thailand till vad det gäller respiratorer?

Hörde på radion idag att Thailand var starkt rustade inför kommande utbrott, man hade bl.a. ökat mängden ansiktsmasker och förkläden inom vården, betydligt. Inte ett ljud om respiratorer dock, kanske de tänker operera bort coronaviruset :-)

Idag rapporterades 7-800 nya fall, logiskt sett borde det bli en kraftig ökning nästa vecka.

 

/ SatanG

Du tror seriöst att Thailand kommer att ha ett högt antal döda och många intensivvårdade från nu till i höst, eller missförstår jag dig återigen?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, SatanG said:

Intressantare är väl vad siffran ligger på i höst.

Hur ligger Thailand till vad det gäller respiratorer?

Hörde på radion idag att Thailand var starkt rustade inför kommande utbrott, man hade bl.a. ökat mängden ansiktsmasker och förkläden inom vården, betydligt. Inte ett ljud om respiratorer dock, kanske de tänker operera bort coronaviruset :-)

Idag rapporterades 7-800 nya fall, logiskt sett borde det bli en kraftig ökning nästa vecka.

 

/ SatanG

Så fort "vintern" är över försvinner det. 

 

Kommer bli lindrigt i Thailand. 

Mycket lindrigt. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, spooncreek said:

Du tror seriöst att Thailand kommer att ha ett högt antal döda och många intensivvårdade från nu till i höst, eller missförstår jag dig återigen?

Vet inte vad du missförstod i att jag tycker det är mer intressant vad som kommer än vad som var.

Om vi nu antar att våg 2 startat, hur annorlunda tror du den är/utvecklar sig jämfört med ett år sedan?

En annan intressant tanke är varför länder reagerar så oerhört på denna smittan kontra Influensan om vi nu antar att den är så ofarlig. Visserligen ligger väl dödligheten några gånger högre men alltjämt relativt lågt på någon halv procent.

 

Självklart kommer det inte bli många döda/intensivvårdade i Thailand, de använder ju mask 😉

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...