Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

34 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag är väl medveten om att min åsikt om corona är i minoritet och av många betraktas som något extrem. Men återigen: Jag tycker inte det finns någon tillförlitligt empiri hittills som tyder på att restriktioner som handlar om att begränsa människors frihet funkar särskilt väl. Dessutom tycker fortsatt i grunden att covid-19 inte är en tillräckligt allvarlig sjukdom  för att motivera några restriktioner. 

 

Jag tror inte jag kan vara så mycket tydligare än så om var jag står avseende covid-19 som sjukdom, och de restriktioner som är relativt lika världen över.

Thailands har haft restriktioner (t ex utegångsförbud) som de nu har lättat på, men har fortfarande, i princip, stängda gränser.

Det finns ingen utbredd smitta här och jag känner det tämligen riskfritt att röra mig ute bland folk.

Skulle gränsen öppnas, så är risken stor att vi får in smittan och jag skulle löpa betydligt större risk att bli smittad och sannolikt dö.

Det skulle vara korkat av mig om jag höll med dig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det är en stor belastning nu på IVA. 

 

Vi kan givetvis neka all vård till covid sjuka, men då upphör vi ju att vara ett civiliserat samhälle. 

 

Jag förstår inte riktigt vart du tänkte landa med full frihet. 

 

Sedan kan jag hålla med både dig och Tegnell att spridningen är svår att bromsa, dels för att vi har full spridning i dagis, skolor och även i hemmen (Tegnells ord) , så redan där får man ju en rejäl dos smittade, och inte ens lärare föreslås väl ha munskydd mig veterligen. 

 

Denna begränsning till 8 personer lät ju Tegnell idag förstå att det var inte hans idé. 

Han är mera lagd åt hållet "avstånd", tror faktiskt aldrig jag hört någon annan formel än det från honom. 

 

Rapport från helgen:

Bauhaus knökfullt (trots Peter Stormare i högtalarna) 

Ikea knökfullt. 

Återvinning knökfullt, men utomhus. 

Ica knökfullt. 

 

Svårt läge. 

Svårare än tidigare. 

Djäkla  idi*t... de som förespråkar full frihet. Fö. Märkligt att svetsarn nu tar egna beslut,

Pajas Tegnell sidsteppad och börjar väl snart gråta. 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

En bättre värld tack vare Corona?

World Economic Forum i Davos har som åtagande att förbättra världens tillstånd. Nästa års möte lyder under mottot: ”The Great Reset” - ”Den stora nystarten”. Vad innebär det för oss alla?

 

www.kla.tv/17202

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mörka sidan av WHO-chefen

Enligt den grävande journalisten John Martins research är WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus förflutna kontroversiell. Få reda på mer här

 

www.kla.tv/17026

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Krille said:

Ja det är ju en ganska extrem åsikt. All empiri visar att spridning sker mellan människor och har i alla länder visat att sjukvården inte klarar av den höga belastning okontrollerad spridning medför. D v s alla som behöver sjukvård drabbas hårt. 

 

Sen är vi nog helt överens om att empiri visar att människor är för korkade/egoistiska för att restriktioner ska fungera 😉

 

/Krille

 

 

Nej, vi är inte överens i denna fråga Krille, även om vi är det i mycket annat som diskuteras här på forumet.  Min åsikt om restriktioner bygger inte alls på något antagande om att människor är för korkade för att förstå. Jag har skrivit det några ggr nu...

 

Okontrollerad spridning och hög belastning?  Titta på siffrorna nedan och kom sedan med lite bra argument om detta. Kommentera också gärna den totala dödligheten för de som intensivvårdas.

 

 

image.png.2d808e641110904081491e154669abb0.png

 

59059280_andelenverlevande.PNG.51d9f237b3364237fc761d0a12a0006b.PNG

 

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

WHO och big pharma tolererar förutom vacciner inga andra läkemedel

I Frankrike, Indien och USA används läkemedlet hydroxiklorokin (HCQ), som egentligen är ett läkemedel mot malaria, framgångsrikt mot coronaviruset. Men Världshälsoorganisationen WHO vill inte främja användandet av HCQ. Varför då egentligen?

 

www.kla.tv/17162

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Forumet handlar om Thailand. Spooncreek är ju åtminstone där, till skillnad från dig

Men skriver och gnäller på Sverige, Jag gnäller inte på Thailand, kanske nån gång

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

En bättre värld tack vare Corona?

World Economic Forum i Davos har som åtagande att förbättra världens tillstånd. Nästa års möte lyder under mottot: ”The Great Reset” - ”Den stora nystarten”. Vad innebär det för oss alla?

 

www.kla.tv/17202

Fråga Greta och hennes polare  Soros vad de har för agenda :angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nej, vi är inte överens i denna fråga Krille, även om vi är det i mycket annat som diskuteras här på forumet.  Min åsikt om restriktioner bygger inte alls på något antagande om att människor är för korkade för att förstå. Jag har skrivit det några ggr nu...

 

Okontrollerad spridning och hög belastning?  Titta på siffrorna nedan och kom sedan med lite bra argument om detta. Kommentera också gärna den totala dödligheten för de som intensivvårdas.

 

 

image.png.2d808e641110904081491e154669abb0.png

 

59059280_andelenverlevande.PNG.51d9f237b3364237fc761d0a12a0006b.PNG

 

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja vi verkar ha helt olika åsikter i frågan 🙂

 

Ovanstående siffror har vi ju tack vare de restriktioner som funnits under lång tid. Tack vare restriktionerna har vi heller ingen okontrollerad spridning. Restriktionerna har också säkerställt att vi har IVA-vård för att så många som möjligt ska överleva d v s att vi har en relativt låg dödlighet. Så jag ser ovanstående som ett bevis för att restriktionerna ändå ger en positiv effekt. 

 

Visa mig gärna de empiriska beviset för att länder helt utan restriktioner har "bättre siffror"? 

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Boa52:

Men skriver och gnäller på Sverige, Jag gnäller inte på Thailand, kanske nån gång

Jag tror till och med att du har yttrat dig om Trump och dessutom har en åsikt även om du aldrig har varit i USA och knappt kan engelska. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag tror till och med att du har yttrat dig om Trump och dessutom har en åsikt även om du aldrig har varit i USA och knappt kan engelska. 

Ja jag har yttrat mej om trump men han bor eller verkar väl inte i Thailand. klarar mej 

i att prata Engelska lite svårare att skriva. Kan du skriva teknisk engelska kan du hjälpa

mej beställa några saker därifrån

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att jag får sälla mig till gruppen idi*ter nu när jag faktiskt förespråkar full frihet. Det är farligt att leva man kan dö. Lite talade för hela Coronahysterin kan jag tycka. Personligen förstår jag inte hur man kan vara så sugen på nedstängning  och hårda restriktioner. Någon våt apokalyps dröm kanske. ;)

 

Egentligen borde man väl totalförbjuda rökning, alkohol bilar med mera. Av dessa 3 onda ting lär det väl dö massor av människor året om oavsett om det råder pandemi eller inte.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
59 minuter sedan, skrev Boa52:

Ja jag har yttrat mej om trump men han bor eller verkar väl inte i Thailand. klarar mej 

i att prata Engelska lite svårare att skriva. Kan du skriva teknisk engelska kan du hjälpa

mej beställa några saker därifrån

Beställa varifrån och vad. 
Teknisk engelska är väldigt brett, men på jobbet klarar jag mig ok även om språkgeni är

det sista jag bör titulera mig som. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag antar att jag får sälla mig till gruppen idi*ter nu när jag faktiskt förespråkar full frihet. Det är farligt att leva man kan dö. Lite talade för hela Coronahysterin kan jag tycka. Personligen förstår jag inte hur man kan vara så sugen på nedstängning  och hårda restriktioner. Någon våt apokalyps dröm kanske. ;)

 

Egentligen borde man väl totalförbjuda rökning, alkohol bilar med mera. Av dessa 3 onda ting lär det väl dö massor av människor året om oavsett om det råder pandemi eller inte.

Som infödd norrlänning så är jag van att hålla avstånd. 
Det är inte direkt så att jag går igång på köbildning och trängsel. 
Även i Stockholm och t.o.m Bangkok brukar jag klara mig från sådant. 
 

Detta gör att jag nästan lever som vanligt. Frun sätter däremot begränsningar och helt plötsligt gillar hon alkohol. 
 

Rejvpartyn undgick jag både före och under Covid. Jag lär undvika rejvpartyn även efter covid. 
 

Vill jag gå till Coop och handla så gör jag det och vill jag dra till Elgiganten så går jag dit. 
Är det köer och trängsel så undgår jag dock bägge ställena. 
Jag kollar inte köer och trängsel helt enkelt och tycker att allt fungerar utmärkt när folk stannar hemma. 
 

Så, jag har härmed vänt i frågan. 
Håll er hemma....åtminstone när jag är ute. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Egentligen borde man väl totalförbjuda rökning, alkohol bilar med mera. Av dessa 3 onda ting lär det väl dö massor av människor året om oavsett om det råder pandemi eller inte.

Alla dom 3 onda tingen du nämnder är ju frivilliga. DET ÄR INTE VIRUSET, utan det utvecklas till stor del beroende på hur vi människor agerar mot varandra och där tycker jag Sverige har haft ett stort tålamod så här långt gentemot andra länder, men med  facit i hand så kanske det är dags att prova en ny strategi - för åtminstone  en kortare period och se hur utvecklingen påverkas.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Derivata ligger still (andra derivatan ökar inte) 

 

Således kommer den vika snart. 

 

Oklart om vi kommer ner på andra sidan puckeln (negativ derivata) innan våren, men jag tror det. 

 

Siffror från usa, men jag ser ingen skillnad vad gäller kurvan contra Sverige. 

 

 

Screenshot_20201116-210712_Chrome.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Alla dom 3 onda tingen du nämnder är ju frivilliga. DET ÄR INTE VIRUSET, utan det utvecklas till stor del beroende på hur vi människor agerar mot varandra och där tycker jag Sverige har haft ett stort tålamod så här långt gentemot andra länder, men med  facit i hand så kanske det är dags att prova en ny strategi - för åtminstone  en kortare period och se hur utvecklingen påverkas.

 

 

 

 

 

Med alkohol och rökning är det väl så till stor del även om det finns en del alkoholverkade som pga. sin berusning tar död på andra. Bilar är det dock svårt att undvika om man vill kunna röra sig i samhället eller runt om i världen i huvud taget.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Ja jag har yttrat mej om trump men han bor eller verkar väl inte i Thailand. klarar mej 

i att prata Engelska lite svårare att skriva. Kan du skriva teknisk engelska kan du hjälpa

mej beställa några saker därifrån

Var väl bara en vecka sen du en lördag upplyste om att du var ingenjör, då läser man den Engelska som hör till  det aktuella området. Skämt åsido, skall du ha inom fordon, MC Bil el dyl ? Jag köper allt från UK till mina MC  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Med alkohol och rökning är det väl så till stor del även om det finns en del alkoholverkade som pga. sin berusning tar död på andra. Bilar är det dock svårt att undvika om man vill kunna röra sig i samhället eller runt om i världen i huvud taget.  

Självklart är det så. Utan bilar stannar samhället. Likaså utan alkohol och tobak, så jag förespråkar inte något total förbud, utan tillfälliga åtgärder som kan stoppa det som står utan för vår normala kontroll just nu. Att ha full frihet tror jag dock är fel väg att gå då det inte fungerade så bra första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att se att sprickan mellan Tegnell och politikerna börjar bli avgrundslik. 

 

Han surade som en barnunge när SR ringde upp honom i efterhand och hävdade en rad märkliga saker, slingrade sig som en ål om sina tidigare fiasko prognoser samt förringade dagens åtgärder, avslutade med att biografer föll under en annan juridisktion. 

 

Sedan 2 timmar senare, dags för aktuellt, någon politiker hade inte undgått att höra AT i radion och upprepade i falsett att biografer minsann ingalunda kom undan. 

 

This is not the beginning of the end, this is the end. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sedan 2 timmar senare, dags för aktuellt, någon politiker hade inte undgått att höra AT i radion och upprepade i falsett att biografer minsann ingalunda kom undan.

Är du medveten att det finns nåt som heter SVT Play där man hur lätt som helst kan gå in och kolla reprisen på Aktuellt och inte överraskande upptäcka att du inte håller dig till sanningen i det du påstår. https://www.svtplay.se/video/28047778/aktuellt/aktuellt-16-nov-20-00-1

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Forumet handlar om Thailand eller har jag fel, bo i Thailand och ha såna åsikter om

Sverige, HUVA. Helt klart vet inte jag allt om Thailand men jag gnäller inte som du

gör om Sverige men du bor inte här eller hur

Ärligt, på vilket sätt skulle du ha bättre insikt i vad som sker i Sverige?

Du bor väl i Tavelsjö?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Är du medveten att det finns nåt som heter SVT Play där man hur lätt som helst kan gå in och kolla reprisen på Aktuellt och inte överraskande upptäcka att du inte håller dig till sanningen i det du påstår. https://www.svtplay.se/video/28047778/aktuellt/aktuellt-16-nov-20-00-1

Här kan man också se hur SVT´s stjärnreporter blir förnedrad i direktsändning av en smart fransk ambassadör som inte har någon munkavel på sig. Förklarar mycket om SVT´s trovärdighet. Se 4:25 och framåt i videon.

https://www.svtplay.se/video/27986587/agenda/agenda-25-okt-20-15?start=auto

 

Sorry för OT, men att hänvisa till SVT som källa kan bli väldigt fel ibland.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Boa52 said:

Forumet handlar om Thailand eller har jag fel, bo i Thailand och ha såna åsikter om

Sverige, HUVA. Helt klart vet inte jag allt om Thailand men jag gnäller inte som du

gör om Sverige men du bor inte här eller hur

Du gör väl inget annat än å gnäller... 😀

Självklart måste väl även vi som bor i Thailand. Kunna ha åsikter om Sverige. Precis som alla som nu är i Sverige, har åsikter om Thailand. I mitt fall har jag ju både familj och företag i Sverige. Som i högsta grad påverkas av vad som beslutas i Sverige. Jag åker dessutom till Sverige om 2 veckor. 

Hade det inte varit för att jag behöver göra en massa saker i Sverige. Samt att jag vill träffa mina barn till i Jul. Så hade det nog varit så att att vi varit kvar i Thailand. Tills det hela blåst över. 

Känns dessutom lite olustigt. Då jag inte vet när vi kan åka tillbaka till Thailand. Då jag av flera skäl inte vill sitta i karantän. 

Jag håller med Spooncreek om att restriktionerna knappast är nånting av karaktär att lösa problemet. 

Man har hela våren och sommaren, haft ett tak på 50 personer. Och nu 8. Varför just 8?

Åthärderna verkar inte logiska faktiskt. Då det nog inte kommer att göra någon skillnad ändå. Vore väl isåfall bättre att införa regionala restriktioner. Då corona nu bevisligen, slår hårdast i dom regioner, som tidigare var förskonade från corona. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...