Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Jive:

Enligt Aftonbladet idag, så har Sverige tagit sig in på en niondeplats och stadigt stigande och detta trots att vi har en så handlingskraftig regering som satte in åtgärder i tid, samt en så kompetent rådgivare som Tegnell. Då förstår man hur svårt det är att få bukt med influensan. 😉

Är du säker på att ni pratar om samma sak (döda per capita)? Det är ju ganska stor skillnad på era siffror.

Och när jag kollar på Worldometers kan jag inte se annat än att Sverige ligger runt 22a plats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Har du nån källa till dina siffror? Lite närmare än ordet Aftonbladet?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, spooncreek said:

Belgien, Storbritannien, Frankrike, USA, Spanien och Italien finns bland de 21 länder som har mer döda per capita än Sverige, och som också haft hårdare lockdowns.

Finns ju en faktor till, dessa är betydligt mer tätbefolkade och mångkulturella än Sverige, men även där är spridningen stor just i dessa områden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Jive:

Lock down eller inte.

Thailand har i princip haft lock down med stängda gränser och t o m utegångsförbud och har haft relativt liten smittspridning med få dödsfall.

Sverige har haft öppna gränser och ett öppet samhälle utan alltför hårda restriktioner och ligger på femte plats I världstatistiken betr smittade och döda pr capita. Kan man dra några slutsatser utifrån dessa två exempel?

England är inne på sin tredje lockdown med mask. Kan man dra nån slutsats av det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev John Khonken:

Läs och begrunda artikeln i expressen idag. Det finns alltid två sidor av samma mynt. Vad framhåller artikeln tycker ni

 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/effekten-av-vaccinet-antalet-inlagda-over-60-ar-stortdyker/

Att man stryker med av vaccinet istället men slipper bli sjuk innan. Bra för sjukvården.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev frogfish:

Är du säker på att ni pratar om samma sak (döda per capita)? Det är ju ganska stor skillnad på era siffror.

Och när jag kollar på Worldometers kan jag inte se annat än att Sverige ligger runt 22a plats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Har du nån källa till dina siffror? Lite närmare än ordet Aftonbladet?

Det var en artikel i gårdagens Aftonbladet, det borde väl räcka som källa. Sverige har klättrat snabbt på listan, så det förklarar kanske skillnaderna i siffror beroende på från vilken tidpunkt siffrorna redovisas. Dessa listor är inte statiska.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev frogfish:

Är du säker på att ni pratar om samma sak (döda per capita)? Det är ju ganska stor skillnad på era siffror.

Och när jag kollar på Worldometers kan jag inte se annat än att Sverige ligger runt 22a plats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Har du nån källa till dina siffror? Lite närmare än ordet Aftonbladet?

 

24 minuter sedan, skrev Jive:

Det var en artikel i gårdagens Aftonbladet, det borde väl räcka som källa. Sverige har klättrat snabbt på listan, så det förklarar kanske skillnaderna i siffror beroende på från vilken tidpunkt siffrorna redovisas. Dessa listor är inte statiska.

Aftonbladet skrev inte nionde plats i Europa/ EU?

 

Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:

 

Aftonbladet skrev inte nionde plats i Europa?

 

Enis

Så var det kanske, kommer inte ihåg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Det var en artikel i gårdagens Aftonbladet, det borde väl räcka som källa. Sverige har klättrat snabbt på listan, så det förklarar kanske skillnaderna i siffror beroende på från vilken tidpunkt siffrorna redovisas. Dessa listor är inte statiska.

Iom att dina siffror avviker så pass mkt från de officiella som andra brukar hänvisa till, så undrade jag var du fått dina siffor från. Jag tyckte ordet Aftonbladet var lite vagt, men det är som det är. Men länka gärna till artikeln, så kanske det klarnar.

 

Sverige har aldrig legat nummer 9 i en sån här lista, därav min undran.

 

Sen skriver du att Sverige klättrat snabbt på denna lista, hur menar du då (och vilken lista är det du hänvisar till)? Senaste månaderna har Sverige legat runt 20-25 plats. När skulle Sverige varit topp 10 i denna lista?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Iom att dina siffror avviker så pass mkt från de officiella som andra brukar hänvisa till, så undrade jag var du fått dina siffor från. Jag tyckte ordet Aftonbladet var lite vagt, men det är som det är. Men länka gärna till artikeln, så kanske det klarnar.

 

Sverige har aldrig legat nummer 9 i en sån här lista, därav min undran.

 

Sen skriver du att Sverige klättrat snabbt på denna lista, hur menar du då (och vilken lista är det du hänvisar till)? Senaste månaderna har Sverige legat runt 20-25 plats. När skulle Sverige varit topp 10 i denna lista?

Allt jag skriver läste jag i den där förbannade artikeln i Aftonbladet, som jag inte hittar längre. 

Men oavsett vilken plats som Sverige ligger på, så är det illa nog som det är och vad man kan undra över är varför Thailand skiljer sig så markant från Sverige. Är det bara en slump?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Jive:

Allt jag skriver läste jag i den där förbannade artikeln i Aftonbladet, som jag inte hittar längre. 

Men oavsett vilken plats som Sverige ligger på, så är det illa nog som det är och vad man kan undra över är varför Thailand skiljer sig så markant från Sverige. Är det bara en slump?

Det spelar säkert in, men som andra skrivit tidigare tror jag det är en ganska komplex fråga som inte kan svaras på med ett ja/nej. Men på din fråga om det BARA är en slump, så tror jag inte det. Inte bara.

 

Synd att du inte kunde visa källa på ditt påstående att Sverige låg på 9'e plats i världen på dödslistan per capita, då blir det svårt att bemöta det påståendet.

Men jag tar nog det med en nypa salt och litar fortsatt på Worldometers före Aftonbladet (utan källa).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så visar det sig ännu en gång att IVA-vården klarat sig utan att gå under trots ständiga larmrapporter. Antalet inlagda sjunker stadigt och det har inte ens varit i närheten av överbeläggning. En svensk lär ha vårdats i Danmark men varför vet jag inte, kanske insjuknat i Köpenhamn?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Det spelar säkert in, men som andra skrivit tidigare tror jag det är en ganska komplex fråga som inte kan svaras på med ett ja/nej. Men på din fråga om det BARA är en slump, så tror jag inte det. Inte bara.

 

Synd att du inte kunde visa källa på ditt påstående att Sverige låg på 9'e plats i världen på dödslistan per capita, då blir det svårt att bemöta det påståendet.

Men jag tar nog det med en nypa salt och litar fortsatt på Worldometers före Aftonbladet (utan källa).

Såhär har jag uppfattat det:

I Thailand har regeringen fattat resoluta beslut och infört regler och åtgärder för att begränsa smittspridningen 

 

I Sverige har den tafatta regeringen överlåtit ansvaret till folket att besluta och avgöra vilket beteende och vilka åtgärder som är bäst för att begränsa smittan...och det har väl funkat sådär.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jive:

Såhär har jag uppfattat det:

I Thailand har regeringen fattat resoluta beslut och infört regler och åtgärder för att begränsa smittspridningen 

 

I Sverige har den tafatta regeringen överlåtit ansvaret till folket att besluta och avgöra vilket beteende och vilka åtgärder som är bäst för att begränsa smittan...och det har väl funkat sådär.

Det tycker jag är att förenkla det hela.

 

OM det bara handlade om att begränsa coronasmittan, då ska man göra som kineserna och svetsa in folk i sina hem. Det funkar.

Jag anser dock att man måste ta hänsyn till ca en miljard andra saker som påverkas om man låser in folk och stänger ner deras liv. De kanske inte blir smittade i corona, men deras liv förstörs på andra sätt avseende jobb, psykisk hälsa etc. Det är en balansgång som alla länder syssla med just nu, och många gör olika.

 

Så Thailand kanske har gjort starkare åtgärder (än Sverige) för att begränsa smittan, men i andra länder finns andra hänsyn att ta än BARA coronasmittan. Den där j*kla skogen är ibland inte lätt att se för alla träd.

 

Så jag tycker inte det är så enkelt som du vill påskina. Jag (och miljarder andra) har planer på att leva kanske 50 år till, och då vill jag att det finns en värld att återgå till när vi fått bukt med coronamonstret. Men jag förstår att de som snart är vid vägs ände ser till sig själv först, det är mänskligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Det tycker jag är att förenkla det hela.

 

OM det bara handlade om att begränsa coronasmittan, då ska man göra som kineserna och svetsa in folk i sina hem. Det funkar.

Jag anser dock att man måste ta hänsyn till ca en miljard andra saker som påverkas om man låser in folk och stänger ner deras liv. De kanske inte blir smittade i corona, men deras liv förstörs på andra sätt avseende jobb, psykisk hälsa etc. Det är en balansgång som alla länder syssla med just nu, och många gör olika.

 

Så Thailand kanske har gjort starkare åtgärder (än Sverige) för att begränsa smittan, men i andra länder finns andra hänsyn att ta än BARA coronasmittan. Den där j*kla skogen är ibland inte lätt att se för alla träd.

 

Så jag tycker inte det är så enkelt som du vill påskina. Jag (och miljarder andra) har planer på att leva kanske 50 år till, och då vill jag att det finns en värld att återgå till när vi fått bukt med coronamonstret. Men jag förstår att de som snart är vid vägs ände ser till sig själv först, det är mänskligt.

Nä, det är verkligen inte enkelt, snarare väldigt komplicerat när ekonomi och samhällsfunktioner kommer in bilden.

I Thailand har självmorden ökat under coronatiden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minutes ago, Jive said:

Nä, det är verkligen inte enkelt, snarare väldigt komplicerat när ekonomi och samhällsfunktioner kommer in bilden.

I Thailand har självmorden ökat under coronatiden.

Logiken bakom alla lockdowns kan vid en första anblick tyckas enkel att förstå. Minska smittspridningen  genom att begränsa mänskliga kontakter till ett minimum. Och kanske har det också en begränsande effekt, men så här dryga året in i den så kallade pandemin tycker jag man kan konstatera att det på det stora hela inte funkar särskilt bra. Viruset låter sig inte utrotas, och sprids vidare trots lockdowns och när andra förutsättningar för smittspridning är gynnsamma. Att en sådan enkel sak som vädret påverkat mycket känns väl t.ex ganska klart vid det här laget.

 

När man ska gradera länder efter smittspridning eller den viktigaste mätfaktorn, antal döda, så skiljer det ju mycket mellan länder som alla tillämpat hårda lockdowns. Och länder som inte varit så restriktiva har i vissa fall klarat sig bra ändå. Andra inte. 

 

För min del blir svaret i korthet att lockdowns inte är särskilt effektiva och att anledningen till hur viruset drabbar olika länder olika hårt, har andra förklaringar. Svaret på varför Thailand har mindre smitttade och döda än Sverige handlar därmed inte om hur man hanterat sina respektive lockdowns.

 

Dessutom är det troligen så att länder borde lagt resurser på andra typer av åtgärder i sin önskan att begränsa smittan.

 

Till ovanstående resonemang tillkommer förstås alla de andra negativa effekterna av en lockdown som du är inne på och som du och jag verkligen kan se i Thailand. Med det inräknat blir lockdown-strategier än mer obegripliga och i grunden ganska irrationella.

 

Stenbordsanlaytikern Spooncreek

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Till ovanstående resonemang tillkommer förstås alla de andra negativa effekterna av en lockdown som du är inne på och som du och jag verkligen kan se i Thailand.

Sånt här är självklart lättare för de styrande (och även folket) att acceptera i Thailand, där de styrande vill ha en (jätte)fattig underklass som kan serva herrefolket (alternativt importera den), och många av de fattiga vet inte bättre (eller de vet att det inte lönar sig att protestera).

Sånt här skulle aldrig accepteras i en demokrati i ett i-land.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Så visar det sig ännu en gång att IVA-vården klarat sig utan att gå under trots ständiga larmrapporter. Antalet inlagda sjunker stadigt och det har inte ens varit i närheten av överbeläggning. En svensk lär ha vårdats i Danmark men varför vet jag inte, kanske insjuknat i Köpenhamn?

"Hårt tryck på infektionsavdelningen i Umeå: ”Knappt plats för andra än covid”

Av:August Håkansson

PUBLICERAD:I GÅR  18.33
UPPDATERAD:I DAG  06.48

NYHETER

UMEÅ. I pandemins andra våg är det inte iva som är hårdast belastad i sjukvården i Västerbotten.

En större samhällsspridning och andra behandlingsmetoder gör att infektionsavdelningen får ett allt högre tryck"

 

"När Aftonbladet är på besök är 13 av platserna fyllda. 12 av dem har covid-19.

– Det är ett pressat läge. Vi märker av den andra vågen ordentligt, säger sjuksköterskan Ida-Lisa Persson, 31."

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39548M/hart-tryck-pa-infektionsavdelningen-i-umea-knappt-plats-for-andra-an

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, frogfish said:

Sånt här är självklart lättare för de styrande (och även folket) att acceptera i Thailand, där de styrande vill ha en (jätte)fattig underklass som kan serva herrefolket (alternativt importera den), och många av de fattiga vet inte bättre (eller de vet att det inte lönar sig att protestera).

Sånt här skulle aldrig accepteras i en demokrati i ett i-land.

Idag har det faktiskt varit lite protester från fotfolket i Thailand här i Chonburi, massagearbetare som krävde  att få börja jobba igen. Men frågan är om de har så stort stöd hos den panikslagna befolkningen.

 

 

Däremot så trycker ju affärsmän på alltmer vad jag förstått, de kan möjligen lyckas med att påverka regeringen till att släppa på en del av restriktionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Idag har det faktiskt varit lite protester från fotfolket i Thailand här i Chonburi, massagearbetare som krävde  att få börja jobba igen. Men frågan är om de har så stort stöd hos den panikslagna befolkningen.

 

 

Däremot så trycker ju affärsmän på alltmer vad jag förstått, de kan möjligen lyckas med att påverka regeringen till att släppa på en del av restriktionerna.

Det är ju egentligen en helt annan fråga, men en av konsekvenserna av coronans hantering i bla Thailand, är ju att den gynnar de snuskigt rika. Visst, de kommer ha några miljoner mindre att handla grogg för efteråt, men det är ofta ett piss i havet för dessa.

Positivt för "överklassen" är ju även att den farliga nya medelklassen (de som lånat till hus, bil etc och kommit upp sig lite) blir nedputtade i fattigdom igen. Hus och bilar tas ifrån dem, kvar är bara stora skulder. Barnen blir hänvisade till att lära sig sjunga nationalsången och tillbe den onämnbare istället för att få en riktig utbildning (den man betalar för). Ordningen är återställd igen.....

Och frågan är ju vilka glittret lyssnar på, fattiga risbönder eller de fetrika som satt de styrande på sina platser...

 

Nu drar jag ju det hela lite till sin spets, men jag räknar nog Thailand till ett av de länder där folket inte ska ha några illusioner om att glittret jobbar för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, frogfish said:

Det är ju egentligen en helt annan fråga, men en av konsekvenserna av coronans hantering i bla Thailand, är ju att den gynnar de snuskigt rika. Visst, de kommer ha några miljoner mindre att handla grogg för efteråt, men det är ofta ett piss i havet för dessa.

Positivt för "överklassen" är ju även att den farliga nya medelklassen (de som lånat till hus, bil etc och kommit upp sig lite) blir nedputtade i fattigdom igen. Hus och bilar tas ifrån dem, kvar är bara stora skulder. Barnen blir hänvisade till att lära sig sjunga nationalsången och tillbe den onämnbare istället för att få en riktig utbildning (den man betalar för). Ordningen är återställd igen.....

Och frågan är ju vilka glittret lyssnar på, fattiga risbönder eller de fetrika som satt de styrande på sina platser...

 

Nu drar jag ju det hela lite till sin spets, men jag räknar nog Thailand till ett av de länder där folket inte ska ha några illusioner om att glittret jobbar för dem.

Visst är det så, ekonomiskt är det tveklöst de fattiga som drabbas hårdast av alla restriktioner. I Sverige går det ju an i viss mån, eftersom vi är ett rikt land med omfattande trygghetssystem. I länder med fler fattiga och med dåliga eller inga trygghetsystem alls,  som Thailand,  blir fallet desto hårdare för väldigt många.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

"Hårt tryck på infektionsavdelningen i Umeå: ”Knappt plats för andra än covid”

Av:August Håkansson

PUBLICERAD:I GÅR  18.33
UPPDATERAD:I DAG  06.48

NYHETER

UMEÅ. I pandemins andra våg är det inte iva som är hårdast belastad i sjukvården i Västerbotten.

En större samhällsspridning och andra behandlingsmetoder gör att infektionsavdelningen får ett allt högre tryck"

 

"När Aftonbladet är på besök är 13 av platserna fyllda. 12 av dem har covid-19.

– Det är ett pressat läge. Vi märker av den andra vågen ordentligt, säger sjuksköterskan Ida-Lisa Persson, 31."

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39548M/hart-tryck-pa-infektionsavdelningen-i-umea-knappt-plats-for-andra-an

 

Först var det antalet döda som slogs upp stort i media. Sen räckte inte dom till så blev antalet smittade. Sen muterade virus som "kan" vara farligare och "kanske" är mera smittsamma.

 

När IVA alarmen inte räcker till går man på infektionsavdelningarna och sanningssägare Ida-Lisa Persson, 31 får komma till tals. 

 

Om IVA inte är så hårt belastat längre lär ju där finnas utrymme. Överbeläggningar på sjukhus är ingenting som covid hittat på. Ofta man får köra patienter till andra sjukhus eller ligga i sängar i korridorerna.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det ju är ett Thaiforum kanske det funkar med lite statistik från fiskmånglarna som startade den senaste smittovågen.

.

aviary-image-1611575401748.jpeg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, frogfish said:

Iom att dina siffror avviker så pass mkt från de officiella som andra brukar hänvisa till, så undrade jag var du fått dina siffor från. Jag tyckte ordet Aftonbladet var lite vagt, men det är som det är. Men länka gärna till artikeln, så kanske det klarnar.

 

Sverige har aldrig legat nummer 9 i en sån här lista, därav min undran.

 

Sen skriver du att Sverige klättrat snabbt på denna lista, hur menar du då (och vilken lista är det du hänvisar till)? Senaste månaderna har Sverige legat runt 20-25 plats. När skulle Sverige varit topp 10 i denna lista?

Vet inte vilken lista man ska gå efter men i våras var det toppar som fick Sverige till förstaplatsen på antal döda/miljon invånare om man mätte kort tidpunkt, någon vecka. Var en del rubriker om det, går nog hitta om man googlar.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Först var det antalet döda som slogs upp stort i media. Sen räckte inte dom till så blev antalet smittade. Sen muterade virus som "kan" vara farligare och "kanske" är mera smittsamma.

 

När IVA alarmen inte räcker till går man på infektionsavdelningarna och sanningssägare Ida-Lisa Persson, 31 får komma till tals. 

 

Om IVA inte är så hårt belastat längre lär ju där finnas utrymme. Överbeläggningar på sjukhus är ingenting som covid hittat på. Ofta man får köra patienter till andra sjukhus eller ligga i sängar i korridorerna.

Kollar sällan på svensk tv men någon gång blir det Aktuellt/Rapport. För någon dryg månad sedan var det med om att sjukvården gick på knäskålarna. Trycket upplevdes som högre än topparna i våras och personalen kände sig mer ensamma än tidigare. Det handlar nog inte enbart om antal inlagda utan även på stöd från befolkningen samt mentalt slutkörd personal som hoppat av. Får väl hoppas det blir bättre snart, jag följer det inte så noga längre.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Jive:

Allt jag skriver läste jag i den där förbannade artikeln i Aftonbladet, som jag inte hittar längre. 

Men oavsett vilken plats som Sverige ligger på, så är det illa nog som det är och vad man kan undra över är varför Thailand skiljer sig så markant från Sverige. Är det bara en slump?

Var det denna artikeln?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyL03G/sverige-nu-bland-varldens-hardast-covid-19-drabbade

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...