Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

40 minutes ago, Dempa said:

Rekommenderar er att titta på klippet nedan. Ger en bättre mer balanserad bild av pandemin istället för den skräckpropaganda vi blir matade med dagligen.

 

 

Nu är sjukvården ganska nedlastade och det går ju inte att bortförklara med diverse resonemang. 

 

Hur mycket man än vill. 

Sorry, det går inte. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nu är sjukvården ganska nedlastade och det går ju inte att bortförklara med diverse resonemang. 

 

Har du helt rätt i, men hade detta vart för 30 år sedan så hade det knappt märkts i sjukvården, antalet bäddar har minskat med ca 80% på den tiden.

Finns idag knappt 80 sjukhus.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minutes ago, Nicholas said:

Nu är sjukvården ganska nedlastade och det går ju inte att bortförklara med diverse resonemang. 

 

Hur mycket man än vill. 

Sorry, det går inte. 

 

 

Idag 2613 i slutenvård och 374 i intensivvård. I hela landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Nu är sjukvården ganska nedlastade och det går ju inte att bortförklara med diverse resonemang. 

 

Hur mycket man än vill. 

Sorry, det går inte. 

 

Och vad beror det på? Pandemin eller den eftersatta vården? Lönar sig att repetera, Sverige har 2,1 vårdplatser per 1000 invånare jämfört med EU-snittet som ligger på 5

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Dempa said:

Och vad beror det på? Pandemin eller den eftersatta vården? Lönar sig att repetera, Sverige har 2,1 vårdplatser per 1000 invånare jämfört med EU-snittet som ligger på 5

Ja bättre att satsa på elcyklar och flygskatt istället för polis och vård :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Soengsang said:

Har du helt rätt i, men hade detta vart för 30 år sedan så hade det knappt märkts i sjukvården, antalet bäddar har minskat med ca 80% på den tiden.

Finns idag knappt 80 sjukhus.

Ja. 

Antalet bäddar har minskat och det är mycket tråkigt. 

Men har antalet respiratorer minskat? 

Sedan har ju många mediciner och terapier gått framåt så jag är osäker på om vi hade räddat fler liv för 30år sedan. 

Sängar har ju folk hemma. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, SatanG said:

Ja bättre att satsa på elcyklar och flygskatt istället för polis och vård :-)

 

/ SatanG

Framförallt en extremt utökad offentlig sektor på senare tid (tack Reinfeldt) och då syftar jag på alla hittepåjobb. 

 

Horder av dökött och pappersvändare. 

 

Sedan lite andra utgifter, typ Malmö. 

 

Screenshot_20210105-131320_TextTV.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Nicholas:

Men har antalet respiratorer minskat? 

Ja, våra odugliga regeringar har minskat dem många gånger om.

"1993 fanns totalt 4 300 respiratorer i Sverige, varav 900 inom militären och 2 100 extra i förråd. Tjugofem år senare, 2018, var de bara runt 570, varav 40 inom militären och noll i förråd."

https://www.svd.se/tusentals-respiratorer-borta-sedan-90-talet

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Nicholas:

jag är osäker på om vi hade räddat fler liv för 30år sedan.

I och med att alla troligen fått vård så tror jag tvärt om, 1990 var inte stenåldern.....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Idag 2613 i slutenvård och 374 i intensivvård. I hela landet.

Samt några inom institutionsvårdavdelningen MPR

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

Samt några inom institutionsvårdavdelningen MPR

 

Enis

Ja Mpr verkar fungera bra som terapi för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, SatanG said:

Kanske jag missförstår men vad men vad tänker du på för följdverkningar av influensan? 

Visst man kan få lunginflammation och dö men jag tänker på långtidsföljder när jag jämför med C19 som verkar vara långt kraftigare och okänt om de blir permanenta eller går över. 

 

Dödligheten av influensa, enligt WHO, ligger på 0.1% och då till stor del pga bristande sjukvård i fattiga länder. Nu vet vi ju inte hur det ser ut med C19 men uppskattningar nu ligger väl på mellan 0.5%-3%.

Själv känner jag inga större personliga bekymmer av någon, är 52 och har inga underliggande sjukdomar vad jag vet men det finns lurigheter med C19 som inte känns helt bekväma.

 

/ SatanG

Lurigheterna som inte syns lika markant för influensa. Beror naturligtvis på att dom är fler för covid. Vilket då gör att dom uppmärksammas mer. 

Samtidigt som media samt social media. Har strålkastarljuset på covid 19.

Jag är inte expert på följdsjukdomar. Men matematiskt är det ganska logiskt att covid får x följder precis som vilken sjukdom som helst. Väldigt många äldre dör efter att ha fått influensa. Men det har setts som normalt tidigare. Då det ofta är influensa eller annan sjukdom som får bägaren att flöda över i livets slutskede. Där man ofta har nedsatt immunförsvar redan från början. Min 94 åriga svärfar. Ramlade och bröt benet i september. När han kom till sjukhuset. Triggade det alla åkommor han hade. Varav han fick andningsproblem och somnade in. 

Tydligen ganska vanligt när äldre skadar sig. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Där man ofta har nedsatt immunförsvar redan från början. Min 94 åriga svärfar. Ramlade och bröt benet i september. När han kom till sjukhuset. Triggade det alla åkommor han hade. Varav han fick andningsproblem och somnade in. 

Tydligen ganska vanligt när äldre skadar sig. 

Chockerande. Nyhet. Tråkigt att. Du inte. Var För.Beredd. Psykisk ohälsa. Upptäcks sällan. Av den drabbade.

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Soengsang said:

I och med att alla troligen fått vård så tror jag tvärt om, 1990 var inte stenåldern.....

Mycket möjligt. 

Dom gör ju några trick nu, så dödligheten efter sommaren är mycket lägre än före sommaren. 

Så när man pekar på låg överdödlighet mellan coronavirus och vanlig influensa så beror det på vård, vård som blev bättre under/efter sommaren. 

Utan vård dog ju långt fler även i gruppen under 60.

 

Men mycket möjligt att vården i just detta fall skulle varit likvärdig 1990.

 

Men mycket handlar ju om läkemedel.

 

intressant fråga. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev samet:

Att du som kallar dig "journalist" inte klarar av att diskutera på ett "värdigt" sätt är beklagligt och säger mer om dig än mig. 

 

Jag har då ingen foliehatt på mig, snarare tvärtom om du klarat av att läsa min ståndpunkt i Coronafrågan. 

 

FHM räknar alla som avlider inom 30 dagar från positivt coronatest i sin statistik av dödsfall. Oavsett hur de dött, hjärtinfarkt, trafikolycka eller annat. 

 

"Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.

 

Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken."

 

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Hade varit bra om du läste igenom dina egna citeringar innan du postar dem eftersom de ju klart motbevisar det du påstår, har markerat det i texten. Du ska nu få två exempel. Gissa vilket som tas bort ur statistiken.

 

1: En person med behandlad corona avlider 20 dagar efter det positiva corona testet av lunginflammation.

 

2: En person med behandlad corona avlider 20 dagar efter det positiva corona testet i en trafikolycka.

 

Naturligtvis tas person 2 bort ur statistiken precis om en AIDS smittad person som avlider i en trafikolycka inte statistikförs som avliden i AIDS. 

 

Trodde knappast att det behövde förklaras för normalt bildat folk...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Krille:

Själv tror jag också att "betydligt" fler avlidit i Corona än statistiken säger. Mest baserat på att juntans skräckpropaganda gjort folk livrädda för att att få det bekräftat att någon som avlidit hade Corona. Om en thaikvinna som är gift med en utlänning som hon senast träffade för ett år sedan uppmanas att stanna hemma för att hon kan vara smittad. Hur kommer då alla släktingar, arbetskamrater o s v till någon som bekräftas ha avlidit i Corona att behandlas i Thailand?

 

Det finns helt enkelt "för mycket att förlora" på ett test och inget alls att "vinna".

 

Samma sak gäller att testa sig för smittan i Thailand. I Sverige anses det snarare som något positivt (!) att ha varit smittat - men jag är osäker på om det uppfattas så i Thailand?

 

/Krille

 

 

Men betydliget fler, är det 100% fler så är det ju ändå bara 128 personer.

 

Någon jävla summa mellan tummen och pekfingret har du väl? Thailand borde ju då ligga på en rejäl överdödlighet men det ser man inga tecken på, dumpas de döda till havs eller trollas magiskt bort från byar och liv?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev LTD:

Faktaunderlaget är rapporter från lokalbefolkningen. 

Tro va du vill, jag har reagerat på hur ni tjafsar och jämför covid siffror som om dom vore relevanta. Hur dum får man bli liksom.. 

Men dåså, byskvallret har ju aldrig haft fel förr....

 

Det är alltså sånt man vet och det behöver inte verifieras, har det lokala byfyllot sagt det så är det så. Jösses...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, MaiChai said:

Men dåså, byskvallret har ju aldrig haft fel förr....

 

Det är alltså sånt man vet och det behöver inte verifieras, har det lokala byfyllot sagt det så är det så. Jösses...

På vilket sätt är första och andrahands observationer att förakta? 

 

Du litar enbart på prayuth? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Men betydliget fler, är det 100% fler så är det ju ändå bara 128 personer.

 

Någon jävla summa mellan tummen och pekfingret har du väl? Thailand borde ju då ligga på en rejäl överdödlighet men det ser man inga tecken på, dumpas de döda till havs eller trollas magiskt bort från byar och liv?

Har du en dålig dag?

 

Det är väl självklart att det inte är någon överdödlighet då större delen av Thailand är "helt stängt" och många människor "sitter hemma" istället för att t ex bege sig ut i den livsfarliga trafiken. Hur många 1000-tals liv i minskade trafikförolyckade har inte Corona medfört i Thailand? 

 

/Krille 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

You say it best when you say nothing at all. 

 

Jepp, du borde testa själv nån gång att hålla käft när det kliar i fingrarna att få kasta sig över tangenterna. :big_smile:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud.... vad det grinas

 

sist i raden en av de som fick sparken i från skistar...

 

och inga kritiska frågor ställs

 

Ganska stor skillnad att jobba utomhus mot att sitta inne och trängas i en fjällstuga....

 

Men när inte Löven och CO fattar ett skit hur man skall bete sig så kan man väl inte begära förmycket 

 

https://www.facebook.com/joakim.b.fransson/videos/10157617179226551

 

 

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Enis said:

Herregud.... vad det grinas

 

sist i raden en av de som fick sparken i från skistar...

 

och inga kritiska frågor ställs

 

Ganska stor skillnad att jobba utomhus mot att sitta inne och trängas i en fjällstuga....

 

Men när inte Löven och CO fattar ett skit hur man skall bete sig så kan man väl inte begära förmycket 

 

https://www.facebook.com/joakim.b.fransson/videos/10157617179226551

 

 

 

/ENis

Snorungar som borde ha stryk. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Snorungar som borde ha stryk. 

 

Ja som anställda i skistar borde de naturligtvis sköta sig bättre på sin fritid, de kan ju inte bete sig som riksdagspolitiker och generaldirektörer.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...