Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev MaiChai:

Du ska nog ta av dig foliehatten när rör dig utomhus, solens strålar kan vara förödande om de förstärks under en foliehatt.

 

Är du med om en trafikolycka så räknas du INTE in i statistiken för coronavlidna - oavsett om du bär på viruset eller inte - har du något med ett uns trovärdighet som påstår att det du hävdar stämmer får du gärna posta en länk till det här, vi är nog många som skulle vilja se det...

Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mindre trovärdig

Sluta knarka myndigheter.

Vad baserar du det på, siffrorna eller att en epedmiolog från FHM är mindre trovärdig än någon annan myndighet?

 

Är det fakta eller hittepå du baserar det på?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det känns fel att jämföra dödsfall under tidigare influensor med covid19 bara sådär rakt av. I min kommun har man tex lyckats hålla covid19 från äldreboenden och vårdcentral genom hårda restriktioner som man införde väldigt snabbt när larmet kom. Hade man haft samma restriktioner varje vinter innan och dessutom i hela landet så vore det väl tusan om inte dödstalen pga influensa varit lägre eller?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Vilka j*vla plattskallar de är Thailändarna (förutom min fru förstås😉).....

 

Nu har paniken kommit till byn, och eftersom min fru är gift med en farang har hon blivit tillsagd att hålla sig hemma (hon kan ju ha corona). Inte av nån analfabet, utan av byhövdingen (fast han kanske är mest hjärntrött). J*vligt trist situation för sociala thaikvinnor. Många som hamnat på listan nu, frun är fett långsint. Hoppas corona-karma kommer och tar gubbj*veln...

 

Och nåt ännu tråkigare, igår hoppade en granne framför tåget. Ekonomin tog knäcken på honom. Men han slapp ju dö i corona iaf.....

Va? Är inte du i Sverige? Hur menar han att du skulle ha smittat din fru?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Krille:

Va? Är inte du i Sverige? Hur menar han att du skulle ha smittat din fru?

 

/Krille

Det är ju Thailand. Utbildningsnivån på en del är ju som på gråsuggor ungefär.

 

Sen är det nog mycket avundsjuka och maktbegär inblandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Coronaosäker video...numera om man sitter på Thaiinternet

 

Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat som en tok efter fakta på internet. Men dom trollar med siffrorna överallt.

Går inte att hitta hur många som dog i Sverige 2020, däremot 2019. Då menar jag totalt.

Sen går det inte att hitta hur många som dött AV Covid19 utan bara dom som dött MED.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev PeterDahlin:

Jag har letat som en tok efter fakta på internet. Men dom trollar med siffrorna överallt.

Går inte att hitta hur många som dog i Sverige 2020, däremot 2019. Då menar jag totalt.

Sen går det inte att hitta hur många som dött AV Covid19 utan bara dom som dött MED.

Finns hyfsat färska siffror på SCB. Via länken nedan finns en Excel som visar antalet döda per dag. Dock inte uppdelat på covid eller ej utan det är den totala siffran avlidna som redovisas.

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

 

Så totalt per år ser det just nu ut så här. (Kan nog komma att justeras i efterhand när dödsdatum etc konirmerats)

 

2015   90907st

2016   90982st

2017   91972st

2018   92185st

2019   88766st

2020   95020st

 

Detta är alltså totalt antal avlidna så ingen hänsyn tas till befolkningsmängd. Titta även på 2019 som var ett ovanligt milt influensaår. Enligt många epidemiologer är just detta förklaringen till överdödligheten i år. Om 2019 varit en "normal" influensasäsong så hade 2020 haft ca 4000 färre avlidna.

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev evert 1:

Har du ALDRIG tagit någon spruta mot influensa ligger du bra till mot just Corona, däremot de som regelbundet tagit influensasprutan de senaste 20 åren ligger verkligen i riskzonen.

Var fick du det ifrån?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

Du ska nog ta av dig foliehatten när rör dig utomhus, solens strålar kan vara förödande om de förstärks under en foliehatt.

 

Är du med om en trafikolycka så räknas du INTE in i statistiken för coronavlidna - oavsett om du bär på viruset eller inte - har du något med ett uns trovärdighet som påstår att det du hävdar stämmer får du gärna posta en länk till det här, vi är nog många som skulle vilja se det...

Att du som kallar dig "journalist" inte klarar av att diskutera på ett "värdigt" sätt är beklagligt och säger mer om dig än mig. 

 

Jag har då ingen foliehatt på mig, snarare tvärtom om du klarat av att läsa min ståndpunkt i Coronafrågan. 

 

FHM räknar alla som avlider inom 30 dagar från positivt coronatest i sin statistik av dödsfall. Oavsett hur de dött, hjärtinfarkt, trafikolycka eller annat. 

 

"Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.

 

Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken."

 

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago, SatanG said:

Jo jag är med på att det är vården som sätter gränsen för hur många man kan låta smittas men jag tycker många länder har blåst upp det här långt över det rimliga. Själv tror jag det beror delvis på, som du säger vårdkapacitet, men även på att det är många många osäkerhetsfaktorer och följdsjukdomar/tillstånd som ingen/få vet något om än. Gissar att även mutationer, som kan gå åt bägge hållen spelar in. 

 

Det är inte alls likt influensan, iaf om man tänker på följdsjukdomar för överlevande. Många får hjärtfel, kraftigt nedsatt lungförmåga, depressioner, det har ju även talats om hjärnskador alla dessa okänt än så länge om det är permanent eller inte. En influensa ger väl inga större följdverkningar, ja om man nu inte stryker med förstås?

 

/ SatanG

Skulle nog påstå att influensa är en riktig killer. Skillnaden är smitt utbredningen i skillnad gör det mesta. Om 1 person drabbas av följdverkningar av flunsan. Så bryr sig ingen. Men om 30 drabbas. Så upplever folk det som extremt farligt. Då man har en förmåga att se till vad som är farligt utifrån antal. Snarare än till procent. Vilket gör att diskussionerna blir ganska skeva. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Har du ALDRIG tagit någon spruta mot influensa ligger du bra till mot just Corona, däremot de som regelbundet tagit influensasprutan de senaste 20 åren ligger verkligen i riskzonen.

Nä - men förklara gärna hur du tänkte.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

Nä - men förklara gärna hur du tänkte.

 

/Krille

Jag tänkte lite grann.

 

Kan det vara så att han tänkte "Om nån fått influensavaccin i 20 år så måste denne vara riktigt gammal" , eller ha nån annan sjukdom som gör att det är korkat att inte vaccinera se.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Ställde den till dig eftersom du tidigare i tråden slog fast att betydligt fler avlidit i Corona i Thailand än den officiella statistiken säger. Men du killgissade alltså utan att ha något som helst faktaunderlag som stödjer ditt påstående?

Själv tror jag också att "betydligt" fler avlidit i Corona än statistiken säger. Mest baserat på att juntans skräckpropaganda gjort folk livrädda för att att få det bekräftat att någon som avlidit hade Corona. Om en thaikvinna som är gift med en utlänning som hon senast träffade för ett år sedan uppmanas att stanna hemma för att hon kan vara smittad. Hur kommer då alla släktingar, arbetskamrater o s v till någon som bekräftas ha avlidit i Corona att behandlas i Thailand?

 

Det finns helt enkelt "för mycket att förlora" på ett test och inget alls att "vinna".

 

Samma sak gäller att testa sig för smittan i Thailand. I Sverige anses det snarare som något positivt (!) att ha varit smittat - men jag är osäker på om det uppfattas så i Thailand?

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Soengsang said:

Vad baserar du det på, siffrorna eller att en epedmiolog från FHM är mindre trovärdig än någon annan myndighet?

 

Är det fakta eller hittepå du baserar det på?

Du kan knarka LSD, FHM och MSB

Ring Danne och kolla vilka regler som gäller för undersåtar så du kan sova gott. 

 

555.

Ingen brydde sig att Danne inte hade en hjärna lika lite som Tegnell, det var ok.  (ingen kunde eller allra minst ville syna korten, illusionen om världens bästa land riskerar bli kantstött)

Men han bröt jantelagen. 

Då jävlar var det kokta fläsket stekt. 

 

Påminner exakt om den gamle fackpampens öde. 

 

Den svenska avundsjukan är starkare än sexualdriften. 

 

9 liv hade den inkompetente fan, men imorgon är det klappat och klart. 

Fanns väl inga myndigheter kvar heller där han inte redan varit och skämt ut sig. 

Slutstation, avstigning för alla sossar. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Dempa said:

Finns hyfsat färska siffror på SCB. Via länken nedan finns en Excel som visar antalet döda per dag. Dock inte uppdelat på covid eller ej utan det är den totala siffran avlidna som redovisas.

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

 

Så totalt per år ser det just nu ut så här. (Kan nog komma att justeras i efterhand när dödsdatum etc konirmerats)

 

2015   90907st

2016   90982st

2017   91972st

2018   92185st

2019   88766st

2020   95020st

 

Detta är alltså totalt antal avlidna så ingen hänsyn tas till befolkningsmängd. Titta även på 2019 som var ett ovanligt milt influensaår. Enligt många epidemiologer är just detta förklaringen till överdödligheten i år. Om 2019 varit en "normal" influensasäsong så hade 2020 haft ca 4000 färre avlidna.

 

Hajar inte riktigt resonemanget, överdödlighet i år pga milt influensaår 2019.

Menar dom att influensan var "normal" 2020 och det skapar den sk överdödligheten som var då?

Själv trodde jag influensan var mindre än normalt 2020 men har inte kollat efter.

 

Var ju även mindre döda i trafiken, sannolikt pga C19 samt en herrans massa faktorer som ändrats åt båda hållen så känns ju inte direkt som det bästa verktyget att använda sig av för att se hur det egentligen ligger till.

Finns ju även runt 800,000 samordningsnummer i Sverige som inte räknas in i den totala folkmängden, hur ligger vi till med överdödligheten där? Blir lite knepigt alltså med alla förändrade faktorer men det stoppar ju knappast alla oss hobbyexperter, där räknar jag även in Tegnell förresten :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, janne_h said:

Skulle nog påstå att influensa är en riktig killer. Skillnaden är smitt utbredningen i skillnad gör det mesta. Om 1 person drabbas av följdverkningar av flunsan. Så bryr sig ingen. Men om 30 drabbas. Så upplever folk det som extremt farligt. Då man har en förmåga att se till vad som är farligt utifrån antal. Snarare än till procent. Vilket gör att diskussionerna blir ganska skeva. 

Kanske jag missförstår men vad men vad tänker du på för följdverkningar av influensan? 

Visst man kan få lunginflammation och dö men jag tänker på långtidsföljder när jag jämför med C19 som verkar vara långt kraftigare och okänt om de blir permanenta eller går över. 

 

Dödligheten av influensa, enligt WHO, ligger på 0.1% och då till stor del pga bristande sjukvård i fattiga länder. Nu vet vi ju inte hur det ser ut med C19 men uppskattningar nu ligger väl på mellan 0.5%-3%.

Själv känner jag inga större personliga bekymmer av någon, är 52 och har inga underliggande sjukdomar vad jag vet men det finns lurigheter med C19 som inte känns helt bekväma.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Krille said:

Själv tror jag också att "betydligt" fler avlidit i Corona än statistiken säger. Mest baserat på att juntans skräckpropaganda gjort folk livrädda för att att få det bekräftat att någon som avlidit hade Corona. Om en thaikvinna som är gift med en utlänning som hon senast träffade för ett år sedan uppmanas att stanna hemma för att hon kan vara smittad. Hur kommer då alla släktingar, arbetskamrater o s v till någon som bekräftas ha avlidit i Corona att behandlas i Thailand?

 

Det finns helt enkelt "för mycket att förlora" på ett test och inget alls att "vinna".

 

Samma sak gäller att testa sig för smittan i Thailand. I Sverige anses det snarare som något positivt (!) att ha varit smittat - men jag är osäker på om det uppfattas så i Thailand?

 

/Krille

 

 

Ja det är nog safe to say att fler dött än rapporterats, i alla länder.

 

Ja finns gott om obildade i Thailand som är lätta att skrämma upp. Tror rädslan beror även lite på hur nära man står, släktingar är nog inte särskilt rädda för mig då de vet att jag inte hör till riskgruppen trots att jag är farang :-)

Hur det ses skiljer nog även mellan stad och landsbygd, kanske går lite hand i hand med utbildning, men på frugans jobb så ville de att hon skulle fortsätta på kontoret istället för hemma. Hon svarade med att varken hon eller någon i det finansiella teamet kommer in då de är fullt redo att jobba hemifrån och så blev det :-)

Flera av grannarna jobbar också på kontor men de flesta verkar gå dit, en del verkar också köra att det är valfritt.

 

Fick nyss veta att en grabb som är hemma hos oss varje dag och leker med mina kids har en familjemedlem som nyss konstaterades smittad. Får väl se om några dagar hur det spelar ut.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev MaiChai:

Ställde den till dig eftersom du tidigare i tråden slog fast att betydligt fler avlidit i Corona i Thailand än den officiella statistiken säger. Men du killgissade alltså utan att ha något som helst faktaunderlag som stödjer ditt påstående?

Faktaunderlaget är rapporter från lokalbefolkningen. 

Tro va du vill, jag har reagerat på hur ni tjafsar och jämför covid siffror som om dom vore relevanta. Hur dum får man bli liksom.. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev LTD:

Faktaunderlaget är rapporter från lokalbefolkningen. 

:rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev LTD:

Faktaunderlaget är rapporter från lokalbefolkningen. 

Tro va du vill, jag har reagerat på hur ni tjafsar och jämför covid siffror som om dom vore relevanta. Hur dum får man bli liksom.. 

Plattan i Hua Hin och EN kompis som hade oturen att bli sjuk.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Hajar inte riktigt resonemanget, överdödlighet i år pga milt influensaår 2019.

Menar dom att influensan var "normal" 2020 och det skapar den sk överdödligheten som var då?

Själv trodde jag influensan var mindre än normalt 2020 men har inte kollat efter.

 

Var ju även mindre döda i trafiken, sannolikt pga C19 samt en herrans massa faktorer som ändrats åt båda hållen så känns ju inte direkt som det bästa verktyget att använda sig av för att se hur det egentligen ligger till.

Finns ju även runt 800,000 samordningsnummer i Sverige som inte räknas in i den totala folkmängden, hur ligger vi till med överdödligheten där? Blir lite knepigt alltså med alla förändrade faktorer men det stoppar ju knappast alla oss hobbyexperter, där räknar jag även in Tegnell förresten :-)

 

/ SatanG

Vad experterna menar är att det fanns ett överskott med gamla och sköra som hade gått bort redan i säsongsinfluensan 2019 om den varit normal. Istället överlevde de den säsongen och gick bort i covid 2020. Jämför man med t.ex Norge så hade de en helt normal influensasäsong 2019 vilket kan förklara de låga covidsiffrorna de har.

Anledningen till den låga förekomsten av vanlig influensa 2020 och i år är att då covid är så dominant så försvinner i stort sett den influensa vi är vana vid, det är så naturen fungerar.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar er att titta på klippet nedan. Ger en bättre mer balanserad bild av pandemin istället för den skräckpropaganda vi blir matade med dagligen.

 

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...