Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

16 minutes ago, spooncreek said:

Jag har sett ett par undersökningar på det temat. Men fortsatt är det så det i faktiska siffror är såpass få att inte ens om man adderar de med det du kallar för "långvariga bieffekter" (hur långvariga vet vi egentligen inte heller än vad jag förstått) så motiverar det inte enligt min mening de åtgärder vi nu för enkelhetens skull sammanfattar i ett ord, dvs "lock-downs".

 

Ett sätt att vända på resonemanget är ju att återigen påpeka att den övervägande majoriteten som blir smittade har väldigt milda symptom eller inga alls.  Ur det perspektivet blir inlåsningarna av alla människor i  av viruset hårt drabbade länder fortsatt högst tveksam.

Jag är heller ingen förespråkare av lock-downs. Men vad jag förstår så är de främst till för att minska belastningen av sjukvården, vilket räddar liv om nivån är för hög.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, SatanG said:

Jag är heller ingen förespråkare av lock-downs. Men vad jag förstår så är de främst till för att minska belastningen av sjukvården, vilket räddar liv om nivån är för hög.

 

/ SatanG

Jo, fast då bygger ju ändå ditt resonemang på att lock-downs skulle funka, dvs att det minskar antalet allvarligt sjuka i stor utsträckning, och därigenom belastningen på sjukvården. Jag är som sagt tveksam till det.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Esspe said:

Tycker du att det har hjälpt i något land? Ett efter ett som klarat sig bra tidigare verkar hinna i fatt verkligheten nu.

Självklart har det hjälpt, hur tror du annars belastningen på sjukvården och därmed fler som inte får tillräcklig vård skulle sett ut när det är som värst, bättre?

Att det kommer tillbaka senare är ju fullt normalt men en lock-down huvudsyfte är nog sällan att utrota viruset.

Sedan kan det ju naturligtvis missbrukas för andra syften, Thailand t.ex.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, SatanG said:

Självklart har det hjälpt, hur tror du annars belastningen på sjukvården och därmed fler som inte får tillräcklig vård skulle sett ut, bättre?

Att det kommer tillbaka senare är ju fullt normalt men en lock-down huvudsyfte är nog sällan att utrota viruset.

 

/ SatanG

Om man verkligen ville hjälpa folket. Så skulle man i första hand sett till att befolkningen får ett ökat immunförsvar.

I stället för ett minskat immunförsvar som man har gjort.

Dessutom inte öka på en rädsla eller rent av fruktan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, spooncreek said:

Jo, fast då bygger ju ändå ditt resonemang på att lock-downs skulle funka, dvs att de minskar antalet allvarligt sjuka, och därigenom belastningen på sjukvården. Jag är som sagt tveksam till det.

Tveksam på vad? Ligger det för många patienter inlagda så kommer en del inte få den hjälpen som kanske hade fått dom att överleva. Det är ju också en enorm belastning på sjukvårdspersonalen, många som var med på våg ett i Sverige sa ju upp sig när de såg att det började röra sig mot våg två.

Syftet kan ju även vara att köpa sig tid för att lära sig mer om vilka behandlingar hjälper bäst.

För de flesta läkare är det här fortfarande ett stort mysterium, de tappar blod från en kompis till mig som nära på strök med för att försöka lära sig mer.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, SatanG said:

Självklart har det hjälpt, hur tror du annars belastningen på sjukvården och därmed fler som inte får tillräcklig vård skulle sett ut när det är som värst, bättre?

Att det kommer tillbaka senare är ju fullt normalt men en lock-down huvudsyfte är nog sällan att utrota viruset.

Sedan kan det ju naturligtvis missbrukas för andra syften, Thailand t.ex.

 

/ SatanG

Sjäkvklart fungerar lockdown, även utanför Thailand, precis som du skrev, der blir dock nästan komiskt när belackarna samstämt ylar "vavadejasa" när det som ex vis i Sidney dyker upp ett fåtal nya smittade,, en stad med 4 millioner innevånare och 70 fall,  fakta kvarstår, det ÄR lättare att isolera smitta inom ett begränsat område även om dwt läcker lite. Samhällskadan blir lika stor, bara mer koncentrerad i ett slutet område men liksom ringar påvattnet sprider det sig ändå, dock tror jag återhämtningen går snabbare med färre fall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Mr atm said:

Om man verkligen ville hjälpa folket. Så skulle man i första hand sett till att befolkningen får ett ökat immunförsvar.

I stället för ett minskat immunförsvar som man har gjort.

Dessutom inte öka på en rädsla eller rent av fruktan.

Att man ökar på rädslan är väl ganska logiskt för att få folk att lyssna på råd, det är ju lättare att styra rädda människor.

Varför man inte hjälper folk att öka sitt immunförsvar låter konstigt, vet inte hur det ligger till med det men att ha ett för "bra" immunförsvar kan ju även det leda till kollaps och död för sjuka (Cytokinstorm)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mr atm:

I stället för ett minskat immunförsvar som man har gjort.

vad här man gjort för att göra detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Baa said:

Sjäkvklart fungerar lockdown, även utanför Thailand, precis som du skrev, der blir dock nästan komiskt när belackarna samstämt ylar "vavadejasa" när det som ex vis i Sidney dyker upp ett fåtal nya smittade,, en stad med 4 millioner innevånare och 70 fall,  fakta kvarstår, det ÄR lättare att isolera smitta inom ett begränsat område även om dwt läcker lite. Samhällskadan blir lika stor, bara mer koncentrerad i ett slutet område men liksom ringar påvattnet sprider det sig ändå, dock tror jag återhämtningen går snabbare med färre fall.

Samhällsskadan blir fruktansvärt negativ med lockdowns. Jag räknar med 100 x fler döda. 

Men allt runtomkring blir det extremt negativt för människorna totalt sätt i längden. 

I början ser det väl ok ut när riksbanken tar fram gigantiska belopp med pengar.

Som att pissa i byxan på vintern.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, Esspe said:

Dom får ju då ställas i relation till alla arbetslösa, som får psykiska problem, vars liv faller i spillror. Helt övertygad att dom är betydligt fler.

Visst är det så men tro inte att det inte är många som får psykiska problem även av sjukdomen. Det kan vara ett oerhört trauma för många, panikkänslor när du inte får luft är inte att leka med. Min kompis blev diagnosticerad depression/PTSD efter sin tid på intensiven och lider fortfarande av flera bieffekter.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, SatanG said:

Tveksam på vad? Ligger det för många patienter inlagda så kommer en del inte få den hjälpen som kanske hade fått dom att överleva. Det är ju också en enorm belastning på sjukvårdspersonalen, många som var med på våg ett i Sverige sa ju upp sig när de såg att det började röra sig mot våg två.

Syftet kan ju även vara att köpa sig tid för att lära sig mer om vilka behandlingar hjälper bäst.

För de flesta läkare är det här fortfarande ett stort mysterium, de tappar blod från en kompis till mig som nära på strök med för att försöka lära sig mer.

 

/ SatanG

Jag är tveksam till att lock-downs fungerar. Jag vet inte på vilket sätt jag varit otydlig avseende det? 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Den omtalade vårdbelastningen...vårt utmärkta public service presenterar siffor på det som uppdateras dagligen.  Idag vårdas 291 personer på olika intensivvårdsavdelningar i Sverige. 

 

Man kan också bryta ned det på olika regioner. I min gamla hemregion Gävleborg, som anses hårt drabbat, vårdas 15 stycken på intensiven per idag.

 

20201219.PNG.778459be1b3f2fae6fa170141391a168.PNG

 

I det som kallas slutenvård, som inkluderar även de som vårdas, men inte intensivvårdas är antalet2238 stycken sett över hela Sverige. I Gävleborg 85 stycken

 

201292.PNG.17fa411b01990633a3994303dfdd867c.PNG

 

Det är väl lite upp till var och en som deltar i denna debatt att anse att det är många personer eller inte och sätta det i relation till de restriktioner som finns just nu och dess nödvändighet. Jag säger för min del inte.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte lite masker i Fredags.

 

Var i ett köpcentrum (Allum i Partille) i Lördags och både jag och grabben hade mask på.

 

På väg ut från en butik, så råkade vi gå emot "enkelriktat" alltså vi gick ut ur butiken där det tydligen bara var inpassage...

 

En kärring (utan mask) pekade på skylten och sa att vi gjorde fel...

 

"Vi har i alla fall mask på, för att inte smitta idi*ter utan", sa jag, Hon slutade klaga.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

På Arlanda igår var det en massa människor med "stiliga" och "kul" masker på som tvingades byta till riktiga masker av personalen på flygplanet. Tydligen väldigt många som valt "egna" eller "designade" masker som bara har ett "mentalt" skydd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

På Arlanda igår var det en massa människor med "stiliga" och "kul" masker på som tvingades byta till riktiga masker av personalen på flygplanet. Tydligen väldigt många som valt "egna" eller "designade" masker som bara har ett "mentalt" skydd

Sett exakt det samma.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tallviking:

På Arlanda igår var det en massa människor med "stiliga" och "kul" masker på som tvingades byta till riktiga masker av personalen på flygplanet. Tydligen väldigt många som valt "egna" eller "designade" masker som bara har ett "mentalt" skydd

Vad räknar flygbolaget som "riktiga masker"?

 

De jag har är tvättbara 3-lagers masker med några CE-beteckningar.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad räknar flygbolaget som "riktiga masker"?

 

De jag har är tvättbara 3-lagers masker med några CE-beteckningar.

 

MVH

Vet inte med misstänker de kräver någon form av märkning med N-klasser eller liknande samt kanske vissa CE-klassningar. Inte mitt område det där.

 

Lek-maskerna många köper/stickar sig/klipper till eller köper på wish/ali-express etc etc är tyvärr oftast helt värdelösa och absolut varken testade eller godkända

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, spooncreek said:

Den omtalade vårdbelastningen...vårt utmärkta public service presenterar siffor på det som uppdateras dagligen.  Idag vårdas 291 personer på olika intensivvårdsavdelningar i Sverige. 

 

Man kan också bryta ned det på olika regioner. I min gamla hemregion Gävleborg, som anses hårt drabbat, vårdas 15 stycken på intensiven per idag.

 

20201219.PNG.778459be1b3f2fae6fa170141391a168.PNG

 

I det som kallas slutenvård, som inkluderar även de som vårdas, men inte intensivvårdas är antalet2238 stycken sett över hela Sverige. I Gävleborg 85 stycken

 

201292.PNG.17fa411b01990633a3994303dfdd867c.PNG

 

Det är väl lite upp till var och en som deltar i denna debatt att anse att det är många personer eller inte och sätta det i relation till de restriktioner som finns just nu och dess nödvändighet. Jag säger för min del inte.

 

 

Jag tror det var malmöregionen som för ett par dagar sedan gick ut i nyheterna med att de låg på maxkapacitet. De t.o.m. var tvungen att be andra regioner om hjälp att ta emot smittade samt ställa in alla icke livsnödvändiga operationer för att försöka tvinga över personal från dessa avdelningar. De var klart oroliga samt fick jobba dubbla skift, de verkade ganska rejält bekymrade och verkade inte vara ensamma om det.

 

I Italien fick läkare prioritera bort patienter som därmed inte klarade det, du ser fortfarande inte att lock-down i speciella fall kan vara till nytta? På vilket sätt kan det vara tveksamt att minska belastningen på covidvården och i bästa fall kunna lossgöra personal till andra väntande operationer? som under lång tid fått anstå, det kostar ju också mycket pengar.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Tallviking:

Vet inte med misstänker de kräver någon form av märkning med N-klasser eller liknande samt kanske vissa CE-klassningar. Inte mitt område det där.

 

Lek-maskerna många köper/stickar sig/klipper till eller köper på wish/ali-express etc etc är tyvärr oftast helt värdelösa och absolut varken testade eller godkända

Svårt att hitta märkning på maskerna om man inte har kvar förpackningen. 
 

Du var väl på plats vid detta ögonblick, så du borde väl ha hört vad som sas

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, SatanG said:

Jag tror det var malmöregionen som för ett par dagar sedan gick ut i nyheterna med att de låg på maxkapacitet. De t.o.m. var tvungen att be andra regioner om hjälp att ta emot smittade samt ställa in alla icke livsnödvändiga operationer för att försöka tvinga över personal från dessa avdelningar. De var klart oroliga samt fick jobba dubbla skift, de verkar ganska rejält bekymrade och verkade inte vara ensamma om det.

 

I Italien fick läkare prioritera bort patienter som därmed inte klarade det, du ser fortfarande inte vad lock-down i speciella fall kan vara till nytta? På vilket sätt kan det vara tveksamt att minska belastningen på covidvården och i bästa fall kunna lossgöra personal till andra väntande operationer? som under lång tid fått anstå, det kostar ju också mycket pengar.

 

/ SatanG

Det blir som vanligt när vi diskuterar. Du förstår inte. Jag tror alltså inte att lock-downs har någon större effekt på smittspridningen.  Jag vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Svårt att hitta märkning på maskerna om man inte har kvar förpackningen. 
 

Du var väl på plats vid detta ögonblick, så du borde väl ha hört vad som sas

Så här skriver SAS om detta

Du måste själv ta med en egen ansiktsmask som täcker både näsan och munnen. SAS godkänner ansiktsmasker som täcker mun och näsa, som är tillverkade och avsedda för medicinsk användning eller av liknande standard. Egentillverkade ansiktsmasker är inte tillåtna.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Min förra läkare på VC, f.ö. en förbannat trevlig tjej, var inhyrd. Hade varit så under ett antal år och tjänade betydligt bättre än med en fast anställning. Hon hade haft 4-5 olika VC placeringar under ungefär lika många år. Hon tyckte det var lite tråkigt att behöva flytta på sig så ofta men skillnaden i pengar var alldeles för stor. Känner även en som jobbar i Norge och gjort så i många år. Han jobbar 2 veckor är ledig 2 och tjänar ungefär dubbelt mot Sverige.

Så är det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, spooncreek said:

Det blir som vanligt när vi diskuterar. Du förstår inte. Jag tror alltså inte att lock-downs har någon större effekt på smittspridningen.  Jag vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det?

Ja det är väl som vanligt, jag förstår dig inte. Andra länder verkar dock ha förstått vad jag talar om.

Bra så.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...