Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Men det betydde ju inte alla.

Så vem svänger till det från början? 

 

Ändrat lite i inlägget ser jag.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Dempa:

År 2018 hade Sverige minst antal vårdplatser per capita i hela EU. Jag tror vi har drygt 2 vårdplatser per 1000 invånare. EU snittet ligger på drygt 4 per 1000 invånare. Så hade vi bara hållt ett EU snitt även i Sverige hade vården inte haft nåt problem med kapaciteten.

Sen kan man tycka att Stockholm med ca 1 miljon bara har ca 160 IVA-platser är märkligt.

Inte underligt att alla IVA-platser var upptagna i början av december.

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttar man hela tiden fokus från huvudfrågan går det ju att få vilka svar spm helst...

 

Finns det en pandemi i världen just nu eller ej.

I så fall, har den samhällsfarliga effekter?

 

Jag anser att båda påståendena är korrekta.

Jag anser också att man får tåla att bli tillsagd vad man ska göra, förvisso kan det bli fel ibland, precis som det blivit i åldringsvården i sverige t.ex  men kan man skydda människor från smitta, även om det bara är några procent så får man bita ihop, inte köra nån jantelagsvariant bara för att man anser det vara ens egen ensak hur man ska hantera smittorisken.

Jag förstår till fullo att det är besvärligt att behöva rätta sig eftet andras beslut men ibland måste man se över sin egen horrisont.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Esspe said:

Är det nåt specifikt i mitt inlägg som du tycker borde hamna i Mad?

Jag trodde det var Jive jag svarade..

Nåja, eftersom du frågade, njaä, jag läser inte  dina inlägg så värst ofta..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Esspe:

Att folk legat i korridorer i timmar utan hjälp, långa vårdköer m.m. är ju inget nytt.  Svenska vårdapparaten har en lång nedåtgående trend.

Att det i vanlig ordning överdrivs av media för att få fina klicklänkar är jag övertygad om.

Att det ibland kan bli fullt på IVA i någon region är inte heller något nytt men än har det inte skett vad jag vet. Var ett jäkla hallå i våras om Älvsjö, inte en enda patient behövde behandlas där.

Att det överdrivs av myndighetspersoner för att få folk in i fållan är jag också övertygad om.

Att sjukvårdspersonal klagar över hur jobbigt det är, inte heller nåt nytt. Därmed inte sagt att det inte är så.

Enligt vad jag läst mig till så är det personalbrist som är det största problemet inte antalet vårdplatser. Den personalbristen har funnits i decennier. 

 

Man ska alltså leta efter information ända tills man hittar det som passar ens egna åsikter. Allt annat som påstås är bare hittepå ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Man ska alltså leta efter information ända tills man hittar det som passar ens egna åsikter. Allt annat som påstås är bare hittepå ;)

Man kan även välja både information och åsikt efter egen situation och hoppas på det bästa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullt förståeligt så är det ju gubbarna med en fot i graven o den andra på ett bananskal som har störst respekt för viruset.Hade förmodligen resonerat likadant.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Baa:

Flyttar man hela tiden fokus från huvudfrågan går det ju att få vilka svar spm helst...

 

Finns det en pandemi i världen just nu eller ej.

I så fall, har den samhällsfarliga effekter?

 

Jag anser att båda påståendena är korrekta.

Jag anser också att man får tåla att bli tillsagd vad man ska göra, förvisso kan det bli fel ibland, precis som det blivit i åldringsvården i sverige t.ex  men kan man skydda människor från smitta, även om det bara är några procent så får man bita ihop, inte köra nån jantelagsvariant bara för att man anser det vara ens egen ensak hur man ska hantera smittorisken.

Jag förstår till fullo att det är besvärligt att behöva rätta sig eftet andras beslut men ibland måste man se över sin egen horrisont.

 

 

Ja det anser jag med. Där det skiljer sig åt är hur man ska hantera det. Lock-down, mask m.m. hjälper ju inte så hur ska man tackla det?

 

Som motvikt till berättelser om hur sjuka folk blir så kan jag ju berätta om ett äldre thailändsk par som jag träffade på igår på Surin Beach. Båda runt 70 år och satt mitt i solen under ett paraply dom delade. Framför dom låg 5-6 citroner och ett tiotal små gurkor som dom hade till försäljning. Han hade tidigare jobbat som fastighetsskötare men fått kicken när covid slog till och Thailand stängde. Nu bodde dom i en ruin strax bakom där dom satt. Ingen el, inget vatten, inga filtar, inga väggar - ingenting. Förmodligen har dom inte något bankkonto eller ID så den lilla pension dom skulle kunna fått på 1-1200 baht, får dom nog inte. Det är vad jag kallar samhällsfarliga effekter. Såna här exempel finns i mängder men är inget media fokuserar på. I stället var det dödstalet som var intressant och när det visade sig vara för lågt för att vara av intresse så började man fokusera på antalet smittade.

 

Köpte kyckling och ris till dom och köpte deras citroner. Funderat mycket på det och ska dit igen för att se vad man kan hitta på för att hjälpa dom.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Baa said:

Flyttar man hela tiden fokus från huvudfrågan går det ju att få vilka svar spm helst...

 

Finns det en pandemi i världen just nu eller ej.

I så fall, har den samhällsfarliga effekter?

 

Jag anser att båda påståendena är korrekta.

 

 

Och mitt svar på dina frågor, eller påståenden om du nu vill kalla det så,  är:

 1. att det är klart tveksamt om man verkligen kan kalla Covid-19 för en pandemi på grund av främst den låga dödligheten globalt. 

2. att de åtgärder för att begränsa smittspridning som kan sammanfattas med "lock-downs" är klart mer samhällsfarliga, särskilt i ett globalt perspektiv, än själva viruset som man genom dessa åtgärder försöker stoppa.

 

Dessutom tyder väldigt mycket på att "lock-downs" inte har någon större effekt. Därmed, tycker man att det är en pandemi i världen just nu, vilket trots allt många tycker, så borde man ändå inse att den typen av åtgärder inte är särskilt effektiva för att stoppa ett smittsamt virus.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Fritz:

Man ska alltså leta efter information ända tills man hittar det som passar ens egna åsikter. Allt annat som påstås är bare hittepå ;)

Nja jag läser en del och bildar ju naturligtvis min egen uppfattning därefter. Läser dock inte AB och Expressen speciellt ofta. Försöker hålla ett öppet sinne men det är lätt att drunkna i all missinformation, halvlögner och hittepå. Så visst kan jag precis som alla andra bli lite färgade.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

 1. att det är klart tveksamt om man verkligen kan kalla Covid-19 för en pandemi på grund av främst den låga dödligheten globalt. 

 

Kollade upp definitionen av Pandemi och det nämns inget om höga dödstal vad jag hittar. Enbart att det ska spridas över många kontinenter och det kan man ju inte förneka att det gjort.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, spooncreek said:

Och mitt svar på dina frågor, eller påståenden om du nu vill kalla det så,  är:

 1. att det är klart tveksamt om man verkligen kan kalla Covid-19 för en pandemi på grund av främst den låga dödligheten globalt. 

2. att de åtgärder för att begränsa smittspridning som kan sammanfattas med "lock-downs" är klart mer samhällsfarliga, särskilt i ett globalt perspektiv, än själva viruset som man genom dessa åtgärder försöker stoppa.

 

Dessutom tyder väldigt mycket på att "lock-downs" inte har någon större effekt. Därmed, tycker man att det är en pandemi i världen just nu, vilket trots allt många tycker, så borde man ändå inse att den typen av åtgärder inte är särskilt effektiva för att stoppa ett smittsamt virus.

Pandemi är när det sprids globalt och epidemi när det bara sprids inom ett område/land. 

Har inte med att göra hur farligt det är.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Esspe said:

Ja det anser jag med. Där det skiljer sig åt är hur man ska hantera det. Lock-down, mask m.m. hjälper ju inte så hur ska man tackla det?

 

Som motvikt till berättelser om hur sjuka folk blir så kan jag ju berätta om ett äldre thailändsk par som jag träffade på igår på Surin Beach. Båda runt 70 år och satt mitt i solen under ett paraply dom delade. Framför dom låg 5-6 citroner och ett tiotal små gurkor som dom hade till försäljning. Han hade tidigare jobbat som fastighetsskötare men fått kicken när covid slog till och Thailand stängde. Nu bodde dom i en ruin strax bakom där dom satt. Ingen el, inget vatten, inga filtar, inga väggar - ingenting. Förmodligen har dom inte något bankkonto eller ID så den lilla pension dom skulle kunna fått på 1-1200 baht, får dom nog inte. Det är vad jag kallar samhällsfarliga effekter. Såna här exempel finns i mängder men är inget media fokuserar på. I stället var det dödstalet som var intressant och när det visade sig vara för lågt för att vara av intresse så började man fokusera på antalet smittade.

 

Köpte kyckling och ris till dom och köpte deras citroner. Funderat mycket på det och ska dit igen för att se vad man kan hitta på för att hjälpa dom.

 

Självklart hjälper varken mask eller lock-downs om man har bestämt sig för att det är så. Bara WHO och andra länders forskare som ljuger 😉

 

Bra gjort av dig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Esspe said:

Kollade upp definitionen av Pandemi och det nämns inget om höga dödstal vad jag hittar. Enbart att det ska spridas över många kontinenter och det kan man ju inte förneka att det gjort.

 

 

 

1 minute ago, SatanG said:

Pandemi är när det sprids globalt och epidemi när det bara sprids inom ett område/land. 

Har inte med att göra hur farligt det är.

 

/ SatanG

Ok, jag köper det, efter att också kollat definitionen. Dödlighet definierar inte per se vad som är en pandemi.  Jag får  korrigera till att  " det är en pandemi, men inte en särskilt dödlig sådan".  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jasså! Började personalen tjäna bättre och så blev det dyrare?

Tråkigt värre

Just det.

Blev dyrare eftersom både inhyrd personal tjänade/tjänar mer än de tillsvidareanställda

och bemanningsföretagen skulle/skall ha sin vinst.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, spooncreek said:

 

Ok, jag köper det, efter att också kollat definitionen. Dödlighet definierar inte per se vad som är en pandemi.  Jag får  korrigera till att  " det är en pandemi, men inte en särskilt dödlig sådan".  

 

 

Håller med, den är inte särskilt dödlig. Men du vet om att det är många som får långvariga bieffekter?

1/5 inlagda för C19 får hjärtproblem t.ex. Allt handlar inte om att leva eller dö utan även allt där i mellan.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, SatanG said:

Självklart hjälper varken mask eller lock-downs om man har bestämt sig för att det är så. Bara WHO och andra länders forskare som ljuger 😉

 

Bra gjort av dig.

 

/ SatanG

Det blir så när folk tror på World hell organisation. 

Många forskar och läkare kommer inte till tals hos media.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Mr atm said:

Det blir så när folk tror på World hell organisation. 

Många forskar och läkare kommer inte till tals hos media.

 

 

Det går ju söka själv också :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar vad alla tidningar, regeringsföreträdare och fhm skriker om. Enligt expertisen på mpr så är Covid ingen pandemi det är ett virus som kan liknas med säsong influensa och att sjukvården går på knäna är normaltillstånd.

Synd att dom inte har upplyst omvärlden om det samma.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Var det då den stora flykten till Danmark och Norge startade?

Inte att undras över när personalen tröttnade på sina lägre löner och ständiga omorganisationer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, SatanG said:

Håller med, den är inte särskilt dödlig. Men du vet om att det är många som får långvariga bieffekter?

1/5 inlagda för C19 får hjärtproblem t.ex. Allt handlar inte om att leva eller dö utan även allt där i mellan.

 

/ SatanG

Jag har sett ett par undersökningar på det temat. Men fortsatt är det så det i faktiska siffror är såpass få att inte ens om man adderar de med det du kallar för "långvariga bieffekter" (hur långvariga vet vi egentligen inte heller än vad jag förstått) så motiverar det inte enligt min mening de åtgärder vi nu för enkelhetens skull sammanfattar i ett ord, dvs "lock-downs".

 

Ett sätt att vända på resonemanget är ju att återigen påpeka att den övervägande majoriteten som blir smittade har väldigt milda symptom eller inga alls.  Ur det perspektivet blir inlåsningarna av alla människor i  av viruset hårt drabbade länder fortsatt högst tveksam.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Alarik:

Just det.

Blev dyrare eftersom både inhyrd personal tjänade/tjänar mer än de tillsvidareanställda

och bemanningsföretagen skulle/skall ha sin vinst.

Min förra läkare på VC, f.ö. en förbannat trevlig tjej, var inhyrd. Hade varit så under ett antal år och tjänade betydligt bättre än med en fast anställning. Hon hade haft 4-5 olika VC placeringar under ungefär lika många år. Hon tyckte det var lite tråkigt att behöva flytta på sig så ofta men skillnaden i pengar var alldeles för stor. Känner även en som jobbar i Norge och gjort så i många år. Han jobbar 2 veckor är ledig 2 och tjänar ungefär dubbelt mot Sverige.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev SatanG:

Självklart hjälper varken mask eller lock-downs om man har bestämt sig för att det är så. Bara WHO och andra länders forskare som ljuger 😉

 

Bra gjort av dig.

 

/ SatanG

Tycker du att det har hjälpt i något land? Ett efter ett som klarat sig bra tidigare verkar hinna i fatt verkligheten nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukvården går inte på knäna i normaltider men är slimmad ner till  gränsen för att fungera, detta gör att minsta störning blir katastrof .

Nedmonteringen har skett under lång tid och märks med långa väntetider i vården men vanliga friska människor har struntat i det då det

inte drabbar dom.

Nu när det är kris och även dom drabbas av långa väntetider då vaknar dom och klagar över saker som har vart vardag för sjuka i 20 år,

väntar själv på en knäoperation som blivit uppskjuten 3 gånger .

Tyvärr tror jag att det blir som en del förutspådde i våras detta tar inte slut förrän vi alla blivit smittade och vi tappat 20k människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev SatanG:

Håller med, den är inte särskilt dödlig. Men du vet om att det är många som får långvariga bieffekter?

1/5 inlagda för C19 får hjärtproblem t.ex. Allt handlar inte om att leva eller dö utan även allt där i mellan.

 

/ SatanG

Dom får ju då ställas i relation till alla arbetslösa, som får psykiska problem, vars liv faller i spillror. Helt övertygad att dom är betydligt fler.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...