Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

Men enligt Surinepedemiologen borde Pattaya haft massor av Covidsjuka under oktober till februari pga av de många kineserna som besökte då.

Finns inga uppgifter på att så var fallet.

Förmodligen eftersom det var en vanlig förkylning. Att det fanns i Pattaya februari 20 är ett faktum eftersom jag har en kompis som åkte på det då. Diagnos när han kom till Sverige.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma som att måste registrera telefonkort,rapportera om man reser runt,detta infördes långt före covid.

Och jag har klarat mig i 14 år här hitills.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

”Inga bevis att lockdowns ger minskad dödlighet”

Lars Jonung, professor i nationalekonomi, varnar för att en nedstängning av Sverige skulle slunga landet in i en ännu värre ekonomisk kris. Det säger han till SVT.

Andra debattörer – till exempel virologen Fredrik Elgh – har argumenterat för att en total lockdown skulle vara det bästa sättet att stoppa den kraftiga smittspridningen. Jonung menar att det skapar problem för ekonomin utan att bevisligen minska dödstalen.

– Hittills ger forskningen föga stöd för lockdowns (...) Går alla ned i källaren har vi inte mycket att komma tillbaka till. Det blir ekonomisk harakiri, säger han till SVT.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om deet nu är en luftburen smitta så undrar jag varför man skall tvätta händerna hela tiden? Vore det inte bättre att tvätta ansiktet och borsta tänderna istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Avseende Thailands låga sjukdomstal tror jag mera på Stenbordepidemiologen ovan än på Surinepdemiologen P3.

Enligt P3 ide borde jag varit död i Covid 19  redan. Dels pga min ålder, och dels pga att jag perioden sept19 till mars 20 bodde halvtid i Pattaya i ett condohus, TheBase, som till 75 procent beboddes av korttidsboende kineser som jag åkte med i hissarna varje dag. Tror inte dessa kineser hade Covid19.

Har inte hört om något Covid dödsfall i huset, och har frågat tjejerna i receptionen om detta.

 

Tror mest att det är Thailands varma och fuktiga klimat som räddat oss boende här.

Läste någonstans i veckan att virus föredrar kall och torr luft.

 

Stenbordsepidemiologen Arne

Nja, jag skriver att du inte ens märkt av viruset innan det utannonserades och att världen kommer gå under.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Nja, jag skriver att du inte ens märkt av viruset innan det utannonserades och att världen kommer gå under.

Så du kör en Tegnell nu, och menar att vi som bor i Pattaya redan omfattas av flockimmunitet utan att ha märkt av när vi blev smittade?

Någon förkylning, enligt Esspes teori,  kan det inte ha varit för min del eftersom jag aldrig har varit förkyld i Thailand.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Dansk studie: Ingen bevisad effekt med munskydd

En stor dansk undersökning har inte kunnat bevisa att munskydd skyddar friska personer från att smittas av coronaviruset, rapporterar Danmarks radio.

Resultaten tyder på att mellan 15 och 20 procent av deltagarna i undersökningen möjligen kan ha fått visst skydd av att bära munskydd, men siffrorna är så osäkra att det inte går att dra några slutsatser, säger professor Henning Bundgaard vid Rigshospitalet i Köpenhamn som lett undersökningen.

– Det är synd att effekten inte är större. Det hade varit fantastiskt om munskydd hade varit ett starkt vapen mot corona, säger han.

Däremot säger han studien tyder på att munskydd kan göra att personer som redan är sjuka sprider viruset vidare i lägre grad.

 

https://omni.se/dansk-studie-ingen-bevisad-effekt-med-munskydd/a/Gar6Bl

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Så du kör en Tegnell nu, och menar att vi som bor i Pattaya redan omfattas av flockimmunitet utan att ha märkt av när vi blev smittade?

Någon förkylning, enligt Esspes teori,  kan det inte ha varit för min del eftersom jag aldrig har varit förkyld i Thailand.

Kanske nåt sånt...

 

Vissa är mer känsliga än andra.

Vissa har bättre immunförsvar än andra. 

Osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Kanske nåt sånt...

 

Vissa är mer känsliga än andra.

Vissa har bättre immunförsvar än andra. 

Osv...

OK .

Jag tror mera på teorierna om det individuella immunförsvaret än teorierna om flockimmunitet.

 Mycket sol i kombination med fuktig luft, vitamin D, Selen mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Jag tror mera på teorierna om det individuella immunförsvaret än teorierna om flockimmunitet.

Helt klart många faktorer, individuellt immunförsvar och flockimmunitet är nog en av de 2 viktigaste.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Soengsang said:

Helt klart många faktorer, individuellt immunförsvar och flockimmunitet är nog en av de 2 viktigaste.

Jag har läst någonstans. Att en del människor har naturlig resistens från corona. Så att dom varken måste vaccineras eller bli sjuka för att få immunitet. Så imminförsvaret är nog en viktig faktor. Därför tror jag på mat, som stärker immunförsvaret. 

 

https://www.1177.se/Blekinge/Blekinge/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/kostrad-for-ett-starkt-immunforsvar/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Avseende Thailands låga sjukdomstal tror jag mera på Stenbordepidemiologen ovan än på Surinepdemiologen P3.

Enligt P3 ide borde jag varit död i Covid 19  redan. Dels pga min ålder, och dels pga att jag perioden sept19 till mars 20 bodde halvtid i Pattaya i ett condohus, TheBase, som till 75 procent beboddes av korttidsboende kineser som jag åkte med i hissarna varje dag. Tror inte dessa kineser hade Covid19.

Har inte hört om något Covid dödsfall i huset, och har frågat tjejerna i receptionen om detta.

 

Tror mest att det är Thailands varma och fuktiga klimat som räddat oss boende här.

Läste någonstans i veckan att virus föredrar kall och torr luft.

 

Stenbordsepidemiologen Arne

Och du tror att flickorna i receptionen skulle tala om för dig om det hade varit något covid

dödsfall i huset?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev möljis:

Och du tror att flickorna i receptionen skulle tala om för dig om det hade varit något covid

dödsfall i huset?

Är ingen reception där, men väl 100 tals lägenheter i varje bygnad.

Var av massor hyrs ut korttid.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev möljis:

Och du tror att flickorna i receptionen skulle tala om för dig om det hade varit något covid

dödsfall i huset?

Ja, känner en av dem ganska bra.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är ingen reception där, men väl 100 tals lägenheter i varje bygnad.

Var av massor hyrs ut korttid.

Det finns  reception i hus B.

 

Sammanlagt antal lägenheter hus A pluss B  ca 1000

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Dansk studie: Ingen bevisad effekt med munskydd

En stor dansk undersökning har inte kunnat bevisa att munskydd skyddar friska personer från att smittas av coronaviruset, rapporterar Danmarks radio.

Resultaten tyder på att mellan 15 och 20 procent av deltagarna i undersökningen möjligen kan ha fått visst skydd av att bära munskydd, men siffrorna är så osäkra att det inte går att dra några slutsatser, säger professor Henning Bundgaard vid Rigshospitalet i Köpenhamn som lett undersökningen.

– Det är synd att effekten inte är större. Det hade varit fantastiskt om munskydd hade varit ett starkt vapen mot corona, säger han.

Däremot säger han studien tyder på att munskydd kan göra att personer som redan är sjuka sprider viruset vidare i lägre grad.

 

https://omni.se/dansk-studie-ingen-bevisad-effekt-med-munskydd/a/Gar6Bl

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgrAbv/experten-allt-mer-pekar-pa-att-munskydd-fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Och igår var det en dansk expert som sa att det inte gjorde det.

Jo det var ju den jag citerade.

Danska experten va säkert full..

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Det finns  reception i hus B.

 

Sammanlagt antal lägenheter hus A pluss B  ca 1000

Sett den, men inte riktigt att kalla reception.

I ett hotell måste alla passera receptionen, jag har aldrig gjort det där.

Bor ju 1000tals kortidsboende där varje vecka under högsäsong, personerna i disken hade absolut ingen koll på vad som händer där, vilka som kommer och går.

Så osannolikt att någon skulle ha det, särkilt någon utlänning.

1112 condos är det, var av intresse tvungen att googla det.

Så absolut omöjligt för någon att veta hur mycket C19 det varit i byggnaderna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Och igår var det en dansk expert som sa att det inte gjorde det.

Kvittar nog hur många experter som säger det funkar för flera härinne, råder ju någon absurd tanke att det istället ökar smittan. På något oförklarligt sätt verkar det vara bättre om viruset åker direkt in i käften än att en del viruspartiklar stoppas upp av en mask med en långsökt möjlighet att man istället får virus på fingret när man pillar på masken och sedan slickar på. 

 

Har även sett forskning på att mask inte alls gör att bärarna ökar riskbeteendet genom en sk. falsk trygghet utan istället gör att man i än större grad även anammar andra åtgärder såsom distansering. Kan ju vara intressant för t.ex. @Soengsang😉 Empatiska människor är mer benägna att bära mask än mindre empatiska, intressant men knappast förvånande. 

 

Nu är ju knappast mask en one-time solution utan ett komplement. Självklart är det många som använder mask fel men varje person som inte gör det är ju ett potentiellt skydd mot sin omgivning om man nu är asymptomatisk bärare.

 

@frogfishjag har för mig du flera gånger sagt att så länge det inte är lag så är det upp till var och en, andra ska inte lägga sig i den personliga friheten. Det är ju sant, men en förklaring varför en del irriterar sig på det verkar vara att de som bär mask skyddar den som inte bär mask och många av dessa tycker det är egoistiskt att inte få samma respekt tillbaka.

https://www.pnas.org/content/117/36/21851

 

Själv bär jag min mask perfekt, strax under näsan 😉

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Jo det var ju den jag citerade.

Danska experten va säkert full..

Rubriken säger ju tvärtom.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya har vi annan anledning än Covid-19 att bära mask.

received_2903781063279192.thumb.jpeg.c0b9d9fd533210a816280a6c4a0f91a2.jpeg

Vi rekommenderas att ha fönster och dörrar stängda.

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Och igår var det en dansk expert som sa att det inte gjorde det.

Dansken skrev väl att det skyddade upp mot 20%, var det inte så ?? Sen skrev han att det hindrar i viss mån de redan sjuka att smitta andra 

Slutsats av detta borde för varje person med ett sunt tänk och utan AT virus mellan axlarna att munskydd hjälper i ganska stor utsträckning.

 

Tycker mig skönja  en viss tolkning av texten som passar skribentens egen önskan om munskyddens inverkan på smittspridningen  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Dansken skrev väl att det skyddade upp mot 20%, var det inte så ?? Sen skrev han att det hindrar i viss mån de redan sjuka att smitta andra 

Slutsats av detta borde för varje person med ett sunt tänk och utan AT virus mellan axlarna att munskydd hjälper i ganska stor utsträckning.

 

Tycker mig skönja  en viss tolkning av texten som passar skribentens egen önskan om munskyddens inverkan på smittspridningen  

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-skydd-mot-corona-med-munskydd-visar-dansk-studie

 

Efter en månad hade 1,8 procent av munskyddsgruppen och 2,1 procent av kontrollgruppen smittats av coronaviruset.

 

Och för den lilla skillnaden vill du påtvinga en hel befolkning att bära mask. Som sagt tidigare ett flertal ggr, bär du din mask och var lycklig med den. Det är fortfarande inte förbjudet att bära mask.

 

Har funderat på varför maskivrare är så oerhört aggressiva i att framhäva maskens stora betydelse när det inte finns evidens för det. Kan det möjligen vara så att man känner sig lite löjlig med en mask när inte så många andra har det. 

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...