Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

3 nya fall i Thailand, alla utlänningar. 0 thailändare.

 

Ärligt talat, resten av världen måste klona thai-DNA. Det är ju helt remarkabelt att inga thailändare kan få viruset. Att detta inte är större nyheter än det är, är ju helt otroligt.

Kanske därför det inte testas nåt i Thailand (på thailändare). De kan ju ändå inte få viruset....

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2020959/Thailand-adds-3-foreign-arrivals-to-covid-caseload-tuesday

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev frogfish:

3 nya fall i Thailand, alla utlänningar. 0 thailändare.

 

Ärligt talat, resten av världen måste klona thai-DNA. Det är ju helt remarkabelt att inga thailändare kan få viruset. Att detta inte är större nyheter än det är, är ju helt otroligt.

Kanske därför det inte testas nåt i Thailand (på thailändare). De kan ju ändå inte få viruset....

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2020959/Thailand-adds-3-foreign-arrivals-to-covid-caseload-tuesday

 

Alla som anländer till Thailand testas och får 14 dagars karantän.

En hel del återvändande thailändare har varit smittade.

 

Däremot har enligt myndigheterna ingen boende, utlänning eller thai, smittats i Thailand de senaste månderna.

 

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Alla som anländer till Thailand testas och får 14 dagars karantän.

En hel del återvändande thailändare har varit smittade.

 

Däremot har enligt myndigheterna ingen boende, utlänning eller thai, smittats i Thailand de senaste månderna.

 

 

 

 

 

Det låter ju lysande. INGEN de senaste månaderna. Vore intressant att veta hur stor testverksamheten är, 100000 i veckan? 1 miljon? Eller 1? Och om det är gratis att testa sig? Eller om det kostar 10 dagslöner (3000 baht) som ryktet säger?

 

Men det finns tydligen nån osynlig gräns mot grannländer (som har smitta) som viruset inte vågar sig över. Jag tycker nog det är värt att försöka reda ut varför viruset inte vågar sig över gränsen. De kanske inte får visum? Vem vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev spooncreek:

11 minuter av presskonferensen,  sen var jag tvungen att stänga av ljudet. Politiker och myndighetspersoner som mässar "aja baja, ni har inte skött er" till vuxna människor, fixar inte en klassisk liberal som jag. Blir tokig.

Jag undrar om det var denna presskonferensen som jag hörde lite av ett klipp på morgonnyheterna idag, svetsloppan sade: det blir värre innan det blir bättre eller det blir värre innan det är över och jag fick en hastig tanke på om det var sin tid som statsminister han pratade om eller Covid. :crazy:

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, frogfish said:

Det låter ju lysande. INGEN de senaste månaderna. Vore intressant att veta hur stor testverksamheten är, 100000 i veckan? 1 miljon? Eller 1? Och om det är gratis att testa sig? Eller om det kostar 10 dagslöner (3000 baht) som ryktet säger?

 

Men det finns tydligen nån osynlig gräns mot grannländer (som har smitta) som viruset inte vågar sig över. Jag tycker nog det är värt att försöka reda ut varför viruset inte vågar sig över gränsen. De kanske inte får visum? Vem vet...

ConcreteLinearIrishsetter-small.gif.c216ac1144cef253b1f69bfce29bee9b.gif

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minutes ago, frogfish said:

Det låter ju lysande. INGEN de senaste månaderna. Vore intressant att veta hur stor testverksamheten är, 100000 i veckan? 1 miljon? Eller 1? Och om det är gratis att testa sig? Eller om det kostar 10 dagslöner (3000 baht) som ryktet säger?

 

Men det finns tydligen nån osynlig gräns mot grannländer (som har smitta) som viruset inte vågar sig över. Jag tycker nog det är värt att försöka reda ut varför viruset inte vågar sig över gränsen. De kanske inte får visum? Vem vet...

Nu är jag ju intw lika kunnig som  du i bakteologi men jag har både hörsel o sym och konstigt nog, ingen, absolut nada av de fåtal jag råkar ha kontakt med har vare sigvarit sjuks, känner nån som.varit sjuk eller hört om nån som haft eller har Covid 19...

Du har naturligtvis din fulla rätt att tycka.och tro vad du vill , det.är ju en demokratisk rättighetmen tillåt mig då attunte ha samma åsikt, jag tror att de siffror som myndigheterna är hyfsat tillförlitliga, nåt litet skvaller borde eljest ha läckt ut.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

ConcreteLinearIrishsetter-small.gif.c216ac1144cef253b1f69bfce29bee9b.gif

 

/ SatanG

Visst låter det helt galet, men det verkar ju vara sant.

 

Dock tycker åtminstone jag att det vore intressant att veta hur många som testas i veckan. Vad jag hört så finns det ingen allmän testning, men jag kan vara felinformerad.

 

Dock är det väl bäst att återigen säga att jag tror att Thailand klarat sig bra i detta. Men de Nordkorea-siffror som cirkulerar tycker åtminstone jag känns lite krystade.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Baa:

men tillåt mig då attunte ha samma åsikt

Var har jag uttryckt att du "unte" får ha en åsikt? Citera gärna, för nåt sånt skulle jag aldrig uttrycka medvetet.

 

För min del är det en självklarhet, jag vet inte varför du blandar in att man inte ska få uttrycka åsikter. Kanske för att du bor i en militärdiktatur, och att du stöter på det i din vardag? Det vet du bara själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, frogfish said:

Visst låter det helt galet, men det verkar ju vara sant.

 

Dock tycker åtminstone jag att det vore intressant att veta hur många som testas i veckan. Vad jag hört så finns det ingen allmän testning, men jag kan vara felinformerad.

 

Dock är det väl bäst att återigen säga att jag tror att Thailand klarat sig bra i detta. Men de Nordkorea-siffror som cirkulerar tycker åtminstone jag känns lite krystade.

Stämmer bra med att det inte finns allmän testmöjlighet, dock har regionalsjukhusen testkits om det skulle dyka upp.något misstänkt fall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Baa:

Stämmer bra med att det inte finns allmän testmöjlighet, dock har regionalsjukhusen testkits om det skulle dyka upp.något misstänkt fall.

Då blir det ju inte många träffar. Kan inte tänka mig att så många går till sjukhus om de känner sig förkylda. I vår del av världen upptäcks väl 99% (eller nåt sånt) av de smittade utanför sjukhusen.

 

Men iom att Thailand inte har nån Corona så förstår jag att det inte testas. Vad jag förstått räcker det att testa utlänningar så hittar man alla fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, frogfish said:

Var har jag uttryckt att du "unte" får ha en åsikt? Citera gärna, för nåt sånt skulle jag aldrig uttrycka medvetet.

 

För min del är det en självklarhet, jag vet inte varför du blandar in att man inte ska få uttrycka åsikter. Kanske för att du bor i en militärdiktatur, och att du stöter på det i din vardag? Det vet du bara själv.

Atack atack...du läser och svarar ju som du vill ha konflikt istället för trevlig dialig...

Men ok, vad din amatörpsykoligi hör hemma behöver jagväl knappast skriva

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, frogfish said:

Visst låter det helt galet, men det verkar ju vara sant.

 

Dock tycker åtminstone jag att det vore intressant att veta hur många som testas i veckan. Vad jag hört så finns det ingen allmän testning, men jag kan vara felinformerad.

 

Dock är det väl bäst att återigen säga att jag tror att Thailand klarat sig bra i detta. Men de Nordkorea-siffror som cirkulerar tycker åtminstone jag känns lite krystade.

Ja dina senaste inlägg låter galna, de är med största sannolikhet iaf fel eller åtminstone kraftigt överdrivna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Baa:

Atack atack...du läser och svarar ju som du vill ha konflikt istället för trevlig dialig...

Men ok, vad din amatörpsykoligi hör hemma behöver jagväl knappast skriva

"Atack"? Det är ju du som insinuerar att jag inte tillåter att du har en annan åsikt. Då får du väl styrka det påståendet. Du får ha vilken åsikt du vill. Och "Amatörpsykoligi"? Vad menar du med det? Känns som du mest vill vara otrevlig.

 

Jag har jättegärna dialog. Men hur menar du att det främjar dialog när du menar att du inte får ha en åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

Ja dina senaste inlägg låter galna, de är med största sannolikhet iaf fel eller åtminstone kraftigt överdrivna.

 

/ SatanG

Ok. Jag tycker det vore intressant att veta hur mkt Thailand testar. Om du anser det vara "galet" må så vara.

 

För egen del vore en sån siffra intressant? Tror du själv att Thailands officiella siffror stämmer med verkligheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Corona Thailand hade exporterade dom bort med ett gäng burmeser tillbaka till Burma och likaså med laotier som återvände hem.

 

F.ö. vill jag ännu en gång påminna om att vi hade miljoner kineser som rörde sig fritt här hela hösten och vintern. I mars upptäckte dom och namngav Coronan - i Kina. Say no more.

 

En kompis till mig och hans fru exporterade dom också lite Corona med från Thailand när dom åkte hem 5 mars.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev frogfish:

Ok. Jag tycker det vore intressant att veta hur mkt Thailand testar......

 

 

Thailand har numera bra sjukvård, och bra beredskap mot tex Covid19.

 

 

Det är lätt att förstå att Sverige, England, Frankrike, USA  mfl  masstestar nu eftersom man har ett stort antal  alvarligt Covid19  sjuka ute i samhällena.

 

Mern varför skall Thailand masstesta nu när inga sådana fall rapporterats i landet på flera månader?

 

Jag bor i Buriramprovinsen och har inte hört talas om någon Coronasmittad här de senaste fyra månaderna.

Har råd att betala test,  men varför skall jag testa mig nu?

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Thailand har numera bra sjukvård, och bra beredskap mot tex Covid19.

 

 

Det är lätt att förstå att Sverige, England, Frankrike, USA  mfl  masstestar nu eftersom man har ett stort antal Covid19  sjuka ute i samhällena.

 

Mern varför skall Thailand masstesta nu när inga fall rapporterats i landet på flera månader?

 

Jag bor i Buriramprovinsen och har inte hört talas om någon Coronasmittad här de senaste fyra månaderna.

Har råd att betala test,  men varför skall jag testa mig nu?

 

Jag ska försöka uttrycka mig så att ingen tror att jag försöker censurera dem, det hände tydligen tidigare. Annars får du säga till.

 

Du kan säkert betala för dig själv, din inkomst påverkas väl inte av dagens situation.

Men tror du verkligen en daglönare kommer betala en tredjedels månadslön (eller liknande) för att testa sig? Eller en arbetslös?

 

Men iom att corona inte finns i Thailand, så finns det ju ingen anledning att testa. Och jag hoppas det fortsätter så, så att landet kan öppna upp vartefter.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Mern varför skall Thailand masstesta nu när inga fall rapporterats i landet på flera månader?

Det har rapporterats ett antal fall tex en indier boende i Phuket som inte hade varit ute o åkt, dj'n i Bangkok som testades positiv i fängelse, den franska madamen som testades negativt vid ankomst men positivt 14 dar efter genomgången karanten.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Thailändarna är ganska ambitiösa i sin coronahantering.

90-95 % bär munskydd, varje varuhus har feberkoll vid entrén, hos Big C extra i pattis måste man anteckna sitt namn och telefonnummer vid ingången för att bli insläppt, mm.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Det har rapporterats ett antal fall tex en indier boende i Phuket som inte hade varit ute o åkt, dj'n i Bangkok som testades positiv i fängelse, den franska madamen som testades negativt vid ankomst men positivt 14 dar efter genomgången karanten.

Dessa fall är  issolerade och uppföljda, och har inte spridit  smittan vidare i samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Dessa fall är  issolerade och uppföljda, och har inte spridit  smittan vidare i samhället.

Kanske inte men dock konstaterade fall. Självklart att det finnes fall men som @Baaskrev inget fall i byn med omegn det hade ryktats blixtsnabbt. Det var ett fall 7 mil ifrån oss direkt efter utbrottet, en tjej åkte hem från Bangkok fast hon hade reseförbud. Svårt att hemlighålla någonting här nu med alla sociala medier som folk ägnar all ledig tid med. (Åtminstone ser det det så ut)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativa förklaringar till ett lågt antal coronasmittade liksom allvarligt insjuknade i Thailand än den lockdown som infördes efter det kinesiska nyåret, under vilket viruset borde spritts snabbt som bare den:

 

- Vädret - fukt och värme helt enkelt - inge bra för vare sig coronavirus eller andra flunsavirus.

- En mildare variant av viruset än den som senare spreds i Europa.

- Bättre motståndskraft hos thailandsboende pga av mer omfattande exponering av andra coronavirus genom åren - ännu mindre andel av de smittade blir allvarligt sjuka - fler är asymptomatiska

- Det låga antalet testade - stort mörkertal avseende smittade, men knappast avseende antalet allvarligt sjuka eller döda, eftersom sjukhusen haft det lugnt. Se vidare punkten ovan.

 

Allt ovan är omtvistat, inte skrivet i sten eller på annat sätt bevisat, men är minst lika rimliga förklaringar i nuläget som den sena stängningen av Thailand.

 

Stenbordsepidemiologen Spooncreek

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och Frugan har ställt in alla sociala kontakter.

Spelar golf fortfarande, men ingen bowling denna säsong.

Funderar om man ska munskydd när vi storhandlar numera 1 dag i veckan.

Husbilen använder vi, men är för oss själva, tar cykelturer lagar våran egen mat.

Frugan har slutat att gå på loppisar som är henne stora hobby.

Så vi väntar när denna smitta tar slut, så kan vara sociala igen.

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Alternativa förklaringar till ett lågt antal coronasmittade liksom allvarligt insjuknade i Thailand än den lock down som infördes efter det kinesiska nyåret, under vilket viruset borde spritts snabbt som bare den:

 

- Vädret - fukt och värme helt enkelt - inge bra för vare sig coronavirus eller andra flunsavirus.

- En mildare variant av viruset än den som senare spreds i Europa.

- Bättre motståndskraft hos thailandsboende pga av mer omfattande exponering av andra coronavirus genom åren - ännu mindre andel av de smittade blir allvarligt sjuka - fler är asymptomatiska

- Det låga antalet testade - stort mörkertal avseende smittade, men knappast avseende antalet allvarligt sjuka eller döda, eftersom sjukhusen haft det lugnt. Se vidare punkten ovan.

 

Allt ovan är omtvistat, inte skrivet i sten eller på annat sätt bevisat, men är minst lika rimliga förklaringar i nuläget som lockdowns.

 

Stenbordsepidemiologen Spooncreek

Nog är du en stenbords alltid, vi just för en timme sen pratat med vår släkt i byn

3 äldre döda den här veckan bara runt vårt hus. Tror du nån av dom blev testade

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...