Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

Vad jag inte kan begripa är att man skärper restriktionerna nu. Logiskt tänkande och statistik kan ju iaf inte ligga bakom. Ökad smitta är ju bara av godo så vi kan bli av med skiten någon gång. Alla restriktioner som sätts in kommer ju bara att förlänga eländet. Dödligheten är som en vanlig influensa, vi har t.o.m. underdödlighet i Sverige under 2020 trots väldigt få restriktioner. IVA ligger hyfsat till. Länder med lock-down och masktvång har klarat sig sämre med vissa mindre undantag (Norge och Finland). Då slår man till med åtgärder som kommer att ställa till det för en hel del människors liv och leverne. Ytterligare konkurser, arbetslöshet m.m.

 

Vad har fått Lövet att kliva fram nu, det kan väl inte vara dom dåliga opinionssiffrorna? Han skulle hållit fingrarna borta och låtit experterna hantera det hela.

 

Gå inte på gym, vad är det för jävla trams. Fysisk ansträngning - är det inte bra för kroppen längre?

 

Noterar ännu en gång att man endast talar och visar kurvor om antalet smittade, inte ett ljud om IVA eller antalet döda. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Fritz said:

Är du medveten att det finns nåt som heter SVT Play där man hur lätt som helst kan gå in och kolla reprisen på Aktuellt och inte överraskande upptäcka att du inte håller dig till sanningen i det du påstår. https://www.svtplay.se/video/28047778/aktuellt/aktuellt-16-nov-20-00-1

06:06

 

Undantag vid sittande publik och 1 meters mellanrum. 

1 meter!!! 

Så en bio på 1.5 timmar sittandes bredvid en covid sjuk under den tiden så är man utsatt för en väldigt stor risk att bli smittad. 

Exponeringstid. 

Närhet. 

Luftburet. 

 

Innan man förstår hur detta smittar så slår man i luften. 

Självklart kommer alla restriktioner hjälpa att dämpa spridningen men ovan undantag tydliggör att man förstår inte mekanismen. 

Sedan att säga att åtgärderna i våras var väldigt effektiva och nu vill man återupprepa denna succé, men man funderar inte på huruvida det var reglerna eller våren som faktiskt gjorde att vi kom ur det då. 

 

Frustrationen med FHM sprutar ur varje por på herr Damberg, det var ju inte regeringen som skulle in och peta i detta, tanken var ju att FHM skulle lösa detta lite geschwint,  så blev det inte. 

Irritation. 

 

Sedan barnungen Tegnell som gissningsvis inte utan anledning inte fick vara med på presskonferensen men ändock givetvis lyfter luren när SR ringer och surar, obstruerar samt lämnar kontrainformation, vilket avses 06:06 "kommer olika information" 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sedan barnungen Tegnell som gissningsvis inte utan anledning inte fick vara med på presskonferensen men ändock givetvis lyfter luren när SR ringer och surar, obstruerar samt lämnar kontrainformation,

Vilket program var det? Dina uppgifter om vad som sas litar jag inte riktigt på utan jag vill helst lyssna på intervjun själv.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Fritz said:

Vilket program var det? Dina uppgifter om vad som sas litar jag inte riktigt på utan jag vill helst lyssna på intervjun själv.

P1

 

Cirka kl  16 - 16.45

Kan inte säga exakt tid. 

 

Fürtenbach och Co? 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Fritz said:

Vilket program var det? Dina uppgifter om vad som sas litar jag inte riktigt på utan jag vill helst lyssna på intervjun själv.

Från studio 1

 

Här bara en liten del av det. 

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7601142

 

"Det här är regeringens beslut när det gäller hur många som får samlas, det är inte vi som sätter ner foten överhuvudtaget" 

 

Läs : not invented here. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Skönt att se att sprickan mellan Tegnell och politikerna börjar bli avgrundslik. 

 

Han surade som en barnunge när SR ringde upp honom i efterhand och hävdade en rad märkliga saker, slingrade sig som en ål om sina tidigare fiasko prognoser samt förringade dagens åtgärder, avslutade med att biografer föll under en annan juridisktion. 

 

Sedan 2 timmar senare, dags för aktuellt, någon politiker hade inte undgått att höra AT i radion och upprepade i falsett att biografer minsann ingalunda kom undan. 

 

This is not the beginning of the end, this is the end. 

 

Jag måste nog säga att det viktigaste är att vi får ordning på Covid situationen, om Regeringen lyssnar eller inte lyssnar mer på AT skiter jag i. Men klart ett framsteg för en annars handlingsförlamad regering.

Kanske har Lövet valet i sikte och inser att detta inte längre duger 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Nicholas:

WHO, 

 

Vilka nollor. 

Först deklarera pandemi medans FHM sa att det var lugnt, och sedan yla om munskydd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA63RV/who-sverige-bor-andra-sig-om-munskydd

 

Hörde svamlet om munskydd igår, Inte nu sade AT, "kanske senare att det kan vara effektivt", fn. hjärnsläpp i skallen på den karln.

Fungerar det bättre senare ???😠 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Bike:

Hörde svamlet om munskydd igår, Inte nu sade AT, "kanske senare att det kan vara effektivt", fn. hjärnsläpp i skallen på den karln.

Fungerar det bättre senare ???😠 

Nej.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev spooncreek:

Eftersom jag inte tycker att åtgärderna är nödvändiga, ogillar onödiga regler samt  avskyr statligt förmynderi, så är svaret på det ganska givet för min del.

Så skönt då att du inte behöver bry dig om sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Vad jag inte kan begripa är att man skärper restriktionerna nu. Logiskt tänkande och statistik kan ju iaf inte ligga bakom. Ökad smitta är ju bara av godo så vi kan bli av med skiten någon gång. Alla restriktioner som sätts in kommer ju bara att förlänga eländet. Dödligheten är som en vanlig influensa, vi har t.o.m. underdödlighet i Sverige under 2020 trots väldigt få restriktioner. IVA ligger hyfsat till. Länder med lock-down och masktvång har klarat sig sämre med vissa mindre undantag (Norge och Finland). Då slår man till med åtgärder som kommer att ställa till det för en hel del människors liv och leverne. Ytterligare konkurser, arbetslöshet m.m.

 

Vad har fått Lövet att kliva fram nu, det kan väl inte vara dom dåliga opinionssiffrorna? Han skulle hållit fingrarna borta och låtit experterna hantera det hela.

 

Gå inte på gym, vad är det för jävla trams. Fysisk ansträngning - är det inte bra för kroppen längre?

 

Noterar ännu en gång att man endast talar och visar kurvor om antalet smittade, inte ett ljud om IVA eller antalet döda. 

 

Inte speciellt många på IVA, kanske därför. Men de tror att det kommer inom någon vecka, ingen som vet och inte ens du Esspe vet något om denna kommande utveckling 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-14 at 09:07, skrev Bike:

Finns även smidiga engångsmasker med kolfilter i ett av skikten

Har du möjligen koll på någon i Sverige som säljer dessa?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Har du möjligen koll på någon i Sverige som säljer dessa?

Har sett dem, finns ju på nätet, men jag kan googla åt dig, I Thailand finns de överallt, Men skulle då hellre köpa på mig ett lager masker FFP3 lär du kanske inte hitta, men FF P2 skyddar bättre åt båda hållen än ett munskydd 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Har du möjligen koll på någon i Sverige som säljer dessa?

Jag skulle om jag var du köpa ett pack av dessa, dem kan du använda flera ggr, användhandsprit nar du tagit utanpå mask eller band, kan ju vara kontaminerd . Fö Brider är kanon att handla av.. Dessa skyddar dig ganska väl .

Trots alla maskförnekare här https://www.brider.se/personligt-skydd/andningogonhuvud/halvmasker/filtrerande-halvmask-1502v-ffp2-zekler

Link to comment
Dela på andra sajter

Zekler är ett väkänt märke , grattis till att du har ett fungerande tänk i detta med Covid, underbart att man inte är ensam om att vilja skydda sig , denna är dessutom bekväm under en långflygningMen skyddar ju bara dig då det finns en ventil, men den kommer knappast några droppar igenom, sätt ett vanligt billigt munskydd över denna så skyddar du även din omgivning 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så lite svt så det finns nåt att spy galla över

Screenshot_20201117-171055_TextTVnu.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Baa:

Och så lite svt så det finns nåt att spy galla över

Screenshot_20201117-171055_TextTVnu.jpg

Men fortfarande ingen överdödlighet pga denna så ”livsfarliga” sjukdom?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Soengsang said:

Men fortfarande ingen överdödlighet pga denna så ”livsfarliga” sjukdom?

 

Och ingen belastning på sjukvården heller

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-14 at 20:49, skrev Nicholas:

Suck. 

 

En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. 

 

Så om virus fastnade på vägen ut riskerar det att få följa med in igen. 

 

Men som sagts tidigare så anser jag att virus som en gång hamnat på ytor som ganska ofarligt. 

 

 

 

 

Nu kanske det finns olika typer av dessa men de jag har haft att göra med har filter före växlaren både på tilluft och frånluft så med ett korrekt filter så borde virusen kunna stoppas från att spridas via ventilationen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Vad jag inte kan begripa är att man skärper restriktionerna nu. ...............

 

Noterar ännu en gång att man endast talar och visar kurvor om antalet smittade, inte ett ljud om IVA eller antalet döda. 

 

Här har du några exempel på  antalet rapporterade  döda t.o.m idag 17 November 2020

 

Hela världen                     1.330.000

Sverige                                    6.164

Thailand                                       60

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Har sett dem, finns ju på nätet, men jag kan googla åt dig, I Thailand finns de överallt, Men skulle då hellre köpa på mig ett lager masker FFP3 lär du kanske inte hitta, men FF P2 skyddar bättre åt båda hållen än ett munskydd 

FFP3 har jag alltid hemma och även någon paket som ligger i bilen i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, ArneMorales said:

Här har du några exempel på  antalet rapporterade  döda t.o.m idag 17 November 2020

 

Hela världen                     1.330.000

Sverige                                    6.164

Thailand                                       60

Det är ju ett sätt att de det men en pandemi måste inte ha hög dödlighet för att vara skadlig för såväl individ sim samhälle.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men fortfarande ingen överdödlighet pga denna så ”livsfarliga” sjukdom?

 

Det behöver ju inte bero på virusets beskaffenhet. Beror nog på distansering o spridningen tänk dig corona +säsongsinfluensan+...

Låter inte det rimligt, eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom nya restriktionerna fick effekt omgående trots att dom inte satts i funktion än :ironi:

 

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-17/betydligt-farre-nya-covidfall-i-skane-an-forra-tisdagen

Ändrades av Esspe
La till en smiley när jag kom att tänka på hur svårt vissa har det med det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...