Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

12 minutes ago, janne_h said:

Vilket inte sker om gamla luften skickas tillbaka, vilket du hävdar är fallet.

Växlaren har bara till funktion att ta vara på värmen. Ingenting annat.

 

Nu har jag vare sig sagt eller trott något dylikt, men skit samma, jag pallar inte förklara mer för dig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamrater för att folk ska förstå vad ni talar om . Plattväxlare tar till vara på utluften och förvärmer tilluften utan utan att dom kommer i kontakt. I roterande växlare så har det för i världen läckt igenom lukter(ibland).  Nu för tiden har det blivit betydligt bättre. Har inte tagit del av det läcker igenom på flera år

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Nicholas said:

Nu har jag vare sig sagt eller trott något dylikt, men skit samma, jag pallar inte förklara mer för dig. 

 

Citat: "En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. "

 

Nu är ju detta i princip en icke fråga Då roterande växlare knappt finns på sjukhus över huvudtaget. Eftersom dom ej ses som tillförlitliga.

 

https://www.energi-miljo.se/energi-miljo/ventilation-och-vard-ett-svart-samarbete#:~:text=Roterande värmeväxlare är sällsynta på,full säkerhet med roterande växlare.&text=“Byggenskap och Vårdhygien”%2C som är en samling rekommendationer kring,%2C www.sfvh.se.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, John Khonken said:

Kamrater för att folk ska förstå vad ni talar om . Plattväxlare tar till vara på utluften och förvärmer tilluften utan utan att dom kommer i kontakt. I roterande växlare så har det för i världen läckt igenom lukter(ibland).  Nu för tiden har det blivit betydligt bättre. Har inte tagit del av det läcker igenom på flera år

Det material (virus) som fastnar i bikakan på vägen ut riskerar i teorin att komma in igen. 

 

Jag sa aldrig att risken var stor eller hur stor den var, jag sa bara att det kan hända. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, janne_h said:

Citat: "En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. "

 

Nu är ju detta i princip en icke fråga Då roterande växlare knappt finns på sjukhus över huvudtaget. Eftersom dom ej ses som tillförlitliga.

 

https://www.energi-miljo.se/energi-miljo/ventilation-och-vard-ett-svart-samarbete#:~:text=Roterande värmeväxlare är sällsynta på,full säkerhet med roterande växlare.&text=“Byggenskap och Vårdhygien”%2C som är en samling rekommendationer kring,%2C www.sfvh.se.

Det är väl bra. 

Men folk blir smittade även på andra ställen. 

 

Jag skulle faktiskt kunna drista mig till att påstå att majoriteten inte smittas på sjukhus. 

 

Men skit samma, jag tror inte det är ett problem. 

 

Däremot skulle jag rekommendera att dra upp utbytet av luft till höga nivåer där mycket folk vistas. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Nicholas said:

Om du värmeväxlar utgående luft riskerar du att dra in viruset igen som gått igenom värmeväxlaren. 

 

Förvisso är det små mängder och så är viruset vid det laget nog ganska mört.

 

Men där corona smittade befinner sig typ iva borde man nog öppna fönstren. 

 

 

3 minutes ago, Nicholas said:

Det material (virus) som fastnar i bikakan på vägen ut riskerar i teorin att komma in igen. 

 

Jag sa aldrig att risken var stor eller hur stor den var, jag sa bara att det kan hända. 

 

Nej du hävdade att dom hade dessa typer av växlare på IVA.

Och att man där istället bör öppna fönstret.

Tror knappast att en enda IVA avdelning i hela landet har en roterande luftvärmeväxlare.

Just av den anledningen att man ej då får tillförlitlig ventilation. Vilket naturligtvis är viktigt just där.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nej du hävdade att dom hade dessa typer av växlare på IVA.

Och att man där istället bör öppna fönstret.

Tror knappast att en enda IVA avdelning i hela landet har en roterande luftvärmeväxlare.

Just av den anledningen att man ej då får tillförlitlig ventilation. Vilket naturligtvis är viktigt just där.

I den här frågan är jag nästan hundra säker på att du har rätt Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
23 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har inget emot det. 

Kan bara notera att dom är ganska populära, och det på goda grunder. 

 

Det som du däremot kanske kan bringa lite klarhet över är ventilation på kryssningsfartyg. 

 

Där visade sig att ju längre dom båtarna fick ligga i karantän/hamn desto fler blev smittade. 

Man närmade sig 100%.

 

Första givna tecknet på luftburen smitta. 

 

Folk fick inte gå ut ur hytterna.

 

Så det var ju ganska elakt. 

 

Det var uppe till diskussion i USA inför att norweigian cruslines etc etc fixade ett gemensamt "board" där man skulle visa myndigheter att man var säkra. 

Däremot ville man inte göra några ändringar på ventilationen, så frågan måste ju ha uppmärksammats av CDC. 

 

Lite nyfiken på luftströmarna ombord dom där båtarna. 

Det har jag faktiskt ingen koll på för att vara helt ärlig. Kan kolla på närmsta D&ID den dagen jag orkar, men det är inte direkt något kryssningsfartyg jag lallar med. Det är näst intill fast installation, fast den guppar med vågorna. 
Jag kan se om jag hittar något roligt i alla fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Kamrater för att folk ska förstå vad ni talar om . Plattväxlare tar till vara på utluften och förvärmer tilluften utan utan att dom kommer i kontakt. I roterande växlare så har det för i världen läckt igenom lukter(ibland).  Nu för tiden har det blivit betydligt bättre. Har inte tagit del av det läcker igenom på flera år

 

1 timme sedan, skrev janne_h:

Citat: "En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. "

 

Nu är ju detta i princip en icke fråga Då roterande växlare knappt finns på sjukhus över huvudtaget. Eftersom dom ej ses som tillförlitliga.

 

https://www.energi-miljo.se/energi-miljo/ventilation-och-vard-ett-svart-samarbete#:~:text=Roterande värmeväxlare är sällsynta på,full säkerhet med roterande växlare.&text=“Byggenskap och Vårdhygien”%2C som är en samling rekommendationer kring,%2C www.sfvh.se.

 

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Det material (virus) som fastnar i bikakan på vägen ut riskerar i teorin att komma in igen. 

 

Jag sa aldrig att risken var stor eller hur stor den var, jag sa bara att det kan hända. 

 

Om några partiklar fastnar i bikakan och följer med in igen har ingen större betydelse så länge hepafiltren sitter på plats innanför växlaren.

Jag vet att många äldre konstruktioner har filtren tidigt i flödet för att inte smutsa ner bikakan. Men då har man oftast åxå filter på frånluften innan växlaren och då bör coronan stanna där.

Minsta problemen får man dock med plattväxlare men de är inte riktigt lika effektiva i återvinningssyfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Boa52:

Inte drivit ett forum men 68 års livs erfarenhet och jobb med många människor 

inblandande, Det funkar ju inte så bra med dina Mod, hitta på nåt annat tankesätt

Det har fungerat ganska exakt tusen gånger bättre med våra moderatorer än med flera av våra medlemmar. 

 

Kan bara minnas ett fall som misslyckades rejält. 

 

Och det är bara inom ramen av 47 års livserfarenhet och ca 18 års erfarenhet av forumdriveri.

Jobbade från 2002 på thaivisa.com tills jag övertygade Kim om att flytta från MSN.

 

Nog om mitt forum CV. :D 

Och lycka till med fortsatt livserfarenhet, Boa.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det har fungerat ganska exakt tusen gånger bättre med våra moderatorer än med flera av våra medlemmar. 

 

Kan bara minnas ett fall som misslyckades rejält. 

 

Och det är bara inom ramen av 47 års livserfarenhet och ca 18 års erfarenhet av forumdriveri.

Jobbade från 2002 på thaivisa.com tills jag övertygade Kim om att flytta från MSN.

 

Nog om mitt forum CV. :D 

Och lycka till med fortsatt livserfarenhet, Boa.

Jag anser att detta forum fungerar bra mycket bättre än de andra, inga pekpinnar stup i kvarten för att man trampar "fel" medlem på tårna, alla har samma regler. Dessutom bättre funktioner rent datatekniskt .

Tack för ett bra Forum Surin P3

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

I den här frågan är jag nästan hundra säker på att du har rätt Janne

Vad skrev jag inledningsvis ?? Nu tjatar ni om samma saker jag skrev som svar till Satan G s fråga om växlare 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Jag vill inte vara . Men jag arbetar med detta varje veckodag.   Att viruset  

skulle stoppas är klart tveksamt

.eller helt omöjligt. Om man inte 

använder renrumsfilter. 

Renrumsfilter (Hepaklassade ) stoppar det givetvis, men om du jobbar med detta varje dag så vet du samma som jag skrev i mitt första svar, även jag är yrkesman inom bland annat vent. Även till och med utan frånluftsfilter skulle det vara ofarligt då viruset väldigt snabbt torkas ut av luftströmmen, dvs inaktiveras långt innan det skulle komma i kontakt med andra personer utanför fastigheten, du vet att roterande växlare idag absolut inte används i denna miljö och även att till/frånluft inte har kontakt med varandra.

Så frågan är ju redan från första frågan utredd 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Vilket inte sker om gamla luften skickas tillbaka, vilket du hävdar är fallet.

Växlaren har bara till funktion att ta vara på värmen. Ingenting annat.

 

Tror att det hos Nicholas finns en okunskap i skillnaden mellan växlare och återluft, ibland kör man ju i vissa aggregat 20% återluft dvs gammal luft, kan gissa på att han blandar ihop begreppen, viss återluft accepepteras inom vissa områden  Däremot inte tillämpbart i Sjukhusmiljöer/labbmiljöer  av ganska klara skäl  

 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Bike said:

Tror att det hos Nicholas finns en okunskap i skillnaden mellan växlare och återluft, ibland kör man ju i vissa aggregat 20% återluft dvs gammal luft, kan gissa på att han blandar ihop begreppen, viss återluft accepepterasm Däremot inte tillämpbart i Sjukhusmiljöer/labbmiljöer  av ganska klara skäl  

Nicholas brukar ha udda tekniska idéer ganska ofta, om det mesta. 🙄

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Nicholas brukar ha udda tekniska idéer ganska ofta, om det mesta. 🙄

Kanske tror många att ventilation är ett enkelt koncept, vilket det absolut inte är, börjar man sen prata kyla samt daggpunkter och de styrfunktioner som finns, även  tryckstyrning genom co2 givare i lokaler som används sporadiskt, Då vet vanligtvis bara de insatta vad som diskuteras   

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Bike said:

Kanske tror många att ventilation är ett enkelt koncept, vilket det absolut inte är, börjar man sen prata kyla samt daggpunkter och de styrfunktioner som finns, även  tryckstyrning genom co2 givare i lokaler som används sporadiskt, Då vet vanligtvis bara de insatta vad som diskuteras   

Ja kondens i ventilation, är inte att leka med. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Obs!  Artiklar är inte vänstercertifierade och granskade alltså måste de vara högerextrema hatsidor. 

Ingen hänsyn till genus eller hudfärg tog in vid skrivande stund.

Ni läser det på egen risk.

 

TV-kanaler och tidningar har lärt mig att min källa är en högerextrem hatsida, så jag tänker inte ens läsa den.

 

 

 

 

Sverige fördöms av tyska ledare efter reportage i Der Spiegel

https://chrisceder.com/3024/senicid-sverige-fordoms-av-tyska-ledare-efter-reportage-i-der-spiegel-merkel-i-raseri/

 

“Sverige är ett försökslaboratorium under okontrollerade former”

https://chrisceder.com/2677/tysk-toppvirolog-sverige-ar-ett-forsokslaboratorium-under-okontrollerade-former/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Swift 4X4 said:

 

Obs!  Artiklar är inte vänstercertifierade och granskade alltså måste de vara högerextrema hatsidor. 

Ingen hänsyn till genus eller hudfärg tog in vid skrivande stund.

Ni läser det på egen risk.

 

TV-kanaler och tidningar har lärt mig att min källa är en högerextrem hatsida, så jag tänker inte ens läsa den.

 

 

 

 

 

Sverige fördöms av tyska ledare efter reportage i Der Spiegel

https://chrisceder.com/3024/senicid-sverige-fordoms-av-tyska-ledare-efter-reportage-i-der-spiegel-merkel-i-raseri/

 

“Sverige är ett försökslaboratorium under okontrollerade former”

https://chrisceder.com/2677/tysk-toppvirolog-sverige-ar-ett-forsokslaboratorium-under-okontrollerade-former/

 

Vi ordnade ett litet sondercommando på varje äldreboende. 

 

Dom nekades systematiskt sjukhusvård, vilket är normalläget. 

 

Man ändrade inte denna rutin för att corona kom till byn. 

 

Dom flesta fick ingen bedömning av läkare då sjuksyster är högsta rang på lönelistan på dom flesta äldreomsorger. 

 

Billigt, och en stor del av Svensson är helt supernöjda med sakernas ordning eller möjligen bara helt ovetandes. 

 

Men omvärlden är inte helt imponerade, tyskarna har en mycket högre nivå på sin omsorg i form av etik och antal vårdplatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Enis said:

Ja, men denna gång kanske vi kommer till flock-imunitet innan vintern kommer till vaccin. 

 

Många många fler månader nu och dessutom gick vi in i hösten med befintlig bas-smitto-nivå, så jag skulle inte vara förvånad om vi planar ut snart, och då kan det sjunka raskt när R faller under 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska förklara mitt tidigare svar till Enis. 

 

Om man tittar på derivata för antal nya smittade i usa så förstår man att den kurvan kommer inte fortsätta rakt upp i himmelen, för då skulle hela USA till slut vara smittade på en dag. 

 

Den kan givetvis fortsätta starkt uppåt en tid till, men knappast 2 månader med samma derivata (ökningstakt) 

 

Screenshot_20201115-111115_Chrome.jpg

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...