Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

2 hours ago, janne_h said:

Jo kan så vara. Men från det till allmän användning på sjukhus. Som du förespråkar. Så är vägen ganska lång. 

 

Ok nu är jag bara lekman men hänger inte med på varför det skulle vara avlägset?

Spontant, kanske minns fel, men det finns väl många vanliga luftrenare/air conditioners som använder detta, i kombination med fysiska filter, som en del av reningen. OM jag fattat rätt så är det en elektronisk rening.

 

Vill minnas att dricksvattenautomaterna som står uppställda överallt i Bkk har använt sig av detta i minst 10-15 år så tekniken borde knappast vara invecklad eller dyr.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, SatanG said:

 

Ok nu är jag bara lekman men hänger inte med på varför det skulle vara avlägset?

Spontant, kanske minns fel, men det finns väl många vanliga luftrenare/air conditioners som använder detta, i kombination med fysiska filter, som en del av reningen. OM jag fattat rätt så är det en elektronisk rening.

 

Vill minnas att dricksvattenautomaterna som står uppställda överallt i Bkk har använt sig av detta i minst 10-15 år så tekniken borde knappast vara invecklad eller dyr.

 

/ SatanG

 

Korrekt. 

 

Det handlar bara om mindset. 

 

Think outside the box. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, Bike said:

Jag har Ozon i min luftrenare, men jag har även arbetat med ventilationsteknik under långa perioder, bla med renluft på olika ställen. Finns väl ingen här som tror att ett sjukhus har samma filterkvalitet som en vanlig hyresgästkåk har. Att inaktiva virus fanns i filter ser inte som ett dugg konstigt , det finns massor av damm likaså i filter, En mekaniskt frånluft suger upp de mesta i partikelväg, när vattnet i droppen från utandningsluften torkar bort så finns det inget aktivt virus kvar, det inaktiveras mycket snabbt utan fukt och är sedan uppblandat med damm etc som hamnar på  golvet och följer sedan med ventilationens frånluftssystem, ett sjukhus under pandemitider gissar jag är väldigt benägna att köra ventilatioen i forcerat läge dygnet runt,

Nån som har koll på vad detta, Nää tror inte det. 

 

Besynnerligt dock att det fanns virus som fastnat i filtren på Sahlgrenska, Filter masker går ju detta virus enligt MPR experterna här  rakt igenom, men bara när det passar deras agenda. Lol.

Den berömda Tegnell agendan att visuset är helt omöjligt att stoppa genom filtrering , Rent djäkla bull , och inget annat  

"ett sjukhus under pandemitider gissar jag är väldigt benägna att köra ventilatioen i forcerat läge dygnet runt,

Nån som har koll på vad detta, Nää tror inte det."

 

Tänker bara lite högt här så förklara gärna varför ventilation i forcerat läge är bättre på t.ex. sjukhus/kontor etc?

Det innebär ju att man trycker ut ventilationen i alla ytor, eftersom det kräver mycket större volym och hastighet, borde det inte därmed röra upp eventuellt virus från t.ex. golvet och ytor som annars "står stilla". Min tanke är alltså att borde det inte vara bättre att byta luft mha undertryck, där företrädesvis suget sitter lågt och tillförseln högt, spjällen fullt öppna och minimal re-cirkulation? 

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, SatanG said:

"ett sjukhus under pandemitider gissar jag är väldigt benägna att köra ventilatioen i forcerat läge dygnet runt,

Nån som har koll på vad detta, Nää tror inte det."

 

Tänker bara lite högt här så förklara gärna varför ventilation i forcerat läge är bättre på t.ex. sjukhus/kontor etc?

Det innebär ju att man trycker ut ventilationen i alla ytor, eftersom det kräver mycket större volym och hastighet, borde det inte därmed röra upp eventuellt virus från t.ex. golvet och ytor som annars "står stilla". Min tanke är alltså att borde det inte vara bättre att byta luft mha undertryck, där företrädesvis suget sitter lågt och tillförseln högt, spjällen fullt öppna och minimal re-cirkulation? 

 

/ SatanG

 

 

Om du värmeväxlar utgående luft riskerar du att dra in viruset igen som gått igenom värmeväxlaren. 

 

Förvisso är det små mängder och så är viruset vid det laget nog ganska mört.

 

Men där corona smittade befinner sig typ iva borde man nog öppna fönstren. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Tack för tips.

 

Hur många års erfarenhet har du av att driva forum?

Inte drivit ett forum men 68 års livs erfarenhet och jobb med många människor 

inblandande, Det funkar ju inte så bra med dina Mod, hitta på nåt annat tankesätt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Om du värmeväxlar utgående luft riskerar du att dra in viruset igen som gått igenom värmeväxlaren. 

 

Förvisso är det små mängder och så är viruset vid det laget nog ganska mört.

 

Men där corona smittade befinner sig typ iva borde man nog öppna fönstren. 

 

 

Kanske stämmer med värmeväxlare, har dålig koll på hur tekniken där funkar, trodde det var separata ledningar.

Öppna fönstret är nog bra vissa årstider men kanske inte andra.

Min poäng var helt enkelt att jag inte förstår varför forcerad ventilation skulle vara att föredra framför undertryck, om jag inte missuppfattade @Bike

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Kanske stämmer med värmeväxlare, har dålig koll på hur tekniken där funkar, trodde det var separata ledningar.

Öppna fönstret är nog bra vissa årstider men kanske inte andra.

Min poäng var helt enkelt att jag inte förstår varför forcerad ventilation skulle vara att föredra framför undertryck, om jag inte missuppfattade @Bike

 

/ SatanG

 Undertryck blir det ju med forcerad frånluft. Det finns möjlighter att köra tryckstegring separat på alla moderna aggregat, styrs med frekvensomformare,  Sen detta med växlare ser jag inte som någon större risk,  beror iofs alldeles på vad det är för typ av växlare plattväxlare,  roterande etc etc. Finns sen andra saker som kan påverka, om man tillex kör kyla och får kondensering i bafflar med virusdroppar, ja, ja detta är en hel vetenskap, kör munskydd så är det ok 🤣 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Kanske stämmer med värmeväxlare, har dålig koll på hur tekniken där funkar, trodde det var separata ledningar.

Öppna fönstret är nog bra vissa årstider men kanske inte andra.

Min poäng var helt enkelt att jag inte förstår varför forcerad ventilation skulle vara att föredra framför undertryck, om jag inte missuppfattade @Bike

 

/ SatanG

Ingen risk som jag ser det med växlare, du har helt rätt 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Om du värmeväxlar utgående luft riskerar du att dra in viruset igen som gått igenom värmeväxlaren. 

 

Förvisso är det små mängder och så är viruset vid det laget nog ganska mört.

 

Men där corona smittade befinner sig typ iva borde man nog öppna fönstren. 

 

Du pratar återvinning , inte en vanlig växlare, Då finns det en viss risk, Men jag skulle inte köra återvinning på en infektionsavdelning under en pandemi, Fullt tryck, dvs så stor luftomsättning som  möjligt , koll på ev kortslutning att tänka på med gamla byggnader där ibland tilluftsintaget sitter farligt nära frånluftutsläppet, Där kan det hända saker vid vissa vindar och väderlek,  under 30 år med bla ventilationsprojekt och drift på fastigheter har jag sett detta mer än en gång,

Helt plötsligt luktar hela fastigheten från restaurangen i bottenvåningen 

 

 

 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Inte drivit ett forum men 68 års livs erfarenhet och jobb med många människor 

inblandande, Det funkar ju inte så bra med dina Mod, hitta på nåt annat tankesätt

68 års erfarenhet ?? Var du ordningsman på dagis ??🤣🤣🤣🤣🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Bike:

68 års erfarenhet ?? Var du ordningsman på dagis ??🤣🤣🤣🤣🤣

Livserfarenhet, startade ditt liv efter dagis? Oavsett är ju livserfarenhet inte värt ett skit om man inte har presterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Bike said:

 Undertryck blir det ju med forcerad frånluft. Det finns möjlighter att köra tryckstegring separat på alla moderna aggregat, styrs med frekvensomformare,  Sen detta med växlare ser jag inte som någon större risk,  beror iofs alldeles på vad det är för typ av växlare plattväxlare,  roterande etc etc. Finns sen andra saker som kan påverka, om man tillex kör kyla och får kondensering i bafflar med virusdroppar, ja, ja detta är en hel vetenskap, kör munskydd så är det ok 🤣 

Ok då är jag med. Jag tänkte på hur jag bytt atmosfär i lasttankar och då är det alltid forcerad ventilation in jag jobbat med samt separerade ångledningar på värmeväxlare.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

Har du koll på hur stora ventilationsaggregaten är på sjukhusen? 

 

Hur ofta byts all luft i ett kontor på sjukhuset? Hur ofta byts all luft i patientrum? Hur ofta byta all luft i ett BSL3-labb? 

 

Ge dig inte in i sånt du inte kan!

2012 när jag gick i pension  kunde jag 

flödeskraven (OVK kraven) för olika verksamheter, sjukhus är mycket speciellt beroende på typ av verksamhet. Dagis , vanliga bostäder, Kontor mm sånt är inga konstigheter med, men sjukhusmiljö är väldigt krångligt och från fall till fall.  

Labbföretag har jag erfarenhet av,  bla Medilabb i Täby där  jag ansvarade för driften  samt för en del ombyggnation / projekt, man jobbar mycket med tillex formalin och andra cancerogena ämnen , det sitter därför larm på varje arbetsplats i labbet /punktutsug som skriker som fn om flödet avviker från det tillåtna  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara . Men jag arbetar med detta varje veckodag.   Att viruset  

skulle stoppas är klart tveksamt

.eller helt omöjligt. Om man inte 

använder renrumsfilter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Renrumsfilter har helt andra krav.   Över 99%. Men om det  skyddar mot covid har jag ingen anning om

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, SatanG said:

 

Ok nu är jag bara lekman men hänger inte med på varför det skulle vara avlägset?

Spontant, kanske minns fel, men det finns väl många vanliga luftrenare/air conditioners som använder detta, i kombination med fysiska filter, som en del av reningen. OM jag fattat rätt så är det en elektronisk rening.

 

Vill minnas att dricksvattenautomaterna som står uppställda överallt i Bkk har använt sig av detta i minst 10-15 år så tekniken borde knappast vara invecklad eller dyr.

 

/ SatanG

 

Det får du väl i första hand fråga sjukhusen om. Men gasen som renar detta. Är extremt giftig för lungorna. Vilket i och för sig renas genom filter, enligt nicholas.

Men låt oss tänka oss scenariot. Där dylika maskin blir fel på. Och gasen läcker ut. Det är direkt livsfarligt. Jag kan då tänka mig att man då knappast köper in vilken Kina byggd maskin som helst till bra pris. Det är riktigt att den är elektroniskt. Men den skapar en gas elektroniskt på den vägen.

Nu är jag knappast expert. Och kan ha fel i vissa saker. Men skulle detta vara en grej. Så skulle vi nog se det på sjukhus redan idag. Då det inte är en ny uppfinning. Utan har funnits länge.

Att ta bort lukt med ozon är väldigt effektivt. Har själv en ozon maskin för ändamålet.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, SatanG said:

 

Kanske stämmer med värmeväxlare, har dålig koll på hur tekniken där funkar, trodde det var separata ledningar.

Öppna fönstret är nog bra vissa årstider men kanske inte andra.

Min poäng var helt enkelt att jag inte förstår varför forcerad ventilation skulle vara att föredra framför undertryck, om jag inte missuppfattade @Bike

 

/ SatanG

Där har Nicholas fel. Den drar inte alls in luften tillbaka. Eftersom en växlare fungerar som så . Att den återanvänder värmen bara från den utgående luften för att värma upp den ingående luften. Vilket gör att man slipper få in den kalla uteluften in i rummet. Vilket blir mera energieffektivt. Och mera komfortabelt.

Luft som blåses ut ersätts således av ny uteluft som värms upp på vägen in.

Så du har mycket riktigt rätt. Det är separata ledningar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, janne_h said:

Där har Nicholas fel. Den drar inte alls in luften tillbaka. Eftersom en växlare fungerar som så . Att den återanvänder värmen bara från den utgående luften för att värma upp den ingående luften. Vilket gör att man slipper få in den kalla uteluften in i rummet. Vilket blir mera energieffektivt. Och mera komfortabelt.

Luft som blåses ut ersätts således av ny uteluft som värms upp på vägen in.

Så du har mycket riktigt rätt. Det är separata ledningar.

Suck. 

 

En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. 

 

Så om virus fastnade på vägen ut riskerar det att få följa med in igen. 

 

Men som sagts tidigare så anser jag att virus som en gång hamnat på ytor som ganska ofarligt. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Nicholas said:

Suck. 

 

En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. 

 

Så om virus fastnade på vägen ut riskerar det att få följa med in igen. 

 

Men som sagts tidigare så anser jag att virus som en gång hamnat på ytor som ganska ofarligt. 

 

 

 

 

Jaha....

 

Och vad ska man då med ventilation till??

vaxlare.jpg.b693947a622ba92e0b7b3be94373f3b1.jpg

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Nicholas said:

Byta luft? 

 

Vilket inte sker om gamla luften skickas tillbaka, vilket du hävdar är fallet.

Växlaren har bara till funktion att ta vara på värmen. Ingenting annat.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev Nicholas:

Suck. 

 

En roterande rund bikake aluminium värmeväxlare kommer rotera den delen där luften just gick ut över till den sidan där luften sugs in. 

 

Så om virus fastnade på vägen ut riskerar det att få följa med in igen. 

 

Men som sagts tidigare så anser jag att virus som en gång hamnat på ytor som ganska ofarligt. 

 

 

 

 

Då skiter man i roterande växlare.....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Då skiter man i roterande växlare.....

Jag har inget emot det. 

Kan bara notera att dom är ganska populära, och det på goda grunder. 

 

Det som du däremot kanske kan bringa lite klarhet över är ventilation på kryssningsfartyg. 

 

Där visade sig att ju längre dom båtarna fick ligga i karantän/hamn desto fler blev smittade. 

Man närmade sig 100%.

 

Första givna tecknet på luftburen smitta. 

 

Folk fick inte gå ut ur hytterna.

 

Så det var ju ganska elakt. 

 

Det var uppe till diskussion i USA inför att norweigian cruslines etc etc fixade ett gemensamt "board" där man skulle visa myndigheter att man var säkra. 

Däremot ville man inte göra några ändringar på ventilationen, så frågan måste ju ha uppmärksammats av CDC. 

 

Lite nyfiken på luftströmarna ombord dom där båtarna. 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...