Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Bibben:

Så du tror att C19 kommer att försvinna på nåt magiskt sätt när T öppnar upp? Eller ska de aldrig öppna upp? Eller att vaccinet (ett av några hundra verkar det som) löser alla problem för all framtid?

 

Jag vet inte, har absolut ingen aning, men känns som du har koll.

 

Det du belyser är oerhört svårt, riskera tusentals medborgares liv vs stänga ner och totalt riskera landets ekonomi, men måste hålla med tidigare skribent, skulle själv gärna bo i Thailand nu 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Tegnell valde ``Flocken``.

 

Sverige med 10 miljoner invånare har nu 6000 döda med/av Covid19.

Om Thailand  med 70 miljoner invånare gjort samma val skulle det inneburit 42000 döda med/av Covid19.

 

Tacksam för att jag  nu bor i Thailand. som inte valde ``Flocken``, eftersom jag tillhör riskgrupp pga ålder, och tidigare bodde i Stockholm, som är värst drabbat i Sverige.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgg13r/tegnell-varnades-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi

 

 

 

 

 

Hur många dog med covid i Thailand okt 19 - mars 20?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

En replik på de 26 "forskarnas"  senaste utfall:

 

https://www.expressen.se/debatt/lockdown-landerna-har-hogre-andel-doda-an-sverige/

 

Nästan alla länder i Europa har nu, de senaste två veckorna, högre andel avlidna som andel av befolkningen än Sverige.

De debatterande forskarna, senast 26 till antalet, plockar systematiskt russinen ur kakan. Det är strängt förbjudet, vilket de borde ha snappat upp på grundkursen i forskningsmetodik, skriver professor Bo Rothstein i en replik.

 

-------

"Länderna med högre andel avlidna
Dessa visar nu att nästan alla länder i Europa har högre andel avlidna som andel av befolkningen än Sverige. Det gäller t ex Danmark, Belgien, Grekland, Italien, Frankrike, Nederländerna, Polen, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. Skillnaderna är synnerligen stora – under dessa två veckor är andelen avlidna som andel av befolkningen i tidigare hårt nedstängda länder som Storbritannien, Frankrike och Spanien tio till femton gånger högre än i Sverige. För länder som Belgien, Tjeckien och Ungern handlar det om 15 till 25 gånger så många avlidna. 

Vad gäller antalet smittade är skillnaderna inte lika stora men Sverige ligger klart under medeltalet för EU-länderna. Detta kan naturligtvis ändra sig framför, men enligt min mening är det i nuläget otillständigt av denna grupp forskare att presentera larm av detta slag där man valt att bortse från hur den just nu aktuella situationen faktiskt ser ut i huvudparten av de länder i världen som har med Sverige likartade sociala, politiska och ekonomiska förhållanden. 

 

Hårda åtgärder har inte hjälpt
Om deras krav på strängare restriktioner skulle vara så effektiva som de hävdar återstår för dem att svara på frågan varför en sådan politik så långt inte förefaller ha hjälpt de länder som infört dylika åtgärder."

 

Av Bo Rothstein

Professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Bibben:

Så du tror att C19 kommer att försvinna på nåt magiskt sätt när T öppnar upp? Eller ska de aldrig öppna upp? Eller att vaccinet (ett av några hundra verkar det som) löser alla problem för all framtid?

 

Jag vet inte, har absolut ingen aning, men känns som du har koll.

 

Har absolut ingen  koll och ingen aning, precis som du.

Mitt inägg ovan är endast baserat på resultatet tom idag.

Sverige har 6000 dödsfall på 10 miljoner invånare, och Thailand har 59 dödsfall på 70 miljoner invånare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, ArneMorales said:

Har absolut ingen  koll och ingen aning, precis som du.

Mitt inägg ovan är endast baserat på resultatet tom idag.

Sverige har 6000 dödsfall på 10 miljoner invånare, och Thailand har 59 dödsfall på 70 miljoner invånare.

Allt beror ju på hur man räknar. Thailand testar ju bara inkommande personer. Och därmed så får man inga interna fall. Eftersom man ej testar. Dessutom rapporterar Sverige döda MED covid 19 inte av. Sverige dessutom utreder dessutom dödorsaker i signifikant högre grad. Till skillnad mot Thailand som i väldigt liten mån utreder dödorsaker. I dom flesta fall där folk dör hemma. Tar man personen till templet och kremerar. Utan att ta reda på vad personen dog av. Så självklart är mörkertalet stort. Självklart har stängningen av gränsen stoppat inkommande fall från utlandet. Men man måste vara mer än naiv. Om man tror att covid-19 inte finns i Thailand inofficiellt. Dock eftersom regeringen valt att inte masstesta folk. Så betyder det att den statistiken saknas. Varken mer eller mindre. Och om det gör dig lugn. Så är det bra. 

Dock finns det många andra sjukdomar i Thailand som är än mer farliga. Som dengu till exempel. Och att bara titta på covid när man pratar om säkerhet och risker. Det är rent självbedrägeri. För en normal frisk person, så är Sveriges fortfarande ett lågriskland att dö av en allvarlig sjukdom. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Allt beror ju på hur man räknar. Thailand testar ju bara inkommande personer. Och därmed så får man inga interna fall. Eftersom man ej testar. Dessutom rapporterar Sverige döda MED covid 19 inte av. Sverige dessutom utreder dessutom dödorsaker i signifikant högre grad. Till skillnad mot Thailand som i väldigt liten mån utreder dödorsaker. I dom flesta fall där folk dör hemma. Tar man personen till templet och kremerar. Utan att ta reda på vad personen dog av. Så självklart är mörkertalet stort. Självklart har stängningen av gränsen stoppat inkommande fall från utlandet. Men man måste vara mer än naiv. Om man tror att covid-19 inte finns i Thailand inofficiellt. Dock eftersom regeringen valt att inte masstesta folk. Så betyder det att den statistiken saknas. Varken mer eller mindre. Och om det gör dig lugn. Så är det bra. 

Dock finns det många andra sjukdomar i Thailand som är än mer farliga. Som dengu till exempel. Och att bara titta på covid när man pratar om säkerhet och risker. Det är rent självbedrägeri. För en normal frisk person, så är Sveriges fortfarande ett lågriskland att dö av en allvarlig sjukdom. 

Använder du skydd(kondomer ) om du skulle ha en sexuell tillfällig kontakt ? I så varför ? Finns ju sånt som är mycket farligare än HIV samt Gonore, clamydia mm.  Dessa finns det nu medicin mot.

Det som du anför anser jag vara en tokig inställning, och bara ett sätt att nu som många här vill förmildra detta 

med FHM och ATs totala okunskap om "Flocken". Att medvetet låta människor dö i covid 19 ..  Sen detta med normalt friska personer, tyvärr så är nu väldigt många av de som ligger inne i yngre medelålder samt medelålder, ofta helt friska. Har du rätt så avlider inte dessa , vi får se inom någon vecka  

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Bike:

Använder du skydd(kondomer ) om du skulle ha en sexuell tillfällig kontakt ? I så varför ? Finns ju sånt som är mycket farligare än HIV samt Gonore, clamydia mm.  Dessa finns det nu medicin mot.

Det som du anför anser jag vara en tokig inställning, och bara ett sätt att nu som många här vill förmildra detta 

med FHM och ATs totala okunskap om "Flocken". Att medvetet låta människor dö i covid 19 ..  Sen detta med normalt friska personer, tyvärr så är nu väldigt många av de som ligger inne i yngre medelålder samt medelålder, ofta helt friska. Har du rätt så avlider inte dessa , vi får se inom någon vecka  

Brukar du använda kondom när du är 1-2 meter från tjejerna ? :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Bike said:

Använder du skydd(kondomer ) om du skulle ha en sexuell tillfällig kontakt ? I så varför ? Finns ju sånt som är mycket farligare än HIV samt Gonore, clamydia mm.  Dessa finns det nu medicin mot.

Det som du anför anser jag vara en tokig inställning, och bara ett sätt att nu som många här vill förmildra detta 

med FHM och ATs totala okunskap om "Flocken". Att medvetet låta människor dö i covid 19 ..  Sen detta med normalt friska personer, tyvärr så är nu väldigt många av de som ligger inne i yngre medelålder samt medelålder, ofta helt friska. Har du rätt så avlider inte dessa , vi får se inom någon vecka  

Du är ju expert att lyfta ur något ur sin kontext. 

Det var ju Arne som hävdade att Thailand var mera säkert. Därav svarade jag att när gäller säkerhet där man jämför mellan länder. Så finns det mer än en enskild sak att väga in. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, Bike said:

Använder du skydd(kondomer ) om du skulle ha en sexuell tillfällig kontakt ? I så varför ? Finns ju sånt som är mycket farligare än HIV samt Gonore, clamydia mm.  Dessa finns det nu medicin mot.

Det som du anför anser jag vara en tokig inställning, och bara ett sätt att nu som många här vill förmildra detta 

med FHM och ATs totala okunskap om "Flocken". Att medvetet låta människor dö i covid 19 ..  Sen detta med normalt friska personer, tyvärr så är nu väldigt många av de som ligger inne i yngre medelålder samt medelålder, ofta helt friska. Har du rätt så avlider inte dessa , vi får se inom någon vecka  

Så, Bike, vad är det du vill ha, vad är det din ihärdiga argumentation ska leda till? Att Sverige gör som flera andra länder i Europa nu och går in i en i det närmaste total lock-down? Eller är du bara ute efter att peka finger med riktning FHM?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Bibben:

Så du tror att C19 kommer att försvinna på nåt magiskt sätt när T öppnar upp? Eller ska de aldrig öppna upp? Eller att vaccinet (ett av några hundra verkar det som) löser alla problem för all framtid?

 

Jag vet inte, har absolut ingen aning, men känns som du har koll.

 

Thailand har målat in sig i ett hörn. 

Många kraxar ju nu att dom MÅSTE öppna för att rädda ekonomin, men vad händer om dom öppnar nu, så tätt befolkat som det är så kommer spridningen bli mycket värre än i Sverige. 

Om dom öppnar och får en rejäl pandemi vilket ju är sannolikt så blir det ju nya nedstängningar och fett förlorat ansikte för Prutten. 

 

Ekonomin lider som fn av detta men att öppna och ta dom konsekvenserna finns nog inte på kartan. I sista änden kan ju dessutom ekonomin lida ännu mer av det eftersom dom lär tvingas stänga igen och införa nya inhemska restriktioner. 

 

Lurigt läge men jag tror att dom fortsätter ha stängt i väntan på vaccin, sen lär det bli vaccinationskrav på alla turister. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så, Bike, vad är det du vill ha, vad är det din ihärdiga argumentation ska leda till? Att Sverige gör som flera andra länder i Europa nu och går in i en i det närmaste total lock-down? Eller är du bara ute efter att peka finger med riktning FHM?

Jag skulle faktiskt oxå vilja veta vad det är han egentligen vill, rent konkret alltså. Hatet mot FHM och AT börjar nästan bli lite obehagligt.

En punktlista med hur han tänkt lösa världens coronaproblem vore intressant. En så högutbildad och påläst person borde ju kunna få fram ett svar (gonggongpromenad räknas inte....).

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Har absolut ingen  koll och ingen aning, precis som du.

Mitt inägg ovan är endast baserat på resultatet tom idag.

Sverige har 6000 dödsfall på 10 miljoner invånare, och Thailand har 59 dödsfall på 70 miljoner invånare.

Hur många dog med covid i Thailand okt 19 - mars 20?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Brukar du använda kondom när du är 1-2 meter från tjejerna ? :-)

Han kanske aldrig kommer närmare men sätter på en med ventil ändå för säkerhets skull.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Esspe:

Hur många dog med covid i Thailand okt 19 - mars 20?

Ge upp. Att jämföra statistik mellan världens kanske mest transparanta land och en militärdiktatur (som inte ens testar för det som ska jämföras), är ju helt meningslöst.

Jag hoppas dock att glittret (och Läderstöveln) har rätt och att corona inte fått visum till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, janne_h said:

Allt beror ju på hur man räknar. Thailand testar ju bara inkommande personer. Och därmed så får man inga interna fall. Eftersom man ej testar. Dessutom rapporterar Sverige döda MED covid 19 inte av. Sverige dessutom utreder dessutom dödorsaker i signifikant högre grad. Till skillnad mot Thailand som i väldigt liten mån utreder dödorsaker. I dom flesta fall där folk dör hemma. Tar man personen till templet och kremerar. Utan att ta reda på vad personen dog av. Så självklart är mörkertalet stort. Självklart har stängningen av gränsen stoppat inkommande fall från utlandet. Men man måste vara mer än naiv. Om man tror att covid-19 inte finns i Thailand inofficiellt. Dock eftersom regeringen valt att inte masstesta folk. Så betyder det att den statistiken saknas. Varken mer eller mindre. Och om det gör dig lugn. Så är det bra. 

Dock finns det många andra sjukdomar i Thailand som är än mer farliga. Som dengu till exempel. Och att bara titta på covid när man pratar om säkerhet och risker. Det är rent självbedrägeri. För en normal frisk person, så är Sveriges fortfarande ett lågriskland att dö av en allvarlig sjukdom. 

 

Sverige var väl ruskigt sena på bollen vad det gäller testning, var ju länge bara de som hamnade på intensiven som testades?

Jag trodde som dig ang. siffrorna i Thailand, idag tror jag mer på att skulle det finnas någon större spridning i samhället så kan ingen junta i världen stoppa den ryktesspridningen. Dock tror jag det troligen fanns mer spridning tidigare men det är ju bara mina spekulationer. Något verkar ju ha stoppat spridningen isf, vad är ju en annan spekulation men den borde ju annars fått fäste i Thailand med tanke på alla kineser från Wuhan, skytrain etc. 

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Så, Bike, vad är det du vill ha, vad är det din ihärdiga argumentation ska leda till? Att Sverige gör som flera andra länder i Europa nu och går in i en i det närmaste total lock-down? Eller är du bara ute efter att peka finger med riktning FHM?

Nä, jag är inte ute efter att peka finger åt någon, men om vi börjar med FHM så finns det nu bevis på att de kört ett "fulrace" bakom lyckta dörrar samt utan protokoll som lagen kräver.

Om vi sen ser till vad som skall göras så är det djäkligt svårt, jag förspråkar ingen total lockdown, men sluta med PK trams retoriken i detta med Covid 19. Tror inte detta virus har varit med på fjant möten med genuspredikanter.

Prata klartext, det skall vara lagar och påföljder för de som skiter  vad FHM kräver avseende kontakter, möten mm mm 

ja, det är riktigt svårt, inget som jag förnekar

 

Jag skyddar mig själv och min familj så gott det går med att förklara vad man skall  och inte skall göra 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Bike:

Nä, jag är inte ute efter att peka finger åt någon, men om vi börjar med FHM så finns det nu bevis på att de kört ett "fulrace" bakom lyckta dörrar samt utan protokoll som lagen kräver.

Om vi sen ser till vad som skall göras så är det djäkligt svårt, jag förspråkar ingen total lockdown, men sluta med PK trams retoriken i detta med Covid 19. Tror inte detta virus har varit med på fjant möten med genuspredikanter.

Prata klartext, det skall vara lagar och påföljder för de som skiter  vad FHM kräver avseende kontakter, möten mm mm 

ja, det är riktigt svårt, inget som jag förnekar

 

Jag skyddar mig själv och min familj så gott det går med att förklara vad man skall  och inte skall göra 

Förstår att det känns märkligt för dig och att vissa  inte får ihop det  lol

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Bike said:

Nä, jag är inte ute efter att peka finger åt någon, men om vi börjar med FHM så finns det nu bevis på att de kört ett "fulrace" bakom lyckta dörrar samt utan protokoll som lagen kräver.

Om vi sen ser till vad som skall göras så är det djäkligt svårt, jag förspråkar ingen total lockdown, men sluta med PK trams retoriken i detta med Covid 19. Tror inte detta virus har varit med på fjant möten med genuspredikanter.

Prata klartext, det skall vara lagar och påföljder för de som skiter  vad FHM kräver avseende kontakter, möten mm mm 

ja, det är riktigt svårt, inget som jag förnekar

 

Jag skyddar mig själv och min familj så gott det går med att förklara vad man skall  och inte skall göra 

Vad yrar du om? Helt obegripligt inlägg att bemöta. "fulrace" PK-trams, "fjantmöten" genuspredikanter, strängare straff från myndigheter, men ökat eget (familje) ansvar? 

 

Jösses.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Vad yrar du om? Helt obegripligt inlägg att bemöta. "fulrace" PK-trams, "fjantmöten" genuspredikanter, strängare straff från myndigheter, men ökat eget (familje) ansvar? 

 

Jösses.

Och sen tycker han tydligen själv inte att inlägget var så bra eftersom han citerar sig själv????

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Bike said:

Förstår att det känns märkligt för dig och att vissa  inte får ihop det  lol

Börjar du citera och gå i polemik med dig själv nu? Bike 1 och Bike 2 🤣🤣🤣🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

Börjar du citera och gå i polemik med dig själv nu? Bike 1 och Bike 2 🤣🤣🤣🤣

Det är fredag......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Sverige var väl ruskigt sena på bollen vad det gäller testning, var ju länge bara de som hamnade på intensiven som testades?

Jag trodde som dig ang. siffrorna i Thailand, idag tror jag mer på att skulle det finnas någon större spridning i samhället så kan ingen junta i världen stoppa den ryktesspridningen. Dock tror jag det troligen fanns mer spridning tidigare men det är ju bara mina spekulationer. Något verkar ju ha stoppat spridningen isf, vad är ju en annan spekulation men den borde ju annars fått fäste i Thailand med tanke på alla kineser från Wuhan, skytrain etc. 

 

/ SatanG 

Jag har en vän som arbetar på Sahlgrenska, i våras hade hon tydliga covid symptom men vägrades test, trots många försök så fick hon inte lov att testa sig, hon blev en av alla långtidssjuka, drygt 3 mån innan hon blev bra. 

Den som tror att Sveriges siffror är så mycket mer relevanta än andras länder har huvudet i sanden. Existerat inget land som presenterar korrekta siffror, mörkertalet är förmodligen upp mot faktor 10.

 

Men iaf så till er som i somras påstod att en 2a våg är befängt. 

Klippt från dagens nyhetsflöde. 

 

 

Screenshot_20201106_220128.jpg

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LTD said:

Jag har en vän som arbetar på Sahlgrenska, i våras hade hon tydliga covid symptom men vägrades test, trots många försök så fick hon inte lov att testa sig, hon blev en av alla långtidssjuka, drygt 3 mån innan hon blev bra. 

Den som tror att Sveriges siffror är så mycket mer relevanta än andras länder har huvudet i sanden. Existerat inget land som presenterar korrekta siffror, mörkertalet är förmodligen upp mot faktor 10.

 

Men iaf så till er som i somras påstod att en 2a våg är befängt. 

Klippt från dagens nyhetsflöde. 

 

 

Screenshot_20201106_220128.jpg

Jag är för egen del inte särskilt  förvånad över att det nu  är ett högt antal konstaterat smittade enligt FHMs siffror. Är du, och vad tycker du att Sverige skulle gjort annorlunda? Lockdown i våras och lockdown nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är fredag......

Tror han bytt Nick men kommer inte ihåg till vilket

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...