Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Trygg Hansa är som till exempel kända för detta (i andra sammanhang).

Nu är du igång och påstår saker igen. Källa på det önskas. Lite bevisning alltså. 

 

För jag har Trygg-Hansa och är väldigt nöjd med dem. Funkat utmärkt i de tre ärenden jag haft med dem senaste åren. 

 

Klara och tydliga svar och inte det minsta tjafs om ersättning. 

 

Så upp till bevis om de nu är "kända" för det, då jag både hört och upplevt motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev samet:

Nu är du igång och påstår saker igen. Källa på det önskas. Lite bevisning alltså. 

 

För jag har Trygg-Hansa och är väldigt nöjd med dem. Funkat utmärkt i de tre ärenden jag haft med dem senaste åren. 

 

Klara och tydliga svar och inte det minsta tjafs om ersättning. 

 

Så upp till bevis om de nu är "kända" för det, då jag både hört och upplevt motsatsen.

Jag har också bra erfarenhet av TH. 

 

//mrco 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev mrco:

Jag har också bra erfarenhet av TH. 

 

//mrco 

Samma här. Aldrig problem vid kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev samet:

Nu är du igång och påstår saker igen. Källa på det önskas. Lite bevisning alltså. 

 

För jag har Trygg-Hansa och är väldigt nöjd med dem. Funkat utmärkt i de tre ärenden jag haft med dem senaste åren. 

 

Klara och tydliga svar och inte det minsta tjafs om ersättning. 

 

Så upp till bevis om de nu är "kända" för det, då jag både hört och upplevt motsatsen.

Ett flertal av mina kunder har haft problem med Trygg på en nivå som inte andra bolag ger. Det var därför jag skrev (i andra sammanhang).

Trygg Hansa har gjort sig kända för att praktisera skadereglering med så kallad omvänd bevisföring. Där försäkringstagaren ska bevisa sin oskuld.

Vilket förhållande du har till Trygg vet jag inte. Men jag har tillräckligt mycket att göra med försäkringsskador. För att veta vilka bolag som man bör akta sig för och inte. Trygg har visat sig att spela i en egen liga när det gäller byggskador i alla fall. Har väl varit uppe några fall i tidningarna sen tidigare där trygg vägrat betala sjukhusvård utomlands på ganska vaga grunder.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-30 at 01:03, skrev Fredman:

Jag har funderat på om människor som Kånken ljuger medvetet för att det passar deras agenda eller om de faktiskt tror på allt skit som de skriver. 
Det är det samma med Trumpanhängarna som faktiskt är övertygande om att valet stals från dem. Ironiskt nog så är Trump vad jag har förstått för vaccin medan hans anhängare är emot. 
Min gissning är att medlemmarna i dessa läger inte har studieskulder som största börda.
 

Betalade av mina studieskulder tämligen raskt. 

 

Men uppenbarligen bör jag skaffa nya.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Betalade av mina studieskulder tämligen raskt. 

 

Men uppenbarligen bör jag skaffa nya.

 

 

 

Självklart. 0% ränta året ut så låna på bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Betalade av mina studieskulder tämligen raskt. 

 

Men uppenbarligen bör jag skaffa nya.

 

 

 

Det tycker jag du ska göra. Per-Albin, Tage Erlander och inte minst Palme kommer att applådera från andra sidan graven för att du nyttjar alla svenskars rätt utbilda sig även sent i livet.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Nicholas:

Betalade av mina studieskulder tämligen raskt. 

 

Men uppenbarligen bör jag skaffa nya.

 

 

 

 

18 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Självklart. 0% ränta året ut så låna på bara.

Skrivs av när man blir 65 också. Då jävlar blir jag förmögen......

 

(Bara vissa gamla lån dock om man ska vara lite seriös)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns bättre att som jag ha fått full lön under alla högskoleåren.... :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Känns bättre att som jag ha fått full lön under alla högskoleåren.... :-)

Ja jävlar, så var det ju. "Flygingenjör" tror jag det hette i Flygvapnet. Anställd med bra lön och övriga villkor samt gå alla år på Teknisk Högskola till motsvarande civ ing. 

 

Fast "bara" bli flygteknikern var väldigt förmånligt det också.

 

Svunna tider dock.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när restriktionerna ska släppas, och vi sakta ska återgå mot normalt liv, vore der på sin plats att sätta in en "sanningskomission" som verkligen är oberoende, för att nagelfars hela processen frå FHM, regeringen och sjukvården. Jag är övertygad om att så många människor som mist livet för att inte ha fått adekvat vård i andra sjukdomar hade levt idag, om man inte gått i läget där det mesta sköts i framtiden. 

Jag är inte ute efter att någon eller några ska hängas offentligt på torget, däremot att man ändrar rutiner och förfaranden, tar lärdom av det som varit. 

Annars är risken överhängande att det blir en diskussion som snabbt glöms av politikerna. 

Den delen som nu granskar, hur regeringen skött detta är bara en droppe i havet av helheten, i Sverige är det tyvärr för mycket tolkningsutrymme på det mesta, även lagarna. Detta har ju satt sjukvårdsdirektörer och administratörer på pottan, och gjort att man har tolkats direktiv på väldigt olika sätt. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sänder en värmande tanke till alla vakter och Poliser som jobbar kväll och natt den nionde februari :big_smile:

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det belagt vetenskapligt. Att nedstängningarnas inte hjälpte nånting. Utan tvärtom skadade samhället. 

 

                Ny studie: Nedstängningar räddade nästan inga liv

https://www.aftonbladet.se/a/XqOlj7

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

Nu finns det belagt vetenskapligt. Att nedstängningarnas inte hjälpte nånting. Utan tvärtom skadade samhället. 

 

                Ny studie: Nedstängningar räddade nästan inga liv

https://www.aftonbladet.se/a/XqOlj7

Det var främst för att avlasta sjukvården som nedstäningningarna gjordes, Pandemin drabbar på så otroligt många sätt än bara död.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det var främst för att avlasta sjukvården som nedstäningningarna gjordes, Pandemin drabbar på så otroligt många sätt än bara död.....

Ja stora grejen var ju att det drabbade dem som var sjuka och behövde vård för annat än covid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det var främst för att avlasta sjukvården som nedstäningningarna gjordes, Pandemin drabbar på så otroligt många sätt än bara död.....

Så din åsikt är att dom drakoniska åtgärder som Spanien Italien GB mm vidtog var befogade? 

 

Enligt rapporten så gjorde ju nedstängningarna i princip ingen skillnad för dödstalet. 

Och då faller ju argumentet att det skulle hjälpa spridningen och sjukhus inläggningen per automatik. 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

Så din åsikt är att dom drakoniska åtgärder som Spanien Italien GB mm vidtog var befogade? 

 

Enligt rapporten så gjorde ju nedstängningarna i princip ingen skillnad för dödstalet. 

Och då faller ju argumentet att det skulle hjälpa spridningen och sjukhus inläggningen per automatik. 

 

 

Du blandar ihop effekten med att minska antalet döda med effekten att skydda sjukvården från total överbelastning och kollaps. Det är två helt olika saker. Det var främst för att avlasta sjukvården så dom kunde fortsätta arbetet med att vårda sjuka som nedstängningar infördes, inte för att minska antalet döda primärt.

 

Att folk blir sjuka men överlever innebär INTE att dom då inte belastar sjukvården enormt. I Italien fick dom dessutom problem med att ett stort antal läkare och sjuksköterskor, främst i primärvården, vid pandemins utbrott själva insjuknade. Många av dom så illa att dom dog t.o.m så inte undra på att Italien stängde ner i panik för dom visste ju inte då varthän det skulle barka vid tiden för beslutet.

 

En sjuk person belastar sjukvården mycket mer än en död person...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Du blandar ihop effekten med att minska antalet döda med effekten att skydda sjukvården från total överbelastning och kollaps. Det är två helt olika saker. Det var främst för att avlasta sjukvården så dom kunde fortsätta arbetet med att vårda sjuka som nedstängningar infördes, inte för att minska antalet döda primärt.

 

Att folk blir sjuka men överlever innebär INTE att dom då inte belastar sjukvården enormt. I Italien fick dom dessutom problem med att ett stort antal läkare och sjuksköterskor, främst i primärvården, vid pandemins utbrott själva insjuknade. Många av dom så illa att dom dog t.o.m så inte undra på att Italien stängde ner i panik för dom visste ju inte då varthän det skulle barka vid tiden för beslutet.

 

En sjuk person belastar sjukvården mycket mer än en död person...

Då tar vi det en sista gång så kanske polletten trillar ner.

I slutet av artikeln (som nu tydligen hamnat bakom betalvägg). Så får forskaren frågan om lockdown har minskat smittspridningen i landet. Han säger att det inte finns några undersökningar som ger svaret på det. Men det naturliga konsekvens följden blir att om smittspridningen skulle gått ner som en följd av lockdown. Så hade detta även påverkat resultatet av dödstalet. Således blir den naturliga konsekvensen av det resonemanget(som forskarna för). Att sjukhusinläggningar aka smittspridningen har inte hjälpts ett dugg av lockdown då dödstalen varit dom samma ändå. Även om politiker hävdat att det är så. Så är det nu vetenskapligt bevisat att dessa politiker haft fel.

Eller menar du inte att antalet döda och antalet smittade då inte var proportionerligt till varandra i procent (smittspridningen i landet går upp. Sjukhusinläggningar och dödstal går upp i samma takt)?

Matematiken talar ju sitt eget språk. Han säger att Sverige klarat sig bäst. Men han har kritik mot att man tog fram pandemilagen.

Detta lär ju ha kommit som en kalldusch för ledande politikerna i dom länder som praktiserat hård lockdown.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Då tar vi det en sista gång så kanske polletten trillar ner.

I slutet av artikeln (som nu tydligen hamnat bakom betalvägg). Så får forskaren frågan om lockdown har minskat smittspridningen i landet. Han säger att det inte finns några undersökningar som ger svaret på det. Men det naturliga konsekvens följden blir att om smittspridningen skulle gått ner som en följd av lockdown. Så hade detta även påverkat resultatet av dödstalet. Således blir den naturliga konsekvensen av det resonemanget(som forskarna för). Att sjukhusinläggningar aka smittspridningen har inte hjälpts ett dugg av lockdown då dödstalen varit dom samma ändå. Även om politiker hävdat att det är så. Så är det nu vetenskapligt bevisat att dessa politiker haft fel.

Eller menar du inte att antalet döda och antalet smittade då inte var proportionerligt till varandra i procent (smittspridningen i landet går upp. Sjukhusinläggningar och dödstal går upp i samma takt)?

Matematiken talar ju sitt eget språk. Han säger att Sverige klarat sig bäst. Men han har kritik mot att man tog fram pandemilagen.

Detta lär ju ha kommit som en kalldusch för ledande politikerna i dom länder som praktiserat hård lockdown.

Din polett verkar ha fastnat i polettinkastet. Nedstängningarnas primära syfte är inte att påverka dössiffran....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ Tv det var intressant.Förstår jag dig rätt. Tegnell ville ha flockimunitet från början. Det var därför dom stoppade Tegnell eller ?. Så det var bara sjukhusplatser som gällde. 

En liten fråga . Varför rapporterade då man alla döda varje dag. 

 

Skönt att du börjar vakna

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Din polett verkar ha fastnat i polettinkastet. Nedstängningarnas primära syfte är inte att påverka dössiffran....

Du är ju för go. 

Siffrorna hör ju liksom ihop. Ju mera smittade ju flera döda. Om dödssiffran inte påverkats. Så betyder ju det per automatik att dom andra siffrorna inte påverkades. Eller menar du på fullt allvar. Att dödssifffrorna levde sitt eget liv frikopplat från sjukhus inläggningen och smittspridningen i stort? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

Du är ju för go. 

Siffrorna hör ju liksom ihop. Ju mera smittade ju flera döda. Om dödssiffran inte påverkats. Så betyder ju det per automatik att dom andra siffrorna inte påverkades. Eller menar du på fullt allvar. Att dödssifffrorna levde sitt eget liv frikopplat från sjukhus inläggningen och smittspridningen i stort? 

Prova att vrid 90 grader på det du diskuterar. Det är inte kurvans höjd (y-axeln) som är det intressanta utan dess utdragning i tidens axel (x-axeln). Arean under de två kurvorna (d.v.s antalet smittade och döda) blir ungefär samma (kurvorna Anders Tegnell visade i sitt diagram och tjatade om presskonferens efter presskonferens) Det är hur utdragen kurvan är i tid som var det allt handlade om för det avgjorde om sjukvården skulle orka med eller inte. Så här i efterhand har det ju visat sig att det FHM och regeringen gjorde då (som dom fick så mycket kritik för då) var det rätta och nu visar det sig att Sverige klarat sig väldigt bra i jämförelse med andra länder.
Andra länder som genom extrema åtgärder drog ut kurvans tidslinje mycket mer t.ex NZ och AUS har inte klarat sig bättre för det. Det handlar som i den klassiska svenska paradgrenen att göra saker precis lagom/i balans. Inte gå till överdrift åt något av hållen.

 

Och ett personligt tips på slutet: Sluta lägg in "menar du att...." i alla dina svar och sedan gå till angrepp på hur du själv tolkar den du svarar genom ett egetkonstruerat inlägg. Lägg istället lite mer tid och energi på att faktisk läsa och förstå det man skriver.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Prova att vrid 90 grader på det du diskuterar. Det är inte kurvans höjd (y-axeln) som är det intressanta utan dess utdragning i tidens axel (x-axeln). Arean under de två kurvorna (d.v.s antalet smittade och döda) blir ungefär samma (kurvorna Anders Tegnell visade i sitt diagram och tjatade om presskonferens efter presskonferens) Det är hur utdragen kurvan är i tid som var det allt handlade om för det avgjorde om sjukvården skulle orka med eller inte. Så här i efterhand har det ju visat sig att det FHM och regeringen gjorde då (som dom fick så mycket kritik för då) var det rätta och nu visar det sig att Sverige klarat sig väldigt bra i jämförelse med andra länder.
Andra länder som genom extrema åtgärder drog ut kurvans tidslinje mycket mer t.ex NZ och AUS har inte klarat sig bättre för det. Det handlar som i den klassiska svenska paradgrenen att göra saker precis lagom/i balans. Inte gå till överdrift åt något av hållen.

 

Och ett personligt tips på slutet: Sluta lägg in "menar du att...." i alla dina svar och sedan gå till angrepp på hur du själv tolkar den du svarar genom ett egetkonstruerat inlägg. Lägg istället lite mer tid och energi på att faktisk läsa och förstå det man skriver.....

Jag ger upp snart. Självklart är det som du skriver. Du sparkar rätt brutalt in självklara dörrar. Men dödstalet är beroende av exakt samma tidsaxel om man förlänger pandemin samma antal läggs in på sjukhus under längre tid. Alltså ju större spridning på till exempel en månad. Ju större sjukhusinläggning. Och större dödstal. Dom följer lixom varandra. Om man räknar inom samma tidsperspektiv.  Menar du till exempel att Sveriges sjukhus haft större beläggning än till exempel italien i %? Då Sverige inte hade en stark lockdown. Det är alltså en direkt fråga för att klargöra vad du faktiskt menar. För det är så jag uppfattar det du skrivit tidigare. Om man har en stark lockdown. Folk blir sjuka i samma grad ändå. Sjukhusinläggningen och dödstalet är detsamma ändå. Då är ju lockdown bara en hög med goda intentioner utan verkan. Som tvärtemot var skadlig för samhället. Jag skulle vilja påstå att Sverige uppnådde lika bra  resultat vad gäller sjukhusinläggningen, som andra länder med stark lockdown. Vilket rapporten verifierar. Nu verifierar du ju det som rapporten handlar om. Men som en typ politiker så måste bevisligen svaret vara från dig personligen för att det är rätt.

Hade väl räckt med att du läst och förstått artikeln i aftonbladet. Så hade du sluppit allt ovidkommande tjafs som du svängt dig med runtomkring.

Rapporten säger alltså att Sverige gjorde rätt. Andra länder med stark lockdown har ej lyckats uppnå dom uppsatta målen. Där man utgått från att lockdown i sig själv, får ner spridningen. Och därmed sjukhusinläggningen och dödstalet. Det är ju ganska naivt att tro. Att smittspridningen ska minska (aka sjukhusinläggningen). Om man tvingar folk som bor i generationsboende . Att vara hemma utan möjlighet att vara ute i friska luften. Förutom när en person får gå till affären. Och drar med sig smitta hem från affären. Som sen smittar hela familjen (inklusive dom gamla som då dog).

Jag påstår inte att äldrevården var speciellt bra i Sverige. Men nu står det helt klart att hård lockdown inte fungerade för det det var tänkt. Allra helst vad gäller att plana ut kurvan.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...