Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Testet för Thailand ska du väl ta nära inpå resan så det ska väl inte vara några problem så länge det testet är negativt.

Ja, det jag funderade på efter att ha läst bifogade länk om min sjukdom kan ge utslag på PCR testet som ska göras strax innan avfärd?

https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/bevis-pa-tillfrisknande-for-att-resa/

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det är som sagt inte mitt jobb att fixa som individ, utan de svenska medborgarnas som helhet.

 

Något som majoriteten inte verkar vilja göra med tanke på tidigare valresultat.

De verkar nöjda med situationen.

 

Jag bara uttrycker mina åsikter och skulle jag få bestämma själv, så skulle staten ha en himla massa mindre inflytande och endast sköta sånt som rör Sverige nationellt och internationellt.

Om de höll sina fingrar ifrån allt trams de håller på med, så skulle nog pengarna till exempel räcka till en riktigt bra sjukvård för alla, även under en oväntad pandemi.

Jag har röstat med den förlorande sidan de senaste två valen men till skillnad från dig tror jag bara det hade gjort marginell skillnad om "min" sida istället fått bilda en minoritetsregering. Sverige, precis som övriga Västvärlden, har varit på dekis sedan 60-talet och det är inget som kommer ändras under de närmaste decennierna, oavsett vilken koalition som vinner kommande val. Alla som är födda från 1946 och framåt är bortskämda och nu är det Asiens tid. Vi ska givetvis göra vad vi kan och ekonomiskt sett har ändå Sverige klarat de senaste 20 åren rätt bra.

 

Pendeln kommer dock slå tillbaka, om 50 år blir det bättre igen så det är bara att hålla ut 😉  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har röstat med den förlorande sidan de senaste två valen men till skillnad från dig tror jag bara det hade gjort marginell skillnad om "min" sida istället fått bilda en minoritetsregering. Sverige, precis som övriga Västvärlden, har varit på dekis sedan 60-talet och det är inget som kommer ändras under de närmaste decennierna, oavsett vilken koalition som vinner kommande val. Alla som är födda från 1946 och framåt är bortskämda och nu är det Asiens tid. Vi ska givetvis göra vad vi kan och ekonomiskt sett har ändå Sverige klarat de senaste 20 åren rätt bra.

 

Pendeln kommer dock slå tillbaka, om 50 år blir det bättre igen så det är bara att hålla ut 😉  

Ligger mycket i det. 

Bildt vann valet men utsåg en polare till generalkonsul på Åland, sedan var han klar. 

 

Men Maggan verkar kick ass nu. 

 

Det är väl så kanske, mer beroende på person än parti. 

 

Kristoffersson känns inte som en handlingens man direkt.

Han är nog nöjd bara som det är, hårt arbete är nog inte hans grej. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nicholas:

Kristoffersson känns inte som en handlingens man direkt.

Han är nog nöjd bara som det är, hårt arbete är nog inte hans grej. 

Nu tycker jag du är lite orättvis. Mer än full gas är väl svårt att begära.....😇

image.png.0cd06a9d6127d29f0f9e17b48ffdfcec.png

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Ja, det jag funderade på efter att ha läst bifogade länk om min sjukdom kan ge utslag på PCR testet som ska göras strax innan avfärd?

https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/bevis-pa-tillfrisknande-for-att-resa/

Det ska den inte göra. När jag var sjuk för lite mer än ett år sedan. Så vart min fru sjuk före mig. Och när vi testade oss. Så fick jag positivt svar. Medans min fru fick negativt svar. Då sjukdomen hunnit gå ur kroppen när hon testade. Inget tvivel om att hon haft covid med tanke på symtomen 

Plus att hela övriga familjen testade positivt. Bara det att hon fick det först av hennes systerdotter 

Och smittade oss andra sen. 

Hon låg således ett steg före oss andra. Så testet ska bara ge utslag så länge viruset är aktivt i kroppen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klipper in hela Hakelius senaste krönika här eftersom den är läsvärd och snart försvinner bakom en betalvägg.

 

Ibland får jag dåligt samvete. Vecka ut och vecka in använder jag den här sidan åt – låt oss vara ärliga – ett slags psykologisk självmedicinering. Terapi som ni får betala för.


Det är som det där stycket i Torgny Lindgrens ”Minnen” – jaja, mitt minne säger mig att jag nämnt det förut, men ni behöver höra det igen – när hans föräldrar säger åt honom att inte bli journalist. Man ska inte ligga andra till last. Men journalister är anställda och har lön, protesterar den unge Torgny. De ligger läsarna till last, konstaterar hans far.
Så är det förstås, men det som hänt sedan dess är att journalister inte längre är unika i just det avseendet. Vi ligger alla varandra till last numera.
Det dyker upp en hel kakofoni av moraliska fördömanden på vaga grunder.


Det är ingen idé att fortsätta att prata om att pandemipolitiken saknar rim och reson. Det är till exempel väl belagt att stopp vid gränser inte har någon nämnvärd effekt för att stoppa smitta. Lik förbannat ska det slås stopp vid Öresundsbron, så att folk får stå i kö och bli tillbakaskickade. Det är som att, för sakens skull, ta en medicin som bara har biverkningar.
Och apropå mediciner går det faktiskt att resonera om för- och nackdelarna av vaccinering i olika lägen och i olika grupper, utan att för den skull vara dum i huvudet. Men när någon gör det, nu senast Anna Björklund i Nyhetsmagasinet Fokus, drar genast larmsirenerna igång. Inte för att något av det hon skriver i sak är fel, eller så.
Men man SKA inte säga så. Man SKA inte resonera om det här.


Det dyker upp en massa platta stereotyper, om läskiga avvikare och deras beklagliga mentala status. Det dyker upp en hel kakofoni av moraliska fördömanden på vaga grunder. Mest verkar det handla om att den som informerar sig, använder sitt eget omdöme och drar en slutsats som inte fullt ut är identisk med den ståndpunkt Folkhälsomyndigheten har den här eftermiddagen, är ”osolidarisk”.
Det är, som sagt, ingen idé att tala om saken, för det här är inte en diskussion.
Inte? Vad är det då?
Vi kommer till det.
De vill ha ett stort och avgörande mål, som inte kan ifrågasättas.


I förra veckan tvivlade jag på om epidemiologerna någonsin tänker säga att faran är över, nu när de väl har fått all vår uppmärksamhet. Den här veckan tvivlar jag på att alla de här blåljusdebattörerna som rycker ut så snart någon tar ett steg i otakt — ni har säkert någon i er närhet — tänker släppa greppet.
Jag tror inte det och det beror på att de ägnar sig åt offentlig terapi. Det är ingen diskussion vi följer, utan snarare en våg av bekännelser.
Det de bekänner för oss, medvetet eller omedvetet, är att de längtar efter ett härligt, enhetligt ”vi”. Att få gå upp i ett okomplicerat kollektiv, som slutat tjafsa. En harmoni, där allt man behöver ha koll på är att gå i takt. De vill ha ett stort och avgörande mål, som inte kan ifrågasättas. Något som är viktigt nog för att alla avvikare ska kunna ges valet att krypa till korset, eller för evigt vara förtappade. Solidaritet. Alla ska med.


Det finns uppenbarligen ett starkt sug efter det här. Före pandemin fanns klimatfrågan. Och även om vi skulle bli friska som nötkärnor i morgon, skulle den här längtan efter gemenskap utan undantag finnas kvar. De som känner den har uppmuntrats så länge nu, att de tar för givet att deras plikt är att ligga oss till last. De kommer att fortsätta göra det.
Ibland får jag dåligt samvete. Men allt mer sällan.
________________________________________
Johan Hakelius är politisk chefredaktör på nyhetsmagasinet Fokus och kolumnist i Expressen sedan 2016.
 

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-rycker-ut-sa-snart-nagon-tar-ett-steg-i-otakt/

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

blåljusdebattörerna

Det där var ett nytt- och jävligt bra ord som jag gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Det ska den inte göra. När jag var sjuk för lite mer än ett år sedan. Så vart min fru sjuk före mig. Och när vi testade oss. Så fick jag positivt svar. Medans min fru fick negativt svar. Då sjukdomen hunnit gå ur kroppen när hon testade. Inget tvivel om att hon haft covid med tanke på symtomen 

Plus att hela övriga familjen testade positivt. Bara det att hon fick det först av hennes systerdotter 

Och smittade oss andra sen. 

Hon låg således ett steg före oss andra. Så testet ska bara ge utslag så länge viruset är aktivt i kroppen. 

Kan ju ta allt ifrån nån vecka till flera månader innan viruset inte ger utslag på test längre, helt individuellt från person till person. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev LTD:

Kan ju ta allt ifrån nån vecka till flera månader innan viruset inte ger utslag på test längre, helt individuellt från person till person. 

Om det är som du påstår. Då är ju testerna helt meningslösa. Dom detekterar aktivt virus. När man blir frisk igen så detekterar den inte aktivt virus längre 

Då kroppens immunförsvar har bekämpat viruset. Att det sen blir fel i enstaka tester är en annan sak. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-01 at 17:30, skrev janne_h:

Det ska den inte göra. När jag var sjuk för lite mer än ett år sedan. Så vart min fru sjuk före mig. Och när vi testade oss. Så fick jag positivt svar. Medans min fru fick negativt svar. Då sjukdomen hunnit gå ur kroppen när hon testade. Inget tvivel om att hon haft covid med tanke på symtomen 

Plus att hela övriga familjen testade positivt. Bara det att hon fick det först av hennes systerdotter 

Och smittade oss andra sen. 

Hon låg således ett steg före oss andra. Så testet ska bara ge utslag så länge viruset är aktivt i kroppen. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/testning-och-smittsparning/testa-dig-for-covid-19/om-pcr-test/&ved=2ahUKEwjgoOzC-pP1AhVDTGwGHVYqAjkQFnoECAQQBQ&usg=AOvVaw27beLIVchJSVEdkn5CitLZ

Screenshot_20220103_040247.jpg

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nyss reda på att min klasskamrat tillika frugans kusins sambo ligger inne på sjukhuset sedan en vecka

 

fått 90% syre tillförsel, sondmatad

 

nu nere på 75% syre men har även åkt på dubbelsidig lunginflammation 

 

dubbelvacinnerad

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

Fick nyss reda på att min klasskamrat tillika frugans kusins sambo ligger inne på sjukhuset sedan en vecka

 

fått 90% syre tillförsel, sondmatad

 

nu nere på 75% syre men har även åkt på dubbelsidig lunginflammation 

 

dubbelvacinnerad

 

 

enis

Omikron? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Majoritet av iva-patienter är ovaccinerade: ”Är de som belastar vården”

 

Bara 2 av 13 personer som vårdas för covid-19 på iva i Sörmland är vaccinerade, rapporterar SVT Sörmland. Enligt regionens smittskyddsläkare Signar Mäkitalo löper en person som inte vaccinerats upp till 14 gånger högre risk att behöva intensivvård om de insjuknar.

– Det är de ovaccinerade som belastar intensivvården i dag, säger han till SVT.

Enligt Mäkitalo utgör de cirka 15-20 procent svenskar som valt att inte vaccinera sig ungefär 80 procent av alla iva-patienter.

Under gårdagen vårdades 120 personer med covid-19 inom intensivvården, visade en granskning från SVT.

 

 

https://omni.se/majoritet-av-ivapatienter-ar-ovaccinerade-ar-de-som-belastar-varden/a/ALqp7q

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Tallviking:

Majoritet av iva-patienter är ovaccinerade: ”Är de som belastar vården”

 

Bara 2 av 13 personer som vårdas för covid-19 på iva i Sörmland är vaccinerade, rapporterar SVT Sörmland. Enligt regionens smittskyddsläkare Signar Mäkitalo löper en person som inte vaccinerats upp till 14 gånger högre risk att behöva intensivvård om de insjuknar.

– Det är de ovaccinerade som belastar intensivvården i dag, säger han till SVT.

Enligt Mäkitalo utgör de cirka 15-20 procent svenskar som valt att inte vaccinera sig ungefär 80 procent av alla iva-patienter.

Under gårdagen vårdades 120 personer med covid-19 inom intensivvården, visade en granskning från SVT.

 

 

https://omni.se/majoritet-av-ivapatienter-ar-ovaccinerade-ar-de-som-belastar-varden/a/ALqp7q

Bara ljug o påhitt för det har Khonken läst i en dingding värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stockholms sjukhus överfulla: ”Patienter får ligga i läkarexpeditioner”

 

Den kraftigt ökande covidsmittan har lett till platsbrist på flera sjukhus i Stockholm, skriver DN. Nu kallas personal in från sina ledighet inför trettonhelgen.

Enligt Jenny Pettersson, som är huvudskyddsombud på Danderyds sjukhus, är det ”extremt fullt” på hela sjukhuset.

– Patienter ligger i läkarexpeditioner som gjorts om, säger hon till tidningen.

Den senaste månaden har covidpatienterna i Stockholmsregionen tredubblats och på bara en vecka ha antalet smittade fördubblats till nästan 18 000 personer. Nu bävar chefer inom intensivvården för följder av ökad smittspridning och den väntade toppen i mitten av januari, skriver DN.

 

https://omni.se/stockholms-sjukhus-overfulla-patienter-far-ligga-i-lakarexpeditioner/a/28JmgR

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De säger att det är fullt , Men hur många IVA platser har vi i de olika regioner och hur fördelas cov 19 patienter inom regionerna, Och hur många ligger på IVA av andra anledningar o de ligger naturligtvis inte på samma salar som cov19 patienter .. Nej tror nog våra politiker behöver se över hela vår sjukvård tja kanske inte politiker bättre någon som förstår sig på tittar på detta. Kan inte vara så svårt o se över hur mycket vård vi behöver statistiskt hur vi e sjuka o mår i landet sen naturligtvis pandemin kom men det e en annan sak som vi skulle haft en beredskap på . Allt handlar om pengar i vården. Skulle vilja se en statistik på hur mycket de olika regioner nyanställt personal typ från tio år tillbaks kontra hur många som slutat . F@n en Vårdcentral Läkare som jobbat 20 år på en vårdcentral har lägre lön än en valp till läkare som kör konsult på samma jobb ,, Vart e vi på väg 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wavis:

De säger att det är fullt , Men hur många IVA platser har vi i de olika regioner och hur fördelas cov 19 patienter inom regionerna, Och hur många ligger på IVA av andra anledningar o de ligger naturligtvis inte på samma salar som cov19 patienter .. Nej tror nog våra politiker behöver se över hela vår sjukvård tja kanske inte politiker bättre någon som förstår sig på tittar på detta. Kan inte vara så svårt o se över hur mycket vård vi behöver statistiskt hur vi e sjuka o mår i landet sen naturligtvis pandemin kom men det e en annan sak som vi skulle haft en beredskap på . Allt handlar om pengar i vården. Skulle vilja se en statistik på hur mycket de olika regioner nyanställt personal typ från tio år tillbaks kontra hur många som slutat . F@n en Vårdcentral Läkare som jobbat 20 år på en vårdcentral har lägre lön än en valp till läkare som kör konsult på samma jobb ,, Vart e vi på väg 

Vi har ca 500 ordinarie IVA platser i Landet.

Att bygga en avdelning med 6 platser kostar ca 120 miljoner.

Det största problemet är ju att det inte finns personal att bemanna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Stockholms sjukhus överfulla: ”Patienter får ligga i läkarexpeditioner”

 

Den kraftigt ökande covidsmittan har lett till platsbrist på flera sjukhus i Stockholm, skriver DN. Nu kallas personal in från sina ledighet inför trettonhelgen.

Enligt Jenny Pettersson, som är huvudskyddsombud på Danderyds sjukhus, är det ”extremt fullt” på hela sjukhuset.

– Patienter ligger i läkarexpeditioner som gjorts om, säger hon till tidningen.

Den senaste månaden har covidpatienterna i Stockholmsregionen tredubblats och på bara en vecka ha antalet smittade fördubblats till nästan 18 000 personer. Nu bävar chefer inom intensivvården för följder av ökad smittspridning och den väntade toppen i mitten av januari, skriver DN.

 

https://omni.se/stockholms-sjukhus-overfulla-patienter-far-ligga-i-lakarexpeditioner/a/28JmgR

Och detta är såklart också bara ovaxxade...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

En lite halvlustig  tanke.

Här har barerna varit (officiellt) nedstängda en längre tid, trots det hänvisar myndigheterna till barer som den stora spridningsrisken och dessa skall nu få ytterligare förlängd stängning 

Hur är det möjligt, om dom är stängda är det väl bara husmusen som är den som drabbas 

Kan det vara risk för inkomstbortfall hos vissa yrkesgrupper om man öppnar???

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Baa:

Hmmm

En lite halvlustig  tanke.

Här har barerna varit (officiellt) nedstängda en längre tid, trots det hänvisar myndigheterna till barer som den stora spridningsrisken och dessa skall nu få ytterligare förlängd stängning 

Hur är det möjligt, om dom är stängda är det väl bara husmusen som är den som drabbas 

Kan det vara risk för inkomstbortfall hos vissa yrkesgrupper om man öppnar???

Det är väl som vanligt i Thailand. Myndighetrna måste ha syndabockar. Som pekar i en annan riktning än dom själva. Så fort en farang blir smittad. Så blir ju det stora nyheter. Trots att covid inklusive omicron. Är etablerat i landet sen länge. Alla vet att covid inte går att stoppa i förlängningen. Men man vill ju ändå visa upp att myndigheterna har någon typ av kontroll över situationen. 

Johan Giseke satt i TV våren 20 och sa att det kommer jämna ut sig mellan alla länder 

Det var många som skrattade åt honom då. Idag är det inte lika många som skrattar. Och Thailändska myndigheter har investerat väldigt mycket förtroende kapital i att nedstängningar hjälper 

Så det skulle vara en big lose face. Om man nu ändrar strategi. Därför tror jag dessa stängningar av barer och gränser kommer att fortgå. Så länge man internationellt säger att covid inte är död. Då thailändska myndigheter knappast är kända för att agera rationellt efter fakta. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det är väl som vanligt i Thailand. Myndighetrna måste ha syndabockar. Som pekar i en annan riktning än dom själva. Så fort en farang blir smittad. Så blir ju det stora nyheter. Trots att covid inklusive omicron. Är etablerat i landet sen länge. Alla vet att covid inte går att stoppa i förlängningen. Men man vill ju ändå visa upp att myndigheterna har någon typ av kontroll över situationen. 

Johan Giseke satt i TV våren 20 och sa att det kommer jämna ut sig mellan alla länder 

Det var många som skrattade åt honom då. Idag är det inte lika många som skrattar. Och Thailändska myndigheter har investerat väldigt mycket förtroende kapital i att nedstängningar hjälper 

Så det skulle vara en big lose face. Om man nu ändrar strategi. Därför tror jag dessa stängningar av barer och gränser kommer att fortgå. Så länge man internationellt säger att covid inte är död. Då thailändska myndigheter knappast är kända för att agera rationellt efter fakta. 

 

Att thailändska regeringen går i samma riktning som majoriteten av folket önskar borde väl ses som positivt?

Själv önskar jag självklart öppet så mycket det bara går men det är inte lika roligt när sjukhusen är fulla och ett simpelt hospitel kräver att man lägger upp 500k i deposit för att man ska få det. I det läget är det nog få som önskar fler turister.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Att thailändska regeringen går i samma riktning som majoriteten av folket önskar borde väl ses som positivt?

Själv önskar jag självklart öppet så mycket det bara går men det är inte lika roligt när sjukhusen är fulla och ett simpelt hospitel kräver att man lägger upp 500k i deposit för att man ska få det. I det läget är det nog få som önskar fler turister.

 

/ SatanG

Barn vill väl ha godis närsomhelst. Det betyder inte att föräldrarna är bra som ger dom godis. Det mesta talar för att omicron ger lättare effekt än vaccination. Problemet är att folkhälsan består inte bara av sjukdomar. Utan har folk inget jobb och ekonomi. Så skapar det mera ohälsa. Dock bygger ju folks medhåll på den propaganda som regeringen hängett sig åt. Att svartmåla covid likt digerdöden. 

Man har fängslat folk som kritiserat regeringen. Så i ett land där folk riskerar fängelse för att prata om regeringen i negativt ordalag. Så är det litet förmätet att påstå att man gör enligt folkviljan. Då folkviljan mera speglar regeringens propaganda. Varken mer eller mindre. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Barn vill väl ha godis närsomhelst. Det betyder inte att föräldrarna är bra som ger dom godis. Det mesta talar för att omicron ger lättare effekt än vaccination. Problemet är att folkhälsan består inte bara av sjukdomar. Utan har folk inget jobb och ekonomi. Så skapar det mera ohälsa. Dock bygger ju folks medhåll på den propaganda som regeringen hängett sig åt. Att svartmåla covid likt digerdöden. 

Man har fängslat folk som kritiserat regeringen. Så i ett land där folk riskerar fängelse för att prata om regeringen i negativt ordalag. Så är det litet förmätet att påstå att man gör enligt folkviljan. Då folkviljan mera speglar regeringens propaganda. Varken mer eller mindre. 

Vi tycker nog egentligen inte särskilt olika i flera saker men allt är inte ju inte som det ser ut på ytan här i Thailand.

Vad det gäller studentprotesterna så finns det uppgifter som tyder på att flera av dessa ledare plötsligt blivit miljonärer sedan det startade. Av en slump gick gamle gode Thaksin ut idag med att han ska återvända till Thailand i år och "hjälpa" landet med att få den ledare de behöver. Har länge cirkulerat rykten om att de blivit sponsrade av honom, precis som protester brukar ha finansiärer bakom sig.

 

Sista siffran jag såg på arbetslösa i Thailand var drygt 3 miljoner arbetslösa, antalet som jobbade pre-covid uppskattades tidigare till 38 miljoner. Ingen tvekan om att många blivit drabbade hårt ekonomiskt men samtidigt har det väl försvunnit 1-2 miljoner gästarbetare (min egna uppskattning så får tas med en näve salt)

41 miljoner thailändare, bara i fyra av förra årets projekt, fick ekonomisk hjälp. Det anses vara brist på arbetare till den graden att det kan påverka inflationen uppåt, självklart är inte alla inbjudna till jobben men väldigt många verkar avstå från att ta dom. En av anledningar är nog som du skriver all mediahysteri om Covid, något som inte bara drabbat Thailand utan i stort sett hela världen.

 

Kort sagt, många har blivit drabbade hårt men det finns även vinnare. Bara min egna reflektion, samt lite rykten blandade med officiella nyheter så inget att gå ed på alltså.

 

/ SatanG  

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Vi tycker nog egentligen inte särskilt olika i flera saker men allt är inte ju inte som det ser ut på ytan här i Thailand.

Vad det gäller studentprotesterna så finns det uppgifter som tyder på att flera av dessa ledare plötsligt blivit miljonärer sedan det startade. Av en slump gick gamle gode Thaksin ut idag med att han ska återvända till Thailand i år och "hjälpa" landet med att få den ledare de behöver. Har länge cirkulerat rykten om att de blivit sponsrade av honom, precis som protester brukar ha finansiärer bakom sig.

 

Sista siffran jag såg på arbetslösa i Thailand var drygt 3 miljoner arbetslösa, antalet som jobbade pre-covid uppskattades tidigare till 38 miljoner. Ingen tvekan om att många blivit drabbade hårt ekonomiskt men samtidigt har det väl försvunnit 1-2 miljoner gästarbetare (min egna uppskattning så får tas med en näve salt)

41 miljoner thailändare, bara i fyra av förra årets projekt, fick ekonomisk hjälp. Det anses vara brist på arbetare till den graden att det kan påverka inflationen uppåt, självklart är inte alla inbjudna till jobben men väldigt många verkar avstå från att ta dom. En av anledningar är nog som du skriver all mediahysteri om Covid, något som inte bara drabbat Thailand utan i stort sett hela världen.

 

Kort sagt, många har blivit drabbade hårt men det finns även vinnare. Bara min egna reflektion, samt lite rykten blandade med officiella nyheter så inget att gå ed på alltså.

 

/ SatanG  

Det där med arbetslöshet siffrorna ska man nog ta med ett kraftigt nypa salt. Dom flesta som jobbat till exempel inom turist industrin är oregistrerade. Både som arbetare och arbetslösa. Många försöker hanka sig fram så gott det går. Men den totala fattigdomen har ökat. Det är faktum. Man måste förstå att mycket av den info som når fram är styrd av myndigheter. Och huruvida dessa student protestanter blivit rika eller inte. Är en ganska ointressant fråga. Så länge det finns dom som har mer att vinna på att svartmåla dom offentligt. 

Thaksin kommer nog inte tillbaka. Men att hålla upp hans spöke är ju ett vapen i kampen mot regeringen. Då det om något skulle vara ett riktigt hot mot regeringen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...