Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Tja, det är väl snart 2 år de haft på sig?

 

"Vad får vi för pengarna?"

Nyostlingsgrodass.jpg.8fc508f99b546af8945cd0c2ef01b542.jpg

 

MVH

Långt mer än 2 år. Det har legat folk i korridorer och folk har skjutsats mellan sjukhus pga överbeläggning långt tidigare men det var Covid som satte spotlight på det. Sen kan man ju inte heller bygga en sjukvård som är dimenionerad för extremläge men att det är underdimensionerat är ju klart.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Sen kan man ju inte heller bygga en sjukvård som är dimenionerad för extremläge

Nog kan "de som bestämmer" om de vill, med tanke på hur mycket skattepengar de drar in.

Så det handlar väl om prioriteringar. Tydligen annat som är viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Nog kan "de som bestämmer" om de vill, med tanke på hur mycket skattepengar de drar in.

Så det handlar väl om prioriteringar. Tydligen annat som är viktigare.

Kan, kan dom naturligtvis men det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att ha stora kostsamma avdelningar stå tomma med personal som spelar vändåtta  i väntan på att det kan ju hända nåt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Kan, kan dom naturligtvis men det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att ha stora kostsamma avdelningar stå tomma med personal som spelar vändåtta  i väntan på att det kan ju hända nåt. 

Med det resonemanget, så måste ju precis allt annat staten spenderar pengar på vara ekonomiskt försvarbart.

Tvivlar starkt på att det är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Nog kan "de som bestämmer" om de vill, med tanke på hur mycket skattepengar de drar in.

Så det handlar väl om prioriteringar. Tydligen annat som är viktigare.

"I Region Stockholm är det Irene Svenonius (M) som styr över var pengarna ska hamna. Hon har bett om uthållighet av vårdens anställda, och bett om pengar från staten för att klara utmaningarna under pandemin. Resultatet? Region Stockholm gick med 6 miljarder i överskott under första pandemiåret.

Men det har knappast hjälpt några stockholmare. Medan personalen ber om en enda sak: att slippa besparingar, så har det motsatta skett. Det ska sparas överallt, på sjukhusavdelningarna runt om i huvudstaden. Det viktiga är att regionen går plus. Var pengarna tar vägen är en annan fråga.

Eller nej, det är förresten inte alls en annan fråga. Efter dyra konsultnotor och anklagelser om jäv och privatiseringar som avlöser varandra så är det inte en annan fråga. Det är ju ditt skattepengarna går. Detta medan vårdpersonal sliter slut på sig själva på golvet"

 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/34XG2e/svenonius-miljarder-nar-aldrig-sjukvarden

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

"I Region Stockholm är det Irene Svenonius (M) som styr över var pengarna ska hamna. Hon har bett om uthållighet av vårdens anställda, och bett om pengar från staten för att klara utmaningarna under pandemin. Resultatet? Region Stockholm gick med 6 miljarder i överskott under första pandemiåret.

Men det har knappast hjälpt några stockholmare. Medan personalen ber om en enda sak: att slippa besparingar, så har det motsatta skett. Det ska sparas överallt, på sjukhusavdelningarna runt om i huvudstaden. Det viktiga är att regionen går plus. Var pengarna tar vägen är en annan fråga.

Eller nej, det är förresten inte alls en annan fråga. Efter dyra konsultnotor och anklagelser om jäv och privatiseringar som avlöser varandra så är det inte en annan fråga. Det är ju ditt skattepengarna går. Detta medan vårdpersonal sliter slut på sig själva på golvet"

 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/34XG2e/svenonius-miljarder-nar-aldrig-sjukvarden

Det är alltid bäst att skylla på nån annan.

Ansvar är förtryck. 

 

Jag tycker statens huvudverksamhet bör ligga i området; medborgarnas säkerhet, hälsa och bildning.

Underkategorier som infrastruktur och el osv kommer därefter.

 

Med det sagt, så bor jag ju inte i Sverige, så jag är ju bara intresserad av landet rent teoretiskt. Och ser med fascination på hur det svenska experimentet fortgår.

 

Lycka till... :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Surin P3:

Med det resonemanget, så måste ju precis allt annat staten spenderar pengar på vara ekonomiskt försvarbart.

Tvivlar starkt på att det är fallet.

Det är det definitivt inte men det borde vara det.

 

Det rinner ut mycket onödiga skattemedel till höger och vänster men du kan väl inte mena att man ska bygga ut och befolka sjukvården så att den täcker upp alla eventuella Covid attacker framöver? En IVA plats till varje invånare?

 

Ska vi ha 200 brandbilar stående runt hörnan i väntan på att det "kan ju börja brinna överallt på samma gång"?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är det definitivt inte men det borde vara det.

 

Det rinner ut mycket onödiga skattemedel till höger och vänster men du kan väl inte mena att man ska bygga ut och befolka sjukvården så att den täcker upp alla eventuella Covid attacker framöver? En IVA plats till varje invånare?

 

Ska vi ha 200 brandbilar stående runt hörnan i väntan på att det "kan ju börja brinna överallt på samma gång"?

Om alla invånare i Sverige behövt en IVA-plats under pandemin, så har jag missat nåt.

 

Resonemang som dina är en av anledningarna till varför det är så svårt att diskutera med folk idag.

Antingen så överdrivs det eller så kränks det. Och så är man rasist. :D

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Om alla invånare i Sverige behövt en IVA-plats under pandemin, så har jag missat nåt.

 

Resonemang som dina är en av anledningarna till varför det är så svårt att diskutera med folk idag.

Antingen så överdrivs det eller så kränks det. Och så är man rasist. :D

 

Känns som att vi inte riktigt diskuterar samma sak.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det är alltid bäst att skylla på nån annan.

Ansvar är förtryck. 

 

Jag tycker statens huvudverksamhet bör ligga i området; medborgarnas säkerhet, hälsa och bildning.

Underkategorier som infrastruktur och el osv kommer därefter.

 

Med det sagt, så bor jag ju inte i Sverige, så jag är ju bara intresserad av landet rent teoretiskt. Och ser med fascination på hur det svenska experimentet fortgår.

 

Lycka till... :D 

Så du menar alltså att om man sparkar ut  Irene Svenonius (M) och i stället sätter in Magdalena Andersson som högsta chef över sjukvården i Sthlm så blir det mycket bättre ?  Jag är liiiite överraskad över att just du har den åsikten. :)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Så du menar alltså att om man sparkar ut  Irene Svenonius (M) och i stället sätter in Magdalena Andersson som högsta chef över sjukvården i Sthlm så blir det mycket bättre ?  Jag är liiiite överraskad över att just du har den åsikten. :)

Nej, inte alls.

Du missuppfattar. Med flit gissar jag. :D 

 

Gott nytt år på dig, Fritz.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-29 at 20:01, skrev Dempa:

Enligt Läkartidningen är det ungefär lika många som vårdas för covid som för influensa på sjukhusen i Stockholm.

 

”Våra sjukhus rapporterar om att det handlar om ungefär lika många patienter som behöver vård för säsongsinfluensa som behöver vård för covid-19.”

 

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/anstrangt-i-stockholmsvarden-nar-covid-19-och-influensa-tar-fart/
 

Kanske dags att pusha för influensavaccinering också, ett influensavaccinpass vore inte fel……

Tar influensa patienterna upp platser på IVA ?

 

Att folk befinner sig på ett sjukhus betyder inte att dom befinner sig på IVA.

 

Hur många % av dom cirka 400 som ligger på IVA är influensa-patienter ?
 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Om alla invånare i Sverige behövt en IVA-plats under pandemin, så har jag missat nåt.

 

Resonemang som dina är en av anledningarna till varför det är så svårt att diskutera med folk idag.

Antingen så överdrivs det eller så kränks det. Och så är man rasist. :D

 

Jag tycker givetvis att det vore mycket billigare för samhället om regionerna fick i uppdrag att avsätta specifika IVA platser för covid.

 

som det är nu har vi 100 IVA platser (utav 400 totalt) som används för covid.

Det är inte en jättestor kostnad.

Problemet är att det tas av dom ordinare-platser som är dimensionerade för andra som ska ligga på IVA.

Det är ett problem, skulle det växa till 200 platser vore det riktigt illa.
Men om man fixade 100 nya platser i riket, specifikt för covid-iva.

Dvs man blandar inte covid-iva med vanliga iva.

Egen personal, egna lokal-ytor, egen utrustning.

Den kostnaden skulle givetvis vara mycket mycket mindre för samhället än nedstängningar och skit.
Men den kräver politiska beslut.

Politisk handlingskraft är som bekant nästan omöjligt att finna.
Men Maggan har satt en djävla fart så fort hon ersatte steffe,

nu får morgan johansson stå och presentera det ena förslaget efter det andra med gråten i halsen.
(Med all den SD politik hon för nu så är ju målet att underminiera SD inför valet nästa år)


Om maggan kunde fixa 200 covid-iva platser, så kunde vi öppna upp.

100 mer än vi har idag för att täcka ytterligare behov när vi släpper på restriktioner.

 

men covid är ju som värst vid denna årstid, till våren så kommer vi ligga på 15 IVA platser för covid.

tror denna tidpunkt är som peak-covid på året (allt annat lika)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Nicholas:

Tar influensa patienterna upp platser på IVA ?

 

Att folk befinner sig på ett sjukhus betyder inte att dom befinner sig på IVA.

 

Hur många % av dom cirka 400 som ligger på IVA är influensa-patienter ?
 

 

 

Oavsett IVA eller ej är det ju en belastning på sjukvården, eller hur?
 

Tyvärr svårt att hitta totala siffror men 14 nya patienter på IVA med influensa vecka 51, hur många som redan är inlagda sedan tidigare framgår inte. Totalt har 80 st vårdats på IVA fr.o.m vecka 40 t.o.m vecka 51.
Influensan är dock farligare för unga än vad covid är, totalt 24 patienter av de som vårdas/vårdats på IVA var i medicinsk riskgrupp eller var 65 år och äldre.

 

Detta är totalt i Sverige och inte bara i Stockholmsregionen.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Nej, inte alls.

Du missuppfattar. Med flit gissar jag. :D 

 

Gott nytt år på dig, Fritz.

Jag gjorde bara en normal tolkning av det du skrev, alltså vilka konsekvenser det skulle få om din önskan gick i uppfyllelse. Gott nytt år på dig själv.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-29 at 10:09, skrev janne_h:

Vad får dig till att vara så säker på att det är aftonpravda som ljuger? Kan ju faktiskt vara din källa som ljuger likväl. 

Nu missförstår du något. Det stod i horan. I så fall är det horan som ljuger. men alla här tror på vad dom skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi behöver 1000 nya iva platser . Så ska vi ha det. Vi betalar bland världens högsta skatter. Då ska vi få det vi behöver gällande  Skola- Vård -Omsorg.  Skär ner byråkratin med minst 60 % och vips så har vi pengarna. Plocka bort parasiterna till politiker. Minska riksdagen till 21 st lägg ner landstinget och låt kommunerna ta över landstingets ansvar. 

 

Där har vi minst tusen IVA platser. Det handlar bara om vad man prioriterar. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dempa:

Oavsett IVA eller ej är det ju en belastning på sjukvården, eller hur?
 

Tyvärr svårt att hitta totala siffror men 14 nya patienter på IVA med influensa vecka 51, hur många som redan är inlagda sedan tidigare framgår inte. Totalt har 80 st vårdats på IVA fr.o.m vecka 40 t.o.m vecka 51.
Influensan är dock farligare för unga än vad covid är, totalt 24 patienter av de som vårdas/vårdats på IVA var i medicinsk riskgrupp eller var 65 år och äldre.

 

Detta är totalt i Sverige och inte bara i Stockholmsregionen.

Dom är ordinarie belastning. 

En del av anledningen till att sjukhusen finns. 

Dvs dom är där dom borde vara. 

 

Covid är nytt. 

Räknas ännu inte in i den normala mixen. 

 

Nästa år kanske politiker förstår att vinter betyder 100 iva platser mer än vanligt och det ska planeras in i förväg. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag gjorde bara en normal tolkning av det du skrev, alltså vilka konsekvenser det skulle få om din önskan gick i uppfyllelse. Gott nytt år på dig själv.

För dig en " normal tolkning".

Helt ok... Vi tolkar alla saker olika.

 

För att förtydliga så vill jag inte förflytta ansvar mellan dagens politiker, utan mer avskaffa inkompetensen inom hela politiska sektorn och få en stat som ansvarar/arbetar för folket. På de områden de hör hemma.

 

Allt för decentralisering, där det är möjligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Dom är ordinarie belastning. 

En del av anledningen till att sjukhusen finns. 

Dvs dom är där dom borde vara. 

 

Covid är nytt. 

Räknas ännu inte in i den normala mixen. 

 

Nästa år kanske politiker förstår att vinter betyder 100 iva platser mer än vanligt och det ska planeras in i förväg. 

 

Där håller jag med dig fullständigt, pandemin är inte problemet. Det är politikernas fullständiga handlingsförlamning som är problemet, 2 år in på pandemin, man hade ju hoppats på en ordentlig ökning av IVA platserna men nej, allt är som vanligt.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

För dig en " normal tolkning".

Helt ok... Vi tolkar alla saker olika.

 

För att förtydliga så vill jag inte förflytta ansvar mellan dagens politiker, utan mer avskaffa inkompetensen inom hela politiska sektorn.

 

Intressant, men hur har du tänkt dig att avskaffa inkompetensen inom hela politiska sektorn ?  Fixar du det så är du värd dubbla Nobelpris, minst.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dempa:

Där håller jag med dig fullständigt, pandemin är inte problemet. Det är politikernas fullständiga handlingsförlamning som är problemet, 2 år in på pandemin, man hade ju hoppats på en ordentlig ökning av IVA platserna men nej, allt är som vanligt.

Märkligt att det verkar vara ungefär samma problem i alla världens länder.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Intressant, men hur har du tänkt dig att avskaffa inkompetensen inom hela politiska sektorn ?  Fixar du det så är du värd dubbla Nobelpris, minst.

Det är som sagt inte mitt jobb att fixa som individ, utan de svenska medborgarnas som helhet.

 

Något som majoriteten inte verkar vilja göra med tanke på tidigare valresultat.

De verkar nöjda med situationen.

 

Jag bara uttrycker mina åsikter och skulle jag få bestämma själv, så skulle staten ha en himla massa mindre inflytande och endast sköta sånt som rör Sverige nationellt och internationellt.

Om de höll sina fingrar ifrån allt trams de håller på med, så skulle nog pengarna till exempel räcka till en riktigt bra sjukvård för alla, även under en oväntad pandemi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag måste ta ett självtest och lägga på lådan idag, jag uppvisar en del symptom. Har försökt att googla mig till information om hur ett eventuellt positivt provsvar inom de närmaste dagarna skulle kunna påverka min thairesa om fyra veckor?

Jag har inte lyckats att hitta någon info, så jag undrar om det finns någon här som vet eller som kan peka mig mot rätt info?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Känner att jag måste ta ett självtest och lägga på lådan idag, jag uppvisar en del symptom. Har försökt att googla mig till information om hur ett eventuellt positivt provsvar inom de närmaste dagarna skulle kunna påverka min thairesa om fyra veckor?

Jag har inte lyckats att hitta någon info, så jag undrar om det finns någon här som vet eller som kan peka mig mot rätt info?

Testet för Thailand ska du väl ta nära inpå resan så det ska väl inte vara några problem så länge det testet är negativt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...