Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

"Storbritannien, USA, Frankrike, Polen, Portugal, Tjeckien, Ungern, Spanien, Argentina, Belgien – länder som spärrat av lekplatser, tvingat på sina barn munskydd, stängt skolor, bötfällt medborgare för att de hängt på stranden, bevakat parker med drönare – alla har de drabbats värre än Sverige. 

I skrivande stund har över 50 länder högre andel döda i covid. 

Om man mäter överdödlighet för hela 2020 hamnar Sverige, enligt Eurostat, på plats 21 av 31 europeiska länder.

Inte ett ord om vaccinationsgraden i dom olika länderna ser jag, saknar den betydelse ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Fritz said:

Inte ett ord om vaccinationsgraden i dom olika länderna ser jag, saknar den betydelse ?

Största delarna av resonemanget handlar om tiden innan  vaccin fanns tillgängligt. Se t.ex denna passus: " Om man mäter överdödlighet för hela 2020 hamnar Sverige, enligt Eurostat, på plats 21 av 31 europeiska länder"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Största delarna av resonemanget handlar om tiden innan  vaccin fanns tillgängligt. Se t.ex denna passus: " Om man mäter överdödlighet för hela 2020 hamnar Sverige, enligt Eurostat, på plats 21 av 31 europeiska länder"

Åh f-n.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Fritz said:

Åh f-n.

Du tycker väl inte  att Sverige skulle haft hårdare nedstängningar och att FHM med Tegnell i spetsen gjorde fel som inte gick på den linjen inledningsvis,  såvitt jag minns från tidigare diskussioner? Eller minns jag fel där?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Du tycker väl inte  att Sverige skulle haft hårdare nedstängningar och att FHM med Tegnell i spetsen gjorde fel som inte gick på den linjen inledningsvis,  såvitt jag minns från tidigare diskussioner? Eller minns jag fel där?

Jag menade inget illa med min sista kommentar utan konstaterade bara att jag missade det du påpekade. Om ett par veckor ska jag vara på plats så kan vi ta en diskussion om det hela på våran uteplats, om vi hinner med  mellan maten och Changarna ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Fritz said:

Jag menade inget illa med min sista kommentar utan konstaterade bara att jag missade det du påpekade. Om ett par veckor ska jag vara på plats så kan vi ta en diskussion om det hela på våran uteplats, om vi hinner med  mellan maten och Changarna ;)

Utmärkt plan. Välkommen tillbaks!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt läkartidningen. --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/ny-rapport-stora-skillnader-i-hur-manga-som-dott-i-covid-19/

 

Citat:

I en undersökning från skotska Office for National Statistics kom Sverige på åttonde plats över högst överdödlighet i Europa under första halvåret 2020. Totalt var 26 länder med. Högst dödlighet hade England med 7,3 procent, som en del av Storbritannien som totalt hade 6,7 procent.

I den listan hade samtliga nordiska grannländer dock en underdödlighet under samma period. Bäst var Danmark med 3,5 procents underdödlighet.

Under det andra halvåret 2020 hade Sveriges överdödlighet sjunkit till 1,7 procent, vilket innebar en 18:e plats. Då var överdödligheten värst i Polen med 11,6 procent. Samtliga grannländer hade fortfarande en underdödlighet. Islands underdödlighet var högst med 6,2 procent.

 

Om Sverige --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/06/socialstyrelsen-tydlig-overdodlighet-forra-aret/

Citat:

Siffrorna visar också att födelseland haft betydelse. Enligt myndigheten var dödligheten i covid-19 oproportionerligt hög hos personer födda i Turkiet, Syrien, Somalia, Irak, Iran, Grekland och Chile.

– Av de avlidna männen födda i till exempel Somalia var det över 50 procent som dog av covid-19, medan motsvarande andel bland män födda i Sverige var cirka 10 procent.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LittleBell:

Enligt läkartidningen. --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/ny-rapport-stora-skillnader-i-hur-manga-som-dott-i-covid-19/

 

Citat:

I en undersökning från skotska Office for National Statistics kom Sverige på åttonde plats över högst överdödlighet i Europa under första halvåret 2020. Totalt var 26 länder med. Högst dödlighet hade England med 7,3 procent, som en del av Storbritannien som totalt hade 6,7 procent.

I den listan hade samtliga nordiska grannländer dock en underdödlighet under samma period. Bäst var Danmark med 3,5 procents underdödlighet.

Under det andra halvåret 2020 hade Sveriges överdödlighet sjunkit till 1,7 procent, vilket innebar en 18:e plats. Då var överdödligheten värst i Polen med 11,6 procent. Samtliga grannländer hade fortfarande en underdödlighet. Islands underdödlighet var högst med 6,2 procent.

 

Om Sverige --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/06/socialstyrelsen-tydlig-overdodlighet-forra-aret/

Citat:

Siffrorna visar också att födelseland haft betydelse. Enligt myndigheten var dödligheten i covid-19 oproportionerligt hög hos personer födda i Turkiet, Syrien, Somalia, Irak, Iran, Grekland och Chile.

– Av de avlidna männen födda i till exempel Somalia var det över 50 procent som dog av covid-19, medan motsvarande andel bland män födda i Sverige var cirka 10 procent.

 

Det har påpekats tidigare men sopas till stor del under mattan att Sveriges stora andel invandrare är till stor del anledningen till skillnaden mot grannländerna. Inget som lyfts fram i media. Tegnell visade siffror på det vid ett tillfälle men det var nog allt.

 

Vad beträffar underdödligheten så kommer det nog att tas igen under 2021.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se...hur var det nu? Var inte Norge ledstjärnan, det så kallade goda exemplet, medan Sverige var motsatsen. Grannlandet där elaka myndighetspersoner lät smittan spridas fritt? 

 

Hur blir det nu då med allt?

 

image.png.f8da86144d971bf65ad9212aa076a467.png

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Då ska vi se...hur var det nu? Var inte Norge ledstjärnan, det så kallade goda exemplet, medan Sverige var motsatsen. Grannlandet där elaka myndighetspersoner lät smittan spridas fritt? 

 

Hur blir det nu då med allt?

 

image.png.f8da86144d971bf65ad9212aa076a467.png

Då ska vi se...hur var det nu? Var inte Danmark ledstjärnan, det så kallade goda exemplet, medan Sverige var motsatsen.

 

"Den danska regeringen kommer att föreslå att coronapass åter införs i landet. Det säger statsminister Mette Frederiksen på en presskonferens. Enligt Frederiksen kommer regeringen att lägga fram förslaget för parlamentet under tisdagen. Hon påpekar att smittan nu ökar snabbt och att 16 000 nya fall konstaterats den senaste veckan.

– Vi kan inte låta smittan på nytt löpa amok i Danmark, säger Frederiksen.

Hon säger också att Danmark nu har fler konstaterade sjukdomsfall och fler personer på sjukhus än vid samma tid förra året och att smittan ökar snabbare än experterna trott. Samtidigt påpekar hon att situationen nu är annorlunda jämfört med tidigare då möjligheten till vaccination finns.

Frederiksen vill också att covid-19 åter klassas som samhällsfarlig sjukdom, vilket skulle innebära att regeringen kan fatta beslut om åtgärder utan att ha en stöd av en majoritet i parlamentet."

 

https://omni.se/danska-regeringen-foreslar-coronapass-pa-nytt-for-att-bromsa-rusande-smittan/a/k6KwQa

 

Hur går det i Finland?

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Då ska vi se...hur var det nu? Var inte Danmark ledstjärnan, det så kallade goda exemplet, medan Sverige var motsatsen.

 

"Den danska regeringen kommer att föreslå att coronapass åter införs i landet. Det säger statsminister Mette Frederiksen på en presskonferens. Enligt Frederiksen kommer regeringen att lägga fram förslaget för parlamentet under tisdagen. Hon påpekar att smittan nu ökar snabbt och att 16 000 nya fall konstaterats den senaste veckan.

– Vi kan inte låta smittan på nytt löpa amok i Danmark, säger Frederiksen.

Hon säger också att Danmark nu har fler konstaterade sjukdomsfall och fler personer på sjukhus än vid samma tid förra året och att smittan ökar snabbare än experterna trott. Samtidigt påpekar hon att situationen nu är annorlunda jämfört med tidigare då möjligheten till vaccination finns.

Frederiksen vill också att covid-19 åter klassas som samhällsfarlig sjukdom, vilket skulle innebära att regeringen kan fatta beslut om åtgärder utan att ha en stöd av en majoritet i parlamentet."

 

https://omni.se/danska-regeringen-foreslar-coronapass-pa-nytt-for-att-bromsa-rusande-smittan/a/k6KwQa

 

Hur går det i Finland?

 

 

Tydligen ett uppvaknande för såväl beslutsfattare som forskare  att virus av typ covid19 har en förmåga att livas upp när det blir kallt ute.....men vad  vet jag, det finns förstås andra samband som vi mindre vetande inte begriper...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Aftonhoran i högform.......

image.png.7faebf91cc1c21d5e4b342f0c7fdd483.png

 

Lås ner!!!! Stäng landet!!!

 

En fråga man skulle kunna ställa sig, hur många av dessa hade dött ändå? Men den frågan kanske inte lockar så många klick.

 

Morgondagens skräckrubrik: Alla kommer dööööööö!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev frogfish:

Aftonhoran i högform.......

image.png.7faebf91cc1c21d5e4b342f0c7fdd483.png

 

Lås ner!!!! Stäng landet!!!

 

En fråga man skulle kunna ställa sig, hur många av dessa hade dött ändå? Men den frågan kanske inte lockar så många klick.

 

Morgondagens skräckrubrik: Alla kommer dööööööö!!!!!

Ni har redan dött,ni vet bara inte om det än

 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Apropå alla påståenden om att vaccintillverkarna täljer guld med kniv p.g.a pandemin

 

Miljardförlust för Astra Zeneca trots ökade intäkter

 

https://omni.se/miljardforlust-for-astra-zeneca-trots-okade-intakter/a/28oJ5x

Nu var ju Astra det företag som gick ut med att vaccinet utan vinstpåslag (det enda?) men dom lär knappast ha sålt det utan att ha fått täckning för sina kostnader för det. Man har f.ö nu också slutat med sin "välgörenhet":

 

Astra Zeneca har börjat teckna nya vaccinkontrakt som genererar till bolagets vinst. Majoriteten av vaccinförsäljningen som bokförs under fjärde kvartalet kommer dock ske utan vinstintresse medan de nya order som tecknas främst avser leveranser nästa år.

 

Astra Zeneca redovisar intäkter på 1,1 miljarder dollar under det tredje kvartalet hänförligt till covid-19 vaccin.

 

Läkemedelsbolaget Astra Zenecas vinst per aktie för kärnverksamheten på 1:08 dollar i det tredje kvartalet 2021 missade analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på 1:25 dollar per aktie, enligt Infronts sammanställning. Prognoserna för helåret upprepas och vd Pascal Soriot spår en stark avslutning på året.

 

Titta på Pfizers siffror i stället. https://www.di.se/nyheter/pfizer-hojer-prognosen-igen-vaccinintakter-nu-290-miljarder/

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Apropå alla påståenden om att vaccintillverkarna täljer guld med kniv p.g.a pandemin

 

Miljardförlust för Astra Zeneca trots ökade intäkter

 

https://omni.se/miljardforlust-for-astra-zeneca-trots-okade-intakter/a/28oJ5x

Det är väl inte att tälja guld, men jag köpte på mig Pfizer-aktier. De är upp 41,6% sedan dess.

Synd att man inte köpte för högre belopp....

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att börja jämföra med våra "duktiga" grannländer nu.

 

image.thumb.png.7eacb095556adb8b57dd0d0518c184cc.png

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-03 at 23:13, skrev LittleBell:

Enligt läkartidningen. --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/ny-rapport-stora-skillnader-i-hur-manga-som-dott-i-covid-19/

 

Citat:

I en undersökning från skotska Office for National Statistics kom Sverige på åttonde plats över högst överdödlighet i Europa under första halvåret 2020. Totalt var 26 länder med. Högst dödlighet hade England med 7,3 procent, som en del av Storbritannien som totalt hade 6,7 procent.

I den listan hade samtliga nordiska grannländer dock en underdödlighet under samma period. Bäst var Danmark med 3,5 procents underdödlighet.

Under det andra halvåret 2020 hade Sveriges överdödlighet sjunkit till 1,7 procent, vilket innebar en 18:e plats. Då var överdödligheten värst i Polen med 11,6 procent. Samtliga grannländer hade fortfarande en underdödlighet. Islands underdödlighet var högst med 6,2 procent.

 

Om Sverige --> https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/06/socialstyrelsen-tydlig-overdodlighet-forra-aret/

Citat:

Siffrorna visar också att födelseland haft betydelse. Enligt myndigheten var dödligheten i covid-19 oproportionerligt hög hos personer födda i Turkiet, Syrien, Somalia, Irak, Iran, Grekland och Chile.

– Av de avlidna männen födda i till exempel Somalia var det över 50 procent som dog av covid-19, medan motsvarande andel bland män födda i Sverige var cirka 10 procent.

 

Stämmer väl bra med vad kommisionen kom till för slutsats när det gällde Sveriges agerande under början av pandemin. De gav en svidande kritik bl.a för Sveriges beredskap och sena agerande för att få till testning dessutom var utförandet inte strukturerat utan det fanns en oklar ansvarsfördelning när väl testandet och spårandet kom igång.

 

Nu ser man en klar återgång till att man inte längre bryr sig om att t.ex hålla avstånd. Frugan har varit jättesvag under 6 månader och har inte vaccinerat sig. Vi bestämde för någon vecka sedan att hon skulle ta första sprutan, vi har varit förbi till vaccinationsställen med drop in ett flertal ggr. De har så långa köer att vi vänt och åkt hem varje gång. Dessutom står alla i en lång klunga som liknar en kö. Att hålla avstånd är redan glömt. 

Vi har ringt vårdcentralen ett antal ggr men de tycker att vi ska ställa oss i kön. I dag fick jag tag på en vettig människa på vårdcentralen som gav oss en tid. Så frugan har nyligen fått första dosen.

Det vart sedan en massa diskussioner om hon skulle få influensavaccin som de ger till dom över 65 samtidigt. En sköterska påpekade mycket riktigt och bestämt att frugan inte fyllt 65. Sköterskorna dividerade länge om hon skulle få eller inte få. Till slut härsknade ena sköterskan till och sa till den andra att läsa undantagen till 65 års gränsen. Trots att frugan föll inom undantagen ville hon inte ge sig utan skulle inte ge influensavaccinet om inte doktorn gav medgivande. Kom tillbaka efter en stund med doktorns medgivande.     

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Wangthong:

Stämmer väl bra med vad kommisionen kom till för slutsats när det gällde Sveriges agerande under början av pandemin. De gav en svidande kritik bl.a för Sveriges beredskap och sena agerande för att få till testning dessutom var utförandet inte strukturerat utan det fanns en oklar ansvarsfördelning när väl testandet och spårandet kom igång.

 

Nu ser man en klar återgång till att man inte längre bryr sig om att t.ex hålla avstånd. Frugan har varit jättesvag under 6 månader och har inte vaccinerat sig. Vi bestämde för någon vecka sedan att hon skulle ta första sprutan, vi har varit förbi till vaccinationsställen med drop in ett flertal ggr. De har så långa köer att vi vänt och åkt hem varje gång. Dessutom står alla i en lång klunga som liknar en kö. Att hålla avstånd är redan glömt. 

Vi har ringt vårdcentralen ett antal ggr men de tycker att vi ska ställa oss i kön. I dag fick jag tag på en vettig människa på vårdcentralen som gav oss en tid. Så frugan har nyligen fått första dosen.

Det vart sedan en massa diskussioner om hon skulle få influensavaccin som de ger till dom över 65 samtidigt. En sköterska påpekade mycket riktigt och bestämt att frugan inte fyllt 65. Sköterskorna dividerade länge om hon skulle få eller inte få. Till slut härsknade ena sköterskan till och sa till den andra att läsa undantagen till 65 års gränsen. Trots att frugan föll inom undantagen ville hon inte ge sig utan skulle inte ge influensavaccinet om inte doktorn gav medgivande. Kom tillbaka efter en stund med doktorns medgivande.     

Du bokar ju tid genom appen Alltid öppet. I alla fall gjorde jag så när jag vaccinerade mig i somras. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Du bokar ju tid genom appen Alltid öppet. I alla fall gjorde jag så när jag vaccinerade mig i somras. 

Du bokar genom 1177. Fast i Sverige är sjukvården som i Thailand. Alla gör olika. Same same but different. Alla regioner gör på sitt sätt t.ex har de olika sätt att hantera bokföringen av doser. De har olika sjukvårdssystem. Hos oss har vårdcentralen hänvisat till drop in, även på 1177. De har ett bokningssystem via 1177 som vi provat och bara fått felmeddelande att ......någonting inte rekommenderas av folkhälsomyndigheten. Ringer man får man olika besked mm. 

Det är inte roligt att vara sjuk idag. Alla pratar så djäkla fint om hur bra det fungerar. I verkligheten fastnar du att det egentligen inte är som det var tänkt och väldigt mycket är läpparnas bekännelse. 

Jag ska i varje fall kolla upp appen Alltid öppet. Hoppas det är något. Återkommer....

Tur att man är pensionär och bara jobbar när man själv vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Du bokar ju tid genom appen Alltid öppet. I alla fall gjorde jag så när jag vaccinerade mig i somras. 

Den fungerar i varje fall i region Stockholm, men det är liten tröst för de som bor i regioner där den inte fungerar.

1946339241_alltidppet.png.26c9aa3c3a0dca0a1dfe1edd5d286bad.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...