Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

10 minutes ago, Atom said:

Det är givetvis svårt att veta om 75% stämmer för hela landet men det stämmer nog för de som frågades. Att de skulle mygla med en opinionsundersökning, för att gå emot den officiella planen men på något skruvat sätt gardera sig; framförallt när det ändå är en undersökning av hundratals andra som alla glömt om en vecka, känns lite väl långsökt.

 

Om jag skulle fråga de thailändare jag känner, som ändå är en ganska bra blandning av hi-so och fabriksarbetare, så skulle jag tro att vi nog hamnar på minst 90% som tycker att 120 dagar är alldeles för kort. Jag håller inte alls med men så ser det ut från min horisont. Har man många bekanta inom turismsektorn ser det förmodligen helt annorlunda ut.

Man kan inte veta exakt. Men vi kan nog vara överens om att statistiska undersökningar i Thailand är inget som har något högre förtroende traditionellt. Jag kan nog säga att tålamodet med regeringen idag jämfört med för ett år sedan är klart lägre. Då mycket missnöje pyr under ytan. För ett år sedan vill jag minnas att man presenterade 90% stödde nedstängningar. Så oavsett så verkar det som att missnöjet ökar.

Fast vi får väl reda ut vem som fick rätt senare med en öl hemma hos mig. Då jag i alla fall inte kommer att komma hem till Bangkok förns landet faktiskt öppnat på riktigt. 😀

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

 Man ska också komma ihåg att många som inte hade något jobb alls faktiskt har tjänat pengar de senaste 15 månaderna då de helt plötsligt fick 5,000 Baht/månad samt halva priset på livsmedel.

Några allmosor här och där vet jag att det förekommit. 3 månader med 5000 per månad för nåt år sen och ett par tusen nåt enstaka tillfälle t.ex. Men vilka grupper är det som fått understöd hela tiden? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, janne_h said:

Bara för att Prayut säger så. Betyder det ju inte att alla hans regeringsmedlemnar tycker så. Det kan ju även vara bra att ha en säkerhetsventil, om det inte skulle fungera. Men visst håller jag med dig om att skrämseltaktiken varit effektiv. Jag är dock inte lika säker på att det faktiskt är 75% som inte vill öppna upp landet. 

När Prayut sagt 120 dagar. Så har det ju visat sig att planen är ganska obefintlig milt sagt. Därav så finns det stark anledning att tro att regeringen vill backa ur det uttalandet. Det brukar ju vara som vanligt i Thailand. Att nya besked kommer efter dagsformen på regeringen. 

 

1 hour ago, Atom said:

Det är givetvis svårt att veta om 75% stämmer för hela landet men det stämmer nog för de som frågades. Att de skulle mygla med en opinionsundersökning, för att gå emot den officiella planen men på något skruvat sätt gardera sig; framförallt när det ändå är en undersökning av hundratals andra som alla glömt om en vecka, känns lite väl långsökt.

 

Om jag skulle fråga de thailändare jag känner, som ändå är en ganska bra blandning av hi-so och fabriksarbetare, så skulle jag tro att vi nog hamnar på minst 90% som tycker att 120 dagar är alldeles för kort. Jag håller inte alls med men så ser det ut från min horisont. Har man många bekanta inom turismsektorn ser det förmodligen helt annorlunda ut.

Jag skulle lite förenklat sammanfatta min upplevelse om hur thailändare i stort tänker som såhär:

 

1. De är såpass rädda för covid19 att de inte vill öppna landet och stödjer alla de åtgärder med stängningar som skett förr och som sker just nu. 

2. De är också rädda för vaccinet, som de tror kan innebära en närmast lika säker dödsdom som att få själva viruset.

3. För att lösa de uppenbara ekonimska problem som uppstår av punkten 1 och 2 ovan, så vill de att regeringen ska fortsätta leverera bidrag, och är beredda att själva fortsätta leva i armod för att undvika att dö av antingen viruset eller vaccinet.

 

Min horisont, förutom undersökningar, är vad jag upplever i inställning här i Sin City, en stad som levt på konstgjord andning i snart 1,5 år. Jag kan inte heller se att den inställningen förändrats särskilt över tid. Snarare  att det blivit mer panikslaget under de senaste två månaderna när viruset slått hårdare och vaccineringen startat, med tillhörande skräckhistorier om hur folk dör på fläcken efter första sprutan.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till Phuket 1 juli - eller??? Känns nästan som att dom känner sig tvingade att "öppna" men gör det ytterst motvilligt. Hur många kommer under dom här premisserna? Samma flopp som STV känns det som, då kom det väl runt 300.

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40002491

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Välkommen till Phuket 1 juli - eller??? Känns nästan som att dom känner sig tvingade att "öppna" men gör det ytterst motvilligt. Hur många kommer under dom här premisserna? Samma flopp som STV känns det som, då kom det väl runt 300.

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40002491

Är det inte ett begränsad antal som får komma? Har för mig jag sett någon siffra på hur många som får komma nu när det öppnar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JohanR:

Är det inte ett begränsad antal som får komma? Har för mig jag sett någon siffra på hur många som får komma nu när det öppnar upp.

Nej. Dom gissar friskt men antalet dom hoppas på sjunker stadigt och det är ju inte så konstigt när man ser vilka regler dom satt upp.

 

Skulle tro att förutom någon koreansk golfare så blir det mest såna som väljer Phuket isf 2 veckors karantän med utegångsförbud  i Bangkok.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Det verkar som att förespråkarna för Lock down. Bara blir färre och färre. Jag sa redan förra året att jag ansåg att Sverige, valde rätt väg. Då man inte stängde ner landet så hårt som andra länder. 

Och det har ju i Thailands fall gjort att man bara senarelagd pandemin. Med oerhört lidande för befolkningen. Min svåger och svägerska har jobbat många år genom att köra van. Med mycket transporter för militärer mm som ska hem på permis. Genom nedstängningarnas. Så har dom i princip yrkesförbud. Och får inga pengar. Min andra svåger hade flera turistbussar som transporterade kinesiska turister tidigare. Den bussines har ju upphört. 

Min svåger som kör van är så deprimerad. Att han säger sig vilja bli munk resten av livet. Eller ta livet av sig. Jag skulle inte bli förvånad om det blir folklig revelution snart. Då regeringens medicin bara tycks gå ut på att begränsa folks liv. Och förstöra ekonomin så mycket som möjligt. 

Och fiaskot blir ju inte mindra av det fiasko som ligger kring upphandlingar av vaccin. Där bara en bråkdel av befolkningen blivit vaccinerade. Tyvärr så tror jag detta bara är början i Thailand. Då man i någon naiv tro. Trodde att man skulle klara sig bättre än andra länder. Vilket bara bidragit till att försena hela processen. Med dubbelt lidande för befolkningen. 

Ser att meningsuppbyggnaden tar sig! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkurrensen hårdnar i coronans spår. Indonesien skjuter upp Bali Open men lovar 5 års visa och ingen beskattning för Digital Nomads på pengar tjänade i utlandet. 

 

https://www.bangkokpost.com/world/2140431/bali-delays-reopening-but-plans-5-year-visas-for-digital-nomads

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/17/2021 at 7:23 AM, Mr atm said:

DN idag 😷 

"Dyker det upp många som hamnar på sjukhus trots att de blev vaccinerade för ett år sedan talar det för att man behöver ge ytterligare doser. Vi har inte den kunskapen i dag, men det är inte osannolikt att vi kommer att behöva en dos var artonde månad för allmänheten och kanske två gånger per år för de sköraste under de kommande åren, säger han.

Folkhälsomyndigheten bedömer att de kan ge ett besked i höst om även riskgrupper som inte har nedsatt immunförsvar ska få en tredje dos redan nu i vinter."

Jag är övertygad om att vi i vinter kommer att ha en massa sjuka, som har blivit lurade att ta sprutorna tyvärr.

 

Vilket vaccin svamlar du om? 

 

Eller tycker du att vaccin som bygger på helt olika mekanismer kan dras över samma kam för att dom var     "vaccin"   ? 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Modigt att vara försökskanin.. 

Väntar själv 1-2 år på resultatet. 

Mvh

Fegisen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
21 minutes ago, Nicholas said:

Vilket vaccin svamlar du om? 

 

Eller tycker du att vaccin som bygger på helt olika mekanismer kan dras över samma kam för att dom var     "vaccin"   ? 

 

Nej så klart inte. Men mer eller ännu farligare vaccin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderna lär vi nog inte se det här decenniet. Alla som bokar upp sig får väl betala och sen ska regeringen ha sina pengar från sjukhusen innan inköp/beställning. Clowner.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2142847/vaccine-payments-must-come-first-says-gpo

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Halleluja!!!

 

giphy.gif

 

Time to accept we can't beat Covid-19

 

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/2145311/time-to-accept-we-cant-beat-covid-19

Bästa jag läst på länge. Synd att det ska ta 1,5 år innan såna åsikter börjar få lite utrymme.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 hours ago, Fantomen said:

Halleluja!!!

 

giphy.gif

 

Time to accept we can't beat Covid-19

 

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/2145311/time-to-accept-we-cant-beat-covid-19

Han har ett rätt stort sakfel i artikeln när han beskriver Wuhan som en relativt liten stad och av mindre ekonomisk betydelse (stan har 11 miljoner invånare officiellt, är rätt stor även till yta och en av Kinas viktigare handelstäder), men det spelar inte så stor roll för resonemanget som helhet.

 

Hur rätt han än har  på det stora hela  så är ändå risken stor att vi i morgon får beslut om en ny lockdown, och att detta är den sista dagen på kontoret på ett tag....

 

IMG_20210708_141559.thumb.jpg.41a925e171b07441f1eaa7d4b561df21.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Han har ett rätt stort sakfel i artikeln när han beskriver Wuhan som en relativt liten stad och av mindre ekonomisk betydelse (stan har 11 miljoner invånare officiellt, är rätt stor även till yta och en av Kinas viktigare handelstäder), men det spelar inte så stor roll för resonemanget som helhet.

 

Hur rätt han än har  på det stora hela  så är ändå risken stor att vi i morgon får beslut om en ny lockdown, och att detta är den sista dagen på kontoret på ett tag....

 

IMG_20210708_141559.thumb.jpg.41a925e171b07441f1eaa7d4b561df21.jpg

Verkar som dom riktar in sig på Bangkok med omnejd igen men 3 marknader och 2 fabriker redan stängda i Chon Buri bådar inte gott.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Idag rapporterades i Aftonbladet 6 nya död i kanske covid. För dom och deras nära och kära hemskt. Men hur långt ska vi gå. 

 

Någon måste se helheten och ta ett sunt beslut. Frågan är vem???

PS det går alltid att ta nya beslut om förutsättningarna ändras

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev John Khonken:

Idag rapporterades i Aftonbladet 6 nya död i kanske covid. För dom och deras nära och kära hemskt. Men hur långt ska vi gå. 

 

Någon måste se helheten och ta ett sunt beslut. Frågan är vem???

PS det går alltid att ta nya beslut om förutsättningarna ändras

Taksin är beredd att komma till undsättning. Han vill tydligen hem och har lovat att köpa upp mängder med vaccin att ge folket, att ha med hem. 

Vill militären ha sådan konkurrens?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Esspe:

Verkar som dom riktar in sig på Bangkok med omnejd igen men 3 marknader och 2 fabriker redan stängda i Chon Buri bådar inte gott.

 

Äsch! Bara att bita ihop 98 dagar till! Det har han ju sagt! Då måste det ju bli så!

 

image.png.8babc8869e8d020bd665274a31e1542f.png

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har varit på vårt stora provins-sjukhus i Kampeangphet idag. Det visade sig att mer än halva sjukhuset var avspärrat. Var för innlagda Covid-patienter!!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev thomas001:

Frugan har varit på vårt stora provins-sjukhus i Kampeangphet idag. Det visade sig att mer än halva sjukhuset var avspärrat. Var för innlagda Covid-patienter!!

Jo det verkar ju brukligt att man lägger in asymptomatiska och i övrigt friska också på sjukhus. Då blir det fullt fort.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Fantomen:

 

Äsch! Bara att bita ihop 98 dagar till! Det har han ju sagt! Då måste det ju bli så!

 

image.png.8babc8869e8d020bd665274a31e1542f.png

 

 

 

 

 

 

 

Han har ju även sagt att det inte blir flera lock-down. Blir det lock-up i stället?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Esspe:

Han har ju även sagt att det inte blir flera lock-down. Blir det lock-up i stället?

 

Det är väl bättre att han och de andra äckligt rika låser upp sina överfulla kassaskrin istället så vi kan få ett slut snarast på dessa syner!

 

E5ynZqxVIAE3QWt?format=jpg&name=large

https://twitter.com/ThaiNewsReports/status/1413188449494921217

 

Men nu såg jag faktiskt som hastigast på nyheterna att han ska avstå från sin lön. Osäker på hur länge och i vilken omfattning men 125 000 i månaden tyckte jag det stod.
(Det låter ju dock väldigt lågt så jag såg förmodligen fel.)
OM det nu stämmer så är det ju otroligt nobelt av honom och det lär göra stor skillnad för personerna på bilden ovan!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
5 hours ago, Fantomen said:

Det är väl bättre att han och de andra äckligt rika låser upp sina överfulla kassaskrin istället så vi kan få ett slut snarast på dessa syner!

 

E5ynZqxVIAE3QWt?format=jpg&name=large

https://twitter.com/ThaiNewsReports/status/1413188449494921217

 

Men nu såg jag faktiskt som hastigast på nyheterna att han ska avstå från sin lön. Osäker på hur länge och i vilken omfattning men 125 000 i månaden tyckte jag det stod.
(Det låter ju dock väldigt lågt så jag såg förmodligen fel.)
OM det nu stämmer så är det ju otroligt nobelt av honom och det lär göra stor skillnad för personerna på bilden ovan!

De rikaste i Thailand har under pandemin blivit 28 miljarder THB rikare....

 

image.png.d95ce79cd62d8164261e24dceb152b86.png

 

https://www.bangkokpost.com/business/2145631/50-richest-thais-on-forbes-list-add-b28bn

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...