Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

11 hours ago, Esspe said:

Det är ju nu det är läge att öka spridningen. Vi går mot varmare tider och vården ser inte ut att vara under större belastning även om det är 7 IVA inlagda i Skellefteå. Andra vågen kom inte upp i hälften så många allvarligt sjuka som första och det är på klar nergång. Flockimmunitet är som vanligt det bästa för att få bukt med en influensa.

Amen.

 

Nu kan vi gasa hur myckert som helst.

Nu när flock-immuniteten börjar bita så kommer vi aldrig komma upp i dom siffror vi hade i våras och i julas.

Näver.

 

Måste komma ett helt nytt virus för det

 

Så fort vården inte går på knäna, så ska man gasa.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Jive said:

"Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av det."

 

Vilken vidrig syn på våra 70+are, som har byggt vårt samhälle.

70+ are ska givetvis vaccineras ögonaböj och hålla sig inne tills 2:a sprutan har gett full effekt.

 

Men tillslut kommer vi komma ner till 1 död om dagen, och då om det dör 2st dagen efter så har vi en ökning med 100%

 

Är det ryss-döds-vågen då ?

 

 

 

Dags att gasa järnet nu.

 

Låt folk gå på krogen, öppna  biografer etc etc, 70 åringar behöver inte springa där förrän dom är vaccinerade och det hoppas jag dom är i detta nu.

Såvida inte några mellan-chefer puttat undan dom.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Som jag sagt tidigare, titta på dom diagram och den statistik som finns isf att lyssna på div "experter" som vill ha sina 5 i rampljuset. Dom gissar lika bra allihop.

Och jag som trodde att professorer och andra experter stödde sig på fakta och forskning när dom uttalade sig om pandemin och att det var du som gissade men tänk vad fel jag hade. Dom sätter alltså all sin heder och trovärdighet på spel och slänger ur sig vad för tokigheter som helst bara för att få synas i TV en liten stund. Håhå jaja, det går inte en dag utan att man lär sig nåt nytt här på kunskapens källa MPR.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Region Norrbottens krisledning har suttit i möte angående IVA-platserna i länet, på grund av den extremt höga belastningen. Just nu får 15 norrbottningar intensivvård för covid-19. Tre av dem har skickats till andra län för vård.

Enligt regionens divisionschef Per Berglund är man i ett mycket ansträngt läge där patienter mest troligt kommer behöva skickas till andra delar av landet, än de regioner man tidigare samarbetat med.

Samtidigt befarar man att trycket på intensivvården kommer öka ytterligare på grund av den omfattande smittspridningen i Luleå.

https://sverigesradio.se/artikel/regionen-i-krisledningsmote-om-iva-platserna-i-lanet-extrem-belastning

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

All icke-akut vård som kräver vårdplats stoppas i Region Västerbotten. Regionen drar också ner på antalet operationer som inte är akuta, när det nu är rekordmånga covid-19-sjuka i behov av sjukhusvård.

"För att klara av det här stryker vi all planerad vård", säger sjukvårdsdirektör Brita Winsa i fråga om Skellefteå.

I Lycksele ställs alla operationer som inte är akuta in på grund av det ansträngda läget

https://sverigesradio.se/artikel/planerad-vard-stalls-in-rekordhogt-tryck-pa-sjukhusen?fbclid=IwAR1ZKvnH2jwZKSCrIbZ9LLeVIzthmCO3IO52Cgt-ne0fbjFRtbQNNW9BFVg

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Fritz:

Och jag som trodde att professorer och andra experter stödde sig på fakta och forskning när dom uttalade sig om pandemin och att det var du som gissade men tänk vad fel jag hade. Dom sätter alltså all sin heder och trovärdighet på spel och slänger ur sig vad för tokigheter som helst bara för att få synas i TV en liten stund. Håhå jaja, det går inte en dag utan att man lär sig nåt nytt här på kunskapens källa MPR.

De sitter i famnen på big pharma och glömt allt vad som heter kritiskt tänkande!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Region Norrbottens krisledning har suttit i möte angående IVA-platserna i länet, på grund av den extremt höga belastningen. Just nu får 15 norrbottningar intensivvård för covid-19. Tre av dem har skickats till andra län för vård.

Enligt regionens divisionschef Per Berglund är man i ett mycket ansträngt läge där patienter mest troligt kommer behöva skickas till andra delar av landet, än de regioner man tidigare samarbetat med.

Samtidigt befarar man att trycket på intensivvården kommer öka ytterligare på grund av den omfattande smittspridningen i Luleå.

https://sverigesradio.se/artikel/regionen-i-krisledningsmote-om-iva-platserna-i-lanet-extrem-belastning

Brist på d-vitamin?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Krille:

Låter som att vi är helt överens om problemet och även vad som är den mest rationella lösningen. Kanske lite drastiskt men så länge människor tar eget ansvar och använder sunt förnuft ser jag inga hinder för att alla vi som inte är i en riskgrupp fortsätter att leva normalt och har ett långt och brett liv.

 

/Krille

Du är ju otäck!

Vi ska isoleras

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fritz said:

Och jag som trodde att professorer och andra experter stödde sig på fakta och forskning när dom uttalade sig om pandemin och att det var du som gissade men tänk vad fel jag hade. Dom sätter alltså all sin heder och trovärdighet på spel och slänger ur sig vad för tokigheter som helst bara för att få synas i TV en liten stund. Håhå jaja, det går inte en dag utan att man lär sig nåt nytt här på kunskapens källa MPR.

Forskare är konstant oense. Mer oense än någon annan yrkesgrupp jag kommit i kontakt med, och det förefaller gälla de allra flesta discipliner.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Och jag som trodde att professorer och andra experter stödde sig på fakta och forskning när dom uttalade sig om pandemin och att det var du som gissade men tänk vad fel jag hade. Dom sätter alltså all sin heder och trovärdighet på spel och slänger ur sig vad för tokigheter som helst bara för att få synas i TV en liten stund. Håhå jaja, det går inte en dag utan att man lär sig nåt nytt här på kunskapens källa MPR.

Om dom gjorde det skulle ju alla ha samma åsikt men dom har ju liksom inte det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det restaurangernas fel igen i Sverige...är det för övrigt någon som går på lokal längre överhuvudtaget i Sverige?`Oaktat så verkar det som om "handlingskraft" är att restauranger ska stänga 20.30.  Vansinnet bara fortsätter.

 

Näppeligen en åtgärd baserad på forskning för övrigt, om nu någon inbillar sig det....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, stackars stackars vården som går på knäna.  Att restaurang/turistnäringen går på kindtänderna skiter man högaktningsfullt i, de jävlarna ligger ju redan ner så de satarna kan man fortsätta sparka och spotta på...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nu blev det restaurangernas fel igen i Sverige...är det för övrigt någon som går på lokal längre överhuvudtaget i Sverige?`Oaktat så verkar det som om "handlingskraft" är att restauranger ska stänga 20.30.  Vansinnet bara fortsätter.

 

Näppeligen en åtgärd baserad på forskning för övrigt, om nu någon inbillar sig det....

En "bieffekt" av detta med att uteställen måste stänga innan solen gått ner, är att vi fått en "nattklubb" i porten. Ungdomar är ju ungdomar, och om de inte får bryta mot reglerna på stan, så kommer de bryta mot reglerna hemma. Så nu är det hemmafest varje fr-lö fram till 05:00. Oerhört charmigt framåt 3:30 när tjejkören ska försöka bräcka Carola i främling.......

20-åringen som bor i lägenheten tycker att vi "gamla" ska hålla käften, vart ska de annars ta vägen. "Hem till mamma" är inte ett godkänt svar tydligen....

 

För egen del tycker jag det var bättre när de smittade ner varandra med diverse sjukdomar på närmsta lokalhak...

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev spooncreek:

Forskare är konstant oense. Mer oense än någon annan yrkesgrupp jag kommit i kontakt med, och det förefaller gälla de allra flesta discipliner.

Jag tycker jag hänger med ganska hyfsat i vad expertisen säger om vilka åtgärder som ska vidtas tex mot det utbrott av smitta som just nu pågår i norr- och västerbotten och alla verkar rörande ense om att vi som bor här måste skärpa till oss och hålla distans till varandra för att det inte ska spåra ur helt. Sjukvården går ju redan på knäna som det är. Jag har inte hört eller läst någon "expert som påstår att faran är över vilket påstås både här och där på detta forum.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Jag tycker jag hänger med ganska hyfsat i vad expertisen säger om vilka åtgärder som ska vidtas tex mot det utbrott av smitta som just nu pågår i norr- och västerbotten och alla verkar rörande ense om att vi som bor här måste skärpa till oss och hålla distans till varandra för att det inte ska spåra ur helt. Sjukvården går ju redan på knäna som det är. Jag har inte hört eller läst någon som påstår att faran är över vilket man kan läsa om både här och där på detta forum.

1. Har det någonsion funnits någon fara?

2. Om det funnits en fara hur definierar man den då? 12 stycken på intensivvården var ditt exempel, är det sett per capita en fara?

3. Om det inte är en fara, varför framställs det då som en?

4. Om det är en fara, varför skulle åtgärder som i praktiken innebär att samma åtgärder som redan införts vara tillräckliga, för att åtgärda faran, när de uppenbarligen inte fungerat innan?

 

Fyra snabbt uppkomna frågor där jag kan garantera dig att du kommer att få olika svar, inte bara av stenbordsanalytiker på MPR, utan av forskare. Även de som är inom samma disciplin och som råkar ha koll på läget i Norrbotten.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev frogfish:

En "bieffekt" av detta med att uteställen måste stänga innan solen gått ner, är att vi fått en "nattklubb" i porten. Ungdomar är ju ungdomar, och om de inte får bryta mot reglerna på stan, så kommer de bryta mot reglerna hemma. Så nu är det hemmafest varje fr-lö fram till 05:00. Oerhört charmigt framåt 3:30 när tjejkören ska försöka bräcka Carola i främling.......

20-åringen som bor i lägenheten tycker att vi "gamla" ska hålla käften, vart ska de annars ta vägen. "Hem till mamma" är inte ett godkänt svar tydligen....

 

För egen del tycker jag det var bättre när de smittade ner varandra med diverse sjukdomar på närmsta lokalhak...

ring polisen

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Och jag tycker faktan talar för att lockdowns inte fungerar särskilt bra, och då får du förvänta dig fortsatta  mothugg från mig om du vill påstå motsatsen.  Hur länge ska vi hålla på tycker du? Notera att jag inte en enda gång har sagt något annat än att att virus sprids mellan människor. Det vore ju osedvanligt korkat. 

Om du skriver 187 inlägg i tråden med samma andemening får du nog också räkna med lite mothugg ibland 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Enis:

ring polisen

 

Enis

Nja, oavsett om vad jag tycker om kidsens beteende, så anser jag nog att polisen har viktigare saker att ta tag i.

 

Dock är det ganska irriterande. En lite ljusning i frågan är att föreningen tagit kontakt med ungens föräldrar om det hela, de är tydligen inblandade i ägandet på nåt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Benriach:

Ja, stackars stackars vården som går på knäna.  Att restaurang/turistnäringen går på kindtänderna skiter man högaktningsfullt i, de jävlarna ligger ju redan ner så de satarna kan man fortsätta sparka och spotta på...

Vi har i vänkretsen ägare till tre olika restauranger i trakten och den ena kommer att tvingas i konkurs efter månadsskiftet om inget stöd kommer in på kontot, de andra klarar ett par månader till, ingen av dem har hittills fått en krona i stöd.

Det ska bli lite intressant att se McDonalds, Burger King, Max, Sibylla och de andra ställena slå igen 20:30 varje dag, undrar om den dygnet runt öppna macken också måste slå igen vid den tiden.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vi har i vänkretsen ägare till tre olika restauranger i trakten och den ena kommer att tvingas i konkurs efter månadsskiftet om inget stöd kommer in på kontot, de andra klarar ett par månader till, ingen av dem har hittills fått en krona i stöd.

Det ska bli lite intressant att se McDonalds, Burger King, Max, Sibylla och de andra ställena slå igen 20:30 varje dag, undrar om den dygnet runt öppna macken också måste slå igen vid den tiden.

Drive thru ska tydligen få vara öppet.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak undrar jag, kanske om någon här vet för jag hittade inget bra svar vid en sökning.

Man är nu rädda för mutationer av viruset. Om man har antikroppar, biter dom på dessa nya varianter?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Esspe:

Hur redovisar Finland sina Coronafall?

 

Har inte fördjupat mig i hur redovisningen går till, men är tämligen säker på att dom inkluderar äldre boenden i sin statistik vilket inte alla länder gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Har inte fördjupat mig i hur redovisningen går till, men är tämligen säker på att dom inkluderar äldre boenden i sin statistik vilket inte alla länder gör.

Det verkar vara en allmän sjuka - att folk inte vet vad man jämför. Har skickat frågan till flera media men det lyser tomt i ovanvåningen. Vet man inte finns det ingen anledning att göre det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...