Jump to content
IGNORERAD

Är dubbla medborgarskap formellt godkända i Thailand?


Tommy

Recommended Posts

Jag bara undrar, barnen våra har det med pass från Sverige och Thailand, en massa Thai i Sverige har dubbla medborgarskap...

 

Men enligt CIA, så är det inte det:

citizenship by birth: no

citizenship by descent only: at least one parent must be a citizen of Thailand

dual citizenship recognized: no

 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html

 

Vad gäller?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag bara undrar, barnen våra har det med pass från Sverige och Thailand, en massa Thai i Sverige har dubbla medborgarskap...

 

Men enligt CIA, så är det inte det:

citizenship by birth: no

citizenship by descent only: at least one parent must be a citizen of Thailand

dual citizenship recognized: no

 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html

 

Vad gäller?

 

MVH

Egentligen tillåter inte thailändsk lag två medborgarskap men det tillåts om det andra landet tillåter det.

Men reglerna är otydliga.

Dokument - Lifos extern (migrationsverket.se)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag bara undrar, barnen våra har det med pass från Sverige och Thailand, en massa Thai i Sverige har dubbla medborgarskap...

 

Men enligt CIA, så är det inte det:

citizenship by birth: no

citizenship by descent only: at least one parent must be a citizen of Thailand

dual citizenship recognized: no

 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html

 

Vad gäller?

 

MVH

Thai godkänner dubbla medborgarskap om det andra landet godkänner det.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Egentligen tillåter inte thailändsk lag två medborgarskap men det tillåts om det andra landet tillåter det.

Men reglerna är otydliga.

Dokument - Lifos extern (migrationsverket.se)

Läste igenom PDF`n i länken...

Inte helt solklart vad som gäller...

Tackar!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna genomföra extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet beslagtas och du kan riskera böter.

 

Om du blir sjuk i ett annat medborgarskapsland hänvisas du i första hand till den allmänna sjukvården som det landet erbjuder sina medborgare.

 

Och mycket annat.

 

Dubbelt medborgarskap - Regeringen.se

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna genomföra extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet beslagtas och du kan riskera böter.

 

Om du blir sjuk i ett annat medborgarskapsland hänvisas du i första hand till den allmänna sjukvården som det landet erbjuder sina medborgare.

 

Och mycket annat.

 

Dubbelt medborgarskap - Regeringen.se

De två passen skall aldrig visas samtidigt.

Finns heller aldrig någon anledning att göra det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla pass används bara i de länder man har medborgarskap i.

Aldrig när man besöker något annat land, har man två pass då kan man få trubbel

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

@Kims gamla råd för personer med svenskt/ thailändskt medborgarskap är väl fortfarande relevant.

Svenskt pass ut/ in Sverige.

Thailändskt pass in/ut Thailand (om det är nödvändigt med anledning av tiden som skall tillbringas i Thailand).

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du thaipasset vid inresa i Thailand är det det som gäller vid hemresa + det svenska för att visa att du kommer in i Sverige.

Ev uppehållstillstånd i thaipasset blir makulerat när man får medborgarskapet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner Thai boende i Sverige som anser det vara fint med Svenskt pass i Thaialnd, de har rest dit och uppvisat Svenskt pass vid inresan och sen stannat tre månader i ett fall då farangmannen hade tre månader i passet, Kvinnan åkte på en duktig overstay kan jag säga , riktiga problem då hon inte var Thai utan räknades som Svensk och endast hade 30 dgr by arrival  Lol. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Känner Thai boende i Sverige som anser det vara fint med Svenskt pass i Thaialnd, de har rest dit och uppvisat Svenskt pass vid inresan och sen stannat tre månader i ett fall då farangmannen hade tre månader i passet, Kvinnan åkte på en duktig overstay kan jag säga , riktiga problem då hon inte var Thai utan räknades som Svensk och endast hade 30 dgr by arrival  Lol. 

Anser det vara fint?

I Thailand?

Varför tycker de det?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om man inte gör som min fru(mot min inrådan). Är jätte stolt för nya svenska passet. Så hon och hennes söner reste in på Svenskt pass.

Vi skulle sedan åka till kambodja några dagar. 

Vilket gjorde att hon reste på svenskt pass till kambodja (med sönerna med). Där återresan till Thailand decimerade visumet till 15 dagar.

När vi skulle åka till Sverige fick 3 st Thailändska Svenskar betala overstay. Den enda som klarade sig var helsvensken (jag) som hade ett non immigrant visum. Så kan det gå.

Min fru försökte helt fruktlöst tjafsa med kvinna i pass kontrollen. Det vara bara att ta upp lädret och slanta för overstay. Sen dess har hon lärt sig kims regel, den hårda vägen.🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Om man inte gör som min fru(mot min inrådan). Är jätte stolt för nya svenska passet. Så hon och hennes söner reste in på Svenskt pass.

Vi skulle sedan åka till kambodja några dagar. 

Vilket gjorde att hon reste på svenskt pass till kambodja (med sönerna med). Där återresan till Thailand decimerade visumet till 15 dagar.

När vi skulle åka till Sverige fick 3 st Thailändska Svenskar betala overstay. Den enda som klarade sig var helsvensken (jag) som hade ett non immigrant visum. Så kan det gå.

Min fru försökte helt fruktlöst tjafsa med kvinna i pass kontrollen. Det vara bara att ta upp lädret och slanta för overstay. Sen dess har hon lärt sig kims regel, den hårda vägen.🤣

Där ser man vem som är chef i den familjen 😀

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Stoneys said:

Där ser man vem som är chef i den familjen 😀

Nu får ju hon naturligtvis själv bestämma, vilket pass hon använder. Och vad gäller betalningen var det hon som fick dra upp lädret och pynta. Inte för att det spelar någon roll, då vi har gemensam ekonomi. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu får ju hon naturligtvis själv bestämma, vilket pass hon använder. Och vad gäller betalningen var det hon som fick dra upp lädret och pynta. Inte för att det spelar någon roll, då vi har gemensam ekonomi. 

Inom Thailand är det däremot en fördel många gånger att ha thailändskt pass, eller ID-kort, tillreds även om svenskt pass använts på grund av att vistelsen enbart avsett en månad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Alarik:

Anser det vara fint?

I Thailand?

Varför tycker de det?

 

Ja du , fn vet hurven del Thaidamer tänker ??

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Alarik:

Inom Thailand är det däremot en fördel många gånger att ha thailändskt pass, eller ID-kort, tillreds även om svenskt pass använts på grund av att vistelsen enbart avsett en månad.

Har ett Thai Id kort , rosa är det för att visa att man är en "Grisig Farang" 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Alarik said:

Inom Thailand är det däremot en fördel många gånger att ha thailändskt pass, eller ID-kort, tillreds även om svenskt pass använts på grund av att vistelsen enbart avsett en månad.

Fast det är väl ingen annan än immigration som bryr sig om ett svenskt pass används för inresa. I övrigt är det ju ingen som tar notis om detta. 

Personligen har jag skaffat mig ett rosa id kort. För att slippa släpa med mig passet när vi reser ute i landet, bland annat. 

Även fast det hittills har ganska begränsat användningsområde. 

Till exempel när jag förnyar min drone licens var 90e dag. Så är det passet som gäller i alla fall. I och med att det använts från början(mitt namn finns i datorn med farang bokstäver) . 

Men ruggigt praktiskt när jag ska köpa bil mm i framtiden. Då detta bestämmer stavningen av mitt namn på Thai en gång för alla. Vilket gör att jag slipper hämta intyg från immigration till exempel. 

Annars blir ju stavningen av namnet rena vilda västern. När jag skaffade Thai id och gula boken. Då framkom det att dom stavat min frus efternamn(samma som mitt) fonetiskt annorlunda, än vad som står på hennes Thai id. Det felet uppstod på ampur. För ett gäng år sedan. När vi registrerade vårat äktenskap på ampur. Så uppstod tryckfelsnisse när dom förde över pappersarkivet till datorn några år senare. 

Så visst är Thai id bra att ha. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...