Jump to content
IGNORERAD

Besökare från Thailand som besöker Sverige.


thaikonsult

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev samet:

Det är ett drop-in besök på ditt migrationskontor. Ta ett kort, fingeravtryck, betala avgiften sedan får ni en lapp som visar att ni ansökt om som gäller som uppehållsrätt fram tills beslutet. 

Tack men nån drop-in verkar inte finnas här i norra norrlands inland och fjälltrakter ;)  Jag tvivlar på att det finns någonstans i Sverige just nu när det gäller just förlängning av besök. Så här är det tex i Uppsala. "Du kan inte boka tid för att förlänga besök i Sverige. Skicka istället din ansökan via post. Läs mer om hur du förlänger besök."  https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Besok-oss/Ortsdata-svenska/Uppsala---Servicecenter.html

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    25

  • Esspe

    8

  • Jive

    5

  • rolba

    5

Mest aktiva i denna tråd

Precis nyss, skrev Fritz:

Tack men nån drop-in verkar inte finnas här i norra norrlands inland och fjälltrakter ;)  Jag tvivlar på att det finns någonstans i Sverige just nu när det gäller just förlängning av besök. Så här är det tex i Uppsala. "Du kan inte boka tid för att förlänga besök i Sverige. Skicka istället din ansökan via post. Läs mer om hur du förlänger besök."  https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Besok-oss/Ortsdata-svenska/Uppsala---Servicecenter.html

 

Ja, det är klart att även de ändrat arbetssätt nu med Corona. Tänkte inte på det. 

 

Kollade på blanketten nu också, den har bytt utseende sedan jag använde den. Nu anger man önskat startdatum, således bör du kunna skicka in den i god tid man anger datumet till när visumet går ut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Fritz:

Tack men nån drop-in verkar inte finnas här i norra norrlands inland och fjälltrakter ;)  Jag tvivlar på att det finns någonstans i Sverige just nu när det gäller just förlängning av besök. Så här är det tex i Uppsala. "Du kan inte boka tid för att förlänga besök i Sverige. Skicka istället din ansökan via post. Läs mer om hur du förlänger besök."  https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Besok-oss/Ortsdata-svenska/Uppsala---Servicecenter.html

 

11 timmar sedan, skrev samet:

 

Ja, det är klart att även de ändrat arbetssätt nu med Corona. Tänkte inte på det. 

 

Kollade på blanketten nu också, den har bytt utseende sedan jag använde den. Nu anger man önskat startdatum, således bör du kunna skicka in den i god tid man anger datumet till när visumet går ut. 

Ange åxå att förlängningsansökan är pga corona så kostar det inget. Annars 1500 spänn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar man på Qatars hemsida hittar man detta om man fyller i dom tomma rutorna " Passengers must have:
- an insurance to cover medical expenses in Thailand, and
- a Certificate of Entry issued by Royal Thai Embassy, and
- a Fit to Fly health certificate."

https://www.qatarairways.com/en/visa-and-passport-requirements.html

 

Så hon måste även ha en försäkring? Var tecknar man den och för hur lång tid?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

Googlar man på Qatars hemsida hittar man detta om man fyller i dom tomma rutorna " Passengers must have:
- an insurance to cover medical expenses in Thailand, and
- a Certificate of Entry issued by Royal Thai Embassy, and
- a Fit to Fly health certificate."

https://www.qatarairways.com/en/visa-and-passport-requirements.html

 

Så hon måste även ha en försäkring? Var tecknar man den och för hur lång tid?

Detta gäller nog bara "ickethailändare". En thailändare måste ju kunna åka hem och leva som vanligt utan några dyra försäkringar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Detta gäller nog bara "ickethailändare". En thailändare måste ju kunna åka hem och leva som vanligt utan några dyra försäkringar.

Man tycker ju det. Jag anlitade just en googlingsexpert som hittade nån sida som styrkte att det inte behövs nån försäkring.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Jive:

Detta gäller nog bara "ickethailändare". En thailändare måste ju kunna åka hem och leva som vanligt utan några dyra försäkringar.

Stämmer, hon behöver som Thai inte försäkring.

Det Qatar skriver vänder sig till ickemedborgare.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Jive:

Hur går det för henne, har hon fått förlängt besökstiden?

Hennes ansökan åker iväg i morgon.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Fritz:

Hennes ansökan åker iväg i morgon.

Ok, då håller vi tummarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemvändande thailändare ska kontakta thailändska ambassaden så de får information därifrån hur de ska göra för att hamna i ambassaden kö för återvändandet till Thailand och vilka handlingar som krävs. De sätts i en kö och får ett könummer till ambassaden flyg. De får även ett intyg att lämna till Migrationsverket så de kan förlänga besöket. Vi har haft thailändska kvinnor som flugit via Dubai och fastnat där för de inte har de dokument som krävs för inresa till Thailand. Thailändska ambassaden i Dudai har då fått hjälpa till så tjejerna kunnat flyga vidare hem. Reglerna gäller i hela världen. 

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryter ihop, nu krävs ett Certificate of Entry för att hon ska få komma sig iväg. Blanketterna lär finnas att laddas ner från Thaiambassadens hemsida men jag hittar fan inte och det börjar vara bråttom!!! Någon som hittat?

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag bryter ihop, nu krävs ett Certificate of Entry för att hon ska få komma sig iväg. Blanketterna lär finnas att laddas ner från Thaiambassadens hemsida men jag hittar fan inte och det börjar vara bråttom!!! Någon som hittat?

 

Hittar bara det här och det verkar inte som om det finns ett CoE att ladda ner eller fylla i utan det är något ambassaden utfärdar när man presenterat alla andra nödvändiga dokument?

 

http://thaiembassy.se/wp-content/uploads/brief-instructions-for-foreiners-who-want-to-go-to-Thailand-1.pdf

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag bryter ihop, nu krävs ett Certificate of Entry för att hon ska få komma sig iväg. Blanketterna lär finnas att laddas ner från Thaiambassadens hemsida men jag hittar fan inte och det börjar vara bråttom!!! Någon som hittat?

 

Byter du språk till thailändska får du lite andra länkar att klicka på. Vet inte om det hjälper, men kan ju vara värt att kolla kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Byter du språk till thailändska får du lite andra länkar att klicka på. Vet inte om det hjälper, men kan ju vara värt att kolla kanske?

Ja det ska vara på thailändska avdelningen har jag förstått, två blanketter är senaste budet. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tekkor:

Certificate of Entry är det slutliga dokumentet du FÅR från ambassaden, sen skriver hon ut det och skriver under, fotar av dokumentet och mailar bilden till ambassaden, pappersutskriften skall hon sen ha med sig för att få komma med flyget.

 

Så det är bara att vänta.

Se där, ännu en variant på det hela. Jag har förstått det så att hon ska fylla i två blanketter och dessa ska lämnas in på Thaiambassaden och där tar det ca: en vecka innan intyget är klart.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Se där, ännu en variant på det hela. Jag har förstått det så att hon ska fylla i två blanketter och dessa ska lämnas in på Thaiambassaden och där tar det ca: en vecka innan intyget är klart.

Och det intyget hon får då är CoE vad jag kan förstå.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Och det intyget hon får då är CoE vad jag kan förstå.

så har jag fattat det.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanketterna ska tydligen finnas att ladda ner om man klickar på den Thailändska flaggan uppe i högra hörnet, men var är den stora frågan?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

Blanketterna ska tydligen finnas att ladda ner om man klickar på den Thailändska flaggan uppe i högra hörnet, men var är den stora frågan?

Trycker du på thaiflaggan byter du språk till thai och det gör väl knappast saken lättare ;)

 

Läs länken jag la in. Speciellt punkt 9. Visserligen står det foreigner men det gäller nog samma för thai.

 

9. Submit copies of your acquired documents in No. 4 (flight ticket), No. 5 (ASQ booking evidence), No. 7 (Insurance), along with the filled Declaration Form (RTE Staff will send this Form file to you at the beginning when we informed you about the possible repat flight for you). To the RTE. We As of 16 Sep. 20 will subsequently issue the CoE to you. If there are related visa that also need to be issued, it will be done at this stage.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Esspe:

Trycker du på thaiflaggan byter du språk till thai och det gör väl knappast saken lättare ;)

 

Läs länken jag la in. Speciellt punkt 9. Visserligen står det foreigner men det gäller nog samma för thai.

 

9. Submit copies of your acquired documents in No. 4 (flight ticket), No. 5 (ASQ booking evidence), No. 7 (Insurance), along with the filled Declaration Form (RTE Staff will send this Form file to you at the beginning when we informed you about the possible repat flight for you). To the RTE. We As of 16 Sep. 20 will subsequently issue the CoE to you. If there are related visa that also need to be issued, it will be done at this stage.

 

Thai behöver inte försäkring.

ASQ är lite olika, de som skrivit på att själv bekosta den måste själv boka och bekosta, annars så hänvisas Thai av ambassaden till dem som staten tillhandahåller, just där har flaskhalsen varit, de har varit fulla och stoppat dem från hemresa, såvida de inte bokat och själv betalat på de ASQ som finns i listan nedan.

https://thaiest.com/blog/list-of-alternative-state-quarantine-asq-hotels-Thailand

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu kanske..

Ambassador in Stockholm has informed the latest that 6 airlines are allowed to fly into PTT. In a manner of semi-special flights / commercial flights from 1 October. July 2563 onwards (without an end in this class) include Emirates Airlines, Qatar, Etihad, Singapore Airline, EVA Air and Thai Airways to make an alternative to Thai people on their trip to Thailand on their own day.

Thai people in Sweden and Latvia who are interested in traveling with this flight can book a ticket directly from the above airlines, directly or through various agencies without queueing back with the embassy. But you are responsible. Review travel information through countries that you will transit yourself including applicable transit visa (if applicable) and reserve your accommodation (ASQ) where embassy is willing to facilitate the certificate of return to Thailand. You can do as follows. (information for) Thai people in Sweden and Latvia only. Thai people living in other countries. Please contact the Embassy / Consulate General in the country where you reside directly)

1. Airplane ticket reservation. Journey from Sweden or Latvia to - Bangkok. Or buy a separate pass. Assemble to reach Bangkok. On the day you want to travel, you can ask for details from other airlines. You should not book your ticket in the close range. Please reserve at least 10 days in advance before traveling and register with the embassy. Follow the link in 3. below.

2. Reserve hotel, government alternative detention facility in ASQ (Alternative State Quarantine) 14 days from the date of departure to Thailand. (ALQ reservation is prohibited or reservation through agoda.com or booking.com. Must be a hotel reservation directly. ASQ only) Booking cost is priced at 30,000-220,000 baht. See details at www.hsscovid.com

3. Confirmed documents in 1. and 2., please be prepared to scan documents with a copy of your Thai passport. Prepare to be prepared. Then register at this Google Form link https://forms.gle/pf3A8Q8xBMSrhjXo9 at the embassy. I will contact you within 3 working days to submit a registration form, requesting a book for your support. Then when you send the form back, the embassy will try to release the book of the accommodation within 7 working days, sending it via email. Or if you are convenient to travel to get documents at the embassy, you can make an appointment to get them as a case.

4. people must have a medical certificate. Fit to fly health check up that is under 72 hours. Before traveling, all the above airlines and RT-PCR test test results are under 72 hours. Before traveling for some airlines (Conditions of some airlines such as Emirates and Etihad. Please check the conditions with the airline yourself before every time you decide to buy a ticket.)

5. You are responsible for printing the documents in 2-4 above with yourself on the way to Thailand. And I repeat, before you registering Google Form in 3., it means that you have to. Aircraft ticket and proof of ASQ reservation is available. It's not registered for embassy to find flights. You don't have to pay for queue (SQ) but you have to wait in order. It may take months.

The Royal Thai Embassy in Stockholm wishes that I wish that all Thai people who really need to travel back to Manchester United, so I would like to inform you about traveling back to Thailand. The 6 airlines above is a choice for you to go back to Thailand. I got it here.

(Thank you for the illustration from entraining. net)

  · 

Rate this translation

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...