Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket


scorpio63

Recommended Posts

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev Amigo:

Just nu finns det väldigt få svenskar i Thailand som behöver ambassadens tjänster! Så de använder Corona som svepskäl att förhala allt som de är ställda för att göra därborta. Och de få svenskar som vistas just nu i provinserna kan inte oftast ens åka till BKK. Så de borde ha tider tidigare. De var felbedömning av mig att hon skulle få tiden för intervju tidigare, eller jag tänkte inte ens på det, utan tog det givet att godkännande av begäran betyder att de sätter gång utredningen inom fyra veckor. Vågar absolut inte överklaga igen pga lång väntetid hos förvaltningsrätten. Troligen längre än utredningstiden i saken just nu.

Det som är så konstigt är ju att hon inte har varit på en intervju tidigare. 
Istället för att påstå att du har rätt och Migrationsverket har fel, så hade du haft tid att fixa det som Migrationsverket inte var nöjda med. 
 

Visst hade jag mina duster med Migrationsverket där jag skulle fram med elräkningen, sophanteringsavgifter och andra petitesser. 
Jag var inte ens i närheten att vara snäll i mina svar till Migrationsverket och handläggarna. Jag var betydligt elakare i svaren till Migrationsverket än jag är på detta forum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    39

  • andrejsdenruskige

    27

  • scorpio63

    6

  • Nineteen68

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev Amigo:

Inte lätt att få en liten lägenhet i StorStockholms område, de är rena rariteter där, var lite av tvungen att ta det som erbjöds då hösten 2018, istället för att slagga hos kompisar alt. hyra i andra hand. Jag var ju objekt för utredning for lungtransplantation och till slut helt beroende av flytande syre som jag hade hemma i 30 liters dunk djupfryst i väte, som jag kunde ta med i thermos för 2-3 timmar åt gången. Då hade vi inte ens planer på att hon skulle flytta hit, eller vetskap om att världen skulle drabbas av Corona pandemin.

 

Så Du vet inte ett skit om mitt liv, och man kan inte förutse allt i livet, det kan förändras snabbt har jag märkt.

Svårighet att hitta en av migrationsverket  godkänd lägenhet, arbetssituation, förlorad inkomst m.m. etc. har liksom ingen betydelse. 

 

Hursomhelst måste kraven, enligt lag och förordningar, uppfyllas för att migrationsverket ska kunna ge uppehållstillstånd. Går inte att ta någon genväg där.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
59 minuter sedan, skrev Amigo:

Inte lätt att få en liten lägenhet i StorStockholms område, de är rena rariteter där, var lite av tvungen att ta det som erbjöds då hösten 2018, istället för att slagga hos kompisar alt. hyra i andra hand. Jag var ju objekt för utredning for lungtransplantation och till slut helt beroende av flytande syre som jag hade hemma i 30 liters dunk djupfryst i väte, som jag kunde ta med i thermos för 2-3 timmar åt gången. Då hade vi inte ens planer på att hon skulle flytta hit, eller vetskap om att världen skulle drabbas av Corona pandemin.

 

Så Du vet inte ett skit om mitt liv, och man kan inte förutse allt i livet, det kan förändras snabbt har jag märkt.

Men rena klantigheter kan du ju inte skylla på sjukdom. 
Du borde väl ha fått något påpekande att inte lägenheten var bra nog och således flyttat. Du har ju insett att du var tvungen till det till slut och det har du alltså gjort. 
 

När jag påpekar att allt information ska finnas när du skickar in begäran om avgörandet, så fäktar du emot….fram till att Migrationsverket nu har överbevisat dig om att det inte var ett vidare bra beslut av dig. 
Det kan du inte heller skylla på lungtransplantation. 
 

Ska man trixa så får man se till att ha både plan a, b och c i bakfickan. 
Allting går, frågan är bara vilken väg som är lättast. 
 

För egen del hade jag ingen större brådska fram till att jag plötsligt fick bråttom. Då blev det lite improvisation och knåperier, men inget som inte gick att hantera där och då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Svårighet att hitta en av migrationsverket  godkänd lägenhet, arbetssituation, förlorad inkomst m.m. etc. har liksom ingen betydelse. 

 

Hursomhelst måste kraven, enligt lag och förordningar, uppfyllas för att migrationsverket ska kunna ge uppehållstillstånd. Går inte att ta någon genväg där.

Medhåll. 
Om man måste mygla för att lägenheten ser bra ut på papperet, lönen är bra nog och andra saker så får man se till att göra det. 
Enklast är det att inte mygla. 
 

Det är egentligen inga orimliga krav som ställs. 
Ekonomi, bostad och seriöst förhållande. 
Detta borde egentligen Migrationsverket kunna avgöra under en lunchrast. 
Om inte annat så borde ett elektroniskt formulär finnas där man skulle kunna pröva om man uppfyller kraven innan man ens påbörjat ansökan. Det skulle underlätta ganska rejält. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Men rena klantigheter kan du ju inte skylla på sjukdom. 
Du borde väl ha fått något påpekande att inte lägenheten var bra nog och således flyttat. Du har ju insett att du var tvungen till det till slut och det har du alltså gjort. 
 

När jag påpekar att allt information ska finnas när du skickar in begäran om avgörandet, så fäktar du emot….fram till att Migrationsverket nu har överbevisat dig om att det inte var ett vidare bra beslut av dig. 
Det kan du inte heller skylla på lungtransplantation. 
 

Ska man trixa så får man se till att ha både plan a, b och c i bakfickan. 
Allting går, frågan är bara vilken väg som är lättast. 
 

För egen del hade jag ingen större brådska fram till att jag plötsligt fick bråttom. Då blev det lite improvisation och knåperier, men inget som inte gick att hantera där och då. 

Hur fan läser du människan, jag skyller inte på nåt utan konstaterar fakta som gällde just då! Förvräng inte medvetet. Som jag skrev, man kan inte ta hänsyn allt som kan hända i livet,när man planerar framåt. Man fr ta det som det kommer, en dag i taget. Vad du försöker få mej se ut som en idi*t som inte fattar nåt, man vet aldrg kanske vet jag mer än jag tillkännager.

 

Mygla är inte min melodi, har lämnat in hyreskontraktet och inkomstintyg och de uppfyller kraven. Orimliga krav, ja, efter jag skaffat annan bostad och skickat in hyreskontraktet skriver MIG i sitt yttrande:

 

 

Anknytningspersonen är idag bosatt i Södertälje. Bostaden som han nu
inlämnat hyreskontrakt för ligger i Piteå. Bostaden ska tillträdas först den 9
juli 2021 varför han ännu inte är folkbokförd på den nya adressen.
Migrationsverket kan därför inte på så sätt kontrollera ett faktiskt tillträde i
nuläget. Det har inte heller redogjorts för varför han ska flytta 900 km bort.
Migrationsverket bedömer därför i nuläget att det inlämnade hyreskontraktet
inte gör sannolikt att försörjningskravet är uppfyllt.


De har ingen jävla skäl att ifrågasätta kontraktet. En väl känt hyresbolag med över 500 hyreslägenheter, skulle de riskera sitt rykte för en okänd person som jag???? Jag är väl inte redovisningskyldig vart jag flytta, varför jag flyttar borde de väl kunna dra slutsatsen i deras beslut?

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Amigo:

Hur fan läser du människan, jag skyller inte på nåt utan konstaterar fakta som gällde just då! Förvräng inte medvetet. Som jag skrev, man kan inte ta hänsyn allt som kan hända i livet,när man planerar framåt. Man fr ta det som det kommer, en dag i taget. Vad du försöker få mej se ut som en idi*t som inte fattar nåt, man vet aldrg kanske vet jag mer än jag tillkännager.

 

Mygla är inte min melodi, har lämnat in hyreskontraktet och inkomstintyg och de uppfyller kraven. Orimliga krav, ja, efter jag skaffat annan bostad och skickat in hyreskontraktet skriver MIG i sitt yttrande:

 

 

Anknytningspersonen är idag bosatt i Södertälje. Bostaden som han nu
inlämnat hyreskontrakt för ligger i Piteå. Bostaden ska tillträdas först den 9
juli 2021 varför han ännu inte är folkbokförd på den nya adressen.
Migrationsverket kan därför inte på så sätt kontrollera ett faktiskt tillträde i
nuläget. Det har inte heller redogjorts för varför han ska flytta 900 km bort.
Migrationsverket bedömer därför i nuläget att det inlämnade hyreskontraktet
inte gör sannolikt att försörjningskravet är uppfyllt.


De har ingen jävla skäl att ifrågasätta kontraktet. En väl känt hyresbolag med över 500 hyreslägenheter, skulle de riskera sitt rykte för en okänd person som jag????

Jo, men kunde du inte ha uppfyllt kraven innan ni lämnade in ansökan?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Jo, men kunde du inte ha uppfyllt kraven innan ni lämnade in ansökan?

Nej, hade inte ens tanke på det. Tyvärr kan inte jag heller upptäcka allt, det står inte direkt att kokskåp inte godkänns, se skärmdump nedan:: del_avbeslutet.thumb.jpg.d81bde06bcb3d59103f3d4bcbe8e2c89.jpg

 

Så jag skickar in ett intyg från då varande hyresvärden som lämnas utan notering:telgeintyg.JPG.7cd9ba4a2de648d558f9251deb4d1ae0.JPG

 

När det inte gick skickade jag in ett hyreskontrakt som de ifrågasatte? Så allt är inte mitt fel, ett par fel har de gjort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 minuter sedan, skrev Amigo:

Hur fan läser du människan, jag skyller inte på nåt utan konstaterar fakta som gällde just då! Förvräng inte medvetet. Som jag skrev, man kan inte ta hänsyn allt som kan hända i livet,när man planerar framåt. Man fr ta det som det kommer, en dag i taget. Vad du försöker få mej se ut som en idi*t som inte fattar nåt, man vet aldrg kanske vet jag mer än jag tillkännager.

 

Mygla är inte min melodi, har lämnat in hyreskontraktet och inkomstintyg och de uppfyller kraven. Orimliga krav, ja, efter jag skaffat annan bostad och skickat in hyreskontraktet skriver MIG i sitt yttrande:

 

 

Anknytningspersonen är idag bosatt i Södertälje. Bostaden som han nu
inlämnat hyreskontrakt för ligger i Piteå. Bostaden ska tillträdas först den 9
juli 2021 varför han ännu inte är folkbokförd på den nya adressen.
Migrationsverket kan därför inte på så sätt kontrollera ett faktiskt tillträde i
nuläget. Det har inte heller redogjorts för varför han ska flytta 900 km bort.
Migrationsverket bedömer därför i nuläget att det inlämnade hyreskontraktet
inte gör sannolikt att försörjningskravet är uppfyllt.


De har ingen jävla skäl att ifrågasätta kontraktet. En väl känt hyresbolag med över 500 hyreslägenheter, skulle de riskera sitt rykte för en okänd person som jag???? Jag är väl inte redovisningskyldig vart jag flytta, varför jag flyttar borde de väl kunna dra slutsatsen i deras beslut?

Du kan absolut få medhåll i att dom inte bör ifrågasätta varför du flyttar då det är dem som har lagt upp det som krav. 
Jag har inte påstått att du myglar. 
 

Som sagt så är det inga orimliga krav Migrationsverket ställer. 
Tillräcklig inkomst, tillräcklig bostad och ett seriöst förhållande. 
 

Det finns en massa information att finna om man vill. 
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige/Forsorjningskrav.html 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jo, men kunde du inte ha uppfyllt kraven innan ni lämnade in ansökan?

Kunde?

Man ska uppfylla kraven innan man lämnar in ansökan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Du kan absolut få medhåll i att dom inte bör ifrågasätta varför du flyttar då det är dem som har lagt upp det som krav. 
Jag har inte påstått att du myglar. 
 

Som sagt så är det inga orimliga krav Migrationsverket ställer. 
Tillräcklig inkomst, tillräcklig bostad och ett seriöst förhållande. 
 

Det finns en massa information att finna om man vill. 
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige/Forsorjningskrav.html 

Jag är medveten att det inte är orimliga krav, men en bostad godkännt till hyresverksamhet, särskild med intyg (som det står i intyget att hyressgästen skall bevisa bostadsitutationen med hyrekontrakt eller ett intyg från hyresvärden) borde räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag är medveten att det inte är orimliga krav, men en bostad godkännt till hyresverksamhet, särskild med intyg (som det står i intyget att hyressgästen skall bevisa bostadsitutationen med hyrekontrakt eller ett intyg från hyresvärden) borde räcka.

Är det så att du hade ett rum för lite i Stälje?

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige/Fragor-och-svar-om-forsorjningskravet.html

 

Hur stor bostad behöver jag ha?
För två vuxna utan barn ska det finnas minst ett rum och kök eller kokvrå. Om barn ska bo med er krävs fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Så de använder Corona som svepskäl att förhala allt som de är ställda för att göra därborta. Och de få svenskar som vistas just nu i provinserna kan inte oftast ens åka till BKK. Så de borde ha tider tidigare.

Intressant inside-info! Får man fråga var fick du den ifrån?

Vi har nu ruttnat på att sitta i Pattis och häcka när läget är som det är så vi drar till Svedala ett par månader.

Jag beställde tid för schengen-visa åt frugan förra veckan.
Vi fick tid direkt nu i måndags och var där då.
Boom schakalack! Snabb hantering! Hämtas på fredag. Alles gut! Vielen dank!

Ingen intervju, inga frågor.

Kan inte säga att det kändes som något förhalandes faktiskt. ;)

 

Makalöst lite trafik så det tog inte ens en timme till suvvan och då höll jag ändå hastighetsbegränsningen.

Exit 4 in på Sukhumvit var heeeeeelt tom på bilar och så även området kring Nana och ambassaden.
Inte en enda checkpoint eller kontroll åt något håll så jo; Det går alldeles utmärkt att åka härifrån iaf vad än dina kanaler säger dig.
Det har nog aldrig gått så smidigt att åka till huvudstaden härifrån när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fantomen:

Intressant inside-info! Får man fråga var fick du den ifrån?

Vi har nu ruttnat på att sitta i Pattis och häcka när läget är som det är så vi drar till Svedala ett par månader.

Jag beställde tid för schengen-visa åt frugan förra veckan.
Vi fick tid direkt nu i måndags och var där då.
Boom schakalack! Snabb hantering! Hämtas på fredag. Alles gut! Vielen dank!

Ingen intervju, inga frågor.

Kan inte säga att det kändes som något förhalandes faktiskt. ;)

 

Makalöst lite trafik så det tog inte ens en timme till suvvan och då höll jag ändå hastighetsbegränsningen.

Exit 4 in på Sukhumvit var heeeeeelt tom på bilar och så även området kring Nana och ambassaden.
Inte en enda checkpoint eller kontroll åt något håll så jo; Det går alldeles utmärkt att åka härifrån iaf vad än dina kanaler säger dig.
Det har nog aldrig gått så smidigt att åka till huvudstaden härifrån när jag tänker efter.

Nu är ju ett visum helt annan sak än UT, både av typ och handläggningstid och andra handlingsprocedurer.

 

Det är ju det som jag påpekar, att det är konstigt att under dessa tider måste man vänta två månder för att få ett intervju gjort, det borde finnas lediga tider när det inte finns folk som behöver ambassadens tjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag är medveten att det inte är orimliga krav, men en bostad godkännt till hyresverksamhet, särskild med intyg (som det står i intyget att hyressgästen skall bevisa bostadsitutationen med hyrekontrakt eller ett intyg från hyresvärden) borde räcka.

Jag vet inte vilken bostad du menar, men man bör nog vara folkbokförd på den bostaden man refererar till. 
 

Du hafsade iväg en ansökan och mer med det är det inte. 
Du gjorde det helt riktigt i och med flytten, men borde ha väntat tills du är skriven i myggparadiset. 
 

Begärandet om avgörandet var galet då inte all information fanns hos Migrationsverket. 
Och nu är helt plötsligt situationen mitt fel och migrationsverkets fel. 
 

Att du missförstod att kokskåp inte var att jämställa med kokvrå är migrationsverkets fel. 
Att du tror att Avgörande är samma som att man ska börja arbeta med ditt fall är mitt fel. 
 

Jag själv hade nog haft tvivel angående bostaden och kollat upp det innan jag skulle söka. 
Personligen så hade jag 5 r.o.k och inga som helst problem enligt normerna. Likförbannat så fick jag skicka in alla möjliga papper på att jag bodde där. 
Jag betalar mer i skatt än vad en migrationsarbetare tjänar, ändå fick jag bevisa att jag har råd genom att föra mina elkostnader, sophämtningsavgifter, matkostnader och annat trams. Kontoutdrag och skärmdumpar från hitta.se lantmäteriet och allt annat mellan himmel och jord. 
 

Givetvis så ifrågasatte jag deras kompetens på ett väldigt ofint sätt. Jag tänkte att det kan behövas och jag inte kan få avslag p.g.a att jag är en oborstad människa. 
Att Migrationsverket kan fördröja ansökan hade jag inget tvivel om, men 2017:900 finns och kan användas vid behov, vilket jag gjorde. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag vet inte vilken bostad du menar, men man bör nog vara folkbokförd på den bostaden man refererar till.

det står ju i deras beslut ovan: .. med kommande hyresavtal .... annat i din post får stå för Dig.

 

12 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Är det så att du hade ett rum för lite i Stälje?

De ifrågasatte inte storleken (som vore mer logiskt tycker jag), utan att det står kokskåp i hyresavtalet. Nuär det ju bara Hon som ska komma så ett rum med kökvrå alt kök räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
6 minuter sedan, skrev Amigo:

det står ju i deras beslut ovan: .. med kommande hyresavtal .... annat i din post får stå för Dig.

 

De ifrågasatte inte storleken (som vore mer logiskt tycker jag), utan att det står kokskåp i hyresavtalet. Nuär det ju bara Hon som ska komma så ett rum med kökvrå alt kök räcker.

Ja, kokskåp är inte samma som kokvrå. 

 

https://kbab.se/student/boendefragor-a-o/kokskapkokvra/

 

Kokskåp/kokvrå
Vad är det för skillnad på kokvrå och kokskåp?

Kokskåp är den enklaste typen av "kök", med endast kylskåp, kokplattor och köksvask. Trinettkök är en variant av kokskåp, med en liten ugn. En kokvrå är en något större, avgränsad yta för matlagning och där finns oftast ugn och fläkt.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja, kokskåp är inte samma som kokvrå. 

Men den har det som beskrivs i jordabalken (1970:994) 12 kapitel 18 a § för ett kök/kökvrå, fastigheten är från 1950 talet och det står skåp i bostadsbeskrivningen hos lantmäteriet, ett intyg från hyresvärden på det räckte inte alltså (att den uppfyller minimikraven). Enl. Jordabalk (1970:994) 12 kap. 18 a § punkt 6 ska lägenheten inneha ang matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor. https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/fastighetsinformation/handbok_lagenhet.pdf

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det som har varit och ev fel man gjort har ingen betydelse i nuläget. Jag uppfyller försörjningskravet både vad gäller bostad o inkomst (om det nu ens krävs enl nya lagen som tillträde i kraft 20. juli 2021), vi kan bevisa seriositet i förhållandet etc så efter intervjun/identifiering borde det inte vara nån som helst hinder för att UT beviljas. Jag får återkomma när beslutet ligger i handen, oavsett vad det är för resultat.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu är ju ett visum helt annan sak än UT, både av typ och handläggningstid och andra handlingsprocedurer.

Visst är det så men det var ju du som drog alla över en kam och jag anammade det ju just därför men det gick uppenbarligen dig förbi. ;)

Det kanske var lite överdrivet trots allt att skriva "svepskäl att förhala allt som de är ställda för att göra"?
Du får givetvis tro det men det är nog väldigt uppenbart för de flesta att de inte arbetar så och det var bara det jag försökte påpeka med mitt inlägg.

Men nu ska jag inte störa mer. Lycka till!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fantomen:

Visst är det så men det var ju du som drog alla över en kam och jag anammade det ju just därför men det gick uppenbarligen dig förbi. ;)

Det kanske var lite överdrivet trots allt att skriva "svepskäl att förhala allt som de är ställda för att göra"?
Du får givetvis tro det men det är nog väldigt uppenbart för de flesta att de inte arbetar så och det var bara det jag försökte påpeka med mitt inlägg.

Men nu ska jag inte störa mer. Lycka till!

 

 

 

Men håller inte Du med att rent allmänt, skylls allt på Corona? Särskild på förseningar även om det inte finns riktig belägg för det.

 

E: ok jag borde ha skrivit "det verkar vara så att allt skylls på Corona"

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 minuter sedan, skrev Amigo:

Men det som har varit och ev fel man gjort har ingen betydelse i nuläget. Jag uppfyller försörjningskravet både vad gäller bostad o inkomst (om det nu ens krävs enl nya lagen som tillträde i kraft 20. juli 2021), vi kan bevisa seriositet i förhållandet etc så efter intervjun/identifiering borde det inte vara nån som helst hinder för att UT beviljas. Jag får återkomma när beslutet ligger i handen, oavsett vad det är för resultat.

Absolut, du har rätt. 
Nu uppfyller du alla krav och då är det bara att vänta. 

En fråga på det….

NÄR borde du ha skickat in begäran att avgöra ärendet?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Absolut, du har rätt. 
Nu uppfyller du alla krav och då är det bara att vänta. 

En fråga på det….

NÄR borde du ha skickat in begäran att avgöra ärendet?

Högst en vecka innan intervjun. Men tåget har redan gått och kan inte ändra på spåret.

 

Edit: men nu var det ju så att hon på MIG sa att handläggaren tilldelas om nån månad, så jag trodde att ärendet står stilla tills det. det är många saker man ska ta hänsyn o jag som inte sysslat med dessa kan inte veta allt eller ens förutse. Nu kan man ju skylla på att jag gjorde allt själv, Thaikonsult tog aldrig kontakt med mig trots meddelanden i hans svarare, en advokat kostar 1500-2000 SEK/timme

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
31 minuter sedan, skrev Amigo:

Högst en vecka innan intervjun. Men tåget har redan gått och kan inte ändra på spåret.

 

Edit: men nu var det ju så att hon på MIG sa att handläggaren tilldelas om nån månad, så jag trodde att ärendet står stilla tills det. det är många saker man ska ta hänsyn o jag som inte sysslat med dessa kan inte veta allt eller ens förutse. Nu kan man ju skylla på att jag gjorde allt själv, Thaikonsult tog aldrig kontakt med mig trots meddelanden i hans svarare, en advokat kostar 1500-2000 SEK/timme

Ja, det är ju inga direkta vardagssysslor för de flesta, inte ens på det här forumet. 
Just därför gäller det att läsa på och kanske lyssna och ta till sig vad andra säger, även om man råkar bli lite kränkt under vägens gång. 
 

Du väljer att lägga energi på att försvara ditt kokskåp mot Migrationsverket och till och med tar reda på hur många lägenheter med kokskåp som finns i Sverige. 
Du skulle ha lagt ner mer tid på att rätta till förutsättningarna för att få ett godkänt UT till damen istället.

Nåja, alla har vi olika prioriteringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivdes i Stockholms området, vill stanna kvar o provade på det sättet, det var den värderingen jag satte. Hade varit så mycket enklare bara stanna kvar i lyan o ha allt flytande runtom, hälsovården, kompisar, färdtjänsten, ingen lätt sak för 60+ att flytta. Och tror inte att nåt hade löpt särskild snabbare även om jag hade börjat söka bostad direkt efter avslag (utanför Stor Stockholm) Visst hade man kunnat välja Bollnäs, eller Dalarna etc men finns det några förutsättningar för liv på dessa ställen.

 

Tror faktiskt att Piteå kan vara ett tillväxtort i snar framtid, syftar på Skellefteå o andra ställen runtom,

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag trivdes i Stockholms området, vill stanna kvar o provade på det sättet, det var den värderingen jag satte. Hade varit så mycket enklare bara stanna kvar i lyan o ha allt flytande runtom, hälsovården, kompisar, färdtjänsten, ingen lätt sak för 60+ att flytta. Och tror inte att nåt hade löpt särskild snabbare även om jag hade börjat söka bostad direkt efter avslag (utanför Stor Stockholm) Visst hade man kunnat välja Bollnäs, eller Dalarna etc men finns det några förutsättningar för liv på dessa ställen.

 

Tror faktiskt att Piteå kan vara ett tillväxtort i snar framtid, syftar på Skellefteå o andra ställen runtom,

Jodå, Piteå fungerar nog fint vad gäller industri och även fritid (om man gillar skog)

Behörigt avstånd till flygplats dessutom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...