Jump to content
IGNORERAD

Yo Niggah!


noBuzz

Recommended Posts

När jag var i Khon Kaen träffade jag en Amerikansk kille som bott där i snart 10 år.

Han satt och berättade om bakgrunden till begreppet "farang" och sade att den Thailändska överklassen brukade

använda begreppet i nedsättande syfte.

Irritationen mot "farangen" började, enligt honom, när fransmännen kom till Thailand och helt sonika krävde en bit mark mot

att man inte skulle inleda krig. Thailändarna hade inget att sätta emot och gav dem helt enkelt Laos.

Den smått stötta Thailändska överhögheten tyckte naturligtvis att farangen inte kunde uppföra sig civiliserat.

Förutom att de var stora, fula och illaluktande.

Så småningom har dessa negativa värderingar urvattnats och numera säger väl de flesta "farang" och menar bara västerlänning.

En liknande värdeutveckling har ju också begreppet "nigger/niggah" gjort. "Nigger" var, och är, otroligt negativt laddat medans

"Niggah" fått positiv laddning i den urbana ordboken. "Yo Niggah" betyder ju "tja polarn" mellan svarta. (eller vita födda i "fel" skinn)

Så.. "Niggah" och "Farang". Uttryck för samma fenomen enligt Amerikanen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    18

  • svampen

    7

  • Baa

    6

  • noBuzz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oavsett om ett uttryck eller ord har ändrat värde och betydelse genom åren så handlar det ändå bara om geografi Buzzen, det handlar bara om geografi!

Det är inte vad man säger, nä det handlar det inte alls om.

Det viktiga är var man säger det.

Kliv in på stadshotellet i Växjö och säg Yo Niggah.

I bästa fall så fattar dom inte vad du säger, i värsta fall så tror dom att du är en sån där Stockholmare.

Kliv in på Grand Hotel i Stockholm och säg Yo Niggah.

I bästa fall blir ombedd att gå, i värsta fall så får du hjälp att lämna lokalen.

Kliv in på fritidsgården i Rinkeby eller Gottsunda i Uppsala och säg sedan Yo Niggah.

I bästa fall är du tillräckligt snabb för att springa ifrån dina förföljare, i värsta fall så har du flera mycket dyra och plågsamma tandläkarbesök att se fram emot.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om ett uttryck eller ord har ändrat värde och betydelse genom åren så handlar det ändå bara om geografi Buzzen, det handlar bara om geografi!

Det är inte vad man säger, nä det handlar det inte alls om.

Det viktiga är var man säger det.

Kliv in på stadshotellet i Växjö och säg Yo Niggah.

I bästa fall så fattar dom inte vad du säger, i värsta fall så tror dom att du är en sån där Stockholmare.

Kliv in på Grand Hotel i Stockholm och säg Yo Niggah.

I bästa fall blir ombedd att gå, i värsta fall så får du hjälp att lämna lokalen.

Kliv in på fritidsgården i Rinkeby eller Gottsunda i Uppsala och säg sedan Yo Niggah.

I bästa fall är du tillräckligt snabb för att springa ifrån dina förföljare, i värsta fall så har du flera mycket dyra och plågsamma tandläkarbesök att se fram emot.

Att farang skulle vara ett nedsättande uttryck är för mig obekant, ja, jag vet att det finns de som är helt emot att bli omtalad som farang, mig kvittar det så länge det inte sägs i nedsättande syfte, vilket det i min lilla värld väldigt sällan görs.

Sen tror jag att Herr Vax fattat fel, visserligen är Stockholmare i de allra flesta fall välartikulerade, men "Niggah" brukas icke av de som besöker stadshotellet i Växjö, möjligtvis, "Hörru bonnläpp"... :drinks:

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att farang skulle vara ett nedsättande uttryck är för mig obekant, ja, jag vet att det finns de som är helt emot att bli omtalad som farang, mig kvittar det så länge det inte sägs i nedsättande syfte, vilket det i min lilla värld väldigt sällan görs.

Sen tror jag att Herr Vax fattat fel, visserligen är Stockholmare i de allra flesta fall välartikulerade, men "Niggah" brukas icke av de som besöker stadshotellet i Växjö, möjligtvis, "Hörru bonnläpp"... :drinks:

Baa

Ytterligare ett exempel på att det handlar om geografi.

Kliv in på Grand hotell i Stockholm och säg, hörru bondläpp.

I bästa fall reagerar ingen, i värsta fall så tror omgivningen att du är mentalt störd.

Kliv in på Stadshotellet i Växjö och säg, hörru bondläpp.

I bästa fall ber någon dig fara och flyga, i värsta fall så finns någon ur traktens motorburen ungdom i närheten och ger dig ett eller kanske två blåa ögon.

Kliv in på fritidsgården i Rinkeby eller Gottsunda i Uppsala och säg, hörru bondläpp.

Då får du springa en gång till.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

Ordet Farang kommer väl från Frankrike på thai = Farang Set

jo allt jag både har läst och hört instämmer i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och mina andra västerländska vänner som befunnit oss i Thailand en längre tid kallar oss själva med stolthet för falang, alltså inte farang. Kanske beroende på att vi är lite kultursnobbar av oss och vill efterlikna thailändarnas uttal av ordet i fråga mdr.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

trodde det var just kultursnobbarna i Thailand som kunde uttala sitt eget språk som inkluderar "r" ?? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett exempel på att det handlar om geografi.

Kliv in på Grand hotell i Stockholm och säg, hörru bondläpp.

I bästa fall reagerar ingen, i värsta fall så tror omgivningen att du är mentalt störd.

Kliv in på Stadshotellet i Växjö och säg, hörru bondläpp.

I bästa fall ber någon dig fara och flyga, i värsta fall så finns någon ur traktens motorburen ungdom i närheten och ger dig ett eller kanske två blåa ögon.

Kliv in på fritidsgården i Rinkeby eller Gottsunda i Uppsala och säg, hörru bondläpp.

Då får du springa en gång till.

HeHe

Nu tror jag i o för sig att det är omöjligt att nå så långt i Rinkeby att man hinner ställa frågan. :diablo:

I växjö är de flesta "läppar" utrustade med trimmade traktorer och hinner inte med min "Hissingepackard". :whistle:

Betr, Grand hotell tror jag man blir hänvisad till köksingången, och där möjligen blimött av en "Niggah". :mdr:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att Rinkeby och Gottsunda är bra ställen att åka till om man vill motionera.

Oavsett vad man säger så får man ju springa. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att Rinkeby och Gottsunda är bra ställen att åka till om man vill motionera.

Oavsett vad man säger så får man ju springa. :)

En alldeles riktig iakttagelse :great:

Kan i förbigående berätta att jag efter efter en ganska blöt kväll för några månvarv sedan satt och slumrade till på ett T-banetåg med destination "Rinkeby". Vaknade som tur vad till och hann till medpassagerarnas ohöljda missbelåtenhet byta till ett säkrare mål 180 grader därifrån bevakad av securitasvakter, inget enkelt byte den kvällen. :diablo:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det här måste vara en ganska ny företeelse.

Pluggade en del i Kista 2000-2001 och var på en del fester i Rinkeby.

Minns inte att jag sprang någon gång. Hade iofs bil. smile.gif

För 20 år sedan var det däremot annorlunda. Då knackade jag dörr och sålde toapapper på bal i Tensta/Akalla/Hjulsta.

Sprang som en idi*t mellan dörrarna och sålde jättebra. Gjorde dessutom en massa bra bytesaffärer med ziggarna som

gärna bytte en bal toapapper mot Adidas overaller. great.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm jobbade med att renovera skolkök i Rinkeby för ett antal år sedan, då fick vi utökad ventilation pga. kulhål i dörrarna vid ett par tillfällen.

Någon utövade alltså skjutövning på nätterna...

Mao. inget läge att kalla någon för bonnläpp där inte...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i Khon Kaen träffade jag en Amerikansk kille som bott där i snart 10 år.

Han satt och berättade om bakgrunden till begreppet "farang" och sade att den Thailändska överklassen brukade

använda begreppet i nedsättande syfte.

Irritationen mot "farangen" började, enligt honom, när fransmännen kom till Thailand och helt sonika krävde en bit mark mot

att man inte skulle inleda krig. Thailändarna hade inget att sätta emot och gav dem helt enkelt Laos.

Den smått stötta Thailändska överhögheten tyckte naturligtvis att farangen inte kunde uppföra sig civiliserat.

Förutom att de var stora, fula och illaluktande.

Så småningom har dessa negativa värderingar urvattnats och numera säger väl de flesta "farang" och menar bara västerlänning.

En liknande värdeutveckling har ju också begreppet "nigger/niggah" gjort. "Nigger" var, och är, otroligt negativt laddat medans

"Niggah" fått positiv laddning i den urbana ordboken. "Yo Niggah" betyder ju "tja polarn" mellan svarta. (eller vita födda i "fel" skinn)

Så.. "Niggah" och "Farang". Uttryck för samma fenomen enligt Amerikanen.

Farang är även det Thailänska namnet på frukten Guava = Farang äter Farang! :this:

Ordet härstammar från persiskan Farangi=utlänning.

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Tror inte det finns ngt belägg för var ordet Farang kommer ifrån. Har hittat många teorier ..

1. Från thailänskans Farangset

2. Från Persiskans farangi = utlänningar

3. Från Arabiskans ord för franker

4. Från Engelskans Foriegner

5. Från Portugisiska köpmannabyar som kallades Baan Farang = Guava byar

men inte hittat ngn belagd teori ..

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det här måste vara en ganska ny företeelse.

Pluggade en del i Kista 2000-2001 och var på en del fester i Rinkeby.

Minns inte att jag sprang någon gång. Hade iofs bil. smile.gif

För 20 år sedan var det däremot annorlunda. Då knackade jag dörr och sålde toapapper på bal i Tensta/Akalla/Hjulsta.

Sprang som en idi*t mellan dörrarna och sålde jättebra. Gjorde dessutom en massa bra bytesaffärer med ziggarna som

gärna bytte en bal toapapper mot Adidas overaller. great.gif

Träningsoveraller från Taikon kan man torka sig i arslet med... :P

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Tror inte det finns ngt belägg för var ordet Farang kommer ifrån. Har hittat många teorier ..

1. Från thailänskans Farangset

2. Från Persiskans farangi = utlänningar

3. Från Arabiskans ord för franker

4. Från Engelskans Foriegner

5. Från Portugisiska köpmannabyar som kallades Baan Farang = Guava byar

men inte hittat ngn belagd teori ..

mvh

Stämmer ganska bra med vad jag läst också. Juryn är fortfarande ute, som Bush brukar säga om evolutionsteorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster,man och deras 2 barn bor i rinkeby. varjegång jag har besökt henne har det varit skottlossning och jag blivit beskjuten av diverse ligor.

Men som tur var så jobbar polaren på säpo så jag och ungarna brukar låna skottsäkra västar när vi besöker min syster. Ett par gånger har våran bil blivit stulen eller upp eldad.

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster,man och deras 2 barn bor i rinkeby. varjegång jag har besökt henne har det varit skottlossning och jag blivit beskjuten av diverse ligor.

Men som tur var så jobbar polaren på säpo så jag och ungarna brukar låna skottsäkra västar när vi besöker min syster. Ett par gånger har våran bil blivit stulen eller upp eldad.

Haha. Den var bra "Don Juan" Förortsromantik på hög nivå. Varje gång. Hur ofta besöker du syrran igentligen? Och varför åker du dit i såfall?

Jag har varit i Bergsjön och Angered :na:

Och aldrig blivit beskjuten på. :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster,man och deras 2 barn bor i rinkeby. varjegång jag har besökt henne har det varit skottlossning och jag blivit beskjuten av diverse ligor.

Men som tur var så jobbar polaren på säpo så jag och ungarna brukar låna skottsäkra västar när vi besöker min syster. Ett par gånger har våran bil blivit stulen eller upp eldad.

Ett försök att vara lustig, eller är du bara korkad? :diablo:

Jag nominerar Juans inlägg till "sämsta någonsin" på Mai pen rai :rtfm: .

Hur jävla dumt kan man uttrycka sig på svenska egentligen???

Juans inlägg ligger nog nära Max-dumhet... :bag:

Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Tror inte det finns ngt belägg för var ordet Farang kommer ifrån. Har hittat många teorier ..

1. Från thailänskans Farangset

2. Från Persiskans farangi = utlänningar

3. Från Arabiskans ord för franker

4. Från Engelskans Foriegner

5. Från Portugisiska köpmannabyar som kallades Baan Farang = Guava byar

men inte hittat ngn belagd teori ..

mvh

Därom strida di lärde…

Men om det är #3, alltså att ”farang” ursprungligen är ett ord för franker (germansk folkstam) och det är faktiskt mycket som talar för det, så kan jag mig med en viss stolthet beteckna som den enda ”riktiga” farang på detta forum.

Allts, Farang, släng dig iväggen! Vi får väl byta namn och du får heta Singha då!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nominerar Juans inlägg till "sämsta någonsin" på Mai pen rai rtfm.gif .

Hur jävla dumt kan man uttrycka sig på svenska egentligen???

Ja, det här var en alldeles bedrövlig svenska. Imponerande många felaktigheter på så få rader. Men även om det var riktigt uselt så undrar jag om jag inte, trots allt, har sett värre just här på MPR? blink.gif

mdr.gif

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min syster, hennes man och deras två barn bor i Rinkeby. Varje gång jag har besökt henne har det varit skottlossning och jag har blivit beskjuten av diverse ligor.

Men som tur är så jobbar polaren på Säpo, så ungarna och jag brukar låna skottsäkra västar när vi besöker min syster. Ett par gånger har vår bil blivit stulen eller uppeldad.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Därom strida di lärde…

Men om det är #3, alltså att ”farang” ursprungligen är ett ord för franker (germansk folkstam) och det är faktiskt mycket som talar för det, så kan jag mig med en viss stolthet beteckna som den enda ”riktiga” farang på detta forum.

Allts, Farang, släng dig iväggen! Vi får väl byta namn och du får heta Singha då!

//Singha711

Tror nog att fransmännen har mer inflytande på dessa ord då de for omkring i området på den tiden som Siam öppnades för omvärlden... Men i dagens Thailand så kan jag mycket väl tänka mig att germanerna har satt sina spår... Tycker att det för varje gång som jag kommer ner till Thailand blir mer och mer påfrestande med alla thai som försöker tränga sig i kön på seven och liknande.. Så känn din stolthet du över hur ditt folk har påverkat thaiarna... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att fransmännen har mer inflytande på dessa ord då de for omkring i området på den tiden som Siam öppnades för omvärlden... Men i dagens Thailand så kan jag mycket väl tänka mig att germanerna har satt sina spår... Tycker att det för varje gång som jag kommer ner till Thailand blir mer och mer påfrestande med alla thai som försöker tränga sig i kön på seven och liknande.. Så känn din stolthet du över hur ditt folk har påverkat thaiarna... whistle.gif

Knasen,

Nu har du nog missuppfattat alltihop!

Tolkningen av ordets ursprung har inget att göra med som var först i Siam utan är en beteckning på folkslag som utvecklas genom handelskontakter. Ordet farang har funnits i handelskretsar många sekler innan fransmännen kom till Siam. I synnerhet då holländare och portugiser befann sig i Siam långt innan fransmännen. Eftersom siameserna hade livliga handelskontakter med indiska, persiska och arabiska köpmän är det mycket mera troligt att ordet farang kom också den vägen. Dessa handelsfolk avser naturligtvis frankerna med sina ord ”farangi” resp ”firinjia”. F.ö. är namnet frankrike inget annat än (väst-)frankernas rike.

Så mitt råd till dig är att läsa lite historia för att inte fastna i alltför enkelspåriga, närmast nationalistiska historietolkningar.

P.S. Dina personliga och nedsättande omdömen kan vi faktiskt vara utan på detta forum. De talar mer om dig och dina brister, så lägg av med det om du inte vill göra bort dig totalt!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen,

Nu har du nog missuppfattat alltihop!

Tolkningen av ordets ursprung har inget att göra med som var först i Siam utan är en beteckning på folkslag som utvecklas genom handelskontakter. Ordet farang har funnits i handelskretsar många sekler innan fransmännen kom till Siam. I synnerhet då holländare och portugiser befann sig i Siam långt innan fransmännen. Eftersom siameserna hade livliga handelskontakter med indiska, persiska och arabiska köpmän är det mycket mera troligt att ordet farang kom också den vägen. Dessa handelsfolk avser naturligtvis frankerna med sina ord ”farangi” resp ”firinjia”. F.ö. är namnet frankrike inget annat än (väst-)frankernas rike.

Så mitt råd till dig är att läsa lite historia för att inte fastna i alltför enkelspåriga, närmast nationalistiska historietolkningar.

P.S. Dina personliga och nedsättande omdömen kan vi faktiskt vara utan på detta forum. De talar mer om dig och dina brister, så lägg av med det om du inte vill göra bort dig totalt!

//Singha711

Nu talar du ju emot dig själv, nyss var det ju mycket som talade för att dina germanska bröder var ursprunget för ordet farang... Och att du dessutom börjar anklaga mig för att föra nationalistiska tongångar här gör ju saken bara mer absurd, det är ju du som med stoltheten att tillhöra det germanska folket påbörjade denna diskussion.. Och jag antar att "vi" i detta sammanhang innebär att du äntligen har insett ditt schizofrena beteende och kanske hädanefter klarar dig med ett nick här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...